[IQads Kadett] Dan Brasoveanu despre online marketing, de la PPC la analytics

[IQads Kadett] Dan Brasoveanu despre online marketing, de la PPC la analytics

Stiti deja ca online inseamna mai mult decat sa stii cum sa pui un status pe Facebook care sa primeasca Like-uri. De cele mai multe ori pentru marketeri si publicitari like-urile nu echivaleaza cu nimic daca nu sunt urmate si de altceva relevant – de vanzare sau de brand engagement. Deoarece click-urile cadetilor sunt peste tot in internet, l-am invitat la IQads Kadett pe Dan Brasoveanu (Global PPC Manager, Bitdefender) sa ne explice ce e PPC si ce trebuie sa stii ca sa lucrezi cu asa ceva.

Pentru ca Dan e si Online Marketing Consultant si pentru alti clienti din Romania, a tratat prezentarea de la IQads Kadett ca si cum ar fi fost una pentru un client – adica perfect croita pe profilul celor aflati in sala. Cu mult umor si degajare, dar fara sa uite de partea profesionista, Dan a imaginat o calatorie a cadetului pe net si a explicat formatele de ad-uri cu care se poate intalni.

Daca vrea sa foloseasca un motor de cautare, cadetul poate sa apeleze in principiu la Google, Yahoo sau Bing. In Romania, aproape toti folosesc Google, doar un procent mic Yahoo!, iar Bing (despre care am aflat ca e un acronim de la Because It’s Not Google) nu se regaseste in peisajul de consum.

Ca sa ne demonstreze ca in Romania Google e popular nu numai pentru utilizatori, dar si pentru marketeri, Dan ne-a facut o demonstratie live. Am cautat pe Google "sicrie ieftine" ca sa vedem ca pana si la o astfel de cautare atipica primele 3 rezultate sunt platite.

PPC vine de la pay per click si este un model de advertising prin care advertiserii platesc publisherii doar atunci cand o reclama (anunt text sau banner) primeste un click. Dan spune ca cel mai bine in domeniul asta pur si simplu inveti lucrand. Si pe langa PPC trebuie sa mai stii si care sunt celelalte parti importante din online marketing. Pentru ca e mare fan al infograficelor, Dan a ales sa le prezinte plecand de la "The Noob Guide to Online Marketing".

Sursa foto: Seomoz.org/blog

Email Marketing-ul tine de ofertele trimise prin mail catre baza de date cu adresele clientilor companiei. Desi in Romania nu prea se practica, ofertele ar trebui sa fie customizate in functie de datele pe care utilizatorii le-au pus la dispozitie. De exemplu, in Statele Unite se practica trimiterea de email-uri targetate in functie de ce a vizitat utilizatorul pe site - un magazin de fashion poate anunta un client ca perechea de pantofi la marimea si culoarea dorite este acum la reducere. Totul pentru a face procesul cat mai eficient si a avea o rata mai mare de conversie.

Despre Social Media Marketing Dan ne-a spus ca e de parere ca nu prea aduce rezultate concrete pentru ca a constat ca se investeste uneori prea mult - financiar, dar si din punct de vedere al timpului - in Facebook, fara ca aceste eforturi sa se reflecte in vanzari la nivelul asteptarilor.

Content marketing este ceea ce fac ziarele si publicatiile online, dar si companii, adica incearca sa genereze cat mai mult continut pentru a atrage trafic. De exemplu, pentru a veni cu informatie relevanta pentru consumatorii din target, Bitdefender poate publica un articol despre un nou tip de malware periculos pentru calculatoare, iar acelasi lucru il pot face si companiile din alte industrii.

Partea de Analytics il ajuta pe omul de online sa monitorizeze tot ce se intampla pe site si sa afle ce impact concret are o campanie.

Conversion optimization vizeaza eficacitatea unei afaceri online si se refera la optimizarea numarului celor care, odata ajunsi pe site, finalizeaza procesul de cumparare.

Partea de SEO inseamna optimizare a site-urilor pentru a aparea cat mai vizibil in rezultatele motoarelor de cautare. Printre metodele folosite pentru asta se numara si strategiile de link building.

In online marketing, un lead inseamna un om interesat, care nu vrea neaparat sa cumpere acum, dar care vrea sa afle mai multe despre business-ul pe care il reprezinti. Lead generation, adica identificarea celor interesati si atragerea lor pe site-ul companiei, se aplica de obicei in B2B (business-to-business), unde procesul de cumparare poate dura de la o luna pana la un an deoarece serviciile sunt mai scumpe si e nevoie de mai multe aprobari pentru o singura achizitie.

In continuare, cadetul poate sa dea un search, iar aici platformele care aduc trafic platit sunt Google Adwords si Bing Ads (care poate fi folosita numai in USA si UK deocamdata). "Google e o agentie imensa de publicitate. E ca si cum ei ar avea un billboard imens pe care il vede toata lumea si atunci cand intri si cauti ceva de interes comercial, ei iti livreaza ad-uri", spune Dan.

Atunci cand vrei sa introduci o reclama, Google estimeaza un pay per click (PPC) care indica pretul platit pentru un click pe cuvantul respectiv. Dan ne-a spus ca in Romania un PPC mediu este 0.3-0.4 lei.

In general copy-urile ad-urilor online contin cuvinte cum ar fi "ieftin", "de vanzare" sau "cumpara", tocmai pentru a impulsiona utilizatorii sa actioneze - sa dea click sau sa cumpere. Copy-ul poate fi testat prin metoda A/B testing, care compara doua variante din punct de vedere al afisarilor (impressions), click-urilor si conversiilor.

Sursa foto: pulpmedia.at

Impressions e termenul folosit pentru a numara de cate ori a fost afisat anuntul sponsorizat, Clicks numara accesarile, pentru ca apoi sa se calculeze CTR (Click Through Rate), care arata cate din afisari au si primit click-uri. Mergand si mai departe, conversiile arata cati dintre cei care au dat click au si cumparat intr-un final. Astfel, impartind numarul de conversii la numarul de click-uri, se poate calcula rata de conversie (conversion rate).

Rezultatele acestor indicatori ii ajuta pe oamenii de online sa isi dea seama care sunt rezultatele campaniilor derulate. "In general, daca in 30 de zile ai o rata de click de sub 1% sau daca n-ai destule afisari sau trafic opresti campania pentru ca nu mai are sens sa o faci", ne-a recomandat Dan.

Facebook vs. Google

Tot cu ajutorul unui infografic am dezbatut si razboiul dintre Facebook si Google, la nivel de posibilitati de promovare oferite advertiserilor. Pe scurt, Google Display Network (GDN) este o retea de site-uri afiliate serviciului AdSense. Prin AdSense continutul site-urilor din GDN poate fi marketat, fie per click, fie per impression, urmand ca profitul sa se imparta intre detinatorul site-ului (60%) si Google (40%).

Reteaua Google a iesit castigatoare din punct de vedere al reach-ului, al performantei, al optiunilor de targetare si al formatelor de ad-uri disponibile. In timp ce pe Facebook poti sa ii targetezi doar pe cei care au cont acolo, prin GDN poti sa ajungi la utilizatori de YouTube, Blogger, Gmail, tumblr sau orice alte platforme cum ar fi publicatii romanesti de tipul gandul.info. In acelasi timp, spune Dan, utilizatorii de Facebook sunt mult mai reticenti in a da click pe ad-urile de acolo fata de cele aflate in reteaua Google. Toate beneficiile oferite de Google (0.75 $) duc la un cost per click mai mare fata de Facebook (0.2 -0.3 $) in Statele Unite.

 Targetare

Pe Facebook poti sa targetezi in functie de zona, demografice, locuri de munca, interese, paginile carora utilizatorii le-au dat Like etc. Atat Facebook, cat si Google, permit topic and interest targeting, adica retin cautarile utilizatorilor, si in functie de ele, ii includ in diverse categorii de interes.

O alta parte interesanta a promovarii prin Google este remarketing-ul care intervine atunci cand, dupa vizita pe un anumit site, veti observa ca banner-ele companiei respective va vor aparea mai apoi si in alte medii ca sa va reaminteasca sa vizitati site-ul.

In final Dan le-a recomandat cadetilor o metoda buna pentru a acumula experienta in online, dar si pentru a face un ban cinstit in timpul studentiei: affiliate marketing. Pe scurt, va puteti oferi serviciile de promovare pentru a genera vanzari pentru anumite companii, din fiecare vanzare generata urmand sa primiti un comision. In Romania exista pana acum 3 retele de affiliate marketing: 2parale, eMAG si, mai nou, Altex. Dan ne-a spus ca din experienta personala e nevoie de destula munca pentru o suma mica de bani la inceput, insa cu timpul procesul devine mai usor.

sAm discutat si despre fiecare tip de ad pe care il ofera Facebook si despre decizia care sta in spatele alegerii culorii unui simplu buton de pe site, dar intreaga experienta ramane pana la urma accesibila numai cadetilor. Deci va asteptam in programul IQads Kadett.

Programul de talent scouting IQads Kadett este organizat de IQads. Cadetii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare, testul fiind disponibil pe site-ului programului - www.IQadsKadett.ro.

Odata admisi in program, cadetii participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related