Certitudini

Deciziile noastre au urmari. Bune, rele, mici, mari….Suntem constienti ca suntem evaluati, ca putem creste sau nu prin prisma rezultatelor noastre. Ne-ar placea sa luam decizii in conditii de risc minim. Chiar si gamblerii cauta solutii spre a intelege aleatorul si a creste sansele de succes.

Ar fi remarcabil - nu stiu daca si benefic - dar cu siguranta remarcabil, sa ai instrumentele prin care sa dai certitudine deciziilor. Unii cumpara softuri de ultima ora, altii apeleaza la consultanti, experti, etc. Se cauta repere, piloni pe care sa se fundamenteze deciziile. Intr-un mediu organizational actual, in aria mai "artista" a marketingului, researchul are intr-un fel rolul de om "in halat". Atat prin eticheta (in fond, vorbim de "cercetare") cat si prin profilul specialistului, care necesita intr-adevar o pregatire mai aprofundata.

Deseori se pozitioneaza research-ul in zona "infailibilitatii". Nevoia de certitudine este uneori alimentata prin recursul la research. Sa nu uitam ca unii oameni sunt prin natura lor deterministi. Desi mai toata matematica si fizica ultimului secol este probabilista, scoala se pare ca nu a reusit sa tina ritmul si in continuare ne formeaza in linia lui 1+1=2. Sigur, clar si fara semne de indoiala! Unii oameni asta cauta si la serviciu. Si unii se intampla sa ajunga in marketing...

Ei bine, in stiintele sociale nu e chiar asa..."Ingineria" sociala e complexa iar marketingul nu prea are de a face cu stiintele exacte. Iar cercetarea pietei nu furnizeaza date exacte! Este bine sa se inteleaga foarte clar acest lucru. Ceea ce incearca cercetarea pietei este sa controleze erorile prin apelul la statistica matematica (in cazul cercetarilor cantitative) sau sa maximizeze sansele unor decizii corecte capitalizand pe bagajul teoretic si stocul de cunostinte din diverse stiinte sociale (de exemplu psihologie sau sociologie, in special in cazul cercetarilor calitative).

De ce mai este nevoie de research? ar putea intreba unii. Ei bine, putem alimenta cu multe raspunsuri, dar in linia discutiei de mai sus, as spune ca, prin cercetarea pietei bine facuta, suntem cativa pasi mai aproape de adevar.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune

Dictionar



Branded