Pitch-ul pentru to(n)ti

Ce faci?
Muncesc la un pitch.

Ce e ala "pitch"?
Pai sa-ti explic. E foarte simplu: in publicitate, putem spune ca pitch-ul este un concurs. Cand mai multe agentii se intrec pentru a obtine un anumit client sau un anumit cont, se cheama pitch.

Si cum castigi? Trebuie sa fii rapid, ca la alergari?
Trebuie sa ai idei bune si pe brief-ul clientului.

Deci in pitch-uri castiga firma care are ideile cele mai bune?
Nu intotdeauna. Daca e pitch cu Statul, trebuie sa ai preturile cele mai mici. Asa scrie in caietul de sarcini.

Deci daca e pitch cu Statul si ai preturile cele mai mici, castigi?
Nu numai asta. Trebuie sa respecti toate cerintele din caietul de sarcini si e foarte greu. Numai agentiile alese reusesc.

Dar daca nu e pitch cu Statul, castiga ideile cele mai bune, nu?
Nu intotdeauna. Pot fi si idei proaste, cu conditia sa-i placa clientului.

Deci trebuie sa-i placa si sa fie pe brief ca sa castigi?
Nu, daca-i plac, pot fi si pe langa brief. De fapt clientului trebuie sa-i placa de tine.

Deci ca sa castigi e suficient sa-i placa de tine?
Nu intotdeauna. Trebuie sa-i si arati ca ai muncit.

Deci daca muncesti o sa-i placa de tine si o sa castigi pitch-ul?
Nu intotdeauna. Poti sa muncesti si sa-i placa de tine, dar se poate intampla sa-i placa mai mult de altul.

Sa-i placa de altul care a muncit mai mult, de altul care are preturile mai mici, sau de altul care are idei bune si pe brief?
Nu. Poate sa-i placa de un altul pe care-l cunoaste de mult timp.

Pe care il cunoaste de mult timp si stie ca face lucruri bune?
Nu neaparat. Pe care il cunoaste si vrea sa faca lucruri impreuna cu el, chiar daca nu sunt bune.

Deci ca sa castigi trebuie sa ai idei bune si pe brief sau sa ai preturile cele mai mici sau sa muncesti si sa faci impresie sau sa-l stii pe client de mult si el sa vrea sa faca lucruri impreuna cu tine, chiar daca nu sunt lucruri bune. Nu?
Nu neaparat. Cateodata e suficient sa promiti niste avantaje.

Deci daca esti in pitch si promiti niste avantaje, poti castiga.
Nu neaparat. Poti sa nici nu fii in pitch si sa castigi daca promiti avantaje.

Adica nu e nevoie sa fii in pitch si poti castiga daca promiti avantaje?
Nu.

Pai atunci e foarte usor sa pierzi un pitch.
Da.

Ti se dau bani sa participi?
Nu.

Ti se dau asigurari ca pitch-ul e cu intentii serioase? Ca nu ti se fura ideile?
Nu.

Ti se da o explicatie de ce ai pierdut?
Nu.

Dar ce ti se da?
Ti se da putin timp pentru ca e urgent.

Si ce ti se mai da?
O sansa.

Ti se da o sansa sa castigi daca ai idei bune si pe brief, sau ai preturile cele mai mici, sau muncesti si faci impresie, sau il stii pe client de mult si el vrea sa faca lucruri impreuna cu tine, chiar daca nu sunt lucruri bune, sau promiti avantaje, chiar daca nu participi? Si trebuie sa faci totul urgent, fara sa primesti bani, fara sa fii sigur ca totul e serios, fara contract de proprietate intelectuala, fara sa ti se dea explicatii la sfarsit?
Da.

Si tu acuma... lucrezi la un pitch?
Da.

Esti un prost.
Nu ai cum sa intelegi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune

Dictionar


Comentarii

Danut Urda
acum 14 ani
E x c e l e n t !!!

Sunt curios daca, atunci cand ati scris articolul, ati folosit un graf. De la ce ati plecat?

Ar fi interesanta si abordarea din alte unghiuri - producator, client etc.

Danut Urda

Eduard Gherasim
acum 14 ani
Un sambure de adevar e in asta... poti sa ai tu cea mai buna campanie posibila, sa ai cele mai logice si verificate argumente ca reclama asta chiar o sa aiba efectele dorite.. si poate sa vina unul cu o reclama total pe langa subiect si fara sanse de succes pe piata reala... si ala poate sa castige pitch-ul doar pentru ca tipul care ia decizia a ras la gluma aia de 2 lei...

Si asta o fac si oamenii din advertising la Olimpiadele Comunicarii, si o fac pe banii altora care sponsorizeaza evenimentul.... asa ca data viitoare cand va mai plangeti de pitch-uri, sa tineti minte ca asta faceti si voi cand sunteti in scaunul clientului... diferenta sta in faptul ca el plateste, pe el decizia il costa si deci e indreptatit sa o ia si prost pentru ca e responsabil... in cazul vostru la OC... a fost doar asa de distractie.

Liviu David
acum 14 ani
@Danut_Urda

Articolul este 100% bazat pe pitch-uri reale la care am participat. Nimic din ce am scris mai sus nu e exagerat, inventat sau din auzite.

@Hachimitsu_Boy

Spre deosebire de clienti, creativii si in general oamenii din agentii au prin natura meseriei acces la foarte multe reclame de afara. Cu alte cuvinte, benchmark-ul nostru este altul decat al clientilor. Noi vrem mai mult si mai bine, ei vor mai sigur si mai ieftin. Dragi clienti, nu trebuie sa va suparati, asa sta treaba.

Oamenii de advertising care ti-au desconsiderat lucrarea la Olimpiadele Comunicarii au facut-o cu mult mai multa obiectivitate decat ar fi facut-o cei mai multi clienti din Romania. Pentru ca au stat de multe ori pe scaunul in care ai stat tu, cu mize mult mai mari, si stiu cat de nedrept e ca munca ta sa fie varsata la canal pentru ca brand managerului nu-i plac reclamele la care trebuie sa gandesti sau culoarea rosie.

Eugen Nicodin
acum 14 ani
deci un pitch daca nu e aranjat atuci nu e pitch.

daca nu dai spaga nu te gandii al pitch ca nu-l iei.

Octavian Viorel
acum 11 ani
Acum ceva vreme am declarat public, un public restrans, ce-i drept, ca Pukka nu va mai participa la pitch-uri. Motivele sunt enumerate foarte bine mai sus. Felicitari Liviu!

Acum cateva zile am prezentat unui client. Singurii invitati, onoare mare, am bagat cu incredere. (Pentru mine este f. important sa stiu ca nu muncesc degeaba). Clientul multumit pe final. Doar ca ne anunta ca a mai cerut cuiva pareri, adica suntem in competitie. Pam-pam!

Acum, povestea pare sa aiba happy-end, sa fim invitatii castigatori.

Totusi, ne-am calcat promisiunea. Si jurasem ca tiganii ca NU MAI PARTICIPAM LA NICIUN PITCH!

Octavian Viorel

creative @ p u KK a



Branded