Cat de greu e sa faci stand-up pe brief?

Buzz cu Sergiu Floroaia din trupa de stand-up Aristocratii

Doua treimi din trupa Aristocratii (Sergiu si Toma) au facut stand-up pentru Furazolidon pe tema "Povesti stanjenitoare" la ADfel 2009. Sa vedem cat de greu e sa scrii glume cand ti se da un brand si o platforma de comunicare (dupa cum arata pauza publicitara in ultima vreme, se pare ca e foarte greu), dar si cat de greu e sa te urci pe scena si sa spui glumele astea. Va amintesc ca Sergiu isi deschisese o agentie care se numea Sconcs si care lucra doar cu agentii, adica era subcontractata de agentiile supraaglomerate. Si apoi a venit criza. Dupa Sergiu si Toma, a urmat, in acelasi show de stand-up de la ADfel, Teo de la trupa Deko, si el fiind pentru o scurta perioada de timp copywriter (la Leo Burnett). Vom vedea acum daca e musai sa ai background de agentie ca sa poti fi cu adevarat amuzant pe brief, intr-un show de stand-up.

IQads: Ai mai scris glume de stand-up pentru un brand pana acum?
Sergiu Floroaia Pentru brandul Aristocratii, evident. Dar da, am mai scris, dar in principal ca ghostwriter. Nu e atat de greu sa scrii pentru un brand pe cat e de greu sa gasesti un brand, un subiect sau niste valori cu care sa te pupi. Printre altele, am scris la un moment dat pentru cineva cateva glumite pentru nu stiu ce congres al ginecologilor. Iar acolo a fost usor, ca ne pupam cu subiectul.

IQads: Cat de greu a fost sa scrii glume cu povesti stanjenitoare pentru Furazolidon?
Sergiu Floroaia E o idee preconceputa cum ca toti oamenii din stand-up-ul de la noi vorbesc mult despre fenomenul fiziologic pe care Furazolidon il opreste, dar niciunul dintre membrii trupei noastre (Aristocratii) nu avea glume despre asta, asa ca totul a fost scris de la zero. Iar cand ai material 100% nou, trebuie intai sa-l testezi in fata unui public real, ca sa vezi ce trebuie refrazat, ce trebuie scos, ce trebuie adaugat sau ce trebuie mutat si unde trebuie mutat. E un proces care dureaza. Materialul l-am scris relativ repede, multumita si insight-urilor date de colita mea, dar a fost cizelat pe parcursul mai multor spectacole inainte de reprezentatia de la Motoare.

IQads: E genul asta de umor de toaleta mai dificil decat altele pentru ca e jenant sa vorbesti despre asta? Ah, de fapt, e vreun tip de umor jenant in stand-up?
Sergiu Floroaia Este chiar mai usor de scris decat altele, tocmai pentru ca este oarecum tabu. Doar sa nu insisti prea mult pe el. In afara este intr-adevar un subiect tocit si principalul motiv pentru asta e ca-i foarte amuzant.
Dar da, din punctul de vedere al oamenilor care cunosc treaba cat de cat, e jenant sa vorbesti despre subiecte fumate (hacks), cum ar fi: diferentele dintre barbati si femei, masturbare, Viagra sau Michael Jackson sau sa te apuci sa-l imiti pe Arnold Schwarzenegger.

IQads: Glumitele din reclamele romanesti sunt din ce in ce mai rasuflate. Nu imi amintesc sa fi vazut vreun spot amuzant difuzat la tv anul asta. Tu iti amintesti vreunul?
Sergiu Floroaia Nu-mi amintesc. Dar eu imi amintesc cu greu propriile mele glume. Asa ca asta nu-nseamna ca n-a fost niciunul. Am impresia ca m-am mai amuzat din cand in cand prin pauzele publicitare.

IQads: In ce masura se aseamana a scrie o glumita pentru un spot tv si a scrie o glumita pentru un show de stand-up?
Sergiu Floroaia Structura unei glume este aproape mereu aceeasi: setup - punchline. Asa ca indiferent de mediul in care va fi folosita sau motivul pentru care este folosita procesul de scriere e si el aproape acelasi. Eu de cele mai multe ori cand scriu imi dau singur un brief. Imi aleg un subiect care ma intereseaza, ma gandesc care e parerea mea despre asta si ce vreau sa transmit. Si incerc sa transmit si sa conving intr-un mod amuzant. Cu un spot pentru un brand e la fel.
Si apropo de paralele, mi se pare ca a veni cu idei de advertising neconventional este foarte aproape de a veni cu idei de mici "practical jokes".

IQads: Exista niste directii de urmat cand incerci sa fii amuzant? (Ne povesteai de niste tipuri de umor intr-o seara...)
Sergiu Floroaia Sa dezvalui secrete? Ok... O mare problema in spoturi este ca incearca sa recreeze niste situatii amuzante in sine, cand mult mai practic si eficient este sa faci dintr-o situatie nasoala ceva amuzant. Asa cum putem deduce din doua dintre principalele teorii ale umorului: teoria superioritatii si teoria eliberarii tensiunii nervoase: pentru ca o gluma sa fie amuzanta cu adevarat, trebuie sa existe o victima.
Da, la inceput victima era omul care aluneca pe coaja de banana, dar acum orice poate fi o victima: o idee preconceputa, un alt brand (vezi foarte amuzantele spoturi Cola vs Pepsi) sau Dorel.
Cred ca si de-asta clipurile cu Dorel au avut succes, pentru ca situatiile erau negative si victima era evidenta, lucruri pe care multe alte branduri se tem sa le aprobe, chiar daca asta le-ar face spoturile mult mai amuzante.

IQads: Am auzit directori de creatie povestind in conferinte ca isi trimit copywriterii in hypermarket, sa se intalneasca acolo cu oamenii obisnuiti. La stand-up ar putea intelege tipul de umor pe care il gusta publicul tanar, mai ales cand se mai nimeresc glumite despre reclame. Ei vin de obicei la show-urile de stand-up?
Sergiu Floroaia Nu prea vin. Stand-up-ul romanesc e privit in general cu un oarecare snobism de publicitari. Cred ca ar trebui sa vina pentru ca multe spectacole sunt destul de insightful si gramada de idei prezentata intr-un show le poate gadila inspiratia.

IQads: Avand in vedere cat de plictisitoare e publicitatea in Romania, au ce invata creativii de la stand-up in legatura cu scrisul glumelor sau se enerveaza si mai rau, pentru ca de obicei nu li se aproba nici macar ce cred ei ca e amuzant?
Sergiu Floroaia Poate ca unii sunt din nascare amuzanti si se descurca destul de ok la creat chestii amuzante, nu ca mine, dar daca invata si nitica teorie despre scrisul glumelor nu se vor mai enerva asa de rau, pentru ca vor avea mai multe argumente cand vor incerca sa vanda clientului ce cred ei ca e amuzant. Asta daca este genul de client care percuteaza la argumente. Daca nu e, atunci decat sa invete de la un writer de comedie chestii d-astea, mai bine invata de la un dresor de cai despre cum sa duca cu zaharelul.

IQads: Cu experienta ta din agentie, sunt sigura ca ai pozitionat cumva trupa Aristocratii. Cum va diferentiati de celelalte trupe?
Sergiu Floroaia Stii cum e treaba cu cizmaru cu pantofii rupti, agentia web fara site sau... intelegi ideea. Ei bine noi nu suntem asa.
Aristocratii e intr-o oarecare masura tot acolo cu ceilalti, relativ vulgari si cu unele subiecte comune, ca sa fim relevanti. Dar cu glume un pic mai destepte, ca sa ne diferentiem. Un diferentiator in care chiar credem. Cum ne zice si sloganul "Cele mai destepte glume cu p**a".

IQads: Din cate stii, s-au mai facut show-uri de stand-up (sau momente in cadrul unor evnimente de lansare) pentru vreun brand in Romania sau in afara? Unde s-ar potrivi un astfel de show, in alta parte decat in cadrul unui festival de publicitate neconventionala?
Sergiu Floroaia Da, s-au mai facut. Stiu ca a avut Cola Zero un turneu de stand-up atunci cand s-a lansat. Iar 7UP a sponsorizat niste seri de openmic. Si au mai fost si altii. Cred ca s-ar potrivi in cateva locuri si cu cateva branduri, ideea e sa aiba si curajul sa faca asocierea asta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Companii

Sectiune



Branded


Related