Marketer, caut creativ pentru un brief generos

Buzz cu Mugur Popovici (Managing Director, AD!DEA)

IQads: Ieri s-a lansat AD!DEA. Care este conceptul acestei platforme, de la ce nevoi ale pietei ati plecat in dezvoltarea ei?
Mugur Popovici: Foarte sintetic, AD!DEA este prima platforma romaneasca de pitch-uri cu idei creative pentru campanii publicitare. Dincolo insa de ceea ce livreaza explicit aceasta platforma, si anume idei pentru Marketeri si recompensele binemeritate pentru Creativii care au dezvoltat ideile, AD!DEA concentreaza interese, nevoi, asteptari ale intregii industrii marcomm. Spun acest lucru deoarece Clientii care investesc in comunicare isi doresc de la partenerii lor idei "mai creative", "mai accesibile" din punct de vedere costuri. Agentiile de publicitate si shop-urile de creatie isi doresc un acces "mai facil" la pitch-uri si la potential new business. Freelancerii vor "mai multe" brief-uri pentru castiguri suplimentare si portofolii largite, iar juniorii ca usa catre departamentul de creatie sa fie "un pic mai deschisa". In fapt, vorbim de creativitate, accesibilitate si revigorarea resurselor umane.

IQads: Cat a durat dezvoltarea proiectului? L-ati ajustat pentru a corespunde momentului economic actual? Consideri criza un avantaj sau un dezavantaj?
Mugur Popovici: AD!DEA s-a nascut la 9 luni, la momentul oportun. Chiar daca conceptul si modelul de business l-am propus prietenilor de la Blue Idea, Marius Cristea si Costin Radu, intr-un moment cand apele nu erau chiar tulburi, nu ne-am modificat strategia din cauza crizei. Daca criza e buna sau rea pentru AD!DEA prefer sa discutam la final de 2010.

IQads: Targetul platformei este format, asadar, din marketeri si creativi. Ca sa ne facem o idee despre portretul fiecaruia, spune-ne cine e marketerul
AD!DEA si ce asteptari are de la creativul AD!DEA?
Mugur Popovici: Marketer este definitia noastra pentru profesionistii din departamentele marketing / comunicare care dezvolta campanii / activitati / actiuni de promovare pentru compania / brandul / produsul din aria lor de responsabilitate. Ne referim aici la Director Marketing, Marketing Manager, Director Comunicare, Brand Manager, Marketing Asistent etc. Creativ este definitia noastra pentru liber profesionisti (freelanceri), profesionisti din departamentele de creatie din agentii de publicitate, evenimente, branding etc care dezvolta idei, concepte creative pentru campanii / activitati / actiuni de promovare pentru companii / branduri / produse. Ne referim aici la Art Director, Copywriter, Designer, Grafician, Ilustrator, Dtp-ist etc. As evita sa fac portretul fiecaruia, insa cred ca asteptarile, dorintele tuturor sunt clare: idei bune, munca rasplatita.

IQads: Povesteste-ne pe scurt cum functioneaza
AD!DEA.
Mugur Popovici: Accesul la AD!DEA se face pe baza de membership in 2 tipuri de useri (conturi): Cont Marketeri pentru Marketerii care lanseaza proiecte si Cont Creativi pentru creativii care dezvolta idei creative in baza briefurilor lansate de marketeri.

Cont Marketer presupune inregistrare user + activare cont + achizitia unuia dintre cele 3 credit carduri Diamond, Gold, Silver prin care Marketerul va dispune de credite necesare lansarii briefurilor sale + lansarea briefului + vizualizarea propunerilor creative livrate de creativi + selectia conceptului castigator + plata catre creativ a premiului (sumei) mentionata in brief; simultan, achizitionarea drepturilor de folosire a ideii in campaniile sale publicitare si transferul doc sursa ale ideii.

Similar pentru contul Creativ: inregistrare user+ activare cont + achizitionare card BUUM!DEA pentru a avea acces timp de 1 an la toate briefurile + confirmare participare la brieful care este considerat provocator si ofertant + livrare concepte creative + vizualizare decizie marketer. Daca ideea e declarata castigatoare, creativul primeste premiul (suma) specificata in brief si transfera catre Marketer drepturile de folosire a ideii impreuna cu documentele sursa. Daca ideile nu sunt acceptate de catre Marketer, atunci aceste idei sunt proprietatea integrala a Creativului si le poate folosi ulterior pentru alte proiecte.

IQads: Pentru ca e un aspect sensibil al procesului creativ, spune-mi cum se procedeaza cu drepturile de autor?
Mugur Popovici: Acest subiect fierbinte este reglementat pe platforma
AD!DEA conform cu legislatia in vigoare, principiul de la care am pornit fiind urmatorul:
- ideile pe care un Creativ le dezvolta pe un Brief sunt vizibile numai de acel Creativ si Marketerul care a initiat respectivul proiect. La final, indiferent de decizia Marketerului, respectivul creativ este proprietarul acestor idei.
- pentru ideile castigatoare, Creativul transfera automat si nelimitat drepturile de folosire a ideii catre Marketer.
- ideile necastigatoare apartin Creativului si acesta le poate folosi cum doreste.
In plus, sistemul este creat astfel incat sa recunoasca si sa protejeze drepturile de autor si mentionez pe scurt doar cateva elemente: acord de utilizare al site-ului, contracte, doar Marketerii persoane juridice pot lansa proiecte, atentionari si avertizari repetate etc.

IQads: Cate briefuri exista in momentul asta pe platforma?
Mugur Popovici: Chiar din ziua lansarii este disponibil catre Creativi primul brief
AD!DEA. Este un pitch lansat de AD!DEA, un brief pentru urmatoarea campanie de imagine AD!DEA, in care premiul pentru conceptul castigator declinat in presa, radio, online este 1000 eur. Am lansat brieful nu ca sa fie ceva pe site, ci pentru ca asa am gandit la nivel strategic si tactic lansarea proiectului.

IQads: Ce isi propune AD!DEA sa devina in urmatorul an?
Mugur Popovici: Sa creasca mare, frumos si sanatos. Iar pentru noi acest lucru inseamna sa fim recunoscuti de comunitatea Marketerilor si Creativilor ca o sursa credibila, utila si apreciata de idei publicitare. Pragmatic vorbind insa, ne propunem ca la sfarsitul lui 2010 sa avem minim 150 Marketeri si 200 Creativi care folosesc frecvent platforma AD!DEA.

IQads: La final, povesteste-ne care este istoria "nevazuta" din spatele proiectului
AD!DEA?
Mugur Popovici: Istoria AD!DEA este "calea clasica a antreprenorului". Cu o traiectorie profesionala de la pragul de jos (internship) pana undeva mai sus de piciorul broastei (director marketing vanzari), in companii mai mult sau mai putin corporatiste, dar frumoase (Graffiti BBDO, Tempo, DHL, Holcim, Spicul) care mi-au adus 10 ani de experienta in marketing si publicitate mai mult sau mai putin relevanta, intr-o zi am zis "Stop". Am o idee, hai sa fac un business din ea. Si asa mi-am facut propria companie cu scopul ca intr-un an sa lansez singur sau in parteneriat proiectul AD!DEA. Am ales optiunea parteneriatului, am cautat partenerii potriviti, i-am gasit la Blue Idea (Marius Cristea, Costin Radu) / F5 care au apreciat proiectul si au considerat ca se incadreaza perfect in strategia lor de dezvoltare. Si apoi ne-am apucat de lucru.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune


Comentarii

David Santos
acum 14 ani
Foarte cool inițiativa chiar daca e extrem de tardiva! Pe alte meleaguri exista deja astfel de portaluri, avanatajele lor sunt net superioare in comparație cu acest portal: nu exista taxa de inscriere, "clientul" depune banii in contul portalului "for safe keeping" atunci cand posteaza un proiect așa ca nu exista premizele țepelor romanești foarte des intalnite, in general pe zi apar cam 75-100 de brief-uri noi iar pentru un proiect de campanie de imagine bugetul este in general de peste 5000 de euro, in plus portalurile acestea au acoperire world-wide și se lucreaza pe metoda americana (mi-a placut am cumparat, fara frecușul clasic de la noi de genul logo mai mare, mai la stanga mai la dreapta, mai fa-mi o varianta!). In concluzie, ideea e faina insa acest portal e mai mult o afacere și mai puțin o initiativa reala de a crea un spațiu de intalnire "al ofertei cu cererea".

Daca sunteți sceptici cautati pe Google, Springcrowd, e un exemplu! Mult succes!

Mugur Popovici
acum 14 ani
In general, consider ca sunt putine ideile / business-urile cu care noi (romanii) ne putem lauda ca "am inventat roata". AD!DEA este un concept nou pentru piata romaneasca, adaptat specificului local. Piata unde clientii care platesc peste 5000 euro numai pentru ideea creativa sunt pe o lista exclusivista. Piata in care daca nu exista taxa de inscriere nu se face nicio selectie naturala intre avizati si neavizati.

De aceea in comparatii trebuie sa pastram atat proportiile cat si referintele. Vom vedea in viitorul apropiat cum va reactiona industria la acest nou produs.

Inceputul este insa promitator.

Mugur Popovici, Managing Director AD!DEA

David Santos
acum 14 ani
Mugur, nu ma intelege gresit, nu critic ideea business-ului, mi se pare foarte buna insa e destul de restrictiva din start cu taxa de inscriere a creativilor si cunoscand practicile multor afaceri din Romania de a nu-si respecta angajamentele financiare fata de freelanceri se naste o reticenta. In rest eu as fi mers initial pe cateva proiecte la care sa se poata participa free pentru a face un pic de buzz real (direct din partea pparticipantilor) pe tema proiectului nu numai advertoriale.

Andrei Bunciu, Art Director

Mugur Popovici
acum 14 ani
Andrei, varianta propusa de tine a fost printre optiunile pe care le-am analizat pentru campania de lansare. La nivel strategic am considerat insa ca restrictionand accesul facem o selectie automata in randul celor care sunt cu adevarat interesati de domeniu / produs.

Mugur Popovici, Managing Director AD!DEA

David Santos
acum 14 ani
Ai dreptate Mugur. Uneori restrictionarea e buna insa nu crezi ca e posibil sa ai parte de mult mai multi participanti cu idei bune? Eu nu incerc sa te conving sa renuntati la taxa, ce faceti voi e o treaba buna si cred ca ar trebuii sustinuta iar mecanismul acesta de taxa de participare e o sursa de sustinere. Stiu ca esti un individ foarte profi si sper ca afacerea sa creasca in asa fel incat sa eliminati taxa de participare pentru creativi si marketeri si sa puteti sustine afacerea numai din comisionul perceput din fee-ul oferit de client asa cum e practica pe portalurile din strainatate. Mult Succes!

Andrei Bunciu, Art Director

horia popa
acum 14 ani
Restrictionarea prin taxe de inscriere nu e o idee prea buna. Am vazut asta in provincie, unde exista agentii de publicitate mai mici, cu clienti locali (in general), si desi exista si acolo oameni talentati si idei foarte bune, ei nu prea se inscriau la concursurile de creatie anuale din cauza taxei prohibitive. Cu clienti locali, acumularile de capital sint mai lente si se lucreaza mai mult pe bani mai putini de cele mai multe ori. Asa ca degeaba aveai o idee de Effie, nu aveai banii sa te inscrii si Effie ramanea mai sarac, vedeai tot timpul aceleasi agentii. Credeti-ma, nu toata lumea buna din bransa asta e dispusa sa se mute la Bucuresti numai ca sa cistige citeva sute de euro in plus. Pe scurt, cred ca o taxa ar indeparta multe minti proaspete, care poate nu au strins suficient ca sa poata participa. Nici nu cred ca o taxa v-ar ajuta foarte mult la ceva ca si fonduri aduse. Parerea mea.
Mugur Popovici
acum 14 ani
scone_stone sunt cu totul de acord cu tine atunci cand te referi la piata din provincie. Mai mult ai pus punctul pe i cu aprecierea ca sumele de la creativi au o contributie mai mult decat minora la cifra de afaceri. Devine cred astfel evidenta motivatia reala care a stat la baza acestei decizii. Cat priveste suma necesara achizitiei cardului BUUM!DEA de catre creativi, ma gandesc ce ar insemna lunar dpdv cost si timp cateva vizite, telefoane, sucuri cu potentiali clienti etc. Iar daca la final adaugam faptul ca premiul (suma) mentionata in brief pentru ideea castigatoare revine 100% creativului cred ca da cu plus. Insa iti multumesc pentru comentariile constructive.

Mugur Popovici, Managing Director AD!DEA

Oancea Veaceslav
acum 14 ani
Buna. Am si eu o sugestie pentru Mugur: m-am inscris si eu la Creativ. Sincer, nu e mult sa dai 100 de euro pentru BUUM!DEA, insa, parerea mea este ca, ar fi mai eficienta taxarea lunara. Iti spun si de ce. Nu stiu cat de convins sunt in momentul de fata sa achit aceasta taxa. Nu stiu cati Marketeri se vor inscrie pe parcursul anului in care eu beneficiez de cardul BUUM!DEA. Exista riscul ca sa nu fie suficiente brief-uri in acest an, respectiv exista riscul ca eu, ca si Creativ, sa nu imi fructific suma "investita". Sper ca sunt suficient de explicit incat sa-mi intelegi ideea. Este un proiect perfect pentru incepatori, pentru minti proaspete insa, ar trebui maximizate sansele creativilor de a avea acces la brief-uri. Cu stima, Oancea Veaceslav.
Mugur Popovici
acum 14 ani
Buna Veaceslav. Intr-adevar sugestia ta este corecta si oportuna. Intr-un anumit stadiu, am luat in considerare efectuarea de plati trimestriale / lunare insa "ne-am lovit" de implicatiile pe care o astfel de decizie le genera la nivelul dezvoltarii platformei web, implicatii care atrageau la randul lor alte tipuri de restrictionari. Intr-un final am optat pentru varianta care este acum on-air. Mult succes!

Mugur Popovici, Managing Director AD!DEA

Dragos Marinescu
acum 14 ani
OpenAd, UK. 11.000 creativi inscrisi, fara taxa de participare.

ADIDEA, Romania. 370 creativi inscrisi, 100 euro taxa de participare. 5 creativi au platit si participa.

Oare de ce OpenAd nu isi pune problema unei "selectii" pe baza de taxa?

Oare de ce in Romania unii oameni vor sa faca un "boom" de 370x100 euro pe spinarea unor creativi plin de entuziasm?

Dar daca ar fi 1000 de creativi inscrisi, oare ar fi cineva dispus sa plateasca 100 euro pt o sansa din 1000 de a castiga un brief? Asta nu e selectie, e loterie.

Mugur Popovici
acum 14 ani
Buna Sylk. Calculele si cifrele AD!DEA pe care le vehiculezi sunt inexacte. Iar in comparatii intotdeauna trebuie sa pastram atat proportiile cat si referintele la care ne raportam. Iti doresc mult succes in proiectele tale viitoare.

Mugur Popovici, AD!DEA

Dragos Marinescu
acum 14 ani
Multumesc pentru urari, Mugur.

Spui ca datele sunt inexacte.

Cifra de 370 aparea in presa, m-am uitat acum la voi pe site, aveti 411 creativi inscrisi.

Legat de cei care participa activ la briefuri, erau 4 sau 5 (nu mai tin minte exact) la brieful lansat de voi, inainte de data de expirare a inscrierilor, iar acum sunt 5 creativi inscrisi la brieful pe logo, si 2 creativi inscrisi la brieful paprika.

Imi este greu sa cred ca cineva daca tot a dat 100 de euro sa participe, nu se va inscrie la toate briefurile. Concluzia logica este ca aveti 5 platitori pana acum. Dar te rog sa imi infirmi aceasta cifra cu una exacta.

Pe de alta parte, daca toti cei 411 de creativi inregistrati ar plati taxa, ati face 41.100 euro din inscrieri, niste bani chiar frumosi as spune, si asta este o cifra exacta.

Acum, legat de comparatia cu OpenAd, mi se pare natural sa o fac, din moment ce am participat cu succes la cateva dintre briefurile de la ei. Si pentru cei care au urmarit cu interes ce se intampla pe OpenAd, exista mai multi romani care au castigat diverse proiecte.

FARA SA PLATEASCA UN CENT.

Si fara sa isi faca nimeni probleme ca ar putea veni cu idei proaste. Selectia se face in house, nu pe baza de taxa. Nu iti trebuie mai mult de o zi sa faci un shortlist din 411 lucrari, pe care apoi sa il trimiti la client.

Acum sigur, tu esti om de marketing, incerci sa vinzi, incerci sa faci o afacere. Dar o afacere cu 5 creativi, s-ar putea sa iti lase 2 clienti nemultumiti. Si sincer, capacitatea unui creativ sa iti plateasca 100 euro nu iti garanteaza ca este si bun. It garanteaza doar ca are de unde sa plateasca acei bani.

In alta ordine de idei, tu ai vazut calitatea lucrarilor inscrise la Filter in anii trecuti? Foarte bune, as zice eu. Fara taxa de participare, si totusi selectia s-a facut in mod natural. Cine nu avea treaba cu domeniul nu a participat. Simplu.

Salut.

Mugur Popovici
acum 14 ani
Sylk, comentariile tale sunt pertinente pana la un anumit punct. De exemplu pentru brieful lansat de AD!DEA, 8 creativi au confirmat participarea la proiect. Personal sunt multumit de numarul creativilor care s-au inscris la proiect si acum astept ideile lor. Din perspectiva Marketerului, la limita nu conteaza daca 20, 10, 5 sau 2 creativi lucreaza brieful sau atat timp cat proiectul se incheie cu succes. Pe de alta parte numarul creativilor interesati de un proiect depinde de mai multi factori: valoarea premiului, deadline-ul, cerintele mai mult sau mai putin speciale ale unui brief, momentul in care se lanseaza proiectul etc. Apoi tine cont ca AD!DEA este un proiect care se afla la inceput de drum. Decizia de a taxa accesul creativilor la platforma este discutabila, interpretabila dar in acelasi timp asumata de catre noi din ratiuni explicate mai jos tot in acest topic. Insa dpdv marketing, aceasta decizie ne ofera pe viitor grade in plus de libertate. Apreciez insa parerile tale si iti multumesc pentru faptul ca ni le-ai impartasit. Succes.

Mugur Popovici, AD!DEA

Dragos Marinescu
acum 14 ani
AD!DEA este un proiect la inceput de drum si care se anunta interesant. Eu va urez mult succes, si astept cu mult interes momentul in care veti renunta la taxa de participare pentru creativi.

Salut.



Branded


Related