Testul IQads Kadett te recomanda pentru industria de marcomm

Interviu cu Dragos Iliescu (Managing Partner, D&D Research)

IQads Kadett este un program care isi propune sa adune tinere talente. Incepe prin a le da un test. Este vorba despre testul IQads Kadett, prin care se evalueaza potentialul acestora, sau in ce grad sunt ei compatibili din punct de vedere al profilului psihologic cu meseria din marcomm pe care si-o doresc. Daca dovedesc ca au "ce se cere", atunci intra in programul IQads Kadett. Asta inseamna training-uri, conferinte, brief-uri pentru clienti, o gramada de oportunitati pe care le-ar putea fructifica in asa masura incat sa se angajeze la job-ul visat. Depinde doar de ei. Si pentru ca procesul de selectie este cat se poate de serios, l-am invitat sa ne dea mai multe detalii pe Dragos Iliescu, cel ce s-a ocupat alaturi de echipa de la D&D Research de elaborarea grilei de intrebari pentru Testul IQads Kadett.

IQads: S-a lansat Programul IQads Kadett. O prima etapa este testarea aspirantilor la o cariera in industria de comunicare si marketing pe baza Inventarului de Personalitate NEO. Care sunt punctele forte ale acestui instrument de investigare a profilului psihologic al acestora?
Dragos Iliescu: NEO Personality Inventory, Revised (NEO PI-R) este unul dintre cele mai cunoscute inventare de personalitate din lume si la acest moment fara doar si poate cel mai utilizat de catre psihologii din intreaga lume. Din 1992, cand a aparut aceasta ultima forma a testului, au fost publicate peste 10.000 de articole in reviste stiintifice, care confirma intr-un fel sau altul, pe un esantion sau altul, intr-o situatie sau alta, validitatea acestui chestionar. Pe scurt, cred cu tarie ca este cel mai grozav lucru pe care psihologia stiintifica il poate oferi pentru investigarea personalitatii normale, la acest moment. Dincolo de validitatea lui de necontestat, are marele avantaj ca este ceea ce se numeste un inventar "broadband", adica un inventar cu spectru larg, care surprinde foarte multe dimensiuni ale personalitatii, sansa ca trasaturi relevante sa ramana nemasurate fiind foarte redusa.

IQads: De ce este relevant Inventarul de Personalitate NEO pentru industria de marketing si comunicare?
Dragos Iliescu: Pe scurt si intr-o oarecare masura tautologic, as spune ca NEO PI-R este relevant pentru aceasta industrie pentru ca a fost demonstrat prin studii stiintifice a fi relevant. In trecut, in diverse studii ocupationale asupra industriei care constituie tinta si pentru demersul discutat aici, am experimentat intr-un efort mai mare, in care a fost implicat si IAA, mai multe chestionare, de aptitudini si personalitate, care pareau promitatoare in a masura trasaturi importante pentru marcomm si pentru a prezice in consecinta performanta in diferite roluri sau ocupatii din aceasta industrie. Mai multe astfel de teste s-au dovedit a fi valide in acest context; dintre toate insa NEO a avut indicatorii cei mai buni
la momentul in care am primit din partea IQads brief-ul pentru dezvoltarea acestui sistem de evaluare si predictie psihologica, brief care spunea ca primeaza calitatea si nu costurile, am construit sistemul pe baza rezultatelor din aceste cercetari si pe baza NEO. Trasaturile masurate de el s-au dovedit a fi relationate puternic cu performanta in 10 ocupatii selectate din domeniul marcomm. La acest studiu s-a lucrat si cu experti din interiorul industriei marcomm, experti care au, unii dintre ei, experienta de peste 10 ani in meseria pe care o fac. Evident, pentru fiecare ocupatie exista alt "mix" al acestor trasaturi psihologice, care creioneaza un alt profil optim.

IQads: Din cate inteleg, programul IQads Kadett isi doreste sa fie un "bun filtru" in procesul de selectie a juniorilor in companii de marcomm, dar si un instrument care certifica alegerea tinerilor aspiranti la o cariera in marketing si comunicare. Ce il recomanda pentru a-si asuma acest rol?
Dragos Iliescu: IQads Kadett este unul dintre cele mai complexe si cu grija construite demersuri de selectie pe care l-am vazut in aceasta industrie pana la acest moment. Nu se bazeaza, de buna seama, doar pe evaluarea psihologica, ci si pe alti indicatori. Trebuie sa nu uitam ca situatia de selectie specifica acestui program este foarte ingrata: se adreseaza unei resurse neformate inca si "track record", pe care il vezi de cele mai multe ori in CV si portofoliu, nu au valoare, iar proba de lucru este o utopie in acest context. De aceea cred ca ruta luata de IQads Kadett este ruta optima pentru situatia data. Nu as fi putut vedea o modalitate mai buna de a articula acest proiect.

IQads: Ca orice "grila", setul de intrebari risca sa fie lipsit de nuante si sa faca o evaluare limitata. Care este marja de eroare a rezultatelor testului?
Dragos Iliescu: Orice test psihologic ofera o predictie probabilistica. Acest lucru inseamna ca pentru cele mai multe persoane, de cele mai multe ori, aceasta predictie va functiona. Pentru IQads Kadett, ca pentru orice alt "angajator", convingerea ca din punct de vedere statistic predictia functioneaza este suficienta. Pentru persoanele evaluate insa, care nu sunt numere sau probabilitati, posibilitatea de a exista erori care sa distorsioneze profilul lor este deranjanta.
Eroarea asociata masurarii cu NEO este minima, una dintre cele mai mici erori asociate cu vreun instrument psihologic la acest moment; ea nu poate fi cuantificata decat in indicatori psihometrici care nu ar avea noima aici, dar acestia se reflecta intr-o posibila deviatie a scorurilor cu 2-3%, ceea ce este cu adevarat neglijabil.

IQads: Exista vreo componenta care masoara inteligenta emotionala in cadrul testului IQads Kadett?
Dragos Iliescu: Din pacate, nu direct. NEO masoara mai multe componente care tin de adaptarea persoanei evaluate la un mediu social, de capacitatea de interactiune cu alte persoane etc. Acestea sunt componente ale inteligentei emotionale. Insa inteligenta emotionala inseamna mai mult decat atat si implica si componente care tin de gestionarea propriilor emotii, de controlul impulsurilor, de managementul stresului, de sanatate si bunastare psihologica, de multe alte trasaturi importante pentru calitatea vietii. Inteligenta emotionala este unul dintre cele mai fascinante concepte din psihologia moderna si pentru o masurare valida si competitiva as recomanda oricand EQ-i (Emotional Quotient Inventory), chestionar care a fost publicat si in Romania de foarte curand.

IQads: De ce este important pentru angajator sa cunoasca indeaproape profilul psihologic al viitorului angajat?
Dragos Iliescu: Dincolo de selectia efectiva, care este o decizie punctuala, de acceptare sau respingere, profilul psihologic contribuie la toate fazele a ceea ce numim "mecanica de HR". Cunoasterea profilului unei persoane faciliteaza plasarea ei pe un post in care poate oferi performanta maxima, faciliteaza identificarea nevoilor de formare, ajuta asadar la training, coaching sau dezvoltare personala, face posibila creionarea planului de cariera etc. La nivel grupal, pentru un teamleader este critic sa stie care sunt preferintele comportamentale ale colegilor sai, pentru a putea optimiza interactiunile in cadrul grupului - plusurile se transforma astfel in resurse importante pentru grup, iar minusurile se transforma in oportunitati de dezvoltare. Si as putea continua ... dar nu este scopul acestui interviu.

IQads: Cum consideri ca se va imbunatati procesul de selectie a viitorilor juniori in marcomm prin acest instrument pus la dispozitie de IQads Kadett?
Dragos Iliescu: Cred ca este un aport semnificativ. Este greu sa cuantificam in ce masura NEO contribuie la calitatea procesului de selectie - adica daca astepti sa spun ca 22.87%, nu pot face asta. Cu siguranta ca atrage in procesul de decizie o informatie suplimentara, atat cantitativa cat si calitativa, care fara acest instrument ar fi fost ignorata. In contextul specific al acestei selectii, despre care aminteam si mai sus, este posibil ca aceasta informatie sa fie cea mai valida informatie pe care decizia poate fi construita. Chiar daca nu ar fi asa, orice informatie suplimentara este binevenita si creste calitatea sistemului ca intreg.

IQads: In ce masura va contribui testul (rezultatul obtinut) la cristalizarea optiunilor de cariera ale tinerilor?
Dragos Iliescu: In conditiile in care vor avea la dispozitie profilul detaliat, cu rezultatele aferente, fiecarui candidat i se vor prezenta, in afara scorurilor obtinute la diferitele trasaturi masurate, si modalitatile in care aceste scoruri sunt consonante cu profilul ideal asteptat de la o anumita ocupatie din marcomm, spre care acel candidat tinde. Evident, aceasta prezentare a compatibilitatilor poate arata care sunt compatibilitatile (punctele tari, pe care va putea construi), dar si care sunt incompatibilitatile, adica acele zone asupra carora trebuie sa se concentreze pentru a se dezvolta. O astfel de prezentare, facuta cu un instrument stiintific si competitiv, este in masura sa catalizeze dezvoltarea personala. Este posibil de asemenea ca profilul personal sa fie mai compatibil cu alte ocupatii din acest domeniu decat cu cea aleasa initial, ceea ce ar putea conduce la o reorientare a prioritatilor de cariera. In orice caz, o persoana doritoare sa investeasca efort pentru a se dezvolta va regasi in profilul detaliat nebanuite repere care sa o ajute in acest lucru.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune



Branded


Related