Supravietuitorul (2007)

Am participat recent la un focus group cu o castigatoare clara. O directie creativa la care toata lumea a ras si care a fost aleasa de aproape toti respondentii ca fiind "cea mai memorabila". S-au testat si alte directii, dar oamenii nu le-au apreciat sau le-au considerat banale, usor de trecut cu vederea. Asa ca cei care au comandat testul n-au mai stat pe ganduri si au trimis imediat in productie directia castigatoare.

Dupa o saptamana si ceva, la filmare, am intrat in vorba cu unul dintre oamenii alesi sa joace in spot. Si am aflat, intamplator, ca a fost si el la respectivul focus group. L-am intrebat ce mai tine minte de acolo si mi-a povestit cu lux de amanunte toate directiile propuse, mai putin directia memorabila in care era ales sa joace.
Pe asta nu si-o mai amintea nici macar "asistat".

In primul editorial scris pentru IQads mi-am propus, ca o mica provocare, sa aleg filme regizate de Sergiu Nicolaescu pe post de titluri. Si sa incerc sa le combin cu texte despre domeniul nostru de activitate in asa fel incat sa se potriveasca.

Asa ca de data asta, pentru ca e un text despre focus group-uri, am ales filmul din 2007 in care Comisarul Moldovan participa la un campionat de ruleta ruseasca. Un joc periculos si prostesc in care nu conteaza nici talentul nici pregatirea. Daca ai noroc traiesti, daca n-ai noroc mori.

Am avut noroc. Am gasit un film care sa se potriveasca perfect.

Dar mi-am dat seama ca fiind un om "de la creatie" nu pot sa critic in mod convingator eficienta unui focus group. Pentru ca, indiferent de argumentele mele, o sa spuneti ca noi astia cu ideile suntem prea sensibili si ne suparam chiar si atunci cand oamenii au motive bune sa le calce in picioare.

Tocmai pentru a evita astfel de discutii am inceput cu o poveste in care focus group-ul a laudat propunerea noastra. Puteam, de exemplu, sa vorbesc despre un focus group in care oamenii din sala spuneau despre directia noastra ca este o prostie fara nicio legatura cu produsul si ca ar trebui sa uitam de ea. O criticau atat de dur incat, auzind reactia lor, niciun client din lumea asta nu ar mai avea curaj sa mearga pe mana agentiei. Twistul amuzant fiind ca directia adusa in discutie nu era noua. Era o directie care functionase excelent in doua campanii diferite si pe care am hotarat, in ultimul moment, sa o bagam printre directiile noi.

Ce incerc sa spun cu povestea asta si cu povestea cealalta de la inceput? Nimic. Vreau doar sa spun niste povesti cu si despre jocul de noroc numit "testare". Asa cum este si intamplarea urmatoare petrecuta cu multi ani in urma in cu totul alta tara:

In 1981 Terry Gilliam a scris si regizat "Time Bandits", un film pentru copii in care, la sfarsit, parintii eroului principal explodeaza. Si mor. Si gata. Asa se termina filmul.

Cand il vezi te gandesti ca un astfel de final n-ar trece niciodata de un focus group. Si probabil, in mod normal, asa este. Dar ceea ce face din povestea asta o poveste amuzanta e ca a trecut.
L-au testat si se pare ca, in timpul proiectiei, au avut probleme mari cu sunetul. Asa ca oamenii s-au chinuit sa reziste pana la sfarsit. Dupa care au scris pe cartonase ca cel mai mult le-a placut finalul. Pentru ca scapasera de chin.
A doua zi, dupa analiza oficiala a cartonaselor cu raspunsuri, rezultatele aratau ca finalul este cea mai apreciata parte a filmului. Si Terry Gilliam n-a mai fost obligat sa il schimbe.

Gata. Asta a fost ultima poveste de azi. Fara concluzii oficiale si fara morala.

Inainte sa pun punctul final mai vreau doar sa spun ca "Supravietuitorul", unul dintre cele mai proaste filme din istoria cinematografiei romanesti, a castigat la Premiile Gopo din 2008 "Premiul publicului pentru filmul cu cel mai mare succes la Box Office". O dovada in plus ca, daca iti pasa de calitate, nu poti avea incredere in ce cred oamenii ca vor sa vada.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune

Dictionar


Comentarii

Petrisor Dana
acum 14 ani
...dar crezi ca ideea exprimata in el este o supravietuitoare? Singurul castigator la "ruleta ruseasca" a research-ului romanesc ramane focus grupul...si nu vad sa se schimbe asta prea curand :(
catalina gl
acum 13 ani
Veridicitatea povestioarei e de necontestat, dar obiectivitatea cu care este redactat articolul ma determina sa fac anumite remarci : mai intai, FG se foloseste pentru explorarea unor idei, pentru generarea altora, nu pentu a stabili succesul sau esecul unei directii "creative". Participantii la FG vor spune intotdeauna ce este aproape de asteptarile lor, rezultatele studiului fiind caracteristice pentru acel grup restrans din target-ul tau...

Banii, timpul si disponibilitatea clientului de a negocia (trimiterea ideii rezultate din FG in productie sau de a continua testarea), nivelul de cunoastere al consumatorului de catre companie sunt elementele ruletei rusesti.

Generalizarea nu e oportuna din moment ce sunt compromisuri acceptate de o parte sau de alta...problema nu se pune la nivel de pregatire, de talent, ci la alte nivele ce sunt independente de rezulatete FG...



Branded


Related