Caz real

Pacientul vine la doctor:
Ma simt foarte rau, va rog ajutati-ma sa ma fac bine. Am venit la dvs. pentru ca aveti o reputatie extraordinara. As vrea sa-mi recomandati cele mai avansate metode de tratament. Sa stiti insa ca voi intreba si alti doctori.

Doctor Unu (foarte cunoscut, cu numeroase diplome si cazuri celebre de vindecare):
Pe baza ultimelor studii si cazuri de succes din strainatate si din experienta noastra, va recomandam o metoda noua, cu laser, care va va prelungi viata cu multi ani. Iata aici o argumentatie completa.

Doctor Doi (a plecat de la o clinica renumita si a deschis de curand un mic cabinet):
Va recomandam o metoda foarte noua de tratament. Garantam noi ca va va face bine. Va vom lua sange.

Pacient: Va multumesc, domnilor doctori. Mie imi plac amandoua metodele sugerate de dumneavoastra, dar nu stiu care e mai buna, asa ca voi intreba niste oameni de pe strada.

Doctor Unu: Pai de unde sa stie oamenii de pe strada ce va face dumneavoastra bine?

Pacient: Oamenii de pe strada imi vor da o idee, asa, despre subiectul acesta. Va asigur ca opinia lor nu va conta foarte mult, dar imi va da, asa, o idee.

Intrebare de la pacient catre oamenii de pe strada:
Intre o operatie cu laser si o luare de sange, ce ati alege? Care e cea mai buna metoda?

Doctor Doi: Lasati-ma pe mine sa pun intrebarea oamenilor de pe strada. Intre o operatie cu laser si minunata luare de sange (cineva destept ca dumneavoastra va recunoaste ca e minunata), care e cea mai buna?

Oamenii de pe strada, in unanimitate: Nu intelegem ce insemna laser, nu stim ce trebuie vindecat, dar minunata luare de sange, daca spuneti ca e asa minunata (oricum ne-am dat seama si noi de asta), trebuie sa fie cea mai buna.

Pacient catre doctori: Domnilor doctori, am decis. Am ales varianta cea mai buna in opinia oamenilor, deci cea mai sigura. Am ales metoda luarii de sange.

Doctor Unu, surprins: Dar dvs. ne-ati cerut cele mai avansate metode de tratament, iar asta e una dintre cele mai vechi. Atat de veche, incat risca sa fie si ineficienta. Pana la urma ati luat in considerare opinia unor oameni care n-au nici o legatura cu subiectul, si asta dupa ce i-ati lasat pe Doctorul Doi sa-i manipuleze! Vi se pare corect?

Pacient: Imi pare rau, nu pot sa risc. Stiu ca au fost niste mici probleme la testare, dar luarea de sange pare a fi cea mai sigura metoda de tratament. Asta este. Voi merge pe mana Doctorului Doi. Va multumesc pentru timpul acordat.

Cunoscand ca "pacient" = "un anumit client", "doctor" = "agentie", "metoda de tratament avansata" = "strategie de campanie originala", iar "oamenii de pe strada" = "focus group cu un target nepotrivit produsului clientului", aflati ca toate cele de mai sus constituie un caz real.

Nu toti pacientii sunt asa. Mai exista pacienti care se opereaza singuri sau ii dau chirurgului peste mana in timpul operatiei, care la mijlocul operatiei schimba chirurgul, care nu platesc doctorul dupa insanatosire, care fura metoda de tratament si o duc la alt medic, care stiu mai bine ca medicul sa interpreteze o radiografie, care pun sa lucreze spitale intregi si apoi "isi dau seama" ca n-au nicio boala. Unii dintre pacienti mor dupa nerespectarea tratamentului prescris, dar altii dezvolta in timp un obraz gros si o imunitate extraordinara. In toate aceste cazuri, sunt calcati in picioare exact cei care incerca sa faca aceasta meserie complicata cat mai profesionist cu putinta.

De aceea vedeti la televizor reclamele pe care le vedeti.
De aceea ne pleaca medicii buni din publicitate si ramanem cu niste felceri.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune


Comentarii

Irina Garbis
acum 13 ani
prima si cea mai importanta problema la acest articol este ideea ca oamenii de pe strada sint vindecatori si da solutii. Ca researcher, mi se pare o perspectiva gresita. Un focus grup este menit sa ne spuna ce inteleg oamenii din ce le aratam, nu sa ne spuna ce sa facem, avind in vedere natura umana, rezistenta la nou, etc. Chiar si cu un target potrivit produsului, oamenii din FG nu iti spun ce sa faci, ci ce inteleg din ce vrei sa faci. Daca ei inteleg ce vrea clientul sa inteleaga atunci e ok. Credeam ca oamenii care lucreaza mai de mult in bransa asta s-au prins de lucrul asta.
Laura Blebea
acum 13 ani
citeste inca odata (cu atentie) ce scrie mai sus si poate vezi ca se referea puuuuutin la altceva:)

o zi faina

p.s.: misto editorialul

Razvan Capanescu
acum 13 ani
Ceea ce omit in mod constant si criminal firmele de research este ca oamenii de pe strada sunt pusi in conditii extraordinare sa dea raspunsuri normale... si mai omit si simplul fapt ca oamenii obisnuiti au harul mintitului. Din cauza de adunare in public, de camera de luat vederi sau microfon pus in fata sau pur si simplu de discutie cu un strain fata de care nu vor sa para prosti. In plus, daca tot se miroase un iz comercial, se iteste si posibilitatea unui castig (oricare) si atunci, brusc, omul se simte obligat sa gaseasca ceva... sa aibe o opinie intr-un fel ca sa justifice castigul ala.

Si dintre toate formele cercetarii, focus grupul este intre cele mai rele! Este un cancer care distruge un plan de marketing si in mod clar violeaza cu perversiuni comunicarea. Focus grupul este o adunare cu public in care trebuie sa pari destept... ca asa esti pre-programat de societate.

Pentru ca folositi aceleasi metode invechite de cerectare, domnule researcher, va pot spune ca, practic, pacaliti clientii intru plata, justificandu-va menirea prin pseudo-pampersi pe care ii puneti in jurul fundurilor nestiutoare din unele departamente de marketing.

Razvan Capanescu
acum 13 ani
Adevar grait-ai!
Liviu David
acum 13 ani
Foarte adevarat comentariul despre focus group-uri. Cand eram student, mi-au zis colegii din camin ca pot castiga bani la un research. M-am dus si mi-am dat cu parerea despre o reclama la tigarile Monte Carlo, mintind ca sunt un fumator inrait. Nu eram fumator deloc, dar cine putea sa verifice?

De curand, m-au sunat pentru un research telefonic referitor la radio. Degeaba le-am spus ca lucrand in publicitate le viciez rezultatele, ei au dat-o inainte cu intrebarile. Numarul conteaza!

Multumesc pt aprecieri. Ma indoiesc ca se va schimba vreodata ceva.

Razvan Capanescu
acum 13 ani
Schimbarea tzine si de incapatzanarea oamenilor buni, nu doar a nesimtitilor.

Foarte bun articolul, scuza-mi reactia doar la partea de cercetare... dar asta sarise brusc din farfurie.

In materialul tau este surprins un adevar 100% natural dar mai trist referitor la clienti. Acolo trebuie sa ne incapatzanam cel mai tare sa le facem bine cu fortza. Alta solutie nu vad.

Octavian Giosanu
acum 13 ani
Cand oamenii de pe strada zic ca doctorul Unu, fiind si el de fata la testare impreuna cu pacientul

Pacientul zice ca oamenii de pe strada nu au spus asta.

Iar prietenul pacientului, cel care a pus intrebarea zice, deasemenea, ca oamenii de pe strada nu au spus asta...

Deci de ce ne consultam si de ce mai punem intrebari? Pacient mare care face de la mancare la detergenti

Liviu David
acum 13 ani
doctorul Unu nu a spus ca n-a fost la testare.

descrierea a fost exagerata pentru motive dramatice, dar oamenii chiar au fost influentati unilateral in prima zi de testare de detalii de insight si descrierea caracterului personajelor. cu alte cuvinte au inteles mult mai bine conceptul care li s-a explicat cu detalii care nu exista intr-un spot final.

cat despre "consultari", ele s-au oprit la momentul culminant, cand s-au dat exemple de deja-vu.

pacat ca pacientii si doctorii nu lucreaza in echipa, nu se apreciaza si nu se inteleg unii pe altii. ar face lucruri mult mai frumoase impreuna. pe care oamenii chiar le-ar remarca si le-ar iubi. pacat.

Junior Copy
acum 13 ani
...este vorba de un caz real, mergand logic inapoi pe firul povestii, inseamna ca o agentie a pierdut un client din cauza research-ului. Daca acel client a avut nevoie sa apeleze la asa ceva, inseamna ca nu a fost convins 100% de strategia de campanie originala propusa de agentia pierzatoare. Daca nu a fost convins 100% inseamna ca adevarata vina e a client-service-ului sau, dupa caz, a celui ce i-a prezentat strategia de campanie originala.

[...]

Adaptarea la mediu cred ca e adevarata problema aici. La un mediu nociv.

Nu poti intoarce obrazul celalalt decat daca esti sigur ca te vede Dumnezeu.



Branded