Inovatia si designul de ambalaj

Acum cateva luni, un prieten din Lyon imi facea contrariat o comparatie intre Carrefour-urile din Romania si cele din Franta. Numarul de branduri la raft e aproape dublu in Romania. Avem si noi intr-un final posibilitatea de a alege, posibilitate care vine la pachet cu indecizia—mai ales intr-o piata dominata de branduri care se copie unele pe celelalte, intr-o batalie apriga in zona mainstream.

Cred ca avem nevoie de mai multa inovatie in designul de ambalaj. Nu ma refer la fonturi noi, culori noi sau o idee deosebita, ci la genul de inovatie care face viata consumatorului mai sigura, mai usoara si, de ce nu, mai placuta. Chiar daca publicitatea si merchandiserii nu si-au consumat chiar toate ideile si tacticile de vanzari din arsenal, eu consumatorul, vreau mai mult decat un spot smecher sau o alta promotie cu masini. Vreau confort si atentie, iar modul prin care se poate obtine asta prin ambalaj e inovatie structurala.

As vrea sa spun ca sunt surprins placut de ritmul in care pe apar inovatii in packaging pe rafturile din supermarketurile noastre. Dar n-o fac. Noutatile sunt mai degraba exceptie decat norma, iar inovatiile sunt mai degraba solutii deja mainstream in vest. Sunt un raspuns in principal la noi strategii de marketing si comunicare, sau un rezultat al implementarii unui flux nou de productie. Cum ar fi doza de Heineken cu cerneala tactila sau vinul imbuteliat in pungi de polipropilena.


Doza de Heineken cu cerneala tactila, placuta la atingere (din comunicatul de presa al companiei n-am reusit sa identific vreun alt beneficiu al cernelei tactile).

Inca n-am auzit in Romania de inovatii in ambalaj structural pornite clar de la o nevoie a consumatorului. Asa cum n-am auzit nici de inovatii in ambalaje ecologice, altfel decat cele facute cu cutitul normelor europene la gat. Stiu, e greu. E criza. Costurile inovatiilor structurale sunt mari, presupun schimbari de tehnologie, fluxuri, furnizori. Procesul e de durata si dureros, cu bariere tehnologice si de experienta. Dar nu e imposibil, dovada ca exista o industrie care merita premiul pentru volumul de inovatii in ambalajul structural—producatorii de bere.


Ambalajul resigilabil de la Milka


Cutia resigilabila de Burn


Sticla de Ursus cu capac twist-off

Designul de ambalaj nu e o cheltuiala, ci o investitie cu un randament de peste 50 de ori mai mare decat al unei campanii publicitare (conform Rob Wallace). Iar consumatorul incepe sa dicteze din ce in ce mai mult soarta brandurilor prin deciziile sale.

Rezultatele merita! Nu ma gandesc aici la inovatiile care fac produsul mai cool si il diferentiaza, ci la cresterea termenului de valabilitate, la posibilitatea de a folosi usor produsul de mai multe ori, la reducerea costurilor de productie, la confortul de care se bucura in cele din urma consumatorul. Asa ca ar fi timpul sa inovam mai mult structural. Putem incepe simplu—uitandu-ne la producatorii de bere.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Sectiune


Comentarii

Marius Gavril
acum 13 ani
Foarte bine punctate observatiile! Un articol reusit. Poate producatorii ar trebui sa gandeasca si o alternativa la campaniile costisitoare care de multe ori nu aduc rezultatul dorit, sau mai rau, rezultatul promis. Poate ar trebui sa se orienteze spre ce este cu adevarat important: crearea unei noi dimensiuni in calitatea si comfortul produsului prin investirea in ambalaj. Ce e adevarat, nu toti sunt dispusi sa cheltuie la acest capitol, unii chiar daca ar vrea sa investeasca nu au cum, dar cei ce pot vor avea cu siguranta de castigat...

Chiar sunt curios daca vor aparea intr-adevar inovatii la acest capitol...



Branded


Related