De ce e nevoie de publicitate?

Am fost pus, recent, in situatia de a-mi fi jena de meseria mea. Nu dau detalii inutile, o sa spun doar ca m-am aflat in fata unui grup mare si pe care l-am simtit relativ ostil la ideea de a asculta ce are de zis, despre lume si creativitate, un publicitar.

Am ales sa-mi urmez impulsul de a ma retrage, lasand in urma cat mai putin deranj, asa cum fac de fiecare data cand ceva e nedrept, nejustificat sau absurd. O sa spuneti ca sunt un tip sensibil si prea orgolios pentru a se explica. Aaaaa... da, asa e. Dar nu asta e subiectul.

Subiectul e ca am ramas cu intrebarea din titlu, care si-asa ma preocupa de cativa ani, de cand cu un anumit context.

Deci, de ce e nevoie de publicitate, atunci cand - asa cum vad ca se intampla si pe IQads -, chiar majoritatea profesionistilor in domeniu devin foarte critici la felul in care ea se desfasoara?

De ce e nevoie de publicitate, atunci cand agentiile au o rata de succes tot mai mica in a-si convinge clientii ca e nevoie de valoarea lor adaugata, de ideile lor curajoase, pe care acestia din urma le platesc tot mai putin si tot mai rar?

De ce e nevoie de publicitate, atunci cand publicitatea isi pierde importanta de instrument principal de business, tocmai acum, cand ar fi o si mai mare nevoie de ea? Criza ofera oportunitati incredibile, uneori.

De ce (mai) e nevoie de publicitate, atunci cand e clar ca cei tineri sunt tot mai putin interesati (in trecut erau fascinati) de a lucra in publicitate?

Eu cred ca e nevoie de publicitate, fie si numai din motivul ca ea e unul din motoarele importante ale democratiei (da, ati citit bine).

Publicitatea plateste o buna parte din costurile libertatii de exprimare, o presa libera fiind cel mai vizibil dintre efecte.

Plateste, direct sau indirect, multe din costurile progresului cultural, aducand pe ecranele televizoarelor sau calculatoarelor noastre filme si productii din care invatam lucruri noi, care ne binedispun sau ne readuc speranta de mai bine. Nu comentez alegerile de calitate, ci ipoteza.

Contribuie din plin la mecanismele unei economii de piata, aducand agentilor economici o buna parte din argumentele competitive si, in anumite conditii, asset-urile cele mai de valoare. Un brand, o reputatie, o baza de clienti mai mare.

Aduce, in cazurile in care se ocupa cu informarea, o mai placuta sau mai eficienta modalitate de a transmite un mesaj.

Pune umarul, de foarte multe ori, la inovatia in mix-ul de marketing si ajuta realmente la suplimentarea resurselor pe care le are agentul economic. Am vazut multe cazuri in care insight-ul castigator a venit de la agentia de publicitate, nu de la un departament de marketing, de multe ori subdimensionat sau responsabil cu prea multe lucruri ca sa se mai ocupe si de asta.

Ajuta, nu in ultima instanta, atunci cand e bine intrebuintata, la prosperitatea capitalului autohton, deci - cel putin teoretic - la imbunatatirea vietii in comunitatile noastre. Unde, daca e mai mult profit, vom avea strazi mai curate si mai sigure si o administrare locala mai performanta.

Voi de ce credeti ca e nevoie de publicitate?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune


Comentarii

Victor Dragos Lupascu
acum 13 ani
Nu cred ca existenta publicitatii este pusa la indoiala ci calitatea si evolutia, sau involutia, depinde cum o vedeti.

Practic, in publicitate traim vremurile lui Maiorescu, s-a creeat o forma fara fond, iar traducerile de atunci sunt adaptarile de acum.

De calitate n-as putea vorbi, dar de ce nu ii mai atrage pe studenti publicitatea iti zic imediat.

In primul rand, nu mai e ca pe vremuri cand singurele lucruri mandatory pentru a te angaja in publicitate erau: fularul, conversii si diploma de absolvire. Acum cand, in contextul dat, se cere un caiet cu lucrari si idei pe care le-ai facut, toti studentii dau de fund inapoi.

Nu le-a placut cand se cerea experienta, ca n-au de unde, ca sunt absolventi etc, bine, atunci faceti singuri un "book of ideas" si hai sa vedem. Pauza! N-a mai venit nimeni. Nu mai e misto ca e de munca.

In al doilea rand, publicitatea este radiografiata, atat din interior cat si din exterior ca fiind asa, la varsta a treia, cu diabet, mai mai ca-i tinem lumanarea. Iar lucrurile nu sunt chiar asa, dar vina e tot a agentiilor, care stau cu capul in pamant si lasa lucrurile sa mearga din intertie.

Cat despre intrebarea de final, raspunsul meu este pe de-o parte: "macar" pentru faptul ca publicitatea asigura competivitatea in fluxul de produse si servicii in societatea de consum pe care o traim zi de zi.

Pe de alta parte, ca formeaza o cultura in societate. O un colectiv de oameni ceva mai cititi si culti, dat fiind mediu cu acces la informatie, insa cu ceva ego-uri prea mari...dar merge.

Alin Zainescu
acum 13 ani
"Advertisements contain the only truths to be relied on in a newspaper."
Victor Dragos Lupascu
acum 13 ani
Cred ca asta era valabila de mult, cand s-a inventat advertisingul, pe cand mai traia Hopkins. Acum nu stiu cat adevar mai e in advertising.
anton mihai
acum 13 ani
Suna a " Cine are nevoie de teatru?" Si nu e chiar asa.

Advertising nu e arta pura. Nu e filozofie. Nu e religie. E vanzare vizuala a unui produs. Zgarie suprafata asta atunci cand e facuta. Suprafata artei prin asemanari si tendinte preluate. Poate lansa mici mode trecatoare sau naste unde scurte de vorbe de duh. Sau lungi.

Pa scurt ar fi asa. Sec. " De ce e nevoie de publicitate?" Ca sa faci bani. Si toata lumea e fericita. Clientul, consumatorul, nevasta, cainele si pisica. Cu cat faci mai multa cu atat castigi mai mult.

Vreau sa cunosc si eu omul care conduce o afacere si spune ca nu are nevoie de publicitate. Mi s-ar parea incredibil sa aud asa ceva. Atunci de ce isi mai deschide o afacere sau de ce lanseaza un produs? Cum isi pune marfa pe raft? Cum vrea sa vanda? De ce vrea sa vanda?

Publicitatea suporta multe forme. De la imaginea produsului pana la anuntarea lui pe facebook.Aproposito. Vin de la Paris (fara sa ma c*c pe mine) unde am vazut o noua miscare. Se cheama : "no more junk design". Deci. Ei, aia din vest, in evolutia lor nu isi pun problema designului/advertisingului ci a calitatii lor. Interesant. O sa ajunga si la noi in cativa ani. Zeci de ani. Sute de ani. Mii de ani. Milioane de ani.

Ce scrie Sorin aici e perfect adevarat. Cu o exceptie. Nu cred in faza cu "strazi mai curate". Sau adminstratie mai performanta. Nu cred. Niciodata. Sau poate dupa ce se schimba fff multe generatii.

Sorin, nu fi suparat. Nu exista publicitate buna fara un client curajos care sa aibe incredere in el si agentie. Si nu te lasa de meserie ptr grupul ala mic de oameni. Nu merita atata atentie.

Negoita Stefan
acum 13 ani
nu mai sunt tinerii interesati de publicitate? my ass. voua ce va pasa...stati in birouri high tech cu mac-uri in fata, lancezind de atat plictiseala si scarpinandu-va in cap cu un creion perfect ascutit gandindu-va ce sa mai scorniti. sunt idntr-un oras mare, din moldova unde clientul se mazgaleste pe degete cand aude cat costa un slogan. simtiti-va privilegiati ca inca mai aveti cu cine sta de vorba cand trebuie sa fiti creativi. PUBLICITATEA NU INSEAMNA NUMAI BUCURESTI. Provincia bate din palme pe pitchuri de cateva sute de euro cu clienti nationali dar prea putin scoliti ca sa nu-i fac tarani. O zi minunata


Branded


Related