Matei Branea: "Din pacate, daca vrei sa faci arta, nu prea ai bani si daca faci bani, nu prea ai timp sa faci arta"

Matei Branea: "Din pacate, daca vrei sa faci arta, nu prea ai bani si daca faci bani, nu prea ai timp sa faci arta"

Matei Branea este unul dintre cei mai cunoscuti animatori si ilustratori romani. Din portofoliul sau fac parte numeroase expozitii, festivaluri, animatii, benzi desenate si reclame.Intr-un interviu acordat pentru IQads, Matei Branea povesteste despre inceputurile carierei sale, despre relatia dintre publicitate si advertising precum si despre publicitatea romaneasca.

IQads: Cand ai inceput sa faci ilustratie?
Matei Branea: Am inceput sa desenez prin liceu, in timpul orelor de curs. Dupa aceea am continuat in facultate in timpul orelor de curs. Dupa care, incet-incet, am facut in timp ce faceam alte munci si am ajuns sa desenez.

 

IQads: Cand ai inceput sa faci animatie?
Matei Branea: Prin 2000 faceam la scoala niste cursuri…adica existau niste cursuri de animatie la scoala. Eu eram la altceva, la film la scenaristica si din cauza desenelor mele am ajuns sa fac un filmulet si sa ma angajez chiar in timpul scolii la un profesor, la Radu Nicoara, care m-a incurajat foarte mult sa continui. Practic m-a sustinut in realizarea primelor animatii cu Omulan, personajul meu.

 

IQads: Avand in vedere faptul ca nu faci doar lucrari in scop personal ci si in zona de advertising, crezi ca se poate vorbi de amprenta personala in cadrul brief-ului?
Matei Branea: Pai, in general, cand primesc un brief e clar ca stilul cerut e undeva in zona a ceea ce fac eu. Incerc sa-mi aduc aportul personal prin a repara micile greseli sau lucruri care cred ca nu se leaga foarte bine cu ceea ce vrea sa spuna imaginea respectiva, prin a da personalitate job-ului respectiv. Eu cred ca se poate pune amprenta personala in brief. Depinde si de brief acuma…in general, in briefurile foarte inguste nu prea ma implic. Cred ca am avut noroc pana acum ca s-a intamplat sa pot sa ma prezint un pic in ceea ce fac.

IQads: Ce parere ai despre ilustratiile si animatiile din advertisingul romanesc?
Matei Branea: In general, in Romania, am impresia ca lucrurile au evoluat foarte bine, ca au ajuns cumva la un nivel international chiar daca inca e destul de greu sa fii curajos si sa treci peste granita “da…dar la noi lumea n-o sa inteleaga” sau … chestii de genul asta. Oricum la noi se cam face ce e si afara…se cam copiaza ca sa zic asa.

IQads: Este greu de mentinut echilibrul intre aceste doua domenii(advertising si arta)? Ai simtit vreodata ca trebuie sa lucrezi mai mult intr-un domeniu decat in celalalt?
Matei Branea: Intre partea artistica si advertising…este un razboi clar. Din pacate daca vrei sa faci arta nu prea ai bani si daca faci bani nu prea ai timp sa faci arta. Si atunci intrebarea este daca are sens sa faci arta pentru bani.Nu stiu ce sa zic, cred ca tine de fiecare. Am cunoscut oameni care n-aveau absolut nicio problema sa lucreze in advertising si investeau ca si cand ar fi facut niste lucrari personale. Si alti oameni care se plang ….ca ar fi trebuit sa faca altceva dar chestia asta e pentru bani si asa mai departe. Important e sa supravietuiesti si sa faci ce-ti place in masura in care compromisul pentru a ajunge la lucrul asta nu-ti dauneaza…copilului interior.

 

IQads: Vei continua sa lucrezi si in domeniul adevrtisingului?
Matei Branea: Nu stiu o sa vedem in functie de briefurile care imi vin. In masura in care este nevoie si simt eu nevoia ca vreau…da …

 

IQads: Crezi ca poti lucra in paralel facand atat lucrari pesonale cat si advertising?
Matei Branea: Eu cred ca se pot cupla cele doua. Atat timp cat, practic, iti delimitezi foarte bine ceea ce faci. Daca faci un job e un job, trebuie sa fii profesionist, iti faci treaba acolo, daca faci pentru tine, la fel. Trebuie sa fii profesionist dar pentru tine. Cumva cred ca ce poti sa inveti lucrand in advertising depinde de structura la nivelul proiectelor personale. Ceea ce cred ca ar putea sa dauneze lucrand in advertising proiectelor personale este faptul ca poti sa jungi sa iei in considerare tot timpul existenta unui target, lucru care nu e foarte rau, e bine sa fii constient de publicul caruia te adresezi. Dar cateodata e bine sa faci lucrurile doar pentru fun, nu ca vrei neaparat sa vinzi ceva.

IQads: In ultimul timp, unii oameni sunt de parere ca publicitatea romaneasca nu mai este misto. Tu ce parere ai?
Matei Branea: Cred ca publicitatea romaneasca si-a pierdut sclipirea pentru un moment. Acum am mai vazut niste spoturi … e si criza.. e si nu stiu ce… Am impresia ca mai exista niste prezente interesante, ca se mai fac lucruri cumva curajoase . Intr-un oarecare fel am impresia ca si publicitarii dar si publicul propriu-zis ajung la o saturatie pentru ca la noi publicitatea nu a trecut de un prim prag si acum e un moment de criza in care incearca sa se gaseasca noi formule de adresare. Dar inca noile formule de adresare sufera de vechile conceptii. Cred ca una dintre marile probleme in ceea ce priveste publicitatea romaneasca din ultimii doi ani a fost lipsa de fonduri si asta a dus cumva la un continut mai sarac in inovatie sau s-a apelat la formulele mai putin costisitoare care nu stiu in ce masura au si functionat.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune



Branded


Related