Recrutarea in industria online - intre rapiri nocturne si fertilizarea in vitro

"?sau De la haiducie la tehnologie

"?sau Cum au trecut geeksii direct de la camasi cadrilate la toale de firma

"?sau Cum se castiga azi in online intr-o luna un salariu cat un buget de campanie decenta de acum 2-3 ani

"?si as mai gasi usor multe titluri pentru articolul asta.

Pentru ca in industria asta lucrurile s-au schimbat brusc si fundamental. Pentru ca se muta echipe intregi de la o companie la alta peste noapte. Pentru ca iei juniori cu cas la gura si le dai proiecte de mii sau chiar zeci de mii de euro pe mana pentru ca nu ai incotro.

2007 a reprezentat o borna semnificativa in toate domeniile online, inclusiv in recrutare, si probabil ca nu va mai fi prea curand un an in care sa se modifice atat de tare industria. Au aparut jucatori mari care au aspirat toata forta de munca de pe piata oferind salarii nevisate cu doar cateva luni inainte si i-au fortat pe toti ceilalti sa faca acelasi lucru.

Sigur ca pentru un antreprenor obligat sa isi plateasca echipa din profitul imediat situatia a devenit in multe cazuri critica din acest punct de vedere.

Dar, una peste alta, important este ca au inceput sa se cearna companiile cu viziune fata de restul. Piata a devenit real concurentiala si doar cei care si-au facut bine temele au sansa acum sa se lupte pentru bugetele care (in sfarsit!) au inceput sa aiba 5,6, ba uneori chiar 7 cifre si, pe baza acelor bugete, sa angajeze oamenii calificati din piata. Problema de care ne-am lovit insa a fost una mare "? pur si simplu nu erau suficienti oameni calificati! Si nu vorbim de o lipsa de 5-10 % din totalul posturilor "scoase la concurs". Cred ca in industria online in 2007 raportul - necesar oameni vs. forta de munca cu experienta relevanta a fost de cel putin 2:1 daca nu mai mare.

In conditiile unei presiuni atat de mari bineinteles ca "rapirea" de echipe intregi a inceput sa para ceva normal. Daca ai cu ce (si unii au avut) nici nu te mai incurci sa lucrezi cu firme de recrutare "? ofertezi toata echipa unei companii concurente cu salarii uneori mai mult decat duble si gata, ti-ai rezolvat problema! Si uite asa au ajuns salariile sa concureze bugetele de publicitate online. Chiar si in conditiile astea, problema a ramas "? nu erau (si nu sunt nici acum) suficienti oameni in piata.

Si uite asa au aparut in piata cel putin 3 sau 4 tendinte pe care nu cu mult timp in urma putini le credeau probabile:

- au inceput romanii sa se intoarca in tara. Specialisti in online (sau programare) cu experienta in strainatate au acum oferte din Romania la acelasi nivel de salarii si provocari profesionale. Si vin din ce in ce mai multi! Si pleaca din ce in ce mai putini.

- au "iesit la suprafata" juniori care la 23-24 de ani au deja 2-3 ani de experienta si uneori, proiecte uimitoare in portofoliu. Sigur ca in online la experienta asta nici nu mai esti junior si atunci au fost angajati direct pe pozitii de seniori oameni care nici nu aveau carte de munca. Si multi isi fac treaba foarte bine.

- bineinteles, cei de mai sus nu sunt suficienti ca sa umple golurile rezultate in urma recrutarilor agresive ale marilor rechini. Asa ca multe companii mici si medii si-au asumat formarea de echipe cu oameni care nu aveau practic nici o experienta. Ii angajeaza, ii formeaza, si de multe ori ii pierd dupa cateva luni sau un an. Si o iau de la capat. Si cred ca unele deja si-au asumat asta pe termen lung si au inceput-o sa o includa in modelul lor de business.

- aparitia de scoli mai mult sau mai putin "oficiale". De la cursuri universitare sau postuniversitare la initiative ale companiilor, in ultima perioada piata a inceput sa isi formeze specialisti cu diferite forme de "diploma".

Sigur, tendintele de mai sus suna bine. Dar cand trebuie sa angajezi un account, un project manager, un designer sau un programator si toate cv-urile pe care le primesti sunt de la lameri, nu te mai incalzeste deloc faptul ca industria merge in directia buna.

Asa ca in momentul asta daca vrei sa angajezi oameni pentru online iti trebuie mult mai mult decat sa pui un anunt pe best, e, sau mai stiu eu ce jobs.ro.

Trebuie sa fii creativ. Trebuie sa iti aloci timp. Trebuie sa te bazezi pe networking. Trebuie sa oferi si proiecte cool, vizibilitate in piata, sanse reale de evolutie profesionala - nu doar salariu mare, telefon si asigurare medicala. Si, mai ales, nu trebuie sa te grabesti "? gasirea unui senior iti poate lua cateva luni bune.

Mai mult ca oricand, formarea unei echipe in online a devenit o proba de rezistenta psihica "? si de multe ori, dupa zeci de interviuri ratate, ti se pare ca nu o sa reusesti niciodata sa gasesti oamenii potriviti.

Vorbim totusi de o industrie extrem de tanara si e normal sa nu existe un "stoc" de specialisti din care sa alegi. Asa ca singurele optiuni pe care le ai la dispozitie sunt head hunting-ul perseverent pentru pozitii de seniori si angajarea de juniori pe care sa ii iei aproape de la zero si sa ii formezi.

Angajatorii care nu inteleg ca nu au alta varianta decat sa isi asume mixul - seniori recrutati pe salarii extrem de mari + juniori pe care sa ii formeze (si sa ii piarda rapid daca nu le ofera conditii satisfacatoare) cred ca nu au inteles momentul in care se afla piata si vor plati cu siguranta in curand.

Lasand la o parte problemele angajatorilor "? (se descurca ei! ;) ), imi permit sa dau cateva sfaturi celor care vor sa lucreze in industria asta:

1. Specializati-va! "? epoca celor care stiau de toate, de la C++, Photoshop, php la Corel si Dreamweaver a trecut de mult.

2. Jucati-va cu un blog, site, reclama contextuala etc. INAINTE sa aplicati la un job.

3. Cautati informatii despre specializarile din online si intelegeti ce inseamna fiecare INAINTE sa aplicati. Nu ai foarte multe sanse sa fii chemat la interviu daca aplici si pentru programator, designer, account si project manager la aceeasi companie.

4. Cititi. Mult. In fiecare zi. Internetul e plin de chestii cool din domeniu.

5. Invatati engleza. Serios, nu e o gluma. Trebuie sa fii capabil sa intelegi o prezentare a lui Steve Jobs fara subtitrare. Si cei mai multi dintre aplicanti in prezent ar avea probleme sa inteleaga pana si un film cu Van Damme.

6. Daca sunteti intr-adevar buni, daca aveti experienta si sunteti siguri pe valoarea voastra, cereti mult! Fiti obraznici, plusati la maxim, intindeti coarda, jupuiti companiile! Angajatii fac regulile in piata asta, pentru moment. Daca va tine, profitati!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Sectiune



Branded


Related