Liviu Turcanu: "Publicitatea nu e un simplu job, e un stil de viata"

Interviu cu Liviu Turcanu (Creative Director, Mercury360)

IQads: Care sunt cele mai neconventionale CV-uri pe care le-ai primit? I-ai angajat pe proprietarii lor?

Liviu Turcanu: Trebuie sa recunosc ca au fost prea putine CV-uri suficient de 'neconventionale' incat sa imi atraga atentia. In general autorii isi dezvaluie identitatea profesionala, cat si nivelul de experienta prin forma de prezentare a unui CV sau portfolio. De exemplu, un junior are tendinta de a fi cat mai cool in abordare: fie trimite o scrisoare de intentie ambalata cat mai creativ pe adresa de e-mail a companiei, fie face un efort serios si incropeste o prezentare video cu portfolio. Un senior are o abordare mai lejera, iti trimite un mesaj via facebook sau skype: 'buna, ne vedem sa discutam la o cafea?'

IQads: Cat conteaza experienta, profilul scolii absolvite si recomandarile directe din partea cunoscutilor?

Liviu Turcanu: Orice director de creatie are o matrice de evaluare, pe baza careia spera sa identifice candidatul ideal pentru un post anume. M-am folosit de acest sistem, insa de foarte multe ori m-am bazat si pe intuitie. Asa am avut sansa sa angajez oameni care nu aveau un profil aparte, fara scoli de marca absolvite, fara diplome si cu o experienta destul de limitata in advertising. Insa isi doreau cu toata fiinta sa faca advertising si e un lucru bine stiut ca Mercury360 a reprezentat o scoala pentru foarte multi oameni din marcom. Revenind, cea mai buna recomandare e candidatul in sine. Daca simteam ca un posibil candidat are stofa de creativ, il angajam. Si de cele mai multe ori nu am gresit.

IQads: Au vreun rol retelele de social media in alegerea oamenilor? Ii cauti pe Facebook sau Twitter inainte sa ii chemi la interviu?

Liviu Turcanu: Principalul avantaj oferit de retelele de social media e faptul ca ai acces mult mai usor la informatii veridice. Cu un minim de efort poti face o prima vizionare de CV, portofoliu, modul in care candidatul relationeaza cu ceilalti etc... Retelele sociale sunt un mijloc excelent de a initia relatii, mai ales cand esti presat de timp si ai nevoie de un link rapid catre o persoana anume. Un interviu din 10 este programat via facebook sau linkedin.

IQads: Cat timp iti ia ca sa cresti un junior pana in punctul in care devin responsabil direct de ce face?

Liviu Turcanu: Depinde foarte mult de implicarea sa, cat si de coaching-ul oferit de echipa seniorala. Am avut surpriza sa descopar juniori care dupa 6 luni puteau sa duca singuri un proiect de anvergura. Iti dai seama ca un junior a crescut mare atunci cand toata lumea reclama acest lucru, de la account manager la client.
Un lucru de e sigur: daca nu te implici, nu exista rezultate.

IQads: Ce skill-uri trebuie sa ai ca sa poti creste un junior?

Liviu Turcanu: Ca in orice activitate din care vrei sa iasa ceva cu adevarat remarcabil, trebuie sa pui foarte multa pasiune si in aceasta actiune. De aici pleaca totul. Apoi, trebuie sa realizezi ca nivelul de asteptare pe care il are trainerul legat de performantele individuale ale juniorului difera dramatic de ritmul efectiv de acumulare al acestuia.
De aceea, ai nevoie de rabdare si de puterea de a intelege ca miracolele nu se intampla peste noapte; e nevoie de timp pentru a cladi ceva solid.
In plus, trebuie sa nu fii egoist si sa faci sharing pe tot ce ai adunat tu in multi ani, trebuie sa ai skill-urile tehnice de rigoare, dar si experienta in lucrul cu oamenii. Iar daca nu ajungi sa te bucuri de succesul lui ca de al tau, nu o sa reusesti sa faci niciodata echipa cu adevarat.
La un moment dat, va veni si momentul cand acesti oameni vor ajunge la un nivel cert de performanta si vor simti nevoia de schimbare. Si trebuie sa ai puterea sa intelegi acest lucru si sa-i sustii.

IQads: Care este motivul pentru care simtiti nevoia sa cresteti oameni?

Liviu Turcanu: Dintr-un motiv extrem de egoist: sa putem pleca noi, astia mai batrani in vacanta linistiti.
E clar ca si in advertising, ca in orice alta industrie trebuie pregatite generatiile viitoare. Advertisingul are nevoie de oameni competenti, fie ca e vorba de clienti sau de oamenii de agentie. E datoria fiecaruia dintre cei din „garda (mai) veche” sa puna umarul la cladirea unei generatii mai pregatite, mai capabila, care sa duca industria la urmatorul nivel.
Pe de o parte, suntem dornici sa ajutam si sa formam tineri care sunt pe deplin pasionati de advertising, pe cei care pun suflet in ceea ce fac, pentru ca daca nu pui suflet, de regula, nu prea iese nimic.
Pe de alta parte, avem nevoie de oameni plini de energie si cu o gandire fresh, care mixati cu  seniorii din agentie sa poata genera idei surprinzatoare, creative, dar si eficiente.

IQads: Le poti da un sfat oamenilor care vor sa lucreze in publicitate? 

Liviu Turcanu: Publicitatea nu e un simplu job, e un stil de viata. Trebuie sa fii mereu conectat la realitate, sa urmaresti tot ce se intampla in jur, indiferent ca esti la job sau in afara lui. Presupune o permanenta stare de alerta.
In plus, trebuie sa fii indeajuns de curios incat realitatea din jur sa nu te plictiseasca niciodata.  
Nu e o meserie pentru cei comozi. Consumi foarte multa energie, explici si supra explici celor din jur ce vrei sa faci, de multe ori faci risipa de cuvinte pentru a convinge de calitatea ideilor tale, spulberi in acest proces cateva milioane de neuroni, pentru ca un singur gand sa supravietuiasca si sa se arate lumii asa cum ti l-ai imaginat.
Iar la finalul zilei, dupa ce ai consumat si ultima farama de energie, trebuie sa mai ai puterea sa comunici cu prietenii si familia, sa iesi, sa vezi lucruri noi, sa iei parte la experiente inedite, pentru a-ti reincarca 'bateriile' si rezerva de creativitate.
In plus, iti mai trebuie si acel dram de detasare, care sa te tina cu mintea intreaga. Creativii sunt prin excelenta creaturi care se ataseaza foarte repede de o idee, mai ales daca ea provine de la propria persoana. E bine sa lupti pentru ideile tale si sa nu renunti la ele, dar, in egala masura, cred ca e firesc sa asculti opiniile celor mai experimentati sau ale celor cu un dezvoltat simt critic si sa accepti un feedback fie el si negativ. Uneori trebuie sa ai puterea de a renunta la o idee. Intotdeauna exista posibilitatea de a veni cu o idee mai buna decat precedenta.

IQads: Cum va propuneti sa va implicati in programul IQads Kadett?

Liviu Turcanu: IQads Kadett este un proiect drag noua, in care ne implicam nu doar cu departamentul de creatie, ci cu intreaga agentie Mercury360. Vom sustine traininguri variate, pe teme complementare, astfel incat atunci cand vor 'absolvi', cadetii sa se integreze usor intr-o agentie. Nu se schimba practic nimic din structura proiectului, insa alaturarea Mercury360 e menita sa aduca un plus de expertiza, fiindca activam de aproape 20 de ani in piata autohtona de advertising.
Implicarea departamentului de creatie va fi la nivel de training si workshopuri. Vom detalia procesul de lucru intr-un departament de Creatie, de la primirea briefului si pana la creionarea primelor idei creative, metode de generare a unei idei creative samd.
Ulterior ne propunem sa lucram efectiv, sa facem echipa si sa rezolvam impreuna cateva brief-uri care, credem noi ca vor fi destul de incitante din punct de vedere creativ, pentru ca vor expune dezbaterii cerinte atat din sfera comerciala, cat si culturala sau sociala.
Cu siguranta, pe parcursul acestor exercitii vom remarca talente si vom incerca sa-i mentinem motivati prin internshipuri in Mercury360 si de ce nu, daca lucrurile se leaga, printr-o pozitie permanenta in echipa.
Fiind un program in plina desfasurare vom mai dezvolta probabil si alte directii, pe care sa le punem in aplicare in cadrul programului IQads Kadett si le vom comunica pe masura ce vor fi implementate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Mercury360

Cu o istorie de peste 25 de ani in Romania si, in continuare independenti, full-service, suntem una dintre putinele agentii care au capabilitatile necesare pentru a deveni partener pe intreaga durata a unei campanii,... vezi detalii »

Companii

Oameni

Sectiune



Branded


Related