Serban Alexandrescu despre ultimii 10 ani de publicitate in Romania

Cum era acum 10 ani in publicitate in Romania si cum a evoluat publicitatea in acesti ani?

Mai putina lumea credea ca "stie" si ne miscam mai lejer intr-un peisaj mai liber de experti decat cel din ziua de azi.

Lumea avea intr-o masura mai mare mandria lucrului bine facut.

Inclusiv la client, adica acolo unde conteaza cel mai tare, de fapt (chiar, sper ca voi puneti intrebarea asta si clientilor, nu?)

Publicul era mult mai receptiv la publicitate, fiind cu 10 ani mai putin obidit de "stupiditati in 30 secunde" decat in ziua de azi.

"Marcomul" nu avea rate la banci pentru care sa faca toate compromisurile imaginabile, asa cum se intampla astazi.

Ritmul era mai lejer decat astazi, astfel incat chiar aveai niste timp sa te gandesti un pic la ce faci.

Lumea inca se uita la meseria asta ca la ceva interesant, ca la un fel de mini-reactor de fuziune a "artei cu comertul", a "muzicii cu filmul", a "cuvantului cu fotografia". Intre timp, mi se pare ca "interesantul" si "coolness-ul" s-au aciuat in alte domenii, si aici mi se pare ca e marele razboi pierdut de publicitatea noastra pe mana departamentelor de sales. Le-am luat banii dar ne-am pierdut "interesantenia", ca sa zic asa.

Pe scurt, eu nu prea vad "evolutia" aceea din intrebarea voastra. Stiu ca "hardul" e mai bun in ziua de azi, dar "softul" e clar mai prost.

Vad zilnic propuneri respinse ferm, dar care acum 10 ani erau acceptate cu felicitari. Si vad oameni blazati de situatia asta care nu mai au cum sa ii inspire pe cei care vin din urma decat cu pretul unei mari supra-doze de ipocrizie.

Dar nu sunt pesimist, dimpotriva - cand ne vom pierde toti banii, ne vom recapata tot curajul.

Criza deci, a ajuns sa imi ofere motive de optimism.

Plus ca vor intra in sistem niste oameni noi; cu ADD, ce-i drept, dar poate tocmai de aceea mai pregatiti vremurilor care vin.

Un deceniu in 5 cuvinte

"S-au sinucis cu focus grupuri." (despre clienti e vorba; iar agentiile au fost victimele colaterale)

Cele mai frumoase amintiri legate de industrie, dar si cele mai neplacute

"Acordul global" de la BBDO. Increderea oarba a Dianei Tobosaru. Bataia cu "panetoni" cauciucosi din Craciunul 1995. Pitch-uri cu Bogdan Dumitrache. Reasoning nesfarsit cu Viorel Mihalcea & superioritatea italiana a lui Pascuci, la Tempo. Betiile cu muzica misto pe terasa din str. Tokyo. Telefoanele de la Connex care ne cereau sa mai dam noi o mana acolo unde D'Arcy isi rupea gatul. Facutul de logo-uri cu Lupsa. Clever bitching cu Gologan. Imperturbabila Ramona. Socul uzual al "primei citiri" la Feher. Asamblatul tip 'claca' al mobilei din al doilea sediu Head - cel mai bun team-building facut vreodata cu agentia. Tom Petty in pod la Cap. Descoperirea d.lui O. Gheorghe. Ar mai fi multe, multe, multe altele, toate cu si despre oameni misto sau "atunci misto". Spre deosebire de unii confrati pentru care tot timpul au contat statuetele, mie mi-au placut intotdeuna oamenii, chiar daca n-am lasat neaparat sa se vada asta. Dimpotriva.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune

Dictionar


Comentarii

George Baciu
acum 12 ani
Am incercat sa citesc articolul, dar imi apare non-stop un banner cu o reclama stupida la Nissan. Cum il inchid, cum reapare. E bataie de joc.


Branded


Related