Publicitatea prin ochiul inamicului

interviu cu Attila Gasparik, vicepresedinte CNA
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) este un fel de bau-bau al publicitarilor din Romania: infige pumnalul in creativitatea autohtona, interzice fara sa clipeasca zeci de spoturi pe an, cere cu incapatinare reformulari, adaugiri si completari la sloganuri maiestrite in nopti albe. Attila Gasparik, vicepresedintele Consiliului, de sase ani in slujba CNA, explica pentru IQads ca regulile publicitatii nu se joaca doar in alb si negru. Intre bine si rau se intinde o plaja larga cu precedente europene, legi care trebuie aplicate si companii care vin de buna voie la stat pentru a reclama spoturile concurente.

IQads: Aveti simtul umorului.
Attila Gasparik (Ride) Da.

IQads: Dar citeodata nu il dovediti. Asta spun publicitarii, ca luati reclamele ad litteram.
Attila Gasparik: Intr-o anumita masura, advertisingul este o conventie, sint de acord. Categoria care nu ar trebuie sa functioneze pe principiul asta este cea adresata copiilor insa. Copiii nu sint pregatiti pentru o asemenea cantitate de media. La scoala nu au cursuri sa ii pregateasca si nici noi nu ii educam pentru o materie din care consuma in fiecare zi, aproape trei ore. Studiile pe care le solicitam periodic arata ca publicitatea are un impact foarte mare asupra lor. Mie nu imi place sa spun toata ziua "copii, nu va uitati la televizor". Sa se uite, si noi sa fim mai responsabili cind ne adresam lor. Cind facem un spot cu cascaval, cu ciocolata sau bautura racoritoare si folosim copii, sa fim mai prudenti.

IQads: In Vest publicitatea exista de citiva zeci de ani, iar copiii au fost expusi la ea, asa cum sint expusi acum cei din Romania.
Attila Gasparik: Dupa zeci de ani de reclame, in Italia s-a pus problema sa nu se mai foloseasca copii pina in 14 ani in publicitate. Bineinteles, trusturile au venit cu intrebarea "bine, dar cum vom vinde scutecele? Punem o gagica de 20 de ani in ele?". Stim foarte bine ce au vrut ei si ce voiau politicienii. Cunosc si eu cartea lui Ogilvy, "foloseste ori un animal, ori un copil". Dar cred ca industria ar trebui sa fie mai responsabila in ceea ce priveste minorii. Restul se descurca. Si politicienii, si batrinii, si pensionarii. Au atita experienta si discernamint incit daca au luat-o de doua ori in barba, a treia oara se feresc. Apoi, vad ca firmele mari nu mai risca. Pericolul il reprezinta intotdeauna luptatorii de gherila. Cei care nu au ce pierde. Dau lovitura, si dupa aia au plecat. Si nu stii ce se vinde si ce nu se vinde acolo. Cine se pregateste pentru o piata, vrea sa fie acolo nu in urmatoarea luna, ci in urmatorii treizeci de ani.

IQads: Saptamina trecuta ati cerut modificari la spotul Altex.
Attila Gasparik: Daca eu primesc zece plingeri de genul "domnule, m-am dus si nu am luat cu buletinul", ce sa fac in situatia asta? I-am chemat pe cei de la Altex, iar raspunsul lor a fost "buletinul e doar o modalitate de creditare". Pai asta e ca si cum m-ati chema acolo sa maninc portocale, si dau de mere, si de pere, si de prune. Asa ca le-am cerut doar o precizare mica, pe care ei au acceptat-o in clipa aia. De ce se folosesc de mesaje inselatoare?

IQads: Dar cine pune limita intre inselator si conventie? Pina unde mergeti cu interdictiile?
Attila Gasparik: Doamna Savanciuc a fost prima care, la o sedinta a CNA-ului, ne-a intrebat: "dar dumneavoastra aveti experti in publicitate?" Raspunsul a fost o liniste mare. "Si cum puteti sa decideti?". "Peste o saptamina va spunem". Si peste o saptamina am povestit despre Consiliul Roman pentru Publicitate (RAC) si am inceput sa colaboram cu ei. In asta cred, in combinatia dintre autoritate si autoreglementare care decide unde este limita. Nu este ca intr-un matrix, 00011010 - pina acolo ajungem. Sa ne amintim de ce se intimpla in perioada lui Ceausescu, cind in timpul meciului era un singur clip despre, ce stiu eu, "veniti la Pucioasa", patru minute. Era documentar deja. Publicitatea este in miscare, se schimba, si de aceea, trebuie sa redefinim lucrurile. Cele fixe sint foarte putine: copiii, reglementarea europeana privitoare la tigari si bauturi distilate. In rest, ar trebui sa fie simplu: "nu minti". Si cred ca publicitarii au facut foarte multe, iar in ultima vreme nu prea mai mint. Nu cred in minciuna care sa tina ani de zile. O data poti.

IQads: Pai si asta nu se regleaza de la sine, pe piata, in fata raftului? De ce trebuie sa vina CNA-ul sa zica "asta te minte"?
Attila Gasparik: Acum, sint si foarte multe lucruri periculoase pentru sanatate. Am avut probleme cu "boabele" pentru curele de slabire. Atunci am luat legea sanatatii din Romania si acolo scrie foarte clar: este interzisa publicitatea la diferite medicamente. Cam asa functioneaza. Noi sintem mai rigurosi, si mie personal nu imi place. De exemplu, la produsele de larg consum este interzisa recomandarea medicului. Am vazut in Polonia un clip despre o pasta de dinti in care apare un medic si spune "este ceea ce am recomandat familiei mele". Ocoleste reglementarea europeana, nu a recomandat publicului, ci familiei. Medic bun, frumos, aranjat, parfumat. Citi mai sint pe piata? Inca doi producatori. Vine al doilea, tot cu un medic, "eu sint doctor de douazeci de ani, asta este cel mai bun pentru familia mea" si vine si al treilea, cu acelasi lucru. Ce crede cumparatorul? Careva minte. Cine pierde? Companiile. De aceea folosesc atitea trucuri - product placement in filme, in sitcomuri, in stiri. Fiindca publicul nu mai crede cum a crezut in publicitate.

IQads: Credeti ca romanii reactioneaza intr-un fel special fata de publicitate?
Attila Gasparik: Nu cred. Din pacate, in ultimul timp, vad putine branduri romanesti. Vine spotul international, se pune dublajul - daca se pune - si gata. Aici difera publicitatea autohtona - e facuta cu umor, ironie si autoironie.

IQads: Unirea, Altexul.
Attila Gasparik: Da.

IQads: Pai le-ati interzis!
Attila Gasparik: Stiti care-i problema? Ca si dupa ce am interzis spotul cu Loganul, au murit linga Cluj patru oameni pentru ca au trecut pe rosu. Reclama aia iti dadea o senzatie, "esti misto daca treci pe rosu". In ceea ce priveste comportamentele astea anti-sociale, sint mai conservator.

IQads: Dar publicitatea a trecut limita de informare / promovare a unui produs. Devine din ce in ce mai mult parte a culturii de masa.
Attila Gasparik: De acord. De exemplu, mi-a placut toata gama de la Unirea si Hanul Ars. Dar nu am baut niciodata. De la Orange mi-au placut citeva clipuri, au o muzica extraordinara. Imi place publicitatea cu haz sau spoturile de la Stela Artois, desi nici din asta nu beau. Reusesc in treizeci de secunde sa iti povesteasca o intimplare, realizata nemaipomenit.

IQads: Pai si atunci cum se echilibreaza partea asta cu interdictiile CNA?
Attila Gasparik: Va amintesc ca interdictiile nu exista doar in Romania. Noi am preluat toata reglementarea europeana. Peste tot se dau sanctiuni publicitare. Si apoi, de cele mai multe ori, trebuie sa luam in considerare reclamatiile primite. Este datoria noastra. De unde a venit reclamatia Domo? De la Altex. Pai vedeti?

IQads: Ma gindesc ca nu intotdeauna cei 11 membri CNA au aceeasi parere.
Attila Gasparik: In prima saptamina cind am ajuns la Consiliu, voiau sa interzica videoclipul lui Eminem. Era vulgar, spuneau colegii mei, nu stiu cine plingea intr-un cimitir. L-am salvat cu 6 voturi la 5 si a doua zi a primit premiul Grammy. Ginditi-va ce stire ar fi fost despre noi, "Romania a interzis clipul cistigator la Grammy". Noi de acolo am pornit acum sase ani, acela era nivelul CNA-ului.

IQads: La ce reclame au fost discutiile cele mai aprinse?
Attila Gasparik: Prima amenda s-a dat la Connex parca, fiindca facea publicitate doar in limba engleza si nu s-a folosit de limba statului. Nu mi s-a parut normal. Daca o firma vrea sa vinda produsul in limba maghiara, de exemplu, care este problema? Nu se cumpara? E paguba lui, nu este treaba autoritatii sa se implice. Sa mai regleze si piata.

IQads: Altele? Unde s-a mai dat cu pumnul in masa?
Attila Gasparik: Nu mai tin minte, ma gindesc. Ideea e ca nu imi place cind se face un stop cadru si analizam o ora acel cadru. "Ia uite, acolo in stinga sus se vede nu stiu ce". Hai sa privim in timp real si sa vedem ce se observa. Eu nu inteleg un lucru. Pe stadion, de exemplu, care e foarte mare, exista un panou micut cu reclama, in fata caruia toata lumea da interviu. "Cum ai dormit azi noapte?". Am dormit bine, spune fotbalistul in fata panoului. Acelasi post de televiziune ia un interviu pe strada si blureaza tot ce este in vitrina.

IQads: Deci, sa apara panoul si pe strada si in stadion? Sau sa nu apara deloc?
Attila Gasparik: Sa nu apara asa de accentuat. In Anglia, daca te duci in studio cu un tricou pe care se vede firma, iti dau un sacou, "va rog, luati asta pe dumneavoastra", si gata.

IQads: Care credeti ca este cea mai echilibrata tara, in ceea ce priveste reglarea publicitatii?
Attila Gasparik: Mie imi place Anglia. Ofcom-ul lasa piata sa regleze si pornesc investigatii doar daca au primit mai multe plingeri pe aceeasi tema. In Franta nu imi place. Acolo este regula aceea de "bun pentru proiectie" la clipuri. Nu intra nimic inainte de a fi controlat de autoritatea lor. Eu cred in responsabilitatea omului, a industriei si deci in autoreglementare.

IQads: Si de ce nu functioneaza?
Attila Gasparik: Pentru ca avem o piata noua. Acum ne-am cumparat jucariile, inca nu vedem efectele.

IQads: Va influenteaza reclamele?
Attila Gasparik: Da. Sint mai multe produse pe care nu le cumpar din cauza publicitatii nereusite. Apoi, la guma de mestecat, cind personajul ia doua pernite, de acolo mi-a ramas si mie obisnuinta sa iau cite doua. Nu e ceva foarte premeditat. Dar cind esti in fata raftului, intre ala no name si ala cu nume, il iei pe al doilea.

IQads: Recunoasteti, deci.
Attila Gasparik: Bineinteles. Nu cred ca exista in tara asta cineva care sa nu fie influentat. Ori pozitiv, ori negativ. Cind am luptat pentru a ramine publicitatea la postul public, am atras atentia ca aceasta nu este doar un pod de comunicare intre vinzator si cumparator, este si purtator de mesaj si de noutate. De unde sa afle omul care sta la tara si care nu are altceva decit postul public ca a aparut un nou produs care ar putea sa ii foloseasca? Eu vreau sa ramina reclamele la TVR. Cu cit ai un profit mai mare de acolo, cu atit ai posibilitatea unei independente mai mari. Daca plateste totul parlamentul, se va dansa dupa cine cinta. Vom avea la postul public politicieni seriosi, care transpira pentru interesele Romaniei...

IQads: In concluzie, sinteti pentru publicitate.
Attila Gasparik: Absolut. Daca tragi asfaltul peste o cimpie, ce se intimpla peste cinci-sase ani?

IQads: Apare un oras?
Attila Gasparik: Nu, apare iarba prin asfalt, am vazut-o de foarte multe ori. Asta inseamna si cu publicitatea. Inchizi canalul, dar pe undeva tot va iesi. Va aparea product placementul, total necontrolat, unde publicul nu mai stie daca se uita la un produs cultural sau la publicitate, si nu e bine. Prefer publicitatea cu cortina, unde sint avertizat. Facuta cu mai multa responsabilitate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related