[AdBreak #44] Inspiration: Tudor Giurgiu, de la copywriter la regizor de filme

[AdBreak #44] Inspiration: Tudor Giurgiu, de la copywriter la regizor de filme

In cadrul ultimei editii AdBreak din acest an, la panelul Inspiratie,Tudor Giurgiu (Producator/Regizor, Libra Film) a vorbit despre inceputurile lui in publicitate, cand advertising-ul in Romania era inca in primii sai ani. A povestit despre planurile de viitor pentru Festivalul International de Film Transilvania (TIFF) si a dezvaluit care sunt sursele lui de inspiratie.

Intrebat despre cum era lucrul in agentie atunci cand si-a inceput cariera, Tudor Giurgiu a spus ca prefera directia pe care a luat-o acum. "E o diferenta colosala. Pentru ca la film, cel putin, cumva esti propriul tau stapan si daca vii intr-o zona de creatie macar faci ce te taie capul. In publicitate, primul meu job ever a fost copywriter la Graffiti BBDO, 1993, cred. Hotel Banat, pe vremuri, Piata Rosetti. Or inca de atunci am rezistat putin in publicitate pe partea de creatie. Aveai senzatia ca orice caz, orice tip de idee, plan, gand, proiect, trebuia sa treaca prin foarte multe decizii, etape, adica nu esti propriul tau stapan. Depinzi si de filtrul celor de la Client Service si de eternele clinciuri care erau pe vremea aia, probabil mai sunt si pe vremea asta. Deci ma simt mult mai confortabil si mult mai bine in pantofii mei de acum cand decid singur ce filme vreau sa fac, ale cui, pentru ce proiecte gasesti sau nu bani".

In continuare, Tudor Giurgiu a povestit lucrurile care au facut ca drumul de publicitar sa nu fie cel pe care vrea sa ramana. "Pe mine ce m-a contrariat si, intr-un fel n-am avut niciodata placerea nebuna de a lucra, probabil nici nu am fost un om potrivit pentru publicitate, era faptul ca produsul la care te gandeai era in continuare alterat sau se cereau lucruri pe care le credeam imposibil de facut".

Exemplificand acest gen de cereri, Tudor a povestit despre filmarea unui spot pentru ziarul Ziua (1999 - 2000) fara sa dispuna de noul layout al ziarului. Discutiile au mers suficient de departe incat, cu doua zile inainte de filmare, cravata protagonistului era aleasa, dar nu primisera inca noul layout. Filmarile pentru spot au avut loc abia peste alte trei saptamani, a incheiat Tudor.

Tot despre junioratul lui, Tudor Giurgiu a povestit ca in acele vremuri nu existau profesionisti in adevaratul sens al cuvantului. "Daca ma intrebi de anii de inceput, era un romantism total… Aia nu era publicitate, adica niste oameni care erau adunati pe un etaj. Veneam multi din scoala de film, de la ATF. Pe vremea aia ne-a adus cineva: 'Hai sa invatam sa scriem'. Nu eram niste oameni profesionisti, cum nu era nimeni la vremea aia".

Un exemplu de executie la care a contribuit la inceputuri a fost primul spot creat in Romania pentru European Drinks. "E un client cu mult folclor in jurul lui. Pe vremea aia, cand faceau primele spoturi (...) clientul nu era preocupat in asa mare masura de poveste ci de faptul ca in casting trebuia sa fie neaparat o gagica blonda extraordinara. Sa arate ca o suedeza frumoasa pentru ca patronul venea din Suedia", a spus Tudor Giurgiu adaugand ca asteptarile erau ca spotul sa aiba o buna receptie datorita actritei.

Despre planurile de viitor pe care le are pentru TIFF, Tudor Giugiu a spus ca nu concepe ca festivalul sa nu aiba o prezenta in online. "Practic, inainte sa ne gandim la partea de continut, de filme, de invitati,  ne gandim cum putem sa facem evenimentul la care lucram tot mai prezent in online. De anul asta, am investit destul de multe resurse si bani sa avem si un fel de canal TV, se cheama TIFF TV, deci o platforma noua de comunicare. Avem deja un departament care munceste de un an de zile la povestea asta. Cand ai deja o valoare, un standing, mai ales la o dimensiune foarte mare, anul asta cred ca am avut peste 200 de filme, 600 de oameni, e important sa ai o vizibilitate pentru ca lumea isi extrage informatiile de pe net, filmele se vad pe net”.

Vorbind tot despre viitorul TIFF, Tudor Giurgiu a povestit ca isi doreste sa schimbe "brieful" pentru campania de comunicare a festivalului, prin colaborarea cu mai multe agentii.

Lucrul alaturi de clientii TIFF este, potrivit lui Tudor, mult mai usor din pozitia lui. “Lucrez cu Mercedes asa cum lucrez in fiecare an la festivalul de la Cluj cu multi alti clienti importanti. Acolo lucrurile sunt simple: ai o platforma de comunicare pe care o stii. Stii foarte clar ce-l intereseaza pe client, cred ca din perspectiva mea e foarte important sa inteleg ce-si doresc ei, de ce vin intr-un astfel de festival, de ce vor sa se asocieze cu noi si nu sa faca altceva si sa nu-si dirijeze banii inspre alte campanii. Lucrurile sunt simple atat timp cat noi intelegem ce vor ei sa comunice".

Entuziasmul cu care a vorbit despre cel mai nou proiect al lui a evidentiat pasiunea lui pentru munca de regizor. Filmata foarte recent, pelicula "Despre oameni si melci" are drept protagonist un muncitor care planuieste sa impiedice cumpararea de catre un strain a fabricii la care lucreaza, printr-un proiect care presupune realizarea de donatii, impreuna cu alti 1.000 de colegi dintre ai sai, la o banca de sperma din Timisoara pentru a obtine banii necesari. Ca plan pentru promovarea filmului, Tudor Giurgiu a povestit despre crearea unui buzz in online care exploateze umorul romanesc din film.

"Daca nu arunci cu buzduganul despre un proiect la timp si daca nu faci cunoscuta ideea la care lucrezi e foarte greu dup-aia sa remontezi si sa trezesti interesul unui public care are, de altfel, destul de multe lucruri la care sa se uite, pe care sa le citeasca”, a spus Tudor despre modul in care vede promovarea.

Tudor Giurgiu a incheiat panelul raspunzand la intrebarea deja clasica: "Ce anume te inspira pe tine?". Regizorul a povestit ca citeste si se uita la filme. "Filme sau idei de proiecte s-au intamplat pentru ca am citit eu o carte, am vazut pe net un articol sau ceva interesant care sa ma faca sa fac un research despre subiectul respectiv. Incerc sa citesc, primesc newslettere. Nu cred ca trebuie sa ne ferim de inspiratii de genul asta. La noi lucrurile sunt mai relaxante decat in publicitate”.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related