Cum mi-am inceput cariera in publicitate – jurnalul castigatorilor Atelierelor IQads Kadett

Cum mi-am inceput cariera in publicitate – jurnalul castigatorilor Atelierelor IQads Kadett

In luna august a anului trecut au avut loc Atelierele IQads Kadett, o saptamana in care 25 de studenti au participat la training-uri si sesiuni de coaching intensive cu oameni din industria locala de publicitate, lucrand pentru un brief oferit de Grolsch, sustinatorul Atelierelor. La finalul evenimentului, membrii echipei castigatoare au mers in internship-uri in o parte din agentiile participante in proiect - Raluca Brinzoiu, Sandra Bold si Daniel Strugariu la Mercury360, Dragos Mihaila in The Geeks, iar George Irimescu intr-un semestru la Riga, inainte de a incepe un internship la Graffiti BBDO. Odata terminata experienta unei luni in agentii, cei 5 ne povestesc cum a fost pentru ei.

IQads: Sigur aveati o imagine despre cum e sa lucrezi intr-o agentie atunci cand ati participat la Atelierele IQads Kadett. Acum ca ati si vazut cum e, va pastrati parerea de la inceput? 

Sandra: Era un moment cand habar nu aveam ce inseamna sa lucrezi intr-o agentie, imi incolaceam mana stanga de trei ori in jurul gatului si ma scarpinam in cap intrebator. Apoi am ajuns intr-o agentie pentru 2 luni si am gustat putin din ce se intampla. Cand am ajuns la Mercury mai stiam cate ceva, dar nu cred ca sunt doua agentii in care sa fie la fel.

Daniel: Eu n-am facut efortul asta minim de a-mi crea o imagine sau un orizont de asteptare. Voiam sa fac ce-mi place si daca asta avea sa se intample intr-o agentie de publicitate, cu atat mai bine. Acum se intampla si e perfect. Nu cred ca e sanatos (cel putin pentru mine) sa ai filme in cap de mic, sa zici "Eu vreau sa fiu art director cand o sa fiu mare". Mi-am zis ca vreau sa fiu ceea ce o sa vreau sa fiu in momentul in care o sa vreau sa fiu:). Si asta mi-a dat libertate maxima. Am ajuns intr-un loc cu oameni misto, fac ce-mi place si asta ma motiveaza cel mai mult. Si pentru ca am refuzat sa-mi fac o imagine despre cum e sa lucrezi intr-o agentie, surpriza a fost si mai placuta.

Raluca: In teorie, lucrurile nu sunt cu mult diferite de ceea ce am fost invatati la facutate si de ceea ce imi imaginam eu, insa, in practica, mi-am dat seama ca intr-o agentie este la ordinea zilei sa pierzi notiunea timpului, fluxul de informatie si de activitati fiind unul extrem de mare. Lucrul intr-o agentie este o combinatie frumoasa intre voie buna si multa munca.

Dragos: Ca tot novicele, inainte de a experimenta pe bune munca intr-o agentie, creativul din mine isi imagina ca va poposi intr-o lume total diferita de cea din care se tragea pana atunci (corporatismul pur), o lume in care oamenii se trezesc dimineata cu zambetul pe buze, fericiti ca fac zilnic ceea ce si-au dorit. Imi imaginam multe canapele, un dozator de bere "la liber", capete descretite si o linie fina intre "tu" si "dumneavoastra". Imi imaginam angajatorul perfect. Ma gandeam asa: "Frate, cum ar fi sa stai tolanit pe un scaun, la balcon, la aer curat, sa-ti lasi imaginatia "sa curga" din brief pe foaie iar daca cineva te intreaba "Ce faci? Muncesti?", tu sa raspunzi cu "Da!". Asa credeam eu ca va fi. Si am avut dreptate.

IQads: Ce fel de proiecte vi s-au dat de facut in perioada de internship in agentie? Vi s-a parut usor sau v-ati simtit coplesiti? 

Sandra: Am fost impresionata sa vad ca mi se dau proiecte inca din prima zi. Si mari, si mici, de toate formele si culorile. Mi-a placut si nu as recunoaste ca m-am simtit vreodata coplesita, desi nu a fost cazul.

Dragos: Avand in vedere ca agentia in cadrul careia am facut internship-ul se ocupa mai mult (ca sa nu zic exclusiv) de online, proiectele la care am luat parte au fost ca o gura de aer proaspat pentru mine, eu nefiind un om dedicat neaparat online-ului. Dar stiti cum e pilda aceea cu Toma necredinciosul, pana nu iti "bagi degetele" in online nu crezi! Campaniile online, bazate in mod special pe social media, au fost "felul principal". Pe ele am muncit. Nu pot sa spun ca m-am simtit coplesit de activitatea in sine pentru ca am avut parte de mult ajutor din partea celorlalti 2 interni prezenti, plus prezenta lui Liviu Oros (copywriter-ul de serviciu).

Raluca: Inca din primele zile am intrat in paine, cum se spune, si am lucrat pe 2 briefuri nou-noute. Cate putin research, intalniri cu creatia, traininguri si foarte multe lucruri noi de invatat. Nu este usor, dar nici greu, pentru ca imi place!

Daniel: Eu tin minte ca am intrat in paine destul de repede si a fost foarte bine ca s-a intamplat asa. In momentul in care am fost implicat in proiecte, n-a fost nici usor, nici greu, stiu doar ca zbura timpul. Am avut si un proiect foarte drag, cel pentru Samusocial, care s-a si implementat nu demult.

IQads: Cum v-ati inteles cu ceilalti colegi din agentie? Ce v-au invatat, unde v-au dus la bere? 

Sandra: Ma inteleg bine cu colegii mei, sunt oameni simpatici si misto. La bere am iesit doar in locuri dubioase si obscure, demne de hipsteri si creativi, pentru ca this is how we roll (glumesc, desigur).

Dragos: Dimineata la parterul grupului "Leo" este un haos organizat. Toata lumea "citeste" pe toata lumea, si ziare pe alocuri. Pentru ca perioada internship-ului a fost una destul de aglomerata, din pacate pentru noi, nu am avut timp sa iesim la bere, de aceea majoritatea discutiilor le-am purtat in cafetarie, asa cum spuneam, "citindu-ne" unii pe altii. Unii au copertile mai groase, altii au paginile indoite de la prea mult "rasfoit", iar unii miros a volum nou de poezii. Sunt oameni plamaditi cu "fainosag".

Daniel: Nu mi-am inchipuit niciodata ca o sa ajung sa-mi placa ziua de luni, sa o astept, dar cam asa e. Si asta multumita colegilor, m-au facut sa ma simt unul de-al lor foarte repede. M-au invatat o groaza de chestii, mi-e foarte greu sa pun degetul pe ele si sa le punctez si nici nu cred ca si-ar avea rostul. Multe din ce stiu acum despre munca in agentie si nu stiam pe la 1 septembrie (cand a inceput internshipul in Mercury360), stiu de la ei. Iar la bere, nu mai tin minte exact :). Am un blur pe imaginile alea. Ne-am distrat, oricum.

Raluca: Uaaa. Cu colegii m-am inteles minunat! Am fost primita cu zambete, incurajari si multa prietenie. Sunt niste oameni cu mult simt al umorului si care te ajuta in orice problema ai avea. E o echipa tare frumoasa acolo, care comunica foarte bine si nu te lasa deoparte chiar daca esti un rookie insetat de cunoastere :). M-au invatat cum functioneaza lucrurile intr-o agentie pe bune. Ce inseamna o campanie luata de la zero, cum se fac temutele bugete, cum se alege un concept creativ... si inca mai am multa meserie de furat!

IQads: Sandra si Daniel, voi ati aflat deja ca sunteti angajati la Mercury360. Cum vi s-a dat marea veste? Pe ce proiecte lucrati acum?

Sandra: Nu stiu cat banuiam ca ramanem, sau speram foarte mult, ideea e ca eram foarte increzatoare, vedeam ca se apropie sfarsitul internshipului si inca mi se dau proiecte. Nu ne-a asteptat nimeni cu baloane si gornete, ar fi fost foarte ciudat sa se intample asa. Am primit feedback pe parcurs si am primit feedbackul final plus propunerea de a ramane in echipa. M-am bucurat.

Daniel: Nu a existat "marea veste". Primeam feedback-uri informale din cand in cand, care ne spuneau ca avem sanse sa ramanem. Eu nu am crezut pana la finalul internship-ului, Sandra stiu ca era mai increzatoare. Si a avut dreptate :).

IQads: Dragos, cum a fost in internship la The Geeks? Ce ai invatat si ce poti da mai departe?

Dragos: The Geeks sunt o mana de oameni care vor face istorie! Vorba lor: "poarta-te frumos cu tocilarii pentru ca s-ar putea sa ai nevoie de ei mai tarziu!". Si ghici ce! Au dreptate! Asa cum spuneam mai sus, personal, am redescoperit notiunea de ONLINE. E o alta lume. Romanii, consumatori de publicitate, traiesc mai mult in online decat in offline. Asta e senzatia mea. Nu stiu neaparat daca lucrul acesta e de bine sau nu pentru tine ca individ/consumator, dar stiu sigur ca e o paine de mancat in aceasta directie. Daca imi dati voie sa fac o comparatie, nu stiu cati isi aduc aminte de dozatoarele de suc "TEC". Ei bine, eu cred ca industria romaneasca de advertising online este, momentan, un dozator din care curge orice de culoare galbena, neagra sau rosie. Mai avem de tastat mult si bine pana sa putem vorbi de un ONLINE matur. Repet, este doar parerea mea de novice. Aici intervin "tocilarii", in speta fetele din colectiv, care, believe it or not, au mai mult cojones decat multi masculi din industrie. Imi plac oamenii care refuza sa joace dupa cum li se canta. Asta inseamna progres. Si totusi, daca m-as reincarna, mi-as dori sa fiu butonul de "LIKE"! E vina celor de la "The Geeks"! Ei au facut-o!

IQads: Cum va pregatiti de cariera in advertising in afara internship-ului/job-ului? 

Sandra: Incerc sa imi fac treaba cat mai bine, cam despre asta e vorba in cazul meu.

Daniel: Privesc, ascult, citesc si bag la cap. Sa fie informatie si conexiuni in mintea mea cat mai multe. Nu ma gandesc la cariera. Imi distrage atentia de la ce fac acum.

Raluca: Imi rod coatele pe bancile facultatii, devorez publicitate pe timp de noapte, iau binemeritate AdBreaks si imi clatesc ochii cu cate o lectura din domeniu. Foarte mult timp il petrec in mediul online, de unde ma informez cel mai mult cu privire la industria din Romania, dar si cea internationala. Ah, si ma uit la TV... uneori poate prea mult. Dar, in primul rand, observ lumea din jur asa cum este ea, in fiecare zi. Cred ca nu exista pregatire mai buna si experienta mai autentica decat cea directa cu societatea din care faci parte.

Dragos: Corporatiile te invata sa crezi in vise. In visele lor, nu ale tale, de aceea incerc zilnic sa ies din tiparul biroului de la care va scriu. Am in permanenta la mine un pix si o foaie. Nu vad nici un viitor copywriter fara aceste doua accesorii. Doar sa fii un elefant si sa ai capacitatea de a retine absolut toate ideile ce-ti vin in cap. In fiecare joi sunt ochi si urechi la trainingurile organizate de IQads Kadett. Zilnic scriu pe blogul personal incercand sa-i fac pe oameni sa uite de riduri, sa le descretesc fruntea si mintile. Autoironia mi se pare cea mai buna forma de distractie in masa. Sunt pasionat de radio, imi place sa vorbesc. Uneori vorbeste gura fara mine, dar nu-i nimic, cred in sinceritate. Impreuna cu un prieten prestez, saptamanal, doua ore de LIVE la microfonul Radio Republika Verde. Emisiunea se numeste "Strada Veseliei" si, asa cum spune si numele, e rost de veselie intr-o tara coplesita de tristete. Impreuna cu art-ul Cristina Dascalu (o studenta foarte talentata) incerc sa fac cunoscut publicului o noua generatie de comicuri. Gandesc in print-uri pe care nu apuc sa le fac, dar si cand vor fi gata... CV-ul meu e in plina transformare. Imi spun zilnic ca undeva, acolo, exista o agentie si pentru mine. Dar, ca sa castigi la 6/49 trebuie sa si joci.

IQads: George, cum a fost bursa la Riga? Cum e cu publicitatea pe acolo?

George: Letonia, si in special Riga, pentru ca acolo am locuit eu pentru aproape 3 luni de zile, e un oras destul de ciudat, cu multe contraste. E un oras in care se imbina influente scandinave, in special suedeze si influente rusesti. Traditionalul, traditional e destul de greu de gasit. Nu e un oras metropolitan ca Bucurestiul, este si de 3 ori mai mic, avand o populatie de doar 700.000 de locuitori. Majoritatea activitatilor se invart in jurul centrului orasului, mai exact al Centrului Vechi al orasului, care arata ca intr-o tara de vesta. Aveam prieteni care calatorisera mai mult ca mine si spuneau ca seamana cu Praga sau Viena. Reclame luminoase pe cladiri sunt foarte putine, singura si cea care o foloseam noi strainii ca punct de reper este cea de la Samsung, acel albastru tipator, puternic cum este si in Bucuresti, care se vede de la mare distanta. Afisele despre concerte sau noi parfumuri sunt intr-un tub mare pe strada si ruleaza. Cam cum sunt cele deasupra metroului de la Romana.

IQads: Ce va inspira in ceea ce faceti?

Sandra: Totul inspira, viata inspira, glumele cu prietenii si colegii, un cuvant care suna ciudat, discutiile la bere, felul in care te legi la sireturi, habar nu am. Cand te loveste ideea nu stii de unde a iesit, doar te bucuri.

Daniel: Cred ca oamenii si povestile lor sau ceea ce reusesc sa construiasca intr-un spatiu contemporan in care originalitatea e atat de dezbatuta. Creativitatea lor si mijloacele de expresie ma inspira si ma motiveaza.

Raluca: Oamenii si complexitatea mintii umane. Descopar in fiecare zi noi perspective asupra lucrurilor din jur. E ca atunci cand privesti un tablou, o sculptura sau citesti o poezie si gasesti mereu alte intelesuri si interpretari ascunse :) Asta ma inspira cu adevarat.

Dragos: Ultima oara cand am raspuns la o astfel de intrebare am scris: "Mihaela". Era intr-un Oracol. Ma inspira multe lucruri, cum ar fi: muzica pe care o ascult, filmele, desenele animate, oamenii de la semafor, claxoanele din trafic, familia, relieful muntos (sunt dependent de el). Sunt prea multe. Culmea, pana si o shaorma poate fi o sursa de inspiratie. Depinde cum si din ce unghi privesti lucrurile. Parerea mea!

Despre Atelierele IQads Kadett

Atelierele IQads Kadett reprezinta o saptamana de training-uri si sesiuni de coaching cu oameni din industria locala de publicitate, care supravegheaza cei 25 de participanti pregatiti sa experimenteze tot ce tine de lucrul intr-o agentie de publicitate – de la primirea brief-ului, elaborarea strategiei si gasirea ideilor creative si pana la realizarea executiilor si prezentarea in fata clientului. In 2011, acest eveniment a avut loc intre 12 si 21 august si a fost realizat cu sprijinul Grolsch.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


The Geeks Bucharest

The Geeks este parte din Saatchi Creative Hub Bucharest, impreuna cu Saatchi & Saatchi Romania. Agentia se pozitioneza ca un partener de business cu focus pe solutii creative multidisciplinare de comunicare si... vezi detalii »

Mercury360

Cu o istorie de peste 25 de ani in Romania si, in continuare independenti, full-service, suntem una dintre putinele agentii care au capabilitatile necesare pentru a deveni partener pe intreaga durata a unei campanii,... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related