Mircea Craciun (Headvertising) despre brainstorming productiv

Mircea Craciun (Copywriter, Headvertising) spune ca brainstormingul e ineficient in 99% din cazuri. Vedeti explicatia in randurile de mai jos:

Exista brainstorming productiv?

Brainstorming-ul este ca o "sedinta de spiritism". Toti cei care participa se asteapta la un contact autentic cu lumea de dincolo si tot ce obtin este o pacaleala ieftina. Si fiindca sunt "slabi de inger" vor crede in ea.

Tocmai din cauza asta cred ca e important cum sunt cei care iau parte la astfel de "scamatorii".

D-aia eu cred ca:

BRAINSTORMING FAC DOAR AIA FARA COAIE.

Pentru ca nu au tupeul sa recunoasca atunci cand "o dau de gard". Si da, e o problema sa nu poti sa recunosti si sa nu fi lasat sa o faci. Esecul e o parte importanta si constructiva din industrie. De fapt, din viata.

Pentru ca nu stiu cum sa-si articuleze ideile de unii singuri.

Pentru ca sunt prea superficiali ca sa se joace cu ele. Pentru care ideile "la prima mana" sunt functionale si eficiente.

Pentru ca vor sa rezolve lucrurile repede.

Asa ca brainstorming-ul devine un fel de colac de salvare pentru asemenea indivizi si comportamente. Si sunt multi. Ca niste zombies.

Si da, brainstorming-ul e un paravan care ascunde o lipsa crasa de idei inteligente.

Si da, brainstorming-ul e ineficient in 99% din cazuri. Pentru ca in 99% din situatii, cei despre care am vorbit se apuca de brainstorming.

Oamenilor normali la cap nu o sa le vina ideea cu "hai sa facem un brainstorming ca poate iese ceva, cine stie." Oamenii normali la cap se apuca sa caute rezolvari, si apoi sa caute critici pentru solutiile lor.

Acomodarea cu subiectul inainte de brainstorming

Pe scurt, procesul e cam asa: brief, debrief, idei/texte, prezentarea lor directorului de creatie, modificarea sau nu a ideilor/textelor, "varsat" lucruri la art, modificat/discutat cu art-ul, prezentarea layout-ului directorului de creatie, trimis materiale la account, feedback client. Si daca avem noroc, terminam proiectul dupa doar trei ture.

Mai exista si situatii in care art-ul dezvolta idei in paralel si apoi le discutam. Dar asta se intampla destul de rar.

De ce? Pentru ca la cum e business-ul acum, art-ul e prins cu multe alte proiecte in timp ce eu primesc un alt brief. Si stim cu totii ca pentru cuvinte ai nevoie de mai putin timp. Aranjarea lor si ilustrarea lor necesita overtime aproape de fiecare data.

Si inca ceva: eu nu lucrez intr-o echipa "unitara" si "dedicata" art-copy. In job-ul asta, cat mai multe relatii cu oameni cat mai diferiti iti deschid si mai tare mintea. Sau nu, depinde cat de chitros esti.

Lucrul de unul singur vs. lucrul in echipa

E demonstrat stiintific ca cele mai creative lucruri le scoti de unul singur. Si da, stiu ca s-ar putea ca unii sa-mi arate echipe care "da' uite ce lucruri culeanu au scos aia impreuna". Pot sa le raspund doar ca sunt sigur ca au "sapat" in paralel. Si-apoi s-au "izbit" cu ce credea fiecare ca a gasit mai tare. Si dupa au scos ceva "lustruit", dar "lustruit" in felul fiecaruia. Deci da. Sunt un fel de lup singuratic o perioada.

Nu exista o perioada a zilei cand flow-ul creativ este mai bun

Si cred ca cei care o ard cu "noaptea e un sfetnic bun" sunt cei care pierd timpul ziua. Daca te apuci de ceva, si te concetrezi destul, poti sa o faci si la 8 dimineata, si la 3 dupa-masa si la 1 noaptea. Poti fi productiv, iti trebuie doar disciplina.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Pozitii

Subiecte

Sectiune


Comentarii

Octavian Viorel
acum 12 ani
BRAVO, CRACIUN!
Razvan Capanescu
acum 12 ani
vai! cum miroase cand ne credem mai importanti decat suntem. si cum ne asumam un adevar absolut, dupa ce abia am dat si noi cu nasu'.

nu amice, brainstorming-ul nu inseamna sufocarea inspiratiei individuale (e adevarat, facut cum trebuie), asa cum nu reprezinta nici scuza pentru o masturbare intelectuala in grup.

dar mai presus de toate, in agentiile cu pretentii, niciodata brainstorming-ul nu este morfina ce se administreaza creativilor care au venit "velini" de acasa, lipsiti de orice idee.

onest vorbind, este o procedura cu cap sau un vesel ad-hoc (depinde de context) ce se intampla INAINTEA (ca iti place caps-ul) lucrului in echipa sau individual, cu scopul de a deschide portile inspirationale. si da, este o stiinta - in mainile care trebuie. coaie.

Mircea Craciun
acum 12 ani
Păi, este adevărul în care eu cred. Nu cred că am spus undeva că este "the whole truth and nothing but the truth". Poate am spus că este dovedit științific a fi ineficient din punct de vedere creativ. Și poți citi mai multe despre asta aici: http://goo.gl/UmUTw .

Și nu înțeleg din ce motiv te-ai simțit atacat. Nu am voie să am o perspectivă diferită? Și trebuie să înțelegi că nu a fost ideea mea de a scrie ceva pe tema asta. Am fost rugat de cei de la iqads.

De ce nu-i rogi să-ți trimită și ție lista de întrebări, ca să le spui cititorilor iqads cum stă, în realitate, treaba cu brainstorming-ul. Și chiar ai putea să mă dai exemplu de "așa nu".

troll troll
acum 12 ani
Foarte urat miroase, Capanescu.

Iar dupa interventia pe care ai avut-o, tu tocmai PUȚI (si mie imi place caps-ul) a aroganta gratuita.

Ma intreb cat de "important" trebuie sa fiu ca sa ader la parerea lui Craciun petru ca ader in totalitate.

Ba mai mult, in neimportanta mea GANDESC ca o alta opinie de bun simt a mai avut doar Eugen Suman, pe cand restul darilor cu parea (intre care o includ si pe a ta) sunt platitudini si conventionalisme nedemne de niste oameni care se presupune ca au de a face cu creativitatea in munca de zi cu zi.

Sanatate!

Si la cat mai multa importanta!...

Razvan Capanescu
acum 12 ani
Draga "troll13",

Cand esti asa decis sa dai o muie in scris, ar fi ok sa-ti verifici ortografia inainte. Si sensul unor cuvinte. Apoi, muia necesita si niste coaie cat de cat... cum ar fi semnarea cu propriul nume, daca tot mi te adresezi direct.

De asemenea, civilizat ar fi sa fie intarita (argumentatia). Pentru ca ramane flasca atunci cand doar arunci cuvinte pe care le-ai auzit de la altii. Daca imi spuneai ca virulenta cu care am sarit a fost gratuita, poate iti dadeam dreptate (de fapt, pentru asta, scuze Mircea). Dar nu aroganta cu garnitura ieftina de platitudini am acolo (see what I did there?), ci observatia unui practician cu suficient de multi ani experienta in domeniu. In plus, Mircea - desi o fi intentionat – nu a reusit sa transmita ca e doar opinia lui, ci ca restul n-ar sti ce vorbesc. De aceea am sarit.



Branded


Related