Liviu Turcanu, Serban Alexandrescu, Corina Bacanu, Dani Macarie si Marius Rosu despre publicitatea romaneasca din 2011

Inca putin si incepem sa numaram voturile obtinute de agentii in topul BestAds, deci grabiti-va sa va alegeti preferatii. Intre timp, am incercat sa aflam impresiile directorilor de creatie despre publicitatea romaneasca a anului 2011. Pentru metafore fotbalistice, cu carute si Bugatti Veyron, cititi mai jos parerile lui Liviu Turcanu (Creative Director, Mercury360), Serban Alexandrescu (Managing Partner, Headvertising), Corina Bacanu (Creative Director, DDB Bucharest), Dani Macarie (Creative Director, Ogilvy Group) si Marius Rosu (Director de creatie, GAV).

Liviu Turcanu evidentiaza in primul rand performantele agentiilor la festivalurile de publicitate internationale, dupa ce in 2010 publicitatea se 'cumintise': "Dupa un 2010 in care mai nimeni nu a indraznit sa scoata capul de la cutie si sa lanseze campanii notabile (cu mici exceptii, ce-i drept), in 2011 am inceput sa vedem campanii mai indraznete, cu mesaje memorabile si care au spart gura targului la festivaluri de publicitate prestigioase. Nu putem trece cu vederea performanta de exceptie a celor de la McCann cu 'Noul ROM', performanta care va fi greu de egalat atat de catre competitori, cat si de colegii din industrie. Insa, standardele sunt facute ca sa fie depasite, asa ca ne putem astepta la surprize placute in anii ce urmeaza".

Liviu Turcanu remarca si o scadere la nivelul folosirii de spatiu media pentru 2011: "Au mai fost cateva campanii pentru marci autohtone, vizibile, cu impact, care au produs ceva valuri si au bucurat inima si ochiul consumatorului. Pe de alta parte, pe fondul reducerii bugetelor de marketing, media a suferit destul de mult si nu am mai avut ocazia sa vedem avalansa de campanii din 2005-2009, mai la orice colt de strada sau la TV. Portii mai mici si mai sarace in calorii creative, cam asa s-a vazut publicitatea pentru omul de rand".

Pe de alta parte, folosirea mai putin frecventa a altor canale media a atras o 'investitie' creativa in online: "Crestere, cel putin la nivel de vizibilitate, a exista in zona de digital, unde am avut sansa sa remarcam executii frumoase, bine integrate cu restul de media si cu mare priza la public (vezi site-uri precum al celor de la Boromir - Imparte bucurii [Propaganda], Timisoreana – Drumul mingii [Green Pixel], Vodafone - Manager SRL [MRM Worldwide] sau avalansa de campanii in sectiunea de social media, din care se remarca Undercloud - Prima piesa de teatru pe Facebook [Propaganda], o executie care nu a trecut neobservata nici la Golden Drum sau ADOR)", spune Liviu Turcanu

Despre modul de gandire in perioada afectata de criza, tot el spune ca se concentreaza pe eficienta: "Am acceptat criza ca fiind parte din realitatea cotidiana si ne-am asezat, mai greu la inceput, in acest nou peisaj, in care nu conteaza decat un singur lucru: sa fii cat mai eficient in comunicare, folosind bugete reduse si mai putin timp".

Liviu Turcanu concluzioneaza amintind de trecerea a inca zece ani de publicitate in Romania, moment care marcheaza un inceput pentru noua generatie: "Nu as putea sa inchei fara sa amintesc de 'ADOR – 10 ani de creativitate romaneasca', o editie cu adevarat speciala, care a inchis un capitol in cartea publicitatii locale si a dat impulsul pentru 'new generation'. O adevarata gala a publicitatii romanesti, care ne-a oferit sansa de a evalua panoplia cu campanii autohtone aparute din 2000 incoace si care a unit intr-o formula de jurizare unica toata pleiada de top creatives de la noi".

Serban Alexandrescu subliniaza ca publicitatea romaneasca din 2011 a fost influentata in mare masura de departamentele de marketing ale companiilor: "A fost cum a fost lasata sa fie. Adica incerc inca o data sa subliniez ca 'drive'-ul nu e la cal ci la vizitiu. Adica nu va uitati la agentii cand puneti intrebarea asta, ci undeva in zare, in directia departamentelor de marketing si comunicare. Pentru ca un cal care constant trage in alta parte decat vrea vizitiul pe criza asta ajunge repejor salam.

Deci, cu 'curaj' si bugete facute din vanzarile lui 2010 - picaj absolut pentru multi comunicatori - cat de rosie in obraji putea sa fie publicitatea noastra in 2011?".

Corina Bacanu exprima in termeni legati de fotbal actiunile si reactiile din publicitatea romaneasca a anului trecut. "It's half time in Romanian advertising too...  In 2011 publicitatea a fost mai dezorientata decat de obicei. Ne-am descurcat cum am putut, cu ce am avut. Am fost putin speriati pentru ca regulile jocului s-au schimbat dramatic, ne-am adaptat din fuga, am gasim inspiratie in timp ce faceam joc de glezne si, in acelasi timp, sutam spre poarta", spune ea.

Tot ea vorbeste despre extremele publicitatii romanesti din 2011: "In 2011 publicitatea a luptat mai mult, a reusit mai mult dar a si cazut ca niciodata. A fost un an al extremelor, in care ne-a batut inima mai tare cand Romania si-a adaugat in portofoliu niste lei la Cannes, dar era sa facem stop cardiac profi cand inima s-a dus la farmacie ca sa-si ia o tableta de iubire".

"In 2011 a fost mai greu ca niciodata sa ne imaginam ce va urma. Dar am simtit cumva ca, peste toate greutatile, industria a trecut mai unita ca niciodata. Pentru ca, nu-i asa, asta am facut si ar trebui sa facem pentru noi si pentru clientii nostri: sa gasim solutii si resurse sa ne ridicam. Acum astept cu interes a doua jumatate: revenirea. Si victoria. N-avem cum sa renuntam. Pentru ca inca avem exemple bune, unul dintre ele este si spotul din care m-am inspirat sa scriu aici", spune Corina Bacanu despre viitorul publicitatii romanesti.

Si Dani Macarie remarca doua tipuri de campanii diametral opuse, in egala masura vizibile pentru public: "Publicitatea romaneasca a fost si este precum Romania - o tara cu un Bugatti Veyron si mii de carute. In publicitate avem un American Rom care ne-a adus doua Grand Prix-uri in 2011 si, pe langa el, sute de Catene".

In ceea ce-l priveste pe Marius Rosu, publicitatea romaneasca a anului 2011 a fost "ascultatoare! Cred ca principala preocupare a agentiilor a fost sa-si pastreze clientii, si asta s-a vazut. Nu e neaparat ceva rau; e ok sa-ti asiguri masa de Craciun, doar ca s-a simtit o oarecare matematica in gesturile creative din 2011".

Am aflat mai sus parerile directorilor de creatie din agentii. Am vrea sa aflam acum care dintre reclamele romanesti din 2011 au devenit preferatele voastre. Mai aveti timp pana duminica sa le votati in topul BestAds.



GAV

GAV is a leading Romanian independent communications company. After more than a decade of setting industry standards, including the first successful local cultural marketing business model, we introduced GAV... vezi detalii »

Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Related