Sergiu Floroaia: Oricine incearca prea mult poate fi un subiect de gluma. De-asta e amuzant sa razi de publicitate

Sergiu Floroaia: Oricine incearca prea mult poate fi un subiect de gluma. De-asta e amuzant sa razi de publicitate

Regula se aplica si stirilor cu "SOC!" in titlul scris cu rosu, si brandurilor care ne zic sa "indraznim" cele mai banale lucruri, si paginilor de Facebook care ne cer "sa LIKE", si relatiilor cu nabadai, si politicienilor disperati... dar deja ma straduiesc prea mult cu introul asta in loc sa va las sa cititi cum se descurca Sergiu Floroaia, the one-liner comedian, cu conturile de Facebook, Twitter, Pinterest si blogul Glumesc, proiectele pentru branduri si, mai nou, cu rolul de prezentator de Sergiurnal. Poftiti, domnilor, toate raspunsurile lui, numai lasati-ne in pace!

IQads: Te descrii ca "The one-liner comedian". Cum ai ales pozitionarea asta?

Sergiu Floroaia: Cand m-am apucat de stand-up nu prea vazusem spectacole, stiam doar de Seinfeld si inca cineva, dar cand am urcat prima oara pe scena am facut cu totul altceva fata de ce faceau ei. Am facut glume scurte – one-linere. Cu timpul am inceput sa fac glume lungi, ca toata lumea, ca asa am vazut ca se face, dar pana la urma mi-am dat seama ca glumele scurte imi plac cel mai mult. De-asta am ales pozitionarea asta, pentru ca imi place. Dar e un avantaj si ca sunt singurul care le face. Astfel, intotdeauna e loc si pentru mine la maratoane pentru ca e nevoie si de cineva care sa fie altfel.

IQads: Pe ce teme glumesti, te legi de evenimente de actualitate sau de teme universale? Ce ai observat ca merge mai bine?

Sergiu Floroaia: Ma leg de lucruri generale, universal valabile, cum ar fi sexul sau relatiile, dar mai fac si topical jokes – asa li se spune glumelor legate de actualitate – pentru ca merg foarte bine. Cu cat e mai actuala, cu atat merge mai bine gluma.

IQads: Si in spectacole cum reusesti sa te referi la ce s-a intamplat de curand, ca inteleg ca dureaza mult pana cand ajungi la un set, presupun ca nu e foarte flexibil.

Sergiu Floroaia: Media e cam de o ora de material nou intr-un an de zile. Si o ora de one-linere inseamna cam 250 de glume scurte. Sunt unele glume scurte care merg adaptate si folosite pe o perioada de timp mai lunga, dar sunt si glume pe care le-am postat direct pe Twitter si pe care nu le-am mai inclus apoi in nici un spectacol.

IQads: Tu ai lucrat in publicitate. De ce ai preferat sa faci stand-up, pentru libertatea mai mare?

Sergiu Floroaia: Da, plus ca e mult mai ok sa nu ai job de la 9 la 5, sa nu ai sef… Ok, mai faci proiecte comerciale, dar numai daca le accepti. Daca lucrezi in agentie nu prea iti permiti sa refuzi.

IQads: Stiu ca citesti carti si articole despre stand-up comedy si retorica. In afara de asta, in ce alte domenii mai gasesti lucruri care sa te ajute? Campaniile publicitare, de exemplu te inspira? Esti la curent cu proiectele noi, le urmaresti?

Sergiu Floroaia: Da, clar m-a ajutat ce am invatat in publicitate. Nu mai urmaresc la fel de mult, poate ca ar trebui. Ma ajuta si alte lucruri, dar sunt tot tangentiale cu ce fac eu: scenaristica, scriptwriting. Publicitatea e clar o sursa de inspiratie. Oricine incearca prea mult poate fi un subiect de gluma. Ori in publicitate se incearca destul de mult, se forteaza mult lucrurile si clar ca asta e amuzant.

IQads: Care sunt sursele de venit ale unui stand-up comedian in Romania? Si in ce proportie?

Sergiu Floroaia: Pai sunt asa: o data din show-uri, unde sunt banii din bilete sau, in unele cluburi, primim o suma fixa pentru spectacol. Mai sunt evenimente speciale, de exemplu un concert sau un eveniment la care se face stand-up. Si mai pot fi si alte surse. Eu, spre exemplu, mai scriu si pe la tot felul de reviste. Banii din evenimente corporate sau din participarea la diferite campanii sunt cam o treime din venituri. Restul e din stand-up. Si altceva e foarte putin.

IQads: Ce reactii primesti in diferite orase, in ce zone din Romania e publicul mai entuziast?

Sergiu Floroaia: Mie imi place foarte mult Ardealul, acolo e foarte misto, si in toata zona cu Satu Mare, Timisoara, Oradea, Arad, Sibiu, Brasov. Sunt oamenii mult mai relaxati, mai deschisi, mai ok per total. In Bucuresti oamenii vin la show-uri doar ca sa vada daca mai esti amuzant.

IQads: Daca ar vrea cineva acum sa se apuce de stand-up ce ar trebui sa faca?

Sergiu Floroaia: Acum e mult mai greu sa te apuci de stand-up. Problema e ca nu prea sunt seri de open mic. E nevoie de mult exercitiu si, deci, de un loc constant in care sa poti sa o dai in bara si nu prea mai exista in momentul de fata asa ceva.

IQads: Cati stand-up comedians crezi ca sunt in Romania?

Sergiu Floroaia: La noi, maxim 15.

IQads: Si cum de nu e loc de mai multi?

Sergiu Floroaia: Este loc, dar e greu sa cresti. De asta e greu sa intri, pentru ca e greu sa cresti in momentul asta. Nu sunt seri de open mic pentru ca nu-si da nimeni interesul sa le organizeze, nu se castiga destul din ele. Si la fel de mult nici oamenii care vor sa se apuce nu se intereseaza suficient, daca ar fi destul de interesati atunci s-ar putea face ceva.

IQads: Ce schimbari ar face lucrurile mai usoare pentru stand-up comedians din Romania?

Sergiu Floroaia: Urmatorul pas ar fi sa ajungem sa facem special-uri la TV. Spectacole de stand-up de o ora, difuzate o data pe an la TV.

IQads: Si ce schimbari ti-ar placea sa apara ca sa iti fie mai bine tie?

Sergiu Floroaia: Singura chestie ar fi sa treaca un pic de timp pentru ca oamenii sa se obisnuiasca mai mult cu stilul meu pentru ca nu e foarte romanesc, e mai englezesc. In rest mi se pare ca ajuta foarte mult cresterea Facebook-ului sau a Twitter-ului pentru ca oamenii se obisnuiesc cu pastilele mici, scade attention span-ul, nu mai ai rabdare sa asculti o poveste de un sfert de ora ca sa ajungi la punch line, asa ca incep sa prinda mai bine one–linerele.

IQads: Esti pe Facebook, Twitter, Pinterest, ai blog… unde iti merge cel mai bine?

Sergiu Floroaia: Cel mai repede creste clar Facebook-ul. Ca trafic e ok si blogul - nu e fenomenal, dar e ok, media e de pana la 700 de unici pe zi; pentru un blog caruia i-am dat drumul de cateva saptamani e bine.

IQads: Care e motivatia ta ca sa fii activ in social media, ce ti-ai propus?

Sergiu Floroaia: Sunt mai multe motive: o data e cel de awareness, pur si simplu sa stie lumea ce fac, apoi sa imi aduc oamenii la show in mod direct, cand anunt spectacole sau cand creez cate un event. Plus ca sunt multi oameni din publicitate si marketing care ma vad acolo foarte activ, vad ca merg glumele si de aici primesc tot felul de propuneri de proiecte.

IQads: Acum toate conturile tale au in denumire "glumesc". De ce nu se mai cheama Sergiu Floroaia, ca inainte?

Sergiu Floroaia: Pentru ca sper sa reusim la sfarsitul lunii sa avem premiera unui show la care lucrez de ceva vreme si care se va numi "Glumesc". Pregatesc terenul. E un show de stand-up un pic mai special, in care sunt acompaniat de un chitarist, un baiat la contrabas, o sa fie si cu pian la inceput, sunt niste proiectii, un pic de regie… o sa fie altfel.

IQads: Cum administrezi pagina de Facebook, ai un program de postare sau scrii ori de cate ori ai inspiratie?

Sergiu Floroaia: Postez si impulsiv, daca imi vine o gluma la 3 dimineata nu mai astept pana a doua zi. Dar incerc sa postez si pe la 10 – 10.30, cand stiu ca oamenii ajung la birou si primul lucru pe care il fac e sa intre pe Facebook, si mai postez o data seara, cand stiu ca oamenii au ajuns deja acasa. Clar postez in fiecare zi, dar nu ma tin neaparat de programul asta.

Sergiu Floroaia - Facebook page

IQads: Cum difera reactiile fanilor de pe Facebook de cele ale follower-ilor de pe Twitter?

Sergiu Floroaia: E un public diferit. Publicul de pe Twitter de multe ori reactioneaza foarte bine la o gluma care pe Facebook nu prinde. Pe Twitter reactioneaza de multe ori la glume legate de social media. O gluma despre Facebook postata pe Twitter va atrage mai multe reactii pentru ca acolo sunt bloggeri, oameni din social media si din publicitate.

IQads: Ai observat diferente intre promovarea pe Twitter la noi si ce se intampla in stand-up in alte tari?

Sergiu Floroaia: Da, am observat ca afara prind foarte bine glumele cu hashtags pe Twitter (de exemplu #aftersex), la noi nu prea merg, rareori se starneste un hashtag pe glume.

IQads: Alti stand-up comedians am vazut ca nu sunt la fel de bine organizati, de ce crezi ca se intampla asta?

Sergiu Floroaia: Eu am facut-o si din cauza ca am pornit mai tarziu si aveam nevoie de un avantaj. Teo, Vio sau Costel au pornit mai demult, au avut noroc, au fost buni, au lansat niste clipuri care au devenit virale. Eu aveam nevoie de un avantaj, nefiind la fel de cunoscut.

IQads: Esti si pe Pinterest, acolo ce postezi si cum merge?

Sergiu Floroaia: Pe Pinterest pun glume cu o grafica creata de prietena mea. A fost foarte ok, cu cateva imagini am deja 400 de followers.

IQads: Am vazut pe blog ca ai niste postari cu cele mai apreciate glume ale tale de pe Facebook si Twitter. Plus niste link-uri spre articole despre stand-up comedy. Vrei sa faci din blog un loc in care sa intre pasionatii de stand-up?

Sergiu Floroaia: Pe blog pun glumele mele care au fost cele mai like-uite, mai pun si topuri cu glumele altora pe un anumit subiect sau pur si simplu glume generale care mi-au placut mult. E si pentru pasionati, dar eu incerc sa fac ca blogul sa fie pentru toata lumea, de aia pun mai mult glume, nu incerc sa scriu neaparat despre cum se face comedie.

IQads: Ai facut vreo legatura intre numarul de oameni care te urmaresc online si numarul celor care vin la spectacol?

Sergiu Floroaia: Am vazut ca in publicitate se face mult misto de return on investment fata de social media. Cand eram cu o trupa acum ceva vreme, un an de zile am umplut clubul doar din Facebook, acolo era singura promovare. Deci poti sa aduci oameni in sala folosind Facebook.

IQads: Ai fost implicat in mai multe campanii: Fresh Comedy pentru Tic-Tac, dezbaterea Ciuc Premium – "De ce beau romanii bere?", comics-uri pentru Coca-Cola Zero la ADfel, lansarea Burn Energy Shot pe Facebook, stand-up pornind de la campania "Momente Stanjenitoare cu Furazolidon", un advertorial pentru lansarea Ciuc Radler. Ce tipuri de "livrabile" preferi?

Sergiu Floroaia: Cel mai mult mi se potriveste si imi place atunci cand trebuie sa scriu glume scurte. Fie ca le punem in imagini sau ca le lansam pur si simplu ca statusuri, nu conteaza. Asta ma pricep eu cel mai bine sa fac. In schimb, sa scriu glume si sa fac stand-up pe un anumit brief e mai dificil pentru ca, in primul rand, pe oameni nu ii intereseaza atat de mult brandul respectiv astfel incat sa rada foarte tare. Plus ca glumele trebuie scrise, testate, modificate, iar testate, iar modificate, pentru ca nu poti intotdeauna sa le faci din prima pe atat de amuzante pe cat pot fi. De asta evit pe cat posibil atunci cand mi se cere sa fac stand-up pe un anumit subiect sau brand. Refuz. Foarte mult mi-ar placea sa ofer continut, glumite pe care sa le puna brandurile pe paginile de Facebook, de exemplu.

IQads: Ti-ar placea sa administrezi pagina unui brand pe Facebook chiar daca nu s-ar sti ca tu creezi continutul postat?

Sergiu Floroaia: Da, clar mi-ar placea. Nu tin neaparat sa stie lumea de mine in chestiile astea, eu oricum sunt multumit daca vad ca ce am facut a functionat. Nu trebuie neaparat sa imi fie atribuit. Pot sa fiu vocea unui brand fara sa imi apara mie fata. Dar nu mi-ar placea sa manageriez o pagina, ci sa scriu chestii pe care sa le trimit, iar altii sa le posteze. Ca na, sunt comediant, nu manager de social media.

IQads: Cum ajungi sa fii implicat intr-un proiect? Ti se propune sau faci, la randul tau, propuneri catre branduri?

Sergiu Floroaia: Pana acum in toate proiectele pe care le-am facut au venit ei la mine. Nu m-am dus niciodata eu cu nimic. Poate ar trebui sa fac si chestia asta, dar sunt comediant si nu ma agit prea mult.

IQads: Preferi sa lucrezi impreuna cu un copywriter sau singur?

Sergiu Floroaia: De obicei am lucrat singur, dar le mai ceream lucruri copywriterilor. De exemplu, cand scriu glume eu nu mai stau sa astept sa imi vina o idee, am inceput sa scriu si cand nu am inspiratie – pentru ca asta inseamna sa fii profesionist. Si deci folosesc niste tool-uri. Cand mi se da un brief le cer copywriterilor sa-mi adune anumite premise. Daca trebuie sa vorbesc pe un anumit subiect, ii pun sa imi adune expresii legate de subiectul respectiv, persoane legate de el, locuri, evenimente, observatii. Apoi eu le folosesc ca premise sa fac poanta, sa fac un one-liner.

IQads: Te-am vazut aseara la Sergiurnal.

Sergiu Floroaia: Sergiurnalul este un proiect pe care l-am lansat de curand in colaborare cu 220.ro. Este inspirat de cel mai celebru brand de stiri false The Onion si impins la lumina de trend-ul asta de la noi cu stirile false. Poate ca nu e cea mai buna idee sa lansezi un proiect online pe timpul verii cand traficul scade in general, dar promit ca ma tin de el.

IQads: Ce proiecte recente in care s-au implicat comedianti romani ti-au placut?

Sergiu Floroaia: La proiecte in care au fost implicati comedianti si care s-au viralizat mi se pare ca a mers cel mai bine Efix. In rest toate au fost "hm". Nu au fost facute cum trebuie. Asta pentru ca sunt brandurile cacate pe ele, vor sa fie safe. Si daca incerci sa fii safe, esti safe.

IQads: Si atitudinea asta nu s-a schimbat in timp, e la fel de ani de zile?

Sergiu Floroaia: Da, se pare ca nu s-a schimbat. Pentru majoritatea. A fost si o exceptie: eu sunt foarte multumit de proiectul cu Ciuc pe care l-am facut cu McCann PR si unde am avut libertate foarte mare. La nici un alt brand cu care am lucrat pana acum nu am mai avut atat de multa libertate. Si cred ca s-a vazut. Evenimentul de acolo a iesit extraordinar de amuzant.

IQads: Ce fel de restrictii pot impune brandurile?

Sergiu Floroaia: O data nu am avut voie sa zic cuvantul "grasa". Si nu ziceam cuiva ca e grasa, ziceam ceva despre a fi grasa, toata lumea zice "grasa"…

IQads: Si in general brandurile iti cer sa spui doar cat de bune sunt produsele?

Sergiu Floroaia: Da. Si e destul de greu sa faci glume despre chestii pozitive. Stii ca e o regula sau mai bine zis o teorie a umorului care spune ca orice gluma are o victima. Dar victimele nu sunt neaparat oameni, victime pot sa fie si perceptii sau atitudini. Hai sa zic ceva. O sa laud. Nu mi-au dat bani sa-i laud, dar mi se pare foarte misto atunci cand un brand are coaiele sa-ti dea bani tie sa te iei de produsul lor. Nu sa faci de cacat, ci sa zici chestii care ar putea fi de rau de produsul lor, sa aduci contraargumente. Eu asta am facut acum la Radler, am adus contraargumente la berea cu lamai. Mi se pare foarte tare sa faci asta, sa ma platesti sa spun de ce nu-mi place produsul tau.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related