[IQads Kadett] Horia Codrean (Life After Work) despre transformarea pasiunilor in business

[IQads Kadett] Horia Codrean (Life After Work) despre transformarea pasiunilor in business

Horia Codrean a fost dintotdeauna pasionat de tot ce tine de relatii umane, de aceea a urmat in paralel facultatile de sociologie si pe cea de psihologie. Dezamagit de sistemul educational de la noi si de faptul ca in timp ce afara se preda comportamentul consumatorului, la noi studentii invatau psihologia muncii dupa un manual din 1965, si-a indreptat atentia catre job. Prima experienta de munca a fost una antreprenoriala – impreuna cu un prieten a infiintat o firma care plasa automate de cafea in zonele foarte tranzitate. Firma n-a avut succes, asa ca s-a reorientat catre un job in companie.

Avea 20 si ceva de ani cand s-a angajat la importatorul Mitsubishi din Romania. "Aveam 20 si ceva de ani, vindeam o masina care imi placea (carui baiat nu-i plac masinile la varsta aia?), nu era criza, iar masinile se vindeau indferent daca faceai ceva sau nu. Trebuia sa stai pur si simplu in showroom si sa zambesti si vindeai masini", spune Horia.

La finalul acestor 3 ani a primit un telefon de la o fosta colega de facultate care lucra de mult timp in domeniul HR-ului si voia sa il recomande la o firma de top management recruiting de la noi din tara. De aici pana la propria afacere nu a mai fost mult. Acum Horia este partener si initiator Life After Work, companie ce creeaza si implementeaza programe de learning pentru companii si alternative de petrecere a timpului liber si Managing Partner (Bucharest Office), The Go Game, un jucator important pe piata de teambuilding din SUA.

Discutia despre pasiune si antreprenoriat cu cadetii a inceput cu o intrebare: "Cati dintre voi s-au gandit sa inceapa un business si cati se mai gandesc inca la asta?".

Horia ne-a prezentat apoi cateva modele celebre de antreprenoriat. Walt Disney a revolutionat toata industria de divertisment; Oprah e pasionata de tot ce inseamna media si spune ca singura motivatie a ei este sa ajute oamenii; Steve Jobs era pe patul de moarte si abia mai putea sa respire, dar si-a scos masca de oxigen pentru ca avea un design oribil; J.K. Rowling a inceput sa scrie seria Harry Potter pentru fiul ei pasionat de magie.

Pe langa antreprenoriat, mai exista si intraprenoriat, care inseamna antreprenoriat la locul de munca. "In contextul actual economic si social se pare ca profilul asta e din ce in ce mai cautat in organizatii pentru ca e partea de proactivitate, risk taker, change maker pe care nu il prea il intalnesti in organizatii. E si un cerc vicios aici pentru ca organizatiile inabuse tocmai genul asta de comportament si in acelasi timp le asteapta de la angajati", a explicat Horia.

Ce iti trebuie ca sa fii antreprenor

In primul rand, antreprenor nu inseamna sa fii somer, desi la recensamant nu exista varianta pentru freelancing sau antreprenoriat, ci e un om care are initiative si actioneaza fara sa astepte un stimul din mediu.

Mai inseamna sa-ti asumi responsabilitati si riscuri. In momentul in care ai un job si stii ca primesti bani lunar ai un anumit grad de confort si chestia asta poate fi buna sau rea in functie de etapa din viata in care te afli. In momentul in care treci spre antreprenoriat nu exista o zona in care sa spui ca te afli in sfera de confort financiar si exista pericolul ca maine sa nu mai nici un venit. Iar asta se traduce in stres si nopti nedormite, dar este un risc pe care ti-l asumi. Un antreprenor bun este, de asemenea, foarte adaptabil.

Horia zice ca iesind din corporatie si-a dat seama ca nu avea nici una din calitatile astea si apoi s-a simtit ca un peste pe uscat. "E un sentiment oribil - nu stii ce sa faci, nu mai stii la esti bun, ti-e frica", spune Horia. Atunci si-a dat seama ca nu mai vrea sa mai intre vreodata in zona aia de confort pentru ca si-a dat seama ca singurele dati cand a acumulat informatii si a invatat ceva au fost cele cand a iesit din zona comoda cu tupeu si cu dispozitia de a da gres.

Horia ne-a aratat apoi discursul lui Gary Vaynerchuk "Building a Personal Brand Within the Social Media Landscape" de la conferinta Web 2.0 New York. Gary si-a deschis propria afacere online printr-un video blog despre vinuri si a ajuns in scurt timp vedeta pe net. Acum vorbeste inspirational despre cum poti face pasul catre antreprenoriat.

La sfarsit, Horia ne-a expus lucrurile pe care le-a invatat in acesti ani de antreprenoriat – pasiunea cu care faci job-ula fost prima calitate necesara. "Atunci cand cineva vorbeste atat de pasionat despre ceea ce face pe cat o face Gary Vaynerchuck, atunci veti sti cu siguranta ca omul ala are succes in domeniul lui", spune Horia.

La fel de importanta e si conjunctura, in sensul acelui mediu pe care ti-l creezi tu si care atrage de la sine oportunitatile. "Nu poti sa minimizezi impactul norocului in tot ce inseamna succes, dar mi se pare mai sanatos sa nu-i spui noroc, ci conjunctura pentru ca e ceva ce poti influentezi – spatiul in care lucrezi, evenimentele la care te duci, oamenii pe care ii cunosti".

Mai conteaza si perseverenta, trebuie sa incerci de multe ori pana ajungi sa ratezi si apoi sa incerci alte lucruri. Ca exemplu, un studiu prezentat pe Harvard Business Review arata ca doar 2-5% din esecurile intamplate intr-un business sunt cu adevarat vina cuiva, restul factorilor fiind de mediu. In realitate, insa, intre 70 si 90% dintre esecuri sunt tratate ca fiind vina cuiva.

Un alt lucru pe care Horia l-a recomandat a fost sa nu ne fie frica de imitatie si sa nu ne distrugem din start ideile doar pentru ca seamana cu ceva ce a mai fost facut. Multi din miliardarii de azi au ajuns celebri de pe urma unor idei desi ele fusesera implementate inainte de altcineva. Chiar Steve Jobs, citandu-l pe Picasso, spunea: "Artistii buni copiaza, artistii geniali fura. Noua nu ne-a fost niciodata rusine sa furam idei". Continuand ideea, Horia ne-a recomandat cartea Blue Ocean Strategy a carei esenta poate fi rezumata prin alegerea de a deschide o noua piata mai degraba decat a investi pentru depasirea competitiei atunci cand un segment e foarte aglomerat.

Nu in ultimul rand, eforturile antreprenoriale trebuie sa fie foarte bine directionate. Cu totii stim caracteristicile unui obiectiv SMART (specific, masurabil, de atins, realist si incadrat in timp), insa noutatea pe care ne-a spus-o Horia e legata de litera R care ar trebui sa reprezinte cuvantul "relevant", nu "realist". "Cu cat relevantul e mai puternic in sufletul vostru, cu atat e mai usor de atins obiectivul", spune el.

Indemnurile de final ale sesiunii au fost sa transformam fraza "nu se poate" in "CUM se poate" si sa nu uitam sa ne jucam in afara zonei noastre de confort.

 

Programul de talent scouting IQads Kadett este organizat de IQads. Cadetii sunt alesi in urma unui test online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare, testul fiind disponibil pe site-ului programului -www.IQadsKadett.ro.

Odata admisi in program, cadetii participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related