[Grand Spoof] Din ograda Babelor Maci Betar, cu nepotul si regizorul lor

[Grand Spoof] Din ograda Babelor Maci Betar, cu nepotul si regizorul lor

E aproape imposibil ca in ultimele saptamani sa nu fi ajuns din click in click la spoof-ul cunoscut ca "ala cu ceapa". Daca nu l-ati vazut sigur vi l-a povestit un prieten la terasa. Sau poate ati vazut un material la TV. 42.000 de like-uri contorizate doar la sursa, 3534 de voturi pe platforma Grand Spoof 2012, premiul juriului, premiul publicului si o gramada de fani ai babelor Maci Betar ce isi au resedinta in comuna Peris, langa Bucuresti - asta a strans echipa adunata de regizorul Catalin Bugean in jurul proiectului de la decizia de inscriere in concurs si pana acum. Asa ca l-am chemat la o cafea si o ceapa si l-am luat la intrebari despre cum a fost la filmari si ce planuri de viitor au babele.


IQads: Cine esti si ce faci?

Catalin Bugean: Sunt Catalin Bugean, regizor. Fac reclame, videoclipuri, filme de prezentare, filme, scurtmetraje si acum pregatesc un lungmetraj.

IQads: Cum ai decis sa te inscrii la Grand Spoof?

Catalin Bugean: Stateam la o bere cu un prieten de-ai mei, Daniel Serbanica, cel care a semnat imaginea acestui spoof, si el m-a intrebat "nu punem si noi ceva anul asta?". Nu am mai participat pana acum, este prima data. Si am zis "hai sa incercam!". Dupa care am ajuns la concluzia ca ar fi bine sa punem doua spoof-uri pentru ca am avut doua idei. Ideea cu Babele Maci Betar mi-a venit odata cu cea de-a doua bere pe care o beam impreuna cu Razvan Stanciu, asistentul meu de regie, cu care am ales reclama de la Snickers si am zis ca merita sa o parodiem pentru ca nu cred ca isi are rostul aici in Romania.

IQads: Ce-a urmat dupa ce ati ales reclama?

Catalin Bugean: Am ales doua reclame – una de la Snickers si cea cu Salvati Rosia Montana. Dimineata am zis ca mergem sa filmam spoof-ul pentru Snickers la bunicile mele de la tara si apoi, seara, sa-l filmam pe cel pentru Salvati Rosia Montana. Numai ca am avut mici probleme pentru ca actorul care joaca in spoof-ul pentru Salvati Rosia Montana nu putea sa vina imediat la pranz dupa ce terminam cu babele si a trebuit sa avem o pauza mai mare. Cand am ajuns acasa si am intrat pe IQads si-am vazut ca toata lumea parodiaza spotul de la Rosia Montana si mi-am dat seama ca avem sanse mai mari pentru cea cu Snickers.

IQads: Ce mesaj ai vrut sa trasmiti prin acest spoof?

Catalin Bugean: Mesajul e foarte simplu. Reclama originala arata bine, e facuta bine de englezi, dar nu e pentru noi. Comedia aia englezeasca o intelege un anumit public, dar nu toata lumea si n-a prins atat de mult. A fost difuzata, dar nu a fost vazuta de lume. Am avut reactii de genul "Da, da, da stiu cu ce seamana spoof-ul asta. Dar nu mi-a placut reclama aia de nicio culoare".

Mesajul pe care voiam eu sa-l transmit cu spotul asta e in felul urmator: Fratilor, nu mai aduceti reclame cu comedie de afara pentru ca nu o sa prinda niciodata in Romania. Cred ca de cand lucrez in domeniul asta, mi-am dat seama ca e foarte usor sa-i faci pe romani sa planga, sa sufere, dar cel mai greu e sa-i faci sa rada. Comedia e cel mai greu de facut in Romania. De aceea cred ca era mult mai bine daca agentia care a adus reclama in Romania o adapta putin la tara noastra. Bine, probabil ca a fost o problema de buget. Eu n-am facut decat sa adaptez acea reclama si sa introduc niste elemente in contrast: ceapa, pitipoanca si engleza in gura babelor de la tara.

IQads: Cum a fost la filmare? Cum v-ati descurcat cu babele?

Catalin Bugean: Ultima baba este bunica mea, iar celelate doua sunt surorile ei. Cum o sa vedeti si in making-of, ele s-au inteles foarte bine intre ele acolo. Doar bunica mea stia ca vin sa filmez ceva pentru ca ea e obisnuita cu faptul ca ma tot duc pe-acolo sa trag un cadru-doua, dar nu cu ea. Si i-am zis ca ma duc sa filmez ceva. Daca va uitati cu atentie, ea e imbracata mai bine decat celelate doua pentru ca ele nu stiau absolut nimic. S-au trezit cu o echipa de vreo 10 oameni, cu tot cu sunetisti, operatori, 2 camere samd. Si s-au trezit cu un microbuz de oameni in curte. Primul impuls a fost ca "nu, mamica, io nu ma bag sa filmez. Pleaca de-aici!". Am inceput sa filmam cu pitipoanca – Arabela Nicolau, care este solista trupei Dilema, deci nu are nicio treaba cu actoria si careia ii multumesc pe aceasta cale pentru ca a acceptat acest rol.
Babele au fost putin timorate la inceput dupa care s-au imbarbatat si filmarea a mers foarte bine.

A fost o atmosfera foarte misto la filmare pentru ca stiam ca este un proiect moca si toata lumea a venit pe optimism si pe veselie. Am avut o stare de bine la filmare spre deosebire de proiectele pe bani, cand toata lumea e mai incordata ca sa iasa bine.

IQads: Si cum le-ati explicat despre ce e vorba?

Catalin Bugean: Pai nu prea a trebuit sa le explic. Adica am incercat sa le povestesc despre ce e vorba pentru ca ele nu stiau reclama de la Snickers. Noi a trebuit sa le spunem replicile mot-a-mot intr-o engleza de balta. Le-am explicat ce inseamna "betar" si "maci betar", ele au inteles si au zis "aaaa, deci asa!". Si mi-a placut de ele pentru ca atunci cand uneia dintre ele nu-i placea cum zice cealalta, aveau reactii de genul “hai, fa, Aurico, da-o dracu de treaba! Zi 'maci betar' acolo! Ce-i asta?"

IQads: A fost nevoie de multe duble?

Catalin Bugean: Avand in vedere ca la orice "maci betar" pe care il ziceau toata echipa incepea sa rada, am tras vreo 8 duble din care am ales-o pe cea care e cea mai clara. Saracele, nu si-au luat proteza la ele si nu prea se intelegea exact ce spuneau. Am avut vreo 2 ore de filmare cu tot cu drum, deci totul a fost foarte rapid.

IQads: Ce reactii ati primit dupa spoof?

Catalin Bugean: In primele doua zile din cate imi aduc aminte am strans vreo 13.000 de like-uri. Intr-a treia sau a patra zi primesc un SMS de la o prietena care imi spunea "Catalin, sunt la o nunta si mireasa ii face vant mirelui cu plicul si-l intreaba 'betar'? Si el raspunde 'maci betar'". Au fost reactii si din mass media. Clipul s-a viralizat pe diverse site-uri. Am ajuns cu el pe la Antena 2 la o emisiune pentru ca eu le-am trimis clipul si ei au zis "da, ne place, hai sa vorbim despre asta".

IQads: Babele au auzit ce succes au pe net?

Catalin Bugean: Da, ele sunt foarte fericite pentru ca le-am zis ca am reusit. Cel mai tare lucru mi se pare ca la sfarsitul concursului, dupa si-au intrat in rol calumea, bunica-mea a zis "Catalin, maica, eu am 85 de ani si ma simt maci betar".

Si cu Arabela Nicolau, cea care a jucat rolul pitipoancei, avem o poveste. Pentru ca am tras mai multe duble cu ea mancand pe bune ceapa (si era 10 dimineata) mi-a spus "bai, eu nu mai ies din casa pana diseara. Nu vezi ca nu pot sa vorbesc cu nimeni ca toti va dati mai in spate?".

IQads: Ai avut o strategie de promovare sau pur si simplu spotul s-a viralizat de la sine?

Catalin Bugean: Nu pot spune ca am avut o strategie de promovare, dar am vazut ca era un concurent care venea dupa noi foarte aprig si am zis ca trebuie sa castig din nou. Nu am lasat asa, la voia intamplarii – cine voteaza, bine, cine nu, nu. Si am incercat sa facem o pagina de Facebook, am mers la ele, la Peris, din nou, sa le iau cate un testimonial zicand "mai sunt 2 zile, votati babele maci betar". Mai avem si un filmulet in care bunica mea da mancare la porci sau la gaini si intreaba "betar?". Am incercat sa introduc putin in promovare elementele de la tara. Cred ca au dat bine.

IQads: Ai vazut si celelalte spoofuri din competitie? Ti-a placut vreunul?

Catalin Bugean: Da, mi-a placut "Comunica Inteligent" in care personajele merg pe strada cu niste casti de motociclist pe cap si dau cu capul in diversi stalpi.

IQads: Ai planuri de viitor pentru Babele Maci Betar?

Catalin Bugean: Am vorbit cu Ciprian Banica, cel care a fost copywriter pentru cele doua spoof-uri inscrise de noi anul acesta si, vazand cat de bine au prins Babele Maci Betar, ne-am hotarat sa incercam sa facem un serial de parodie in aceeasi formula, tot cu cele 3 babe. Tema o sa fie in continuare parodierea unei reclame sau, m-am gandit eu, a unor replici din filme celebre cum ar fi Nasul. O sa ne chinuim sa facem cam unul sau doua pe saptamana. Deocamdata ne bucuram de succesul Babelor Maci Betar si mai punem cate un making of din cand in cand.

IQads: Cu cine ai mai lucrat pentru acest spoof?

Catalin Bugean: Ciprian Banica a fost copywriter-ul, Daniel Serbanica – operator, in rolul pitipoancei Arabela Nicolau, Tanti Aurica a fost Aurica, Tanti Fonfonici, cea care intreaba "betar?", a fost Fonfonici, iar ultima e tanti Lilica, bunica mea. Costache a fost producatorul executiv, Razvan Stanciu a fost asistentul de regie, iar Alex Iordanescu a fost cel care statea langa babe si le arata cum si ce sa faca. Eu am lucrat cu ei de mai mult timp la diferite reclame. Alex Iordanescu face de obicei castingul, dar nu si de data asta, pentru ca acum am rezolvat eu. Am pus mana pe telefon "mamaie, esti acasa?" "Da." "Bine, vezi ca vin maine pe la tine". Si cam asa a facut casting-ul. El a propus-o pe Arabela Nicolau in rolul pitipoancei. Si vreau sa multumesc IQads pentru ca organizeaza singurul concurs din Romania care ne da sansa sa facem parodii dupa reclame.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related