Responsabilitatea brandurilor

In ce masura advertisingul e propaganda? In ce masura e comunicare?

Propaganda si advertising ar trebui sa fie unul si acelasi lucru. Si totusi originile le sunt diferite. Unul s-a acreditat ca venind din sfera demagogiei politice, cu iz peiorativ, derizotiu, datorita aspectului general de balci si fanfaronada care s-a creat in timp in jurul lui, celalalt vine din sfera consumerismului. Desi au origini separate, obiectivele sunt aceleasi, atragerea de adepti.

Sub anumite aspecte, in acest moment exista o diferenta intre cele doua si ea consta in faptul ca advertisingul, in foarte multe cazuri, se intampla sa nu raspandeasca idei care sa reprezinte si sa sustina o viziune, o teorie, ci pur si simplu, se rezuma la a impinge un produs in fata, cu atributele-i aferente. Atat. Sintetizand, am putea spune scurt pe doi ca propaganda raspandeste conceptii (radacinile-i sunt in politica - aspect deloc de neglijat), adica abstractiuni, pe de alta parte, publicitatea disemineaza informatii legate de produse si servicii, cu caracter imediat.

Intre un partid politic si o rulada de ciocolata nu exista nici o diferenta (poate doar ca in cazul ruladei exista sansa sa-si faca treaba :) ). Ambele fac promisiuni. Umbrela sub care le fac difera prin dimensiune. Promisiunea politica acopera o arie mai mare a vietii "consumatorului", sub mai multe aspecte, in timp ce promisiunea produsului ramane in aria de satisfactie delimitata de scopul produsului.

Noua tendinta este ca publicitatea sa insemne mai mult, sa vireze usor spre propaganda (e unul din motivele pentru care agentia noastra se cheama Propaganda). Produsele incep sa aiba viziuni, sa-si dea cu parerea despre cum ar trebui vazuta si traita viata in ansamblul ei, sa-ti spuna ce sa crezi si cum sa crezi, sa aiba propriile principii depre societate, sa creeze matrite aspirationale de comportament. Rulada respectiva se antropomorfizeaza, prinde glas si ochisori, interactioneaza cu tine, devine sfatuitorul de taina al consumatorului. Rulada nu mai este doar o banala prajiturica, ea are suflet, are trairi complexe si este sincer interesata de soarta celui care-i este fidel.

Fortand analogia, putem sa ne imaginam ca rulada are propria-i biserica, cu tot ceea ce implica ea, cu discurs, continut, sisteme si principii sau norme de conduita...

Ce inseamna asta? E inca o dimensiune in complexul mecanism care se cheama branding. Toti stim ce inseamna brandingul, nu insist pe asta.
In acest context, atata timp cat advertisingul si propaganda au ca scop propagarea, si in final plantarea, de mesaje, cele doua insemna comunicare. Eu comunic acum cu cititorii, incerc sa le transmit, nu neaparat sa le inoculez (deci nu fac publicitate) parerile mele legate de subiect. Comunic, ma fac auzit. Transmit ceva cu un anumit scop (poti sa comunici si fara scop). Pot sa zic "Propaganda este cea mai buna! Creativitate si expertiza. Incercati si veti vedea!" ori "Propaganda crede ca e bine sa plantezi copaci." sau pot sa zic "Brandurile trebuie sa dea dovada de activism social!"

Fiecare brand care actiuneaza pe piata are responsabilitati imense fata de cei carora li se adreseaza, fata de "credinciosi", fata de societate in general.
Un brand interactioneaza in permanenta cu consumatorii, are o influenta extrem de puternica asupra celora care si le asuma. Acestia din urma consuma, chiar si inconstient, mai mult decat produsul in sine. Ei sunt expusi, sunt vulnerabili la propaganda brandurilor.

Prin intermediul acestei interactiuni complexe, a propagandei de care aminteam anterior, poti educa, poti influenta perceptii, poti modela personalitati, in final, cel mai important, poti recontura anumite trasaturi ale societatii. Impactul unui brand pe piata este foarte mare. Brandul "Hitler" sau "Stalin" au fost devastatoare, atat pentru adepti cat si pentru restul societatii. Inca un brand comercial nu a avut un impact atat de puternic asupra societatii, dar istoria nu s-a terminat inca.
De fapt, sub diverse masti, si brandurile comerciale pot avea, prin activitatile pe care le desfasoara, adesea subteran, influente notabile si decisive asupra societatii, pot impune presedinti sau senatori.

S-au purtat, in decursul istoriei, razboaie in numele lui Isus, de ce nu s-ar purta razboaie in numele principiilor unui detergent de vase?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Companii

Oameni

Sectiune



Branded


Related