Dochita Zenoveiov (Seed Consultants) despre storytelling, simplitatea si pasiunea ce duc la eficienta

Recent castigatori ai proiectului de rafinare a identitatii vizuale BNR, Seed Consultants s-au facut remarcati anul acesta prin proiectul "Cel Mai Promitator Brand Romanesc". Despre celelalte proiecte proiecte dezvoltate de agentie anul acesta, trend-urile nationale si internationale observate la nivel de design si asteptarile de la industria de branding locala pentru 2013 am stat de vorba cu Dochita Zenoveiov (Managing Director, Seed Consultants).

Cele mai importante proiecte ale agentiei in 2012

Cel mai important proiect al nostru este platforma "Cel Mai Promitator Brand Romanesc". Este programul pentru IMM-uri cu actionariat majoritar romanesc. Aceste companii au cea mai mare nevoie de serviciile noastre de design, nu mai zic de branding. Acum suntem la editia a treia si il ducem mai departe pentru ca emulatia generata in jurul acestui proiect este fantastica. Si cei care ni s-au alaturat acestui demers - Niels Schnecker, Elena Cristian, Dan Tudoroiu, Cristian Popa – sunt niste profesionisti, fiecare in domeniul lui, care au inteles ca bunastarea Romaniei sta in succesul micilor producatori.

Am lucrat proiecte de branding, design sau de implementare pentru Ciserom, The Mark, Lugera, Siveco, Income Magazine, Intact Media Group, Careless Beauty, Silver Mountain, Aliphia. Si recent am fost desemnati castigatori pentru proiectul de rafinarea a identitatii vizuale BNR.

Bugete investite anul acesta in proiecte de branding

Investitia clientilor in proiecte de branding e ca investitia in cauciucuri de iarna – daca trebuie, cu placere. Si in Romania trebuie, ca iarna e grea. Daca te uiti la raft, cate produse n-ar putea sa vanda mai bine? Sau intri intr-un magazin cu un brand mare la intrare, iar vanzatoarea te primeste vorbind la telefon. De cate ori nu vi s-a intamplat asta intr-o sesiune de shopping? In ultimul timp producatorii sau detinatorii de branduri au inceput sa inteleaga. Vin timid, dar vin direct la noi si asta e rewarding. Pentru anul viitor nu vad schimbari la acest nivel. Vor curge in aceeasi linie cel mai probabil.

Solutii propuse pentru nevoile si cerintele clientilor

Aici difera mult de la un client la altul. Din categoria "clientii care stiu ce vor" – aici livrezi clar solutia pe care ei deja o au – implementare, realizare. E simplu ca buna-ziua, nu solicita efort prea mare. O mana de DTP-isti si un project manager pot realiza asta relativ simplu. Daca vorbim de "clientii care cred ca stiu ce vor" aici le recomandam solutia de care realmente au nevoie. Ei aleg. De cele mai multe ori in cadrul programului CMPBR clientii definesc problema "nu avem un brand, ne lipseste notorietatea". Si asa este, insa drumul de la produs la brand implica niste etape: diferentiatorul, numele, designul si experienta de brand (aici e mai mult de vorbit, dar poate cu alta ocazie) si abia apoi comunicarea si nu in ultimul rand calitatea comunicarii si frecventa. De aici incolo vorbim de brand si de experiente. Ele se fac in aceasta ordine logica. Cine intelege asta lucreaza cu noi.

Schimbari importante in cadrul agentiei

A fost un an cu mici fine-tunning-uri, fara prea multe schimbari care sa schimbe directia.

Trenduri nationale si internationale la nivel de design

In corporate identity, simplitate cu accent pe typeface, culori unitare, dar puternice, pe alocuri 3D-izare, joaca de-a gradientii si o muzicalitate a cromaticii, tratarea acesteia prin transparente. De asemenea, supergraphic-ul a crescut ca importanta in definirea teriitoriilor brand-ului. Prezentarea informatiei corporatiste sub forma de infografice sau pictograme este un alt trend sleek and chic.

In brand identity putem remarca o evolutie prin alinierea la demografice, cam ceea ce faceau ziarele in 2006 cand treceau de la broadsheet la compact. Ma refer aici la cresterea numarului de produse usor de transportat si de folosit si crearea unor portii pentru cei in miscare, in masina sau nu, pentru indivizii care consuma singuri sau portii usor de preparat pentru o persoana care locuieste singura. Sau pur si simplu atentie mai mare la gramajele achizitionate din cauza puterii mai mici de cumparare. Acesti factori au impactat packaging-ul, caracterizat prin modernizare. Ne place sa cumparam produse cu design atragator, daca se poate cu aer cat mai vestic.

Produsele romanesti au avut in comun tratarea elementelor retro / vintage intr-o maniera care trezeste nostalgie, dar le prezinta intr-o forma moderna. La produsele traditionale - abordarea elementelor autentice romanesti, handmade (texturi, culori, stilistica); asta se poate observa in special la targurile cu specific traditional care au explodat in ultimul timp in tara pe un trend nascut in vest cu ceva ani in urma.

S-a putut observa o aglomerare in online, social media in special cu sharing de imagini de genul Pinterest sau Instagram, care a facilitat relatia brand-ului cu consumatorul de pe smartphone sau tableta. Digitalizarea a dus si la cresterea comertului online, unde valoarea brand-ului e data de mixul dintre 'facil de navigat', 'placut la vizualizat' si 'intrat repede in posesia achizitiei'. Adica pe langa design avem si alti vectori ai brandului (nume, teritoriu vizual, calitatea serviciului si eventual vocea care te suna dupa livrare si te intreaba cum a fost produsul).

La fel, interesant in retail este renasterea acestei categorii – expansiunea retelelor de market-uri de proximitate, dar si a bacaniilor care comercializeaza, pe langa produse exclusiviste, si produsele autentice romanesti. Ele au adus o nota de apropiere si caldura atat in experienta, cat si in design, ceea ce lipseste cu desavarsire in International Key Accounts.

Mixul dintre simplitate, pasiunea oamenilor din spatele brand-ului si storytelling-ul cred ca au fost cele 3 variabile care au dus in 2012 la eficienta si eficacitate. Si reteta pentru 2013.

Iar pentru anul viitor, asa cum spun si partenerii de la Landor, speram ca noi, agentiile de branding, vom ajuta brand-urile la crearea de interactivitate cu clientii sai (gamification) sau la traducerea cat mai vizuala a brand-ului prin infografice si pictograme.

Premii obtinute si o scurta descriere a proiectelor castigatoare

2012 a fost anul competitiilor sportive, cu campionat de fotbal, olimpiada. Seed s-a imbogatit in acest an cu 5 premii. 2 la Rebrand si 3 la American Design Awards pentru: Scandia Food - rebranding, Hert Design - rebranding, Pic Flavours - branding, Intact Media Group – design brosura Anuar 2012 si Andu – rebranding.

Lucruri care au influentat branding-ul din Romania in 2012

Curajul de a avea un vis in sens pozitiv si impredictibilitatea in sens negativ.

Cea mai importanta lectie despre branding invatata in 2012

Daca crezi ca educatia e scumpa, asteapta sa vezi cat te va costa ignoranta ta.

Asteptarile despre evolutia pietei de branding in 2013

Reinventarea. E buna si pentru noi, agentiile, si pentru ei, clientii nostri.



Subiecte

Sectiune



Related