[IQads Kadett] Mihai Baciu si lectii despre productia publicitara si metodele de imprimare

[IQads Kadett] Mihai Baciu si lectii despre productia publicitara si metodele de imprimare

La 35 de ani, Mihai Baciu (Managing Director, Agrafa Print Services) are o cariera de 15 ani in productia publicitara. Pe vremea in care cadetii invatau sa scrie, el isi cauta primul job, ceea ce in 1997 se facea mai ales prin Anuntul Telefonic. Un text care chema tinerii "sa-si castige independenta financiara" l-a condus prima oara la un job in multi level marketing (MLM), unde se ocupa de vanzarile directe. Asa a aparut nevoia unor carti de vizita, care a dus la intalnirea cu Dorin Boerescu. Actualul CEO al 2Parale si 2Leva, cele mai mari retele de afiliere din Romania si Bulgaria, avea atunci un birou intr-un depozit la Piata Sudului, unde cartile de vizita se faceau cu desktopul, imprimanta, rigla si cutter-ul. Fascinat de ce descoperise, Mihai a ajuns sa isi petreaca orele de dupa job ajutand la realizarea cartilor de vizita si asa s-a nascut Speed Promotion. In timp, au inceput sa si intermedieze proiecte cu tipografiile offset, iar in 2004 au separat cele doua linii de business, de comenzi mici cu carti de vizita si de productie publicitara, in Agrafa Print si Speed Promotions, entitate care in 2008 s-a separat din nou in agentia de publicitate Godmother si in Tiparituri.ro, companie de print management.

Pentru viitorii creativi prezenti joi la trainingul IQads Kadett, Mihai a venit cu niste sfaturi care sa ii ajute sa obtina ce vor de la materialele gandite, impreuna cu zeci de materiale cu texturi diferite, care sa ilustreze posibilitatile de imprimare.

O greseala frecventa a agentiilor de publicitate este, de exemplu, sa stabileasca prima oara design-ul si abia apoi formatul, suportul si tehnologia. "In cazul asta se poate ca ideile sa fie ori imposibil ori prea scump de implementat pentru bugetul clientului", spune Mihai Baciu.

De asemenea, regulile de design cer ca vizualurile sa aiba o margine de taiere de cel putin 3 mm (bleed) astfel incat la taierea foii, in cazul unor erori, sa nu apara zone de alb, pecum si o zona de siguranta, astfel incat taierea sa nu elimine o parte din grafica.

Impartirea serviciilor de printare se face intre tipar si imprimarea promotionala, tiparul fiind principala activitate Agrafa. In fiecare caz se poate alege o tehnologie sau alta, in functie de nevoile proiectului, de buget sau de timp.

Tiparul

Tiparul offset utilizeaza sistemul CMYK, fiecare culoare de baza urmand sa fie folosita pe cate o placa tipografica. Asta presupune ca se pot tipari cantitati mari, se pot folosi si culori speciale (pantone si fonta), se obtin o rezolutie buna si o stabilitate a culorii si suporta hartii si cartoane de pana la 450 de grame. La capitolul dezavantaje intra costurile si timpul de pregatire ridicate, care nu tin cont de nevoia unei cantitati mici de materiale printate. De asemenea, se consuma si foarte multa hartie. Se tiparesc pana la 18.000 de foi pe ora, astfel incat pentru a vedea primul rezultat trebuie tiparite cel putin 50 de bucati (din fiecare culoare). In cazul in care trebuie ajustari, rezultatul nou apare abia dupa alte 50 de foi.

"Mai sunt clienti care vin si noaptea sa dea BT-ul (bun de tipar). Daca acum cativa ani stateam zi si noapte sa verificam, acum tehnologia a evoluat si procentele de rebuturi sunt destul de mici", a zis Mihai.

Tiparul digital e avantajos pentru cantitatile mici de produse, care sunt livrate si intr-un termen scurt. Un alt avantaj este ca este ieftin sa fie oferita o mostra. In schimb, se pot obtine culori doar din policromie si pe cartoane care cantaresc mai putin de 300 de grame si, pentru ca in cazul asta culoarea nu e absorbita de suport, materialele obtinute se distrug mai rapid.

O tehnologie speciala, dar si foarte scumpa, este HP Indigo, despre care Mihai spune ca "e Mercedesul industriei". Este un hybrid intre offset si digital, are tehnologia digitala, cu laser, dar functioneaza cu cerneala lichida (electro ink), nu praf, deci din punctul asta de vedere este un offset. In Romania exista 6 masini care folosesc tehnologia HP Indigo si motivul pentru care costurile folosirii sunt atat de mari, precum si calitatea obtinuta, este ca face placi pentru fiecare coala in parte, astfel incat poate sa tipareasca si in relief.

Inainte de a alege tehnologia trebuie stabilite cantitatea, suportul si finisarile, culorile imprimate si numarul lor, termenul de livrare, verificarea produsului finit printr-o mostra si personalizarea variabila.

Imprimari promotionale

In cazul imprimarilor promotionale, se poate apela la mai multe tehnologii: serigrafie, tampografie, print UV, gravura mecanica, gravura laser, folio, print format mare, decupari autocolante, flexografie.

Serigrafia, cea mai cunoscuta metoda in acest caz, foloseste o sita cu texturi diferite, cu noduri mai multe sau mai putine per inch, o rama si un film. Metoda permite imprimarea pe suprafete plane, de la brichete la postere outdoor, la haine sau cearsafuri. In cazul imprimarii tricourilor, se mai foloseste caruselul de serigrafie, care presupune doar efortul de a inlocui tricourile.

Tampografia, care foloseste un tampon care aplica fiecare culoare in parte, permite printarea pe suprafete curbe, dar doar pe obiecte nu foarte mari.

Printul UV foloseste o cerneala speciala expusa prin LED-uri la o lumina UV, cat sa nu topeasca materialele, si permite imprimarea in cele mai mici detalii si pe materiale de la plastic la lemn, metale si sticla.

Gravura mecanica se foloseste de un burghiu asistat de calculator care sapa punct cu punct in material si e util pentru imprimarea obiectelor mici, cum sunt medalioanele pentru animale de casa sau stick-urile de memorie.

Gravura laser, care in loc de burghiu foloseste o raza laser, se misca mai rapid, poate sa graveze si piele, dar arde lemnul, dezvantaj care poate fi insa folosit pentru rezultate mai spectaculoase.

Un alt procedeu de imprimare este folio, utilizat pentru etichete de vin, lucrari de diploma, pachete de tigari, agende si alte produse care folosesc folie metalizata, care nu se obtine din culoare, ci din folie cu pilitura metalica.

Print format mare e tehnologia care se foloseste in cazul mesh-urilor si al altor panouri outdoor si indoor, avand role de pana la 50 de metri lungime.

Decupari autocolante e procedeul folosit in cazul stickerelor si al colantarilor auto, dar si pentru branduirea avioanelor.

Flexografia e un procedeu comun de imprimare care foloseste tot matrite, cu fotopolimeri, si e ca o stampila mai mare pusa pe un cilindru pe care se aplica vopsea. Se foloseste pentru imprimarea etichetelor sau a pungilor.

Programul de talent scouting IQads Kadett este organizat de IQads. Cadetii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare, testul fiind disponibil pe site-ului programului - www.IQadsKadett.ro.

Odata admisi in program, cadetii participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Godmother

We are brand experience artisans Godmother inseamna pasiune. Pasiune pentru crearea unor experiente de brand pozitive, bazate pe conexiuni profunde intre brand si consumator. Ne propunem sa inspiram audientele prin... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related