[Design Freelancers] Livia Coloji: Am invatat sa renunt la proiectele care cer ilustratie-contra-reclama, ce vin cu o descriere amuzanta si lejera

[Design Freelancers] Livia Coloji: Am invatat sa renunt la proiectele care cer ilustratie-contra-reclama, ce vin cu o descriere amuzanta si lejera

Fie ca e vorba de mai multa libertate creativa sau de independenta financiara, din ce in ce mai multi creativi se orienteaza catre freelancing. Printr-o serie de materiale adresate ilustratorilor si graphic designerilor, incercam sa vedem care sunt provocarile si avantajele acestui tip de job. Livia Coloji a descoperit ca poate sa deseneze si singura dupa un internship intr-un studio de design din Timisoara. De-atunci proiectele au continuat sa vina si pe parcurs a invatat sa deosebeasca provocarile care merita abordate de cele care nu au sens. 

Short Bio: Sunt Livia Coloji, ilustrator.

Cand ai decis sa te apuci de freelancing si de ce
In 2004, in ultima saptamana de facultate am inceput un internship la un studio de design din Timisoara - Idea Design & Print. Am invatat mult, mi-a placut mult si, chiar daca la un moment dat am ajuns sa lucrez la cele mai "desenabile" proiecte, tot n-a fost suficient. Asa ca pe la sfarsitul lui 2005 m-am trezit desenand in timpul liber pentru prieteni si pentru oricine altcineva avea nevoie de ceea ce puteam face. Inceputul a fost mai lent insa, la un moment dat, dupa un an foarte solicitant, am fost nevoita sa renunt la slujba de designer.

Cum si unde gasesti proiectele pentru care lucrezi
De cativa ani incoace ma gasesc ele pe mine. Nu sunt consecventa cand vine vorba de promovare, fac lucrul asta doar cand imi doresc sa-l fac, si nu neaparat pentru a castiga clienti noi. O mare parte din proiecte vin de la clienti pentru care am tot lucrat pe parcursul anilor. Restul, sunt proiecte-surpriza de la clienti-surpriza si, de multe ori, parca vin la cerere.

Evolutia ca freelancer si lectii invatate pe parcurs
Ca stil de lucru, am evoluat si voi evolua in continuare. Am un director urias cu (aproape) toate proiectele la care am lucrat, clasificate pe ani. E o diferenta mare intre ceea ce faceam in 2006 si ceea ce fac acum. M-am perfectionat de la an la an si de la proiect la proiect. Si inca mai e loc...
Cand vine vorba de acceptarea unui proiect, clientii vechi au mereu prioritate si, chiar daca programul meu de lucru este stabilit pe urmatoarele cateva luni, pentru ei incerc sa gasesc mereu timp. Proiecte noi, de la clienti noi, accept doar in masura in care ele sunt o provocare pentru mine si-n masura in care timpul imi permite.

Practic, din toate proiectele pe care le primesc, desenez mai putin de o treime, iar in prezent incerc sa le tot scad numarul, in asa fel incat sa-mi ramana timp si pentru proiecte personale.

De ceva timp deja, am invatat sa renunt la toate proiectele care cer ilustratie-contra-reclama, ce vin, de obicei, pe e-mail cu o descriere amuzanta si lejera. Oricum ar pune problema, din experienta, stiu ca pentru un ilustrator au atata eficienta cat ar avea o carte de vizita plasata in avizierul unui supermarket, adica 0.

Munca pro bono inca mai fac, cred mult in ea, dar, pentru ca am avut parte de cateva dezamagiri, prefer acum sa-i gasesc eu pe cei pe care ii ajut, in loc sa ma gaseasca ei pe mine. E mai bine si mult mai interesant asa.

Cat se castiga acum in Romania din freelance design
Am citit un studiu care spunea ca din anii '70, la nivel mondial, pretul ilustratiei tot scade. Asta in masura in care aplicatiile ei tot cresc. In prezent cred ca (inca) se mai poate trai din asta, mai modest decat se intampla in trecut. Poate peste 10-15 ani situatia nu va mai fi la fel. Oricum, nivelul de trai si asteptarile financiare sunt diferite de la om la om. Eu, deocamdata, reusesc sa ma intretin din cat castig si sper sa fie tot asa in viitor.

Cine apeleaza la serviciile tale si in ce situatii
Apeleaza la mine cei care cred ca stilul meu de lucru s-ar potrivi cu proiectul lor. Colaboratorii mei sunt – cred ca in aceasta ordine – edituri (din categoria celor care publica carti pentru copii), firme producatoare de jocuri, jucarii sau aplicatii electronice, agentii de publicitate, trusturi de presa.
In prezent, jumatate din proiectele la care lucrez provin din tara si cealalta jumatate din strainatate, de obicei din Europa si America de Nord. Uneori lucrez pentru companii foarte mari, cu departamente artistice uriase si cu decizii ce se iau in sedinte si-n etape, alteori lucrez cu un singur designer sau cu o firma de design subcontractata, ca si mine.

Tipuri de proiecte
Colaborez mult cu editurile si, mai nou, cu cateva firme producatoare de jocuri si jucarii. Mai lucrez la proiecte publicitare, la proiecte din sfera editorialului si, poate mai rar, in zona de licensing. Am un stil destul de versatil si asta-mi permite sa nu ma limitez doar la o anumita categorie. Prefer sa am proiecte cat mai variate, cu aplicatii cat mai variate si, daca trebuie sa invat lucruri noi despre un anumit subiect, cu atat mai bine pentru ca-s foarte curioasa din fire.

Freelancer vs. Art Director
N-am fost niciodata art director intr-o agentie. Am fost doar designer intr-un studio de design si pot sa spun ca raspunderea si puterea de decizie pe care o ai creste considerabil cand treci in partea de freelancing. Si, pentru ca-i vorba de ilustratie, esti ales intr-un proiect exact pentru ceea ce ai de oferit, pentru ceea ce esti tu. Lucrul asta nu era chiar asa de evident si de personal cand lucram ca designer.

Cum te promovezi ca freelancer
In anii de inceput ma mai straduiam sa castig vizibilitate, dar clientii i-am adunat in timp. La recomandarea lor si in functie de proiectele facute pentru ei, au venit clienti noi. Un singur lucru am facut si-l voi face mereu: m-am asigurat ca am un portofoliu online (www.illustration.ro) care sa fie cat mai usor de gasit.

Cele mai importante proiecte din cariera de freelancer 
Nu pot sa aleg doar cateva, fiecare proiect e important in momentul in care lucrez la el si tinde sa-si piarda importanta in timp. Se mai intampla uneori ca unele proiecte in care investesc multa energie, timp si care-mi sunt foarte dragi sa nu mai ajunga pe piata din diferite motive. Ele pot fi importante pentru mine, dar nu si pentru ceilalti. Importanta-i relativa.

Proiectul care a necesitat cea mai multa munca/skills/creativitate + bani la sfarsit 
Cele patru elemente nu cred ca se regasesc neaparat in acelasi proiect si, oricum, n-as putea sa fac topuri cu proiectele la care am lucrat. Asta-i o intrebare grea.

Asteptari de la sectorul de freelancing creativ din Romania pentru urmatorii ani
Recunosc ca nu sunt foarte atenta la ce fac ceilalti colegi sau la ce se intampla per ansamblu in zona asta. Observ ca in ultimul timp sunt din ce in ce mai multi ilustratori, dar nu stiu daca sunt si freelanceri. O mare parte din ei au stiluri foarte apropiate de lucru sau, mai rau, se aseamana destul de mult cu cei care sunt deja cunoscuti la nivel national. Desi originalitatea e un mit, e bine totusi sa-ti gasesti un stil cat mai personal pentru ca o piata nu prea mare cum are Romania, se satureaza foarte repede.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Pozitii

Sectiune



Branded


Related