[Design Freelancers] Livia Plamadeala: Ilustrez cat de des pot, invat cat de mult pot, ca sa am ce arata lumii

[Design Freelancers] Livia Plamadeala: Ilustrez cat de des pot, invat cat de mult pot, ca sa am ce arata lumii

Fie ca e vorba de mai multa libertate creativa sau de independenta financiara, din ce in ce mai multi creativi se orienteaza catre freelancing. Printr-o serie de materiale adresate ilustratorilor si graphic designerilor, incercam sa vedem care sunt provocarile si avantajele acestui tip de job. Livia Plamadeala e colega noastra Graphic Designer la IQads si SMARK, asa ca putem vedea in fiecare luni ce-a mai desenat in weekend, fie pe Facebook, fie la expozitia din spatele biroului ei. N-a facut freelancing chiar de la 20 de ani si de aceea se considera o "batrana speranta", dar lectiile invatate in cei cativa ani de cand face asta sunt pretioase.

Short Bio: Sunt Livia Plamadeala si imi place sa desenez. Am practicat multe meserii si au trecut multi ani pana sa ajung sa fiu Art Director, ba chiar ilustrator, insa a meritat efortul si acum fac ce-mi place (da, chiar si DTP-ul ala naspa). Daca la acesta rubrica au raspuns cu precadere multe tinere sperante, eu sunt o tarzie incepatoare in design, o batrana speranta (sper eu).

Cand ai decis sa te apuci de freelancing si de ce
Cand mi s-a propus prima oara "pentru ca am auzit ca te pricepi".

Cum si unde gasesti proiectele pentru care lucrezi
De regula ma gasesc ele pe mine. Recunosc ca in timpul liber prefer sa desenez pentru mine si nu caut prea mult. Prefer sa ma promovez prin ce desenez si ilustrez din placere pentru ca mi-ar placea la modul ideal, sa integrez cat mai multe din acest ilustratii in diverse lucrari / proiecte. Asa ca ilustrez cat de des pot, invat cat de mult pot, ca sa am ce arata lumii.

Evolutia ca freelancer si lectii invatate pe parcurs
Cum ziceam, sunt incepatoare. Cred ca evolutia depinde pe de-o parte de ceea ce stii sa faci diferit fata de altii, ce anume te diferentiaza, mai ales in ilustratie. Trebuie sa-ti gasesti stilul propriu. Iar asta se face prin munca, exercitiu, exercitiu (dar genul de exercitiu care te relaxeaza foarte mult). Desigur, e crucial ca lumea larga sa si stie ce faci tu, e nevoie sa fii vizibil, asa ca dupa ce exersezi si desenezi te si promovezi.
Ca freelancer, trebuie sa fii ferm de la inceput privind conditiile financiare. Aici eu sunt de multe ori "artista fraiera". Si grija mare la probleme cu "drepturile de autor" care nu-s prea bine reglementate legislativ la noi. De asemenea, am invatat sa refuz proiecte ale caror deadline-uri nu le pot respecta sau care contravin simtului meu estetic.

Cat se castiga acum in Romania din freelance design
Cred ca depinde atat de renumele pe care il ai cat si de client. (Am auzit ca si de tupeu).

Cine apeleaza la serviciile tale si in ce situatii
Fosti colegi din domeniu (am lucrat si in marketing multi ani) si diverse business-uri mici. Asta pentru ca am o varsta la care unii dintre fostii colegi sunt "realizati".

Tipuri de proiecte abordate
De regula logo-uri si diverse materiale de printat.

Iustratie pentru Tataia #5

 

Banner online pentru cartusel.ro

Freelancer vs. Art Director
Pentru mine diferenta consta in negocierea / discutia cu clientul, partea antreprenoriala care lipseste unui daily job.

Ce te-ar determina sa renunti la job-ul de zi pentru a te concentra numai pe freelancing
Un venit constant si sigur pe termen lung care sa-mi permita sa traiesc in tarile calde sau macar vara in Vama. Cat si posibilitatea de a lucra in pijamale. Idealul ar fi sa fac branding si ilustratii pentru produse in care cred (alimente si cosmetice organice, arta si cultura).

Cum te promovezi ca freelancer
Portofoliu si foarte mult Facebook sau pe site-uri diverse unde te poti autopromova ca designer / ilustrator.

Cele mai importante proiecte din cariera de freelancer
O eticheta pentru borcane de miere. A fost prima oara cand am reusit sa implementez o ilustratie (acuarela) intr-o lucrare comerciala.

Proiectul care a necesitat cea mai multa munca/skills/creativitate + bani la sfarsit 
Cred ca ilustratia pentru DOR #11. Desi n-a fost vorba de bani, cu siguranta a fost nevoie de multa munca si skills (nu mai desenasem niciodata creveti).

Asteptari de la sectorul de freelancing creativ din Romania in urmatorii ani
Cred si sper ca va evolua. Freelancing-ul poate genera lucrari originale si personale / personalizate chiar si pentru brand-uri cu un brand identity riguros. Si observ ca incep sa vad din ce in mai mult in sensul asta pe unde imi intorc privirea.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related