[Strategic Planning] Corina Iovan (Propaganda): Strategul este cel care descalceste itele unui proiect

[Strategic Planning] Corina Iovan (Propaganda): Strategul este cel care descalceste itele unui proiect

Ce inseamna sa fii strategic planner pe meleaguri mioritice, cum poti sa fii bun la ceea ce faci, de unde te inspiri si care sunt tehnicile de abordare a briefului pe care trebuie sa le folosesti? Am intrebat toate astea si am pus in discutie mituri precum "munca strategic plannerului e plictisitoare" sau "publicitatea poate sa traiasca foarte bine si fara strategic planning". Ne-a raspuns Corina Iovan (Strategic Planning Co-Director, Propaganda).

Ce e un strategic planner?

Ca sa rezum in cateva vorbe, cred ca strategul e cel care are datoria sa puna intrebarile bune si sa dea raspunsurile potrivite, care se concretizeaza mai apoi in concepte creative si campanii misto.

Rolurile unui strategic planner

Teoretic, strategul este cel care descalceste itele unui proiect, cel care identifica problema si gaseste solutia, apoi ghideaza si inspira creativul sa dea cele mai misto idei si cele mai "pe brief".

E cercetator, ganditor, prezentator, vanzator de solutii catre creatie si de idei catre client.

Zilele unui strategic planner

Pline. Cum rolurile unui strateg sunt multe, orice ora ajunge sa fie negociata intre ele. Dar partea foarte buna e ca nu trebuie sa stai incuiat intr-un birou ca sa fii un strateg bun, lucrurile cele mai valoroase le observi atunci cand esti printre oamenii carora incerci sa le vinzi un produs, o idee, o imagine. Adica tocmai cand ai plecat de la birou. :)

Ce background are un strategic planner?

Orice experienta, atata vreme cat aceasta a implicat oameni si atata vreme cat el e empatic, curios, atent si creativ. Un pas firesc e, de exemplu, cel de la cercetare la strategie, dar un strateg valoros, ca si un creativ valoros, poate veni din orice domeniu (am exemple de colegi minunati – atat strateg, cat si creativ - care au terminat Medicina).

Bucurii si tristeti

Satisfactiile sunt multe, de la gasirea unui insight valoros sau de la ideea excelenta care le-a venit creativilor chiar din briefing, inspirata de solutia data de tine, pana la clientul pe care l-ai convins de o abordare care parea mult prea curajoasa pt un client "safe", pana la campaniile care ies exact asa cum ti le doreai. Si tristetile sunt multe, dar cea mai mare cred ca e o campanie care iese prost la sfarsit, desi a fost gandita minunat. E urat de tot sa vezi cum din pozitionarea ta diferentiatoare nu prea se intelege la sfarsit nimic, pentru ca din retus in retus s-a ajuns la o ciorba cam fara sens.

Care e abordarea la voi?

Cred ca fiecare strateg are altceva misto, o inclinatie mai mare catre o anume abordare sau catre alta. Unii cerceteaza mai mult, altii merg mai mult pe intuitie; unii folosesc retete, altii incearca sa descopere mereu cai noi. Si e foarte bine ca e asa. Cred ca, dincolo de locul in care lucreaza si de specificul acelui loc, e sanatos ca fiecare sa-si cultive acele calitati care il pot face un strateg foarte bun, sa fie liber sa gandeasca in termenii lui si sa ajunga la cele mai bune rezultate pe caile proprii.

Prima intalnire cu brieful

Nici brieful nu e intotdeauna de neclintit. Adica, inainte de toate, trebuie vazut daca au dat sau nu tema potrivita. Ni s-a intamplat de multe ori sa negociem brieful cu clientul pentru ca ne-am dat seama ca avea de fapt nevoie de altfel de campanie sau de actiune.

Tehnicile prin care gasesc insight-ul cel mai bun

Vorbitul cu oamenii si observatia directa.

Care e combinatia ideala research + intuitie + experienta?

Nu exista o reteta. Atunci cand ai la indemana research (pentru ca de multe ori n-ai), e pacat sa nu profiti de el, desi de multe ori, din pacate, nu obtii de acolo cele mai proaspete sau surprinzatoare informatii. Indiferent de experienta, cand gasesti un insight cu adevarat insight (pe care, fara sa stai printre consumatori, fara sa vorbesti cu ei sau fara sa-i cunosti, nu prea il gasesti), stii ca e ce trebuie, toata lumea e pe aceeasi lungime de unda, il recunoaste si se entuziasmeaza.

Relatia ideala strategie - celelalte departamente

O relatie lipsita de orgolii infantile si in care fiecare isi cunoaste si isi indeplineste bine rolul. De multe ori conteaza tocmai sa ne punem unii pe altii in valoare, beneficiul final e al campaniei si al tuturor.

Cartile din biblioteca strategilor

Pentru noi de capatai e disruption-ul. Dupa cum zice si numele cartii. :)

Ce diferentiaza un strategic planner priceput?

De ce-ul. Curiozitatea. Inteligenta. Umorul. Subtilitatea. Nuantele. In tot (de la observatie la atitudine, la gestionarea relatiilor din agentie, la "citirea" clientului, la prezentare si asa mai departe).

True or false: Publicitatea se poate face la fel de bine si fara un strategic planner

Adevarat. Atata vreme cat altcineva isi asuma rolul de a directiona corect proiectul si de a gasi solutiile/insight-urile cele misto. Poate fi creativul, accountul, nu e obligatoriu sa-l cheme strateg, doar sunt atatea agentii care functioneaza fara.

True or false: Cu cat mai buna strategia, cu atat mai bune rezultatele.

Fara indoiala. :)

True or false: Strategic plannerii trebuie sa fie experti in domeniul in care activeaza brandul pentru a oferi consultanta

Daca nu sunt, devin. :)

True or false: Odata ce ai ales o strategie, trebuie sa te tii de ea pana la sfarsit

Adevarat. Pentru orice strateg, intotdeauna va exista o cale mai buna, dar trebuie sa te opresti la cea in care crezi cel mai mult atunci si sa construiesti pe ea cat poti de bine.

True or false: Nu exista junior planner

Adevarat. Poti sa vii cu cel mai tare insight sau cu cea mai buna solutie chiar in prima zi. La fel cum s-ar putea intampla sa aduni ani de experienta si sa vii cu platitudini imbracate frumos in cuvinte din carti. E valabil pentru multe domenii.

True or false: Munca in departamentul de strategie nu e la fel de fun ca cea de la creatie

Adevarat. De-asta si stam mult printre creativi. :) Plus ca ajuta mult campania.

True or false: Curiozitatea e cea mai importanta calitate a unui strateg

Adevarat. Fara curiozitate, celorlalte le va lipsi prospetimea si profunzimea.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Companii

Oameni

Sectiune

Dictionar



Branded


Related