[IQads Kadett] Diana Caracota (Propaganda): Cum sa pui ordine in gandurile unui strateg fara buget si in criza de timp

“Buna, as dori si eu o campanie.” / “Cu ce sa fie?” / “Cu… de toate”. Daca publicitatea ar fi o piesa de teatru absurd cu actori shaormari cam asa ar suna introducerea.

Nu vreau sa spun ca toti clientii nu au habar ce sa ceara atunci cand isi cheama echipa de la agentie in sediu, ci doar ca uneori e loc de mai bine. Pentru ca nehotararea clientului e drama multor publicitari romani, am zis sa-i obisnuim pe cadeti cu ideea inca de mici, ca sa gaseasca o rezolvare in loc sa stea sa se planga pe terasa din Control.

Asa ca am adus-o pe Diana Caracota, Account Planner la Propaganda, sa ne spuna cum da strategia un sens brief-ului de la client. Inainte de Propaganda, Diana a fost colega noastra la Blue Idea, unde s-a ocupat de Business Development, si a fost Project Manager la Headvertising.

Diana ne-a explicat ca si atunci cand clientul stie ce vrea sa comunice, de exemplu vrea sa spuna ca produsul lui e cel mai gustos sau vrea sa mizeze pe traditia indelungata din spatele brand-ului, e destul de greu sa-l diferentiezi in categorie. Asa ca ne-a prezentat un exemplu de studiu pe care a lucrat atunci cand s-a intalnit cu o astfel de situatie.

 

Daca n-ati fost acolo, nu va asteptati sa aflati prea multe, pentru ca secretele se pastreaza bine in Clubul IQads Kadett. Va putem spune insa ce trebuie sa faceti daca sunteti strategi si vreti sa faceti ca un brand sa se remarce in categoria sa.

In mod ideal, strategul problematizeaza teritoriul brand-ului si discuta cu omul de research de la client, cu care agreeaza ce studii vor dezvolta pentru a cauta insight-uri. Practic insa, de multe ori nu exista buget si nici timp pentru asa ceva. Asa ca se recurge la un studiu intern la care lucreaza echipa de strategie.

Cand lucram la un astfel de studiu, incepem cu identificarea reprezentarilor sociale ale acelui subiect. Aici vrem sa vedem cum se reflecta subiectul despre care vorbim in mentalul colectiv. De exemplu, daca vorbim despre traditie, putem identifica aici emisiuni TV, muzica, filme, evenimente, magazine, gastronomie, design sau localuri.

Apoi vedem cum comunica competitia directa in teritoriul care ne intereseaza pe noi. Cum alege sa abordeaze acest teritoriu? Ce prefera sa scoata in fata? Ce identitate are?

Pentru a face asta, Diana ne-a spus ca au strans toate datele din raportul de media pentru a intelege ce si cum au comunicat respectivele brand-uri in ultimul an.

Apoi, dupa ce am strans toate datele la un loc, vom identifica pentru fiecare din brand-urile gasite mai sus target-ul, esenta brand-ului si beneficiile comunicate.
Interesant e sa analizam si cum comunica alte brand-uri care nu intra neaparat in competitie, dar care vorbesc despre subiectul respectiv. De exemplu, pe langa lactate, in Romania mai vorbesc despre traditie si berile, apa minerala Borsec, vinurile, cozonacul Boromir, pateurile Scandia etc.

Urmeaza sa testam cum percepe consumatorul teritoriul care ne intereseaza pe noi. Neavand un buget de research, Diana ne-a recomandat sa facem macar cateva interviuri in profunzime cu prietenii, cunoscutii sau familia. Pregatim deci un mini-chestionar, dar incercam sa tinem o discutie cat mai informala.
La final tragem concluziile, definim niste sub-teritorii (abordari/nuante/coduri) pe care le grupam intr-o harta, pentru a vedea mai vizual unde se pozitioneaza brand-urile.

Ca ultim sfat, Diana ne-a incurajat sa nu ne speriem de partea de research din acest studiu, care la prima vedere poate parea un calvar, pentru ca de multe ori experienta e una fun si din care poti sa inveti multe. Pana la urma, pe langa utilitatea lui, un astfel de studiu poate fi foarte interesant si la nivel personal, pentru ca trebuie sa sapi in intreaga cultura romana si asta te imbogateste si pe tine, ca om.

Training-ul sustinut de Diana Caracota este parte din IQads Kadett, program de talent scouting organizat de IQads. Cadetii admisi in program participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii. Participantii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare. Inscrierea se face pe IQadsKadett.ro.



Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Related