[BTL] Anca Moraru (Propaganda Live): La client au inceput sa aiba mai multa trecere lucrurile tehnologizate, gadget-urile, imbinarea intre show si tehnologie

[BTL] Anca Moraru (Propaganda Live): La client au inceput sa aiba mai multa trecere lucrurile tehnologizate, gadget-urile, imbinarea intre show si tehnologie

Cum se integreaza componenta de BTL-ul in mixul de comunicare, ce s-a schimbat in organizarea de evenimente in ultimii ani, ce tehnologii influenteaza domeniul, care sunt pretentiile clientilor acum si cum le raspund agentiile specializate? Un articol despre ce se intampla in agentiile si diviziile de BTL in Romania, semnat de Anca Moraru (BTL Director, Propaganda Live).

Asteptarile clientilor din Romania in ce priveste BTL-ul

Asteptarile oamenilor sunt in general aceleasi si anume sa aiba proiecte bune, care sa aduca rezultate, sa fie de impact. Lucru pe care il vrem si noi, doar ca noi luptam ca toate acestea sa se intample pornind de la idei creative. In ceea ce priveste cerintele clientilor, pot spune ca acestia nu sunt mai pretentiosi decat noi insine. Clientii nu cer mult, in marea majoritate a cazurilor noi cerem mai mult si mai mult. Oamenii nu vor neaparat lucruri ieftine, ci vor sa realizeze cat mai multe lucruri in aceiasi bani :). Conteaza mult unghiul din care privesti. Iar noua ne place sa privim dintr-un unghi pozitiv.

Tipuri de proiecte solicitate in ultimul an si schimbari fata de anii trecuti

Am avut norocul sa lucram pe evenimente mari, multe dintre ele de comunicare interna, conferinte ale unor companii de renume, evenimente aniversare sau caravane. Practic 90% dintre proiecte au fost din aceasta zona. Schimbarea fata de alte perioade a venit din faptul ca am lucrat putin pe partea de field, promotii si activari. A fost alegerea noastra sa luam o pauza in acest sens pentru ca  zona de field e restrictiva si noua ne place libertatea.

Cat e creativitate si cat e implementare in BTL

Implementarea adevarata nu se poate face fara creativitate si cei care fac meseria asta o stiu foarte bine. Daca ne referim la idei, e clar ca trebuie sa lupti mai mult ca sa vinzi lucruri creative versus lucruri safe, care au mai fost facute. Dar merita. La Propaganda am invatat ca “face” toate noptile nedormite sa vrei sa implementezi lucruri creative. E bestial sa devii creativ ca sa poti sa vinzi creativ. Nu pot da procente. Dar cred ca una fara alta sunt ca mancarea facuta de mine, adica nasoala rau.

Inovatii si trenduri in BTL

E greu sa spun ce inovatii au aparut. Vrei sa auda concurenta :)? BTL-ul nu poate trai fara inovatii. Chiar daca exista un schelet al modului de lucru, atata timp cat piata e in dinamica, ai si inovatie. Plus ca daca faci mereu ce stii, la ce naiba sa mai lucrezi? Si daca revin mode mai vechi, ele au un touch al vremurilor actuale. Ce pot spune clar este ca la client au inceput sa aiba mai multa trecere lucrurile tehnologizate, gadget-urile, imbinarea intre show si tehnologie. Inainte era o oarecare teama de aceste lucruri. Ursus Breweries este unul dintre clientii pentru care am facut premiere tehnologice la nivel de Romania. Iar la urmatoarele evenimente, ei nu isi puteau dori mai putin si ne-au cerut sa facem mai mult, iar asta a fost pentru noi cea mai mare rasplata. Moda pe care o identific eu la nivelul proiectelor facute de noi este aceea a lucrului facut bine.

Evaluarea proiectelor de BTL

Aspra de tot :). Glumesc. Ideea e ca exista sesiuni in care analizam impreuna cu partenerii ce se putea face mai bine, care sunt pasii urmatori, cum facem sa ducem mai departe lucrurile bune castigate. Exista si tool-uri de masurare a rezultatelor, de analiza a unui proiect. Am avut proiecte de comunicare interna la care am avut return real de 98%, la altele productivitatea a fost de 80%. Sunt doar niste cifre care pot suna bine. Insa indicatorii pe care imi place sa ii iau in calcul sunt aceia ai unor oameni multumiti (clienti sau consumatori), reactiile oamenilor, participarea activa la eveniment si mail-urile in care oamenii iti spun ca ai facut lucruri bune. Daca ma uit in urma la HBO, la lansarea sezonului 2 In deriva, imi dau seama ca reactia oamenilor, intelegerea mesajului si aprecierea ca ai facut ceva diferit, creativ, e ceea ce ne dorim de fapt. Si credeti-ma ca s-a vazut si la nivel de cifre.

Care e programul de lucru al cuiva care lucreaza pe BTL

Asta e o intrebare mai mult decat amuzanta. In echipa mea, principiul este urmatorul: tu stii cat ai de lucru. Vii cand vrei, pleci cand vrei daca totul este facut bine si la timp. Si am norocul sa am o echipa beton careia ii place ce face si nu sta cu ceasul in mana sa isi contorizeze orele de munca. Daca e de stat, stam oricat, daca nu, fugim la sucuri, la bere, la cumparaturi sau sa ne dam in masinute. BTL-ul se face cu suflet, nu cu orarul lipit pe perete.

Cum sunt oamenii din domeniu

Din pacate, am senzatia ca sunt din ce in ce mai putini oameni buni in noul val. Poate e de la varsta si incep sa gandesc ca babele: “pe vremea mea”. Sunt multi copii care cred ca advertising-ul, BTL-ul sunt despre coolism, despre artificii, vedete si aplauze la scena deschisa. Despre oamenii de BTL din agentii nu stiu foarte multe pentru ca nu sunt deloc mondena in ale publicitatii. Insa vad si ceva proiecte frumoase, implementate bine si stiu ca in spate e macar un om de BTL bun. Si mie chestia asta imi da un soi de liniste. Cred ca oamenii de BTL adevarati stiu ce vor, nu se lasa pana nu rezolva, au pasiune pentru ceea ce fac si au asteptari mari de la ei insisi. Repet, vorbesc de oamenii care fac BTL in adevaratul sens al cuvantului ca sunt si multi “avionisti”.

Background-ul e neimportant, important e omul si ce vrea el in viata. Pot sa spun despre echipa mea ca am de la specialisti in comunicare la electronisti, de la profesori la traducatori, dar sunt potriviti pentru meseria asta. Vor sa faca lucruri misto si sa se poata uita in ochii oricarui partener de business cu mandrie si cu certitudinea ca au lucrat “brici”, cum spune un coleg.

Diferentele intre munca in BTL si cea de ATL

Adevarul e ca la BTL daca ai comis-o, ai comis-o. Vede toata lumea si nu poti sa dai cut si sa mai tragi o dubla. In plus, lucrurile se intampla mult mai repede, sunt nenumarate layere la care trebuie sa fii atent, depinzi de multi oameni. Dar e ciudat sa faci o comparatie. Fiecare munceste pe ce stie si ii place. Ideal e sa nu comparam ATL cu BTL, ci sa le imbinam.  Ah, stii care e diferenta? Noi ne ocupam de teambuilding-urile interne, ei nu. Cand sa bei si tu ca omul, vine unul ca scria la hotel ca poate sa faca baie in lapte de capra si nu a fost capra productiva :).

De ce nu sunt la fel de promovate activitatile agentiilor de BTL ca cele de ATL

Asta trebuie sa o spuneti voi, nu noi. Poate sunt toti BTL-istii paranoici ca mine si nu vor sa se promoveze. Sau poate BTL-ul are treaba mai multa si nu are timp de promovare :). Habar nu am, dar nici nu m-am intrebat vreodata.

Clienti exclusiv pe partea de BTL

Cei mai multi dintre ei sunt asa.  Ne place sa plecam la lupta pe teritorii virgine.

Cele mai mari evenimente (in ce priveste incasarile) organizate de Propaganda Live

Nu imi place sa ma raportez la bani. Nu are nicio relevanta. Banii ma enerveaza ca ne strica poezia din viata. Pot sa va spun despre proiectele care ne-au provocat si ne-au placut maxim. Am facut 2 conferinte de vanzari Ursus Breweries si o conferinta URSUS care au fost niste nebunii din punct de vedere tehnic si organizatoric, dar care ne-au uns pe suflet. A fost comunicarea interna Ursus Breweries pe un an de zile unde avem materiale de portofoliu si rezultate excelente (deci se poate). Apoi este Caravana Aniversara AVON 15 ani, 50 de orase, 69 de zile, 9.039 de km, 155.000 de participanti, un proiect pe care ar fi frumos sa aiba sansa sa il faca orice om de BTL. Personal, am facut muuuuuulte evenimente mari in peste 10 ani, de la Caravanele Coca-Cola, pana la evenimentele din platforma Petrom - Respect pentru viitor, de la Festivalurile Tuborg pana la campaniile Knorr. Toate proiectele sunt mari daca ne dorim sa le facem mari, indiferent de cati bani exista.

Evenimentele organizate de Propaganda Live cu buget scazut, dar rezultate spectaculoase

Iar bani… De ce naiba ii bagam in seama atat? Sunt proiecte care ne-au adus si rezultate si satisfactii, dar care poate nu au fost cele mai generoase din punct de vedere financiar. Dar asta chiar este neimportant din punctul meu de vedere. O sa numesc niste proiecte, dar fara legatura neaparata cu cele scrise in intrebare. Gala Wella 20 de ani si lansarea noilor trend-uri a fost un eveniment cu un impact considerabil, apoi este vorba despre proiecte derulate pentru AXN si HBO, unde rezultatele au fost imediate. Cand ai pasiune si cand faci lucrurile cu drag si cu seriozitate, vin si banii si rezultatele si multumirea.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Oameni

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related