Bill Liao: Un erou castiga pe cont propriu numai in filme, nu si in afaceri

Bill Liao: Un erou castiga pe cont propriu numai in filme, nu si in afaceri

"Cum scoate bani din asta" a fost sloganul weekend-ului care tocmai a trecut in Timisoara. Oameni de marketing, programatori, designeri si antreprenori s-au adunat in orasul de pe Bega pentru trei zile de gandit, discutat si creat afaceri, la StartUp Weekend Timisoara. IQads a fost si el acolo, ca sa afle lucruri interesante, desigur. Echipe de viitori antreprenori au construit proiecte pornind de la o idee buna, un sambure, care a crescut in trei zile cat altele in trei ani. Da, chiar ca in povesti. Toate sub bagheta unor mentori experimentati, cu povesti de succes in spate si cu o dorinta mare de a-si impartasi cunostintele. Unul dintre ei este Bill Liao, a carui biografie e greu de cuprins in cateva randuri. "Australian, diplomat, investitor, antreprenor, business mentor, speaker si autor", cam asa e descris Bill pe site-ul evenimentului. Printre cele mai sonore proiecte in care este implicat se numara Coder Dojo, prin care copiii din toata lumea invata sa scrie cod, WeForest.org prin care, pana in momentul de fata, au fost plantati 4 milioane de copaci, si SOSVentures, o companie care investeste in principal in start-up-uri. Bill tine discursuri la TED, e interesat de educatie si de mediul inconjurator si stie cu ce se mananca un start-up. L-am prins intre doua intalniri cu echipele de la StartUp Weekend Timisoara, ca sa-l intreb mai multe despre eveniment, despre antreprenorii romani, despre greseli in business, dar si despre publicitate. Si trebuie sa mai stiti ceva despre el: nu zboara cu avionul si a venit in Timisoara cu trenul, de la Londra. Cam 30 de ore dus, 30 de ore intors. Asta in conditiile in care mentorii de la eveniment au avut asigurate doar transportul si cazarea. Din pasiune.

IQads: In prezentarea ta din deschiderea StartUp Weekend Timisoara ai spus ca orice start-up are structura unei povesti care trebuie spusa  in asa fel incat sa o inteleaga toata lumea. Crezi ca antreprenorii inteleg usor faptul ca modul in care isi prezinta afacerea e asa de important?
Bill Liao: Intelesul  cuvantului "antreprenor" a fost dat de economistul John-Baptiste Say pe vremea cand era in mijlocul Revolutiei Industriale din Londra. Atunci oamenii construiau o multime de lucruri, iar el a spus ca un antreprenor e un om care face, care construieste ceva. O multime de antreprenori sunt foarte buni la asta, construiesc lucruri, insa cei din top sunt cei care pot articula ceea ce construiesc. Cred ca multora le lipseste calitatea asta. E foarte important ca oamenii sa inteleaga de ce construiesti tu o afacere, care e scopul ei, cu ce ii poate ajuta.

Cei mai buni antreprenori, cei care conduc companii de succes sunt oameni care pot transforma ambiguitatea in claritate. Singurul mod prin care pot face asta e prin limbaj.

IQads: Care sunt cele mai des intalnite greseli pe care le fac antreprenorii?
Bill Liao: Exista un mit care spune ca poti construi o afacere singur. Un fel de masturbare antreprenoriala. E complet gresit. Un erou castiga pe cont propriu numai in filme.

O alta greseala pe care o intalnesc des este faptul ca antreprenorii nu isi scaleaza corect afacerea. Vad multe companii care primesc putina finantare si angajeaza zece oameni, dar totul incepe sa se destrame rapid. Asta se intampla fiindca se grabesc inainte sa inteleaga ce au ei de oferit. Cred ca in primul rand focusul trebuie sa fie pe obtinerea primului client, apoi pe al doilea, si tot asa. Mai ai un client, mai primesti putini bani, mai gasesti un altul, mai angajezi un om, mai iei cativa bani. E o constructie care se face pas cu pas pana in punctul in care poti spune cu adevarat ca poti scala: ne-am dat seama cum functioneaza lucrurile si daca investim mai multi bani, aducem si mai multi clienti. Costurile ni se dubleaza, dar profitul se poate tripla. Multe companii nu reusesc sa faca tranzitia asta: cheltuiesc prea multi bani si apoi dau faliment. De fapt, banii investiti intr-o astfel de companiei sunt principala cauza a esecului: acesti bani intra in business, se cheltuiesc fara cap si nu mai ies niciodata.

IQads: Care sunt principalele atribute pe care trebuie sa le aiba o idee de business ca tu sa investesti in ea?
Bill Liao: Nu investesc niciodata intr-o idee, pentru ca ideile nu au valoare. Investesc in echipe minunate, cu povesti minunate care reusesc sa atraga investitii si clienti.

IQads: Ce crezi despre proiectele prezentate la Start-Up Weekend Timisoara?
Bill Liao: S-au format niste echipe interesante, care au povesti minunate, insa nu stiu deloc sa atraga investitii si clienti. O sa urmaresc cum evolueaza lucrurile si daca imi demonstreaza ca proiectele functioneaza, chiar daca reusesc sa atraga doar un singur client, sigur o sa imi trezeasca interesul.


Bill in timpul jurizarii proiectelor de la StartUp Weekend Timisoara

IQads: Cat de importante sunt evenimentele de tipul Start-Up Weekend pentru mediul de business local?
Bill Liao: Sunt vitale. Daca nu o sa existe cat mai multe evenimente de genul asta, economia Romaniei o sa stagneze mereu.

IQads: Care crezi ca sunt cele mai importante lucruri pe care trebuie sa le invete antreprenorii in urma unor astfel de evenimente?
Bill Liao: Trebuie sa invete cum sa-si articuleze povestea, cum sa o testeze pe clienti si trebuie sa invete cum se construieste o echipa. Si in lumea de azi, trebuie sa invete cum sa angajeze developeri si cum sa ii inspire. Trebuie sa stie cum se comunica cu un programator, caci fara programatori esti mort. De aceea am si pornit Coder Dojo, ca sa invatam cat mai multi copii sa scrie cod, ca atunci cand se fac mari sa aiba succes in cariera si mai ales sa ia parte la dezvoltarea unor afaceri care functioneaza bine.

IQads: Ai observat diferente intre participantii de aici de la Timisoara si participantii la astfel de evenimente din alte tari? Sunt romanii deschis sa invete lucruri?
Bill Liao: Cred ca oamenii in general, daca au o inclinatie cat de mica spre antreprenoriat, sunt deschisi la lucruri noi. Nu cunosc niciun antreprenor de succes care sa fie inchis la minte. Poate devin inchisi la minte dupa ce au succes, dar nu pe drumul care duce acolo.

Cred ca unul dintre motivele pentru care evenimentele de genul asta sunt importante este faptul ca aduc impreuna oameni dispusi sa riste. Din punctul asta de vedere nu vad nicio diferenta intre Romania si alte tari din lume. Am facut deja cateva investitii in Romania de care sunt foarte multumit (Mavenhunt si MonitorBackLinks), iar evenimentele de genul asta ma ajuta sa descopar si alti oameni interesanti. La finalul zilei numai despre asta e vorba, despre oameni si povestile lor.

IQads: Ce parere ai despre publicitate? Iti place?
Bill Liao: Da si nu. Vad multe companii care fac bani din vanzarea de spatiu publicitar, cred ca search advertising-ul e foarte eficient si prin internet se poate masura exact impactul pe care il are o campanie, insa din pozitia de consumator, publicitatea mi se pare enervanta.

IQads: Ce ar trebuie sa faca publicitatea ca sa nu mai enerveze consumatorul?
Bill Liao: Ar trebui sa creeze valoare. Daca mergi la conferintele TED, poti sa vezi ca si acolo sunt reclame. Oamenii de la TED nu sunt platiti sa afiseze reclamele astea, ei sarbatoresc doar reclamele foarte inteligente. Exista unele reclame realizate foarte frumos: te distreaza, iti trezesc emotii si atunci nu iti mai pasa ca e vorba de un produs pentru ca reclama in sine ti-a adus ceva.

Cred ca product placement-ul din filme e o chestie buna, daca e facuta inteligent. O sticla de Coca-Cola intr-un colt al camerei nu o sa aiba niciun efect, insa daca produsul e folosit de personaje, eventual intr-un mod nou, care nu a mai fost facut pana acum, cred ca poate avea un impact mare. In F/X, un film care imi place foarte mult, personajul principal foloseste la un moment dat lipiciul Krazy Glue: se foloseste de produs ca sa lipeasca o mitraliera de mainile unui tip, dupa care il arunca in fata unor politisti care, evident, il omoara. E o nebunie, dar a fost benefica si pentru produs cat si pentru scenariu.

Cred ca publicitarii sunt lenesi. Nu se gandesc niciodata unde isi posteaza reclamele sau cum o fac. De exemplu acum ceva timp eram cu copiii mei pe un site cu desene animate si a aparut o reclama care era complet neadecvata. Cum se poate intampla asa ceva? M-am enervat, am facut un print screen si am facut scandal. De asta cred ca publicitatea trebuie sa fie relevanta si interesanta. Altfel e o cale sigura spre dezastru financiar, si pentru produs, si pentru publicitari.

IQads: Ce te inspira sa construiesti toate proiectele in care esti implicat?
Bill Liao: O sa povestesc despre ceva care ma inspira in sensul ca ma entuziasmeaza si ma face interesat de lume: de fiecare data cand particip la o editie de Coder Dojo si vad copiii ca invata sa scrie cod, sunt foarte fericit si ma simt inspirat. Si cand vad cum colaboreaza copiii intre ei si se educa unul pe altul mi se pare minunat.

IQads: Dintre toate proiectele in care esti implicat, care iti place mai mult? Care e favoritul tau?
Bill Liao: Cred in, sustin si promit o lume care functioneaza pentru toate fiintele vii. Tot ce fac, fac cu asta in minte. Sunt implicat in educatie prin Coder Dojo, in protejarea mediului inconjurator prin WeForest, in medicina prin SENS Foundation si in investitii de afaceri prin SOSventures. Sunt la fel de implicat in toate. Singurul lucru de care imi pasa mai mult sunt copiii mei.


Bonus: o fotografie de la locul crimei, adica din timpul interviului cu Bill de la Timisoara, care este un oras foarte frumos, sa mergeti sa il vedeti.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related