[Digitalul in PR] Alina Damaschin (Rogalski Damaschin PR): Au aparut structuri noi, pozitii noi, campanii premiate in competitii nu doar de PR, dar si de digital

Anul acesta la Gala PR Awards, categoria cu cele mai multe inscrieri e Digital PR & Social Media. Am vorbit cu reprezentantii agentiilor de PR din Romania despre felurile in care dezvoltarea digitalului le-a influentat business-ul. Vedeti raspunsurile oferite de Alina Damaschin (Head of Consumer PR, Rogalski Damaschin Public Relations).

Le ofera mediul digital oportunitati mai creative agentiilor de PR?
La aceasta sectiune au fost inscrise campanii care au utilizat preponderant mediul online pentru a atinge anumite obiective, dar nu cred sa existe o campanie inscrisa in 2013 la PR Award (sau vreo alta competitie de comunicare) care sa nu fi atins deloc mediul digital.

Cu siguranta digitalul cere o minte de PR extrem de “elastica” care sa poata crea rapid si eficient continut relevant si unic cu fiecare ocazie, as adauga si una strategica, capabila sa faca alegerile corecte in multitudinea posibilitatilor de comunicare existente. In plus, odata cu aglomerarea si diversificarea digitalului, PR-ul invata ca atentia se castiga si vizual, ca Excellul este mai usor de inteles sub forma unui infografic sau ca un film, de exemplu, daca este bine realizat si plasat, poate castiga mai rapid atentia oamenilor decat clasicele instrumente.

Proportia din cifra de afaceri a agentiei care se datoreaza proiectelor digitale si evolutia ei in timp 
Pentru aproximativ 30% dintre clienti comunicam aproape exclusiv in mediul digital, iar pentru toti ceilalti nu exista campanie fara o componenta digitala. Acum patru ani, agentia descoperea destul de intuitiv avantajele online-ului si ale platformelor sociale, aceste medii nefiind la vremea respectiva foarte bine masurate si neexistand nici prea multe best practices. Cu toate acestea, cu unele dintre primele campanii desfasurate in online, am obtinut recunoasteri internationale, precum cele 2 Golden World Awards in 2009 si in 2010 la IPRA, pentru e-PR, cu campania “What a fun time to be here!”/Virtual Bucharest si pentru Best use of social media, cu “Scoala de bani”. Am invatat incercand tot timpul lucruri noi, ne-am uitat in jur, am experimentat. In acest moment, desi avem si oameni specializati de digital, fiecare om din echipa este perfect capabil sa inteleaga, propuna si sa argumenteze orice prezenta a unei componente digitale in mixul unei campanii integrate.

Serviciile oferite in aria digitala
Abordam fiecare campanie in mod integrat si oferim servicii de digital specializate. Continutul este elementul central al fiecarei campanii, iar coerenta sa este ghidata de o cunoastere foarte buna a brandului si a organizatiei pentru care lucram. Dezvoltam continut pentru platforme de socializare (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, chiar si Google+ mai nou) sau pentru comunitati foarte bine inchegate in jurul unor interese, idei si subiecte pentru campaniile online, inclusiv cele desfasurate alaturi de bloggeri, creatie & productii video pentru online, infografice, brosuri de prezentare online, aplicatii pentru Facebook sau mobile etc.

Investitiile agentiei in dezvoltarea competentelor de digital ale echipei 
Nu vedem digitalul ca pe o specializare pe care trebuie sa o stapaneasca doar anumite persoane. Toata lumea participa la evenimente, training-uri si scoli organizate in industrie, are acces la o biblioteca interesanta si la niste clienti foarte ofertanti. In plus, desfasuram cercetari proprii in mod regulat, care ne ajuta sa luam pulsul digitalului, sa intelegem mai bine atitudini si comportamente si sa facem recomandari bine argumentate atunci cand initiem o propunere sau evaluam o campanie dupa finalizarea ei.

Influenta dezvoltarii digitalului in procesul de recrutare in agentie. Noi cerinte obligatorii? 
Toti viitorii nostri colegi trebuie sa inteleaga specificul digitalului. Cautam sa diversificam cat mai mult competentele echipei, recrutam si oameni din zone online, cu experiente anterioare diverse precum blogging sau community management.

Cat de bine s-au adaptat agentiile de PR nevoii brandurilor de a fi prezente in mediul online
Au aparut structuri noi, pozitii noi, campanii premiate in competitii nu doar de PR, dar si de digital, unele agentii s-au adaptat, avand in vedere si faptul ca piata a crescut de la an la an, destul de mult pe seama digitalului. Pentru noi, procesul de adaptare este continuu, urmarim permanent discutiile din online, testam instrumente noi, desfasuram campanii, tragem concluzii si lucram foarte aproape atat de zona de creatie digitala, cat de cea de programare.



Subiecte

Sectiune



Related