Via Praga: Simona Lazar - Ca sa pleci afara trebuie sa ai curaj, sa fii perseverent si sa treci peste toate refuzurile

Via Praga: Simona Lazar - Ca sa pleci afara trebuie sa ai curaj, sa fii perseverent si sa treci peste toate refuzurile

Simona Lazar (Copywriter, Young & Rubicam Praga) ne scrie cand a luat decizia sa plece din tara, cum a obtinut primul si apoi al doilea job in strainatate, ce a invatat lucrand in afara si nu ar fi aflat aici, care sunt momente grele cand lucrezi cu straini si ce face sa merite tot efortul. 

Dar, inainte, cateva cuvinte despre autoare
Am 25 de ani, lucrez in publicitate de la 20. In Romania 4 ani la Mercury360 si DRAFTFCB, afara 1 an la Scholz & Friends Budapesta si de cateva luni la Young & Rubicam Praga. Mananc publicitate pe paine ziua si o visez noaptea. Sunt unul dintre oamenii aia enervanti care nu prea mai stie sa vorbeasca despre altceva. Uite, de exemplu, azi noapte am visat ca m-am intalnit cu David Droga la un festival si cand m-a vazut, mi-a pupat mana si a spus “Oh, it’s my stalker!”. Q.E.D.

Decizia de a pleca la o agentie din afara
Dorinta asta de a explora lumea a fost sadita si cultivata din frageda pruncie. A inceput cu parintii care m-au impins de la spate sa plec acolo unde aparent cainii se plimbau cu covrigi in coada, apoi cu profesorii din liceu care ne-au incurajat sa dam SAT-uri si sa studiem in SUA, iar mai tarziu urmarind povestile unor colegi de breasla care faceau lucruri misto in agentii de renume. Mi-am dorit mereu sa incerc, dar mi-a luat ceva timp sa-mi fac curaj.

Drumul pana la primul job intr-o agentie straina
Dupa ce am fost refuzata de foarte multe ori de diversi HRisti si directori de creatie, am ajuns la concluzia ca probabil trebuie s-o las balta si sa ma bucur de viata. Pana la urma am avut surpriza sa fiu recrutata de un headhunter pe LinkedIn. Tac pac, fara prea multa bataie de cap. Asa am ajuns la Budapesta. A fost usor sa obtin primul job, dar a fost o situatie mai speciala. Aveau nevoie de copywriteri care sa vorbeasca nativ (sau, in cazul meu, aproape) engleza si cam asta a fost.

In schimb, pentru jobul actual a fost nevoie de mult mai multa bataie de cap. Multe drumuri inainte si inapoi, discutii, aplicat in stanga si in dreapta. Mai lipsea un dans sincron si era o reprezentatie completa. Pana la urma, directorul meu de creatie actual a avut incredere ca din pasiunea aia cu care l-am tot batut la cap vor iesi lucruri frumoase.

A ajutat foarte mult faptul ca de 4 ani vacanta mea de vara inseamna o excursie la Cannes, in timpul festivalului. Acolo am cunoscut o gramada de oameni geniali, pe care altfel nu as fi avut sansa sa-i intalnesc. De acolo trebuie sa ai curaj, sa fii perseverent si sa treci peste toate refuzurile.

Cel mai bun moment pentru o astfel de schimbare
Depinde de fiecare, nu cred ca se poate generaliza. Exista riscul sa nu fii pregatit din punct de vedere emotional pentru ce te asteapta daca pleci prea devreme. Personal m-am bucurat ca eram cat de cat coapta la minte, pentru ca perioada de adaptare n-a fost chiar o plimbare prin parc. Majoritatea oamenilor cu care am vorbit trec prin cele 3 luni de nu-mai-rezist-totul-e-nasol-ma-intorc-ACUM, iar apoi lucrurile incep sa se aseze si viata merge inainte.

Definitiv vs. temporar
Ba foarte planuiesc sa ma intorc, candva. Poate sunt eu o fire mai sentimentala, dar mi-e groaznic de dor de tot ce nu am aici. De oameni care sa aiba acelasi gen de umor, care sa aiba aceleasi motive de fericire si de nefericire, de atmosfera aia de agentie care parca nicaieri nu e ca acasa.

De la bun inceput am luat-o ca pe un capitol care se va inchide la un moment dat. Mai ales ca experienta de pana acum mi-a aratat ca, la capitolul idei si work, Romania sta foarte bine si poate concura linistita cu restul tarilor din CEE and beyond.

Lectii pe care le primesti doar lucrand in afara
Foarte multe. In primul rand, m-am deschis la cap. Sunt lucruri pe care nu le poti invata din carti sau din filme, pana nu le traiesti pe pielea ta. Am renuntat la prejudecati pe care nici nu stiam ca le am. Am invatat lucruri de care nu stiam ca am nevoie. Am aflat ca am un simt al patriotismului mult mai dezvoltat decat credeam. Ca majoritatea romanilor din publicitate sunt al dracului de pasionati, se documenteaza mai mult, sunt mai autodidacti, mai resourceful, discuta mai mult, vor mai mult decat o mare parte dintre strainii pe care i-am intalnit pana acum. Si m-am bucurat mult sa vad asta.

Lucruri bune si neasteptate care s-au intamplat dupa plecare
Am cunoscut oameni de peste tot din lume, am legat niste prietenii care sper sa dureze mult timp de acum incolo, chiar daca unii dintre acesti oameni au plecat inapoi peste mari si tari. Noroc cu tehnologia care ne permite sa ne mai intrebam din cand in cand de sanatate.

Lucruri nasoale si neasteptate care s-au intamplat dupa plecare
Nasol a fost ca am locuit pana acum in doua tari a caror limba nu o vorbesc, si cu asta mi-am batut singura cate un cui in talpa. Birocratia ne omoara peste tot, dar parca e mai simplu cand stii cum s-o iei pe tanti de la ghiseu ca sa-ti spuna si tie, totusi, de ce nu e buna copia asta de buletin.

Avantaje cand lucrezi in afara Romaniei
Din nou, nu pot sa generalizez. Depinde de agentie, de tara, de oamenii care lucreaza acolo, de client, de consumatorii brandului pe care lucrezi. Eu am acum norocul sa lucrez intr-o agentie care are obiective clare de a produce work de calitate. In plus, pentru ca sunt singurul copywriter care nu vorbeste ceha, am sansa sa lucrez pe niste proiecte mai interesante, dar si mai challenging. Ma refer la new business, brief-uri pentru intreaga regiune, brief-uri pentru clienti care isi doresc lucruri cu adevarat creative. Pe de alta parte trebuie sa si livrez, mereu. Exista o presiune constanta de a demonstra ca input-ul meu e valoros, sa compensez pentru incapacitatea de a scrie headline-uri cu jocuri de cuvinte in ceha.

Plus ca depinzi mereu de alti oameni care trebuie sa te ajute, sa-ti traduca, sa iti explice, sa te puna la curent. Si asta nu se-ntampla mereu. Ii inteleg si pe ei, cata rabdare sa ai cu fata aia care nici sa inteleaga meniul zilei nu reuseste. Asa ca eu de obicei aflu de evenimente mult dupa ce s-au intamplat si prea tarziu ca sa mai fie in puterea mea sa mai schimb ceva.

Ce trebuie sa stim despre Young & Rubicam Praga
In grupul Young & Rubicam sunt mai multe agentii mai mici, iar in total suntem undeva pe la 150 de oameni. Agentia Young & Rubicam Praga a fost agentia anului in Cehia in 2012, iar anul asta a iesit pe locul al doilea. Seful meu – Jaime Mandelbaum -  e Executive Creative Director pe Europa Centrala si de Est si asta ne permite sa avem acces la brief-uri diverse. Avem clienti mari si alergam mereu dupa altii la fel de mari :).

Spre deosebire de Romania, viata de birou e mai putin fun, mai multa munca. Pe de o parte e ok, pentru ca iti permite sa fii mai productiv si mai eficient si, de cele mai multe ori, sa te mai bucuri de viata de dupa munca. In Romania, in schimb, viata de dupa munca era tot la munca, pentru ca acolo erau si colegii, si prietenii mei. Dar, la fel ca in Romania, daca iti doresti sa produci ceva extraordinar, asta trebuie sa vina ca un efort proactiv si necesita timp si implicare.

In ceea ce priveste viitoare angajari, cred ca nu va fi o surpriza pentru nimeni daca spun ca cererea de art directori o depaseste semnificativ pe cea de copywriteri. Dar este una dintre putinele agentii care angajeaza expati (in momentul de fata suntem in jur de 8), si evident ca un portofoliu stralucit sau o atitudine convingatoare poate sa sparga bariera de limba.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Mercury360

Cu o istorie de peste 25 de ani in Romania si, in continuare independenti, full-service, suntem una dintre putinele agentii care au capabilitatile necesare pentru a deveni partener pe intreaga durata a unei campanii,... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related