Via Bratislava: Razvan Mitoiu - Eu am plecat pentru ca imi ajunsesera 30 de ani romanesti

Via Bratislava: Razvan Mitoiu - Eu am plecat pentru ca imi ajunsesera 30 de ani romanesti

Razvan Mitoiu a fost numit de curand Art Directorul anului in Slovacia si ne  scrie cum a ajuns sa lucreze intr-o agentie din afara, ce concluzii a tras dupa ce a plecat si pentru ce s-ar mai intoarce in tara. 

Cateva cuvinte despre autor
Umblu cu creioane si culori de vreo 30 de ani, dar cred ca au trecut doar 10-11 de cand m-am apucat sa dau cu vizualuri si logo-uri in clienti. Am trecut prin agentii mici si mari (Ars, Gav, Griffon, DDB, JWT, BBDO), am vazut oameni misto, dar si din celalalt soi, am iubit sau urat aproape 100 de clienti. Din primavara lui 2012, de cand am ajuns la JANDL, ne-am jucat de-a festivalurile (locale si internationale, ca Golden Drum, Epica, Eurobest) si am tot primit nominalizari si metale pretioase, gen bronz pentru TV, argint pentru outdoor, aur pentru print si radio, aparitii in Luezer’s Archive, bestadsontv si in media locala. Fun, fun, fun. In rest, totul e bine si frumos, sunt pe cale sa deschid un muzeu si uneori chiar sa cer bani pe bilet. Ce muzeu, intrebi? Lasa, asta e un alt articol.

Decizia de a pleca la o agentie din afara
Oricine cocheteaza cu gandul de a pleca, chiar daca e convins ca nu vrea sau nu poate. Motive sunt destule si in general sunt legate de oras, oameni, lipsa civilizatiei. Majoritatea pleaca pentru bani mai multi, altii pentru aventura, faima, unii din plictis, altii pentru ca pot. Eu am plecat pentru ca mi-ajunsesera 30 de ani romanesti. N-a fost greu, ba chiar mi s-a parut natural. Bio, chiar.

Drumul pana la primul job intr-o agentie straina
N-a fost primul loc din afara tarii unde am fost chemat la un interviu. Am refuzat unele exotice si probabil ca n-o voi mai face, acum ca am iesit in decor. De obicei conteaza recomandarea cuiva: prieten, sef, fost coleg, colegul unui fost coleg etc. Biensur, nu e indeajuns. Ai nevoie de un portofoliu colorat, ceva ani de experienta, clienti dificili, premii, extra-talente si nu in ultimul rand, sa stii sa te vinzi.

Cel mai bun moment pentru o astfel de schimbare
Cred ca e bine sa pleci cat mai repede posibil. Un model american/european este sa calatoresti cel putin un an prin lume si sa capeti niste experienta de viata inainte sa te apuci de facultate. E clar ca e mai bine sa ai o experienta formata in afara tarii, dar nu e rau nici invers. Din pacate nu exista o formula care sa se aplice oricui, oricand. Ideea e sa tot pleci pana ramai asa. Nu exista o lege care spune ca esti legat de tara in care te-ai nascut. Poate doar in Coreea de Nord.

Definitiv vs. temporar
Nu planuiesc sa lucrez toata viata in advertising. De fapt, planuiesc sa lucrez mai mult la viata mea. Am o mana de proiecte si idei pe care le pot valoriza si din care as putea trai fericit. E destul de provocator sa lucrezi in haosul advertising-ului actual. Cred ca da si putina dependenta pe alocuri. Daca ma voi intoarce in tara candva, as alege sa nu traiesc in Bucuresti. Si sa nu lucrez in publicitate. Mai vedem… lumea e a naibii de mare.

Lectii pe care le primesti doar lucrand in afara
Ca exista si angajati fericiti.

Lucruri bune si neasteptate care s-au intamplat dupa plecare
In fiecare an de cand am plecat (2012 si 2013), campanii la care lucrasem in Romania au castigat cate un Effie. In acelasi timp, nominalizari, premii si agitatie pentru lucrarile de aici. Anul asta JANDL a devenit Agentia anului in Slovacia, iar cireasa de pe tort a fost cand eu si copy-ul meu Andrei am fost chemati sa ne ridicam diplomele pentru Art Directorul si, respectiv, Copywriter-ul anului in Slovacia. Plus ca am gasit Pringles XXL cu sour cream & onions la 1 euro.

Lucruri nasoale si neasteptate care s-au intamplat dupa plecare
Nu ma asteptam sa imi expire buletinul anul trecut.

Avantaje cand lucrezi in afara Romaniei
Habar nu am. Pot sa spun doar despre agentia in care lucram noi: In fiecare zi ai dulciuri la dispozitie. Mai multe zile libere. Lucratul peste program n-are succes. Clientii sunt mai usor de convins. Iti lipseste ceva, cere si ti se va da. Primele. Colegii, care sunt foarte relaxati (pe asta o sa o trec si la dezavantaje). Secretarele sunt mai amabile decat stewardesele. Cel mai mare avantaj ramane totusi faptul ca nu lucrezi in Romania. Sau e dezavantaj, pentru ca in Romania nu e asa? Whatever.

Dezavantaje cand lucrezi in afara Romaniei
Limba e intodeauna o problema, daca nu lucrezi intr-o tara vorbitoare de engleza, franceza, italiana, spaniola sau ce limbi mai stim noi, romanii. Devine o problema atunci cand e vorba de lucruri complicate, de subtilitati etc. Cultural clash-ul e o alta problema. Cartile pe care le-ai citit, filmele pe care le stii pe de rost, muzica cu care ai crescut pot fi niste mari necunoscute pentru colegii tai, target, client. Cand tu ai Mos Craciun sau Santa, iar ei au baby Jesus si diavoli, devine si mai ciudat. O ultima problema este relaxarea. Nu a mea. A colegilor locali. Romanii sunt tensionati si agitati, probabil genetic. Aici e invers. Trebuie sa iti gasesti un ritm care sa se sincronizeze cu cei din jurul tau. Asta e greu, dupa ani de panica si alergatura.

Ce trebuie sa stim despre JANDL
Cred ca suntem vreo 40. Sunt oleaca aerian si nu ma dau in vant dupa numaratori. Dupa cum spuneam mai sus, pozitia noastra in piata e cea de sus: agentia anului. Independentii care au invins retelele. Anul asta JANDL a implinit si 20 de ani de existenta, asa, ca un facut. Exista si o sora-agentie in Cehia, la Praga, ca asa e frumos, doar vorbim (ei, adica) cam aceeasi limba. Avem oameni veterani, dar si foarte noi in ale publicitatii. De treaba toti. Nu cred ca poti face prea multe (necunoscand limba) in alte departamente, dar la creatie e loc pentru oameni misto din orice colt al lumii. Romania e deja vedeta in istoria JANDL (cu 4 romani la activ), asa ca, desi nu avem loc acum, speranta moare ultima. Si are testament.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


DDB Romania

DDB Romania este agentia de creatie membra The Group. The Group este lider al industriei de comunicare din Romania si include agentii specializate in servicii de creatie, media, digital, branding, relatii publice,... vezi detalii »

Oameni

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related