Via Dusseldorf: Mircea Andronescu - Lucrand afara realizezi ca omul face locul, nu invers

Via Dusseldorf: Mircea Andronescu - Lucrand afara realizezi ca omul face locul, nu invers

Concluziile lui Mircea Andronescu (Senior Copywriter, BBDO Dusseldorf) dupa 6 ani petrecuti in agentii de publicitate din strainatate.

Cateva cuvinte despre autor
Lucrez in publicitate de 11 ani, din care 6 i-am petrecut in afara tarii. Am lucrat in SUA, Europa si Rusia, iar in prezent sunt in Dusseldorf. Imi place sa castig pitchuri mai mult decat imi place sa castig premii. Nu sunt disperat dupa premii, dar imi fac viata frumoasa si am avut norocul sa castig premii oriunde am fost. Imi place foarte mult la mare si la caldura pentru ca am avut parte de suficienta iarna cat sa-mi ajunga o viata intreaga.

Decizia de a pleca la o agentie din afara
Am plecat din tara pentru ca am realizat ca m-am plafonat. Era 2005, terminasem o facultate de comunicare cu o diploma in comunicare si PR, dar fara o specializare in copywriting. Fara o specializare in nimic, daca suntem sinceri. Colectionam si citeam tot ce imi cadea in mana despre 'arta' copywritingului, pe langa ce invatam zi de zi in agentie. Lucrurile s-au schimbat brusc cand am realizat ca nu o sa pot face mare lucru in tara. Voiam sa invat sa fac lucruri care creeaza o schimbare. Sa vad un rezultat. Asa ca prin vara lui 2006 am zis ca ma inscriu in Crucea Rosie si ma duc in Africa sa construiesc scoli. Mai in gluma, mai in serios, contraargumentul cel mai solid a venit de la mama, care a zis ca nu sunt intreg la minte si c-o sa mor p-acolo, muscat de vreo insecta ceva. 2007 m-a salvat cand am fost acceptat de Niklas Frings-Rupp in Miami Ad School Hamburg.

Drumul pana la primul job intr-o agentie straina
Primul job intr-o agentie din afara a venit dupa ce am terminat Miami Ad School. Spre ghinionul meu, in 2009 imi cautam job in plina recesiune, cand agentiile dadeau oameni afara cu zecile si sutele. Eram la Leo Burnett in Bucuresti de vreo 3 luni si tot cam de atatea luni in niste negocieri interminabile cu o agentie din Dubai. Imi faceam fantezii cu vreme insorita si calduri tropicale cand, intr-o zi, am primit un mail de la Saatchi Moscova. Nu am aplicat in Moscova si nu mi-am imaginat vreodata ca urma sa petrec peste 3 ani si 3 ierni la -30 de grade. Dar, multumita lui Vlad Boerean si Sergey Sidorov (din Miami Ad School) care conduc departamentul de design si branding din Saatchi, Moscova m-a invitat si eu m-am dus. A ajutat mult reteaua de oameni din Miami Ad School, un portofoliu diversificat si cateva premii. Au ajutat si internshipurile la TBWA Chiat Day LA, Duval Guillaume Bruxelles si Scholz&Friends Hamburg. Nu m-au ajutat deloc sutele de mailuri date la agentiile care, cum am spus, strangeau cureaua pe atunci. Dar cum Rusia nu a simtit criza economica ca restul lumii, s-a facut ca am aterizat la Saatchi Moscova.

Exista un ‘cel mai bun moment’ pentru o astfel de schimbare?
Exista o perioada potrivita pentru fiecare sa plece din tara la o alta agentie. Ajuta si studiile, dar cel mai mult ajuta un portofoliu bun si dorinta de a face munca de calitate. Romanii sunt vazuti bine in agentiile din toata lumea, datorita agentiilor romanesti care rup la festivaluri in ultima vreme. Stiu romani care au plecat si s-au intors; romani care au plecat, s-au intors si pleaca iar, ceea ce dovedeste ca e mult mai usor ca acum 5 ani. Un lucru e sigur, oriunde te duci trebuie sa tii steagul sus. Pentru tine si pentru cei care vin dupa tine.

Definitiv vs. temporar
Nu sunt nationalist, dar tin foarte mult la prietenii din Romania. Tin la ei pentru ca oricat de departe m-as duce, de fiecare data cand ma intorc sunt/suntem la fel. E ca si cum nu as fi plecat. De aceea, decizia de a ma intoarce sau nu in tara nu sta in viata personala, ci in cea profesionala. Imi plac multe agentii din tara si din afara. Imi plac agentiile mici pentru ca se misca repede si agentiile mari pentru ca iti permit sa te joci cu niste bugete impresionante. Cum publicitatea buna nu are granite, planuiesc sa lucrez acolo unde pot face lucruri interesante, unde sunt probleme de rezolvat si premii de castigat. Suna un pic a Romania, nu?

Lectii pe care le primesti doar lucrand in afara
Lucrand afara realizezi ca omul face locul, nu invers. Ideal e sa fii intr-o agentie unde toti sunt mai buni ca tine. Am avut norocul sa lucrez cu ei sau sa ii vad cum lucreaza si asta m-a invatat multe. Da, meseria se si fura. De-asta tind sa cred ca nu conteaza numele de pe usa agentiei, ci numele care semneaza campania. Am mai invatat ca atunci cand ai o filmare cu un star iti trebuie un talent manager bun de partea agentiei. Am aflat ca munca de creatie este doar jumatate din munca, restul e vanzare. Cumva tangential, iti trebuie vana sa spui nu clientului si sa ii arati si de ce. Daca zici 'da' tot timpul clientului o sa ajungi sa ti se spuna 'nu'. Lucrand in afara tarii am inteles ca o idee buna poate veni de la orice departament al agentiei. Trebuie doar sa fii atent si sa asculti.

Lucruri neasteptate care s-au intamplat dupa plecare, si bune, si rele
Nu ma asteptam sa castig premii in Rusia pentru ca nu stiu o boaba rusa. Un copywriter roman care scrie numai in engleza e ceva foarte rar in Moscova, si ma asteptam sa am o viata grea acolo. Dar am avut norocul sa lucrez cu doi directori de creatie (Stuart Robinson si Adrian Ely) care nu erau rusi si care faceau treaba buna in Moscova de ceva vreme. Un alt lucru bun a fost sa vad ca Moscova e plina de romani talentati. Mihai Coliban, Vlad Boerean, Adrian Docea, Raluca Stroe, Cosmin Siminonescu si Teddy Sandu mi-au facut iernile mai usoare stiind ca nu sufar singur acolo. Dar, de departe, cel mai neasteptat lucru a fost sa ma casatoresc cu Daria, o rusoaica care mi-a fost si-mi este inca muza. Daca ei ne-au luat aurul, de ce sa nu le iau si eu lor ceva, nu? Lucruri nasoale poate ca au fost pe peste tot unde am fost, dar prea putine sa le tin minte.

Avantaje si dezavantaje cand lucrezi in afara Romaniei
Oamenii. E bine sa lucrezi in tari diferite ca sa intelegi ca talentul nu are o tara anume. Pe langa romani am avut placerea sa lucrez si sa imi fac prieteni oameni foarte talentati de peste tot: Tom Van Daele din Belgia, JJ Lim din Singapore, Felix Hoffmann si Alex Daff din Germania, Yuri Polonsky din Rusia si Cloves Menezes din Brazilia sunt doar varful icebergului. Un alt avantaj ar fi brandurile si bugetele mult mai mari. Am castigat un pitch in Los Angeles pentru Visa de 6 milioane de dolari, am filmat cu Mickey Rourke si Jessica Alba si, mai recent, bag idei si texte pentru divizia internationala a Braun. Dezavantajele lucratului in afara tin foarte mult de birocratie, vize si alte prapastii administrative peste care trebuie sa treaca toata lumea care vrea sa plece din tara.

Cateva cuvinte despre BBDO Dusseldorf
In prezent donez idei la BBDO Dusseldorf, care a devenit agentia anului in Germania dupa colectia de lei luata la Cannes. Colectie care multi spun ca nu s-ar fi intamplat daca JvM ar fi participat. Dar, hei... strugurii sunt acri cand nu poti sa ajungi la ei. Bravo lor! BBDO Dusseldorf este hub-ul international pentru mai multe branduri din portofoliul BBDO. Agentia numara in jur de 400 de oameni din diferite tari. Spre exemplu, artul meu este grec. In comparatie cu alte agentii, BBDO Dusseldorf ofera fiecarei echipe de creatie propriul ei birou. Au o terasa foarte frumoasa la ultimul etaj si cateva frigidere pline cu bere care vara scot la soare toti creativii din barlogurile lor. Ideile se prezinta pe holurile agentiei in fata directorilor de creatie si colegilor. Desi fiecare echipa are un numar stabil de conturi pe care trebuie sa lucreze, libertatea de miscare pe alte branduri este binevenita. Saptamanal se strang idei pentru festivaluri pe brandurile din agentie. Deocamdata nu se fac angajari, dar lucrurile se vor schimba in martie, cand HR-ul va afla bugetele pe 2014.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related