[Definitia Ghost-ului] Razvan Capanescu: A fi sau a nu fi ghost

[Definitia Ghost-ului] Razvan Capanescu: A fi sau a nu fi ghost

Redeschidem discutia despre ghost-uri, desi subiectul se dezbate inca de cand au aparut competitiile de creativitate si gloria premiilor. Vrem sa vedem daca, odata cu aparitia digitalului, e sau nu cazul unei redefiniri a conceptului. Apoi vrem sa urmarim cum arata azi un checklist prin care sa stabilesti daca un ad poate fi etichetat ca ghost, ce elemente din definitiile creativilor sunt comune si unde apar diferentele. In continuare puteti sa cititi opinia lui Razvan Capanescu (freelancer).

Care e definitia ta a ghost-ului. S-a schimbat in vreun fel in ultimii ani?
Atunci cand a aparut denumirea asta - ghost ad - data lucrarilor facute de creativi din publicitate doar pentru a arata ce pot (just for the show, not for the money) era vorba despre o lucrare pe care teoretic nu a vazut-o nimeni (de unde si numele sugestiv). Adica, practic, lucrari ce in general rulasera doar pe computerul vreunui creativ. Apoi, pentru a evita probleme de-a dreptul legale, s-a facut micul pas al unei aparitii (daca vorbim de TV, candva in a doua parte a noptii, cand, din nou, cel mai probabil nu ar fi vazut-o nimeni).

Dar nu pentru ca respectivii creativi nu ar fi dorit sa o vada intreaga planeta, ci din simple ratiuni de buget.

Acum. S-au scurs rauri de cerneala si am facut cu totii in industria asta cate o forma usoara (sau mai grava) de ulcer, dezbatand pe tema ghost-urilor. Si, desi am imprumutat cuvantul asta de la tarile care au inventat si sistematizat meseria, nu am imprumutat si calmantul aferent. Respectiv, orice lucrare/ ad/ opera publicitara este considerata legitima cata vreme are un numar relativ relevant de aparitii. "Relativ relevant", intentionat lasat asa, va fi interpretat de orice juriu sau media in functie de targetul caruia ii era adresata executia/ campania. Iar lucrarea respectiva va fi apreciata sau infierata in consecinta (desi teoretic putem discuta de un minim plural, exista si lucrari cu o singura aparitie... si pentru care pot certifica milioane ca au fost expusi, vezi Super Bowl). Dar dovada minimei aparitii - sau ridicolul ei, dupa caz - rezolva primul pas al discutiei. Peste care occidentul trece firesc, iar noi ne impotmolim de fiecare data.

Cum arata un checklist prin care sa stabilesti daca o creatie e ghost sau nu
Checklist-ul prin care s-ar verifica daca este sau nu ghost a fost consacrat de festivalurile mari: 1. A fost lucrarea difuzata (cu notificarea ca se poate cere planul de media)? 2. A fost lucrarea aprobata si platita de client? Bun, este o lucrare valida.

Restul nuantelor o fac sa castige sau nu, dar nu o mai descalifica. Si e firesc sa fie asa. 

O sa dispara vreodata ghost-urile din competitiile de creativitate?
Cata vreme vor exista competitii de creativitate (adica de indemanare) vor exista si lucrari facute doar sa arate indemanare. Deci foarte probabil si "ghost-uri". Este important sa ne strunim cu totii discernamantul si sa le apreciem ca atare, decat sa lansam cate o cruciada la fiecare festival. Pentru ca, de fapt, nu salvam nici un suflet, ci doar parjolim ogoarele. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related