Help Smaranda: povestea si omul

Help Smaranda: povestea si omul
Smaranda Milu Nemethi

Sa mergi la medic pentru o raceala si sa descoperi, la 33 de ani, ca esti diagnosticat cu cancer la plamani. O situatie aproape SF. La fel a fost pentru Smaranda Milu Nemethi care cu greu a putut realiza ca lucrurile care se precipitau privind stadiul bolii si tratamentele costisitoare se intampla cu adevarat.

Smaranda este Creative Director la Hybrid Studio, un proiect inceput impreuna cu sotul ei, Dan Milu. Dupa ce a fost Art Director in agentii precum Leo Burnett, Sister si GAV, Smaranda si sotul ei s-au hotarat sa porneasca pe cont propriu. Dupa o perioada dificila de activitate, marcata de criza, dar care a venit si cu victorii, 2014 parea sa fie anul in care Hybrid Studio avea sa se bucure de reputatia acumulata, intampinand noi clienti si proiecte. Atunci a intervenit diagnosticul Smarandei.

Am vrut sa o cunoastem mai bine pe Smaranda si sa aflam direct de la ea despre cum a afectat-o boala pe plan personal si profesional, despre tratament si, nu in ultimul rand, despre initiativele de a o ajuta, pornite de la prietenii ei si ajunse in intreaga industrie de comunicare.

IQads: Cum te-ai hotarat sa pornesti Hybrid Studio impreuna cu sotul tau?
Smaranda Milu Nemethi: Ideea de a porni Hybrid Studio ne-a venit intr-un moment de reinventare personala, cat si ca o necesitate. Trebuia sa gasim o solutie in care sa continuam colaborarea cu clientii pe care ii aveam freelance, in contextul in care in Romania s-a schimbat legea dreptului de autor.

Aveam know how-ul, aveam entuziasmul, aveam clientii, ne mai trebuia un nume. "Hybrid" pentru ca imbinam mai multe discipline cu scopul de a satisface mai multe nevoi de creatie, "Studio" pentru ca o mana de oameni nu se poate numi agentie, dar se poate numi ceva mai mic, care suna chic. Se putea numi "Studio". Asa s-a nascut Hybrid Studio. 

Sotul meu, Dan Ioan Milu, fotograf de profesie, a acumulat experienta muncind in domeniul fotografiei de business la reviste precum Campaign, Biz, Forbes. Multi din cei care lucreaza in publicitate au avut ocazia sa il cunoasca in perioada Campaign. Era foarte apreciat, iar eu am fost un fan al fotografiilor sale inainte de a-l cunoaste personal. Fotografiile lui erau unul din motivele pentru care colectionam revista Campaign.

Eu am acumulat experienta ca Art Director in Bucuresti, la Leo Burnett, apoi la Sister si GAV. Experienta de la Leo a fost cea care m-a format in primul rand. Acolo am avut norocul sa invat de la cei mai buni, sa lucrez pe proiecte importante, sa castig premii. La Leo Burnett, am invatat ce inseamna sa fii cu adevarat dedicat publicitatii si oamenilor cu care muncesti zi de zi, datorita lor am cunoscut sentimentul de premiant in publicitate atunci cand am castigat la Euro Effie. Fara experienta de la Leo Burnett Romania nu as sti multe din lucrurile pe care le stiu acum.

IQads: Care sunt cele mai vizibile si mai creative proiecte ale studioului?
Smaranda Milu Nemethi: Personal, eu sunt atasata de campania Glontz Energy Drink si de proiectele de branding Tango Caffee si mai recent proiectul Corul Regal. Cum toate proiectele sunt importante pentru mine, detalii despre acestea, dar si despre altele, pot fi vazute pe hybrid.ro.

IQads: Cum a fost afectata activitatea studioului de la aflarea diagnosticului?
Smaranda Milu Nemethi: Dupa mai multi ani petrecuti calatorind prin tara la clienti si potentiali clienti, cu esecuri, dar si cu victorii, in sfarsit anul 2014 incepea asa cum ne doream: cu mai multe proiecte pe rol, unele pro bono, altele venite pe baza de recomandari. Ne-am zis ca acesta este anul care incepe asa cum speram de atatia ani sa inceapa, cu clienti care vin la noi si nu invers. Eram euforici.

Activitatea studioului a fost afectata grav in momentul aflarii diagnosticului meu. Nimanui nu-i venea sa creada ca am fost diagnosticata cu cancer la plamani, cu atat mai putin mie. Daca anul a incepul cu prezentari la clienti si agreeri de directii, mai tarziu, cand am inceput sa inteleg si eu ca de fapt chiar AVEAM cancer, nu am mai putut supraveghea sau continua nimic din ceea ce incepusem. Mintea mea a intrat intr-un proces de resetare si, cu parere de rau, a trebuit sa renunt la anumite proiecte, pentru ca mental nu ma mai puteam concentra. Am pastrat numai colaborarile pro bono si clientii care puteau avea rabdare.

IQads: Ce planuri aveti pentru Hybrid Studio in viitor?
Smaranda Milu Nemethi: Noi credem in potentialul Hybrid Studio, de aceea in prezent este o marca inregistrata. Dorim sa ne diversificam campul de activitate, insa inainte de toate dorim sa ne revansam fata de cei care au avut rabdare cu noi in aceasta perioada tulbure. Prima "datorie" pe care am achitat-o a fost fata de Corul Regal, aflat sub umbrela Casei Regale, care ne-au incredintat forma si designul brandului lor. Reactiile lor ne fac sa credem ca ne-am achitat onorabil.

IQads: Dupa ce ati aflat suma necesara tratamentului, care au fost primii pasi spre a strange suma de 150.000 de euro?
Smaranda Milu Nemethi: Primul gand a fost ca mediul online este o posibila salvare si instinctul nu ne-a inselat. Datorita ajutorului primit de la prietenii nostrii Teodora si Ryan Strinatka din Canada, specialisti in online, care ne-au sfatuit cu strategia de abordare a mediului online, mesajul meu a ajuns departe si ajutorul a inceput sa vina aproape instant. In prima saptamana imi aduc aminte ca am strans primii 2500 de euro exclusiv din donatii venite pe gofundme.com/helpsmaranda.

IQads: Ce include aceasta suma?
Smaranda Milu Nemethi: Suma de 150.000 de euro include tratamentul, deplasarea, operatia, spitalizarea si recuperarea. Boala mea se afla intr-un stadiu foarte avansat: IV atunci cand imi apar metastaze pe creier, III b atunci cand imi sunt indepartate metastazele de pe creier, pana acum de doua ori. Un tratament clasic al cancerului in acest stadiu ar asigura abia un procent de supravietuire de 20%.

Faptul ca medicii germani au descoperit o mutatie genetica numita ALK in organismul meu mi-a oferit o portita de scapare. Aceasta mutatie, foarte rara in pacientii cu Adenocarcinom Bronhopulmonar, este responsabila pentru diseminarea celulelor canceroase in organism si de formarea metastazelor.

Din 2012, in Europa exista un medicament numit Crizotinib, un citostatic molecular tintit care identifica celulele canceroase cu aceasta mutatie numita ALK si actioneaza la nivelul lor. Medicamentul stopeaza evolutia bolii si uneori poate sa duca si la remisia totala a acesteia, insa fiecare pacient reactioneaza in mod diferit la acest tratament. Tratamentul cu Crizotinib imi ofera 60% sanse de supravietuire fata de 20% cu tratamentul clasic. Costul lunar al tratamentului cu Crizotinib este de 6500 de Euro.

IQads: Am vazut pe pagina ta de Facebook si pe blog multe initiative venite in sprijinul cauzei tale. Cum le-ai resimtit emotional?
Smaranda Milu Nemethi: Atunci cand am descoperit ca sunt bolnava, instinctul imi spunea ca trebuie sa fac publica aceasta informatie, mai ales pentru ca, asa cum intelegeam eu cancerul, urmau sa aiba loc modificari care nu ar fi trecut neobservate.

La inceput mesajul meu a fost perceput partial ca o gluma proasta, partial cu ingrijorare.

Apoi mi-au sarit in ajutor prieteni si cunostinte, apoi necunoscuti pe care acum sunt fericita sa-i numesc prieteni. Fosti colegi si profesori din scoala generala, fosti colegi de serviciu, fosti colegi de liceu si de facultate, prieteni din tara si din strainatate si-au unit fortele si au organizat felurite evenimente dedicate salvarii mele: concerte de muzica simfonica, concerte de muzica usoara, baluri de caritate, spectacole de varietati, evenimente dansate, licitatii, workshopuri, campanii pe tv si in presa locala si nationala, colecte in muzee, colecte in restaurante, colecte in sali de sport, mi-au fost donate zile de nastere si s-au organizat expozitii de arta unde colegii mei artisti mi-au donat integral sumele colectate din vanzarea exponatelor.

Dincolo de ajutorul financiar, am simtit cu aerul a inceput sa vibreze in jurul meu. Am primit mesaje si ganduri de sustinere de la cei mai surprinzatori oameni din cele mai indepartate tari sau domenii de activitate.

Emotional am trait o lectie importanta. Mai demult asociam expresia "esti o femeie puternica" cu o inevitabila situatie de abandon in care trebuia sa ma descurc singura. Daca initial am fost o persoana individualista, convinsa ca trebuie sa gasesc singura solutii, in scurt timp am realizat ca m-am inselat. Constat ca m-am inselat in privinta valorilor umane si ca am mai multi prieteni decat as putea avea degete la maini si la picioare adunate la un loc in noua vieti. Acesti prieteni au fost mereu alaturi de mine, vinovata am fost eu, ca nu i-am vazut.

IQads: Te-a surprins reactia oamenilor din comunicare?
Smaranda Milu Nemethi: In contextul mai sus descris, as minti daca as afirma ca nu m-a surprins reactia colegilor din comunicare. Au trecut 6 ani sau mai multi de cand am plecat din Leo. Nu am incetat sa ma gandesc cu drag la colegii mei si la acele vremuri, dar sansele ca ei sa faca gesturile uriase pe care le-au facut pentru mine, in imaginatia mea, desi bogata, erau infime.

Cand am aflat ce planuri au cu concertul din Music Club, m-am simtit complesita, ma intrebam ce am facut sa merit aceast urias val de energie investit in mine? Mai tarziu, cand am aflat ca asta nu era tot si ca planuiau sa nu se opreasca aici, am plans cand am aflat de workshopuri. Am plans de emotie. Eram la Carei, dar regretam ca nu eram atunci in Bucuresti, sa-i iau in parte in brate si sa-i pup pe obraji. Nu sunt sigura ca ar fi apreciat acest tip emotional de invazie a spatiului lor, insa acestea erau senzatiile pe care le traiam atunci.

IQads: Au fost si oameni sau companii carora le-ai cerut ajutor si nu ti l-au oferit?
Smaranda Milu Nemethi: Dupa ce mi-am anuntat prietenii pe Facebook ca ma confrunt cu acest cancer la plamani, ajutorul pe care l-am primit a venit dupa modelul bulgarelui de zapada care se transforma in avalansa. Ajutorul a venit si a crescut in amploare fara ca sa fi cerut in mod explicit ajutorul unei persoane sau unei companii. Totul s-a intamplat din vointa prietenilor mei, din vointa lui Dumnezeu.

IQads: Cate fonduri s-au strans pana acum si de ce suma mai e nevoie pentru ca tratamentul sa fie acoperit?
Smaranda Milu Nemethi: Pana acum am reusit sa strangem in jur de 30.000 de euro.

IQads: In ce feluri te pot sprijini oamenii in acest moment?
Smaranda Milu Nemethi:
Cei care simt ca doresc sa ma ajute in aceasta lupta o pot face prin donatii pe Paypal, in conturile deschise la BCR pe numele sotului meu sau recomandand serviciile Hybrid Studio.

PAYPAL: [email protected]
——————————————————–
BCR
CONT LEI
IBAN: RO35 RNCB 0318 0707 8478 0001 (RON)
CONT EURO
SWIFT: RNCB RO BU
IBAN: RO31 RNCB 0075 0707 8478 0001 (EURO)

Titular : Milu Dan Ioan CNP: 1790611040042

Reamintim de seria caritabila de workshopuri I learn, I help - Social Media Artists organizata de IQads cu sprijinul IAA, prin care o puteti ajuta pe Smaranda participand la 5 training-uri de Social Media Marketing desfasurate in perioada 28 mai - 2 iulie.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Campanii

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related