[Definitia ghost-ului] Laura Iane (Saatchi & Saatchi): Nu cred ca e de condamnat faptul ca incerci sa rezolvi o problema din propria initiativa

[Definitia ghost-ului] Laura Iane (Saatchi & Saatchi): Nu cred ca e de condamnat faptul ca incerci sa rezolvi o problema din propria initiativa

Redeschidem discutia despre ghost-uri, desi subiectul se dezbate inca de cand au aparut competitiile de creativitate si gloria premiilor. Vrem sa vedem daca, odata cu aparitia digitalului, e sau nu cazul unei redefiniri a conceptului. Apoi vrem sa urmarim cum arata azi un checklist prin care sa stabilesti daca un ad poate fi etichetat ca ghost, ce elemente din definitiile creativilor sunt comune si unde apar diferentele. In continuare puteti sa cititi opinia Laurei Iane (Co-Creative Director, Saatchi & Saatchi).

Care e definitia ta a ghost-ului. S-a schimbat in vreun fel in ultimii ani?
Daca ghost-ul este o umbra pe care nu o vede nimeni sau o vede doar un juriu de festival atunci este irelevant. Daca ghost-ul apare fara brief este iarasi irelevant. Pentru ca, ne place sau nu, advertising-ul este un business cu obiective clare.  Cand eram mica si abia intrata in industrie, mi se parea fascinant ca poti sa ai idei aparute de nicaieri, publicate intr-o revista nestiuta si shortlistata intr-un festival obscur. Acum ma apuca rasul cand ma gandesc la asta.

Dar, stiu cel putin un caz in care un proiect asa-zis “ghost” a ajuns sa fie o campanie pe bune. Cineva a observat o problema si a rezolvat-o printr-o idee de creatie. S-a cautat clientul potrivit si s-a vandut. Diferenta a fost ca ea a devenit foarte mare, cu un media reach impresionant si cu rezultate de luat in seama.

Cum arata un checklist prin care sa stabilesti daca o creatie e ghost sau nu
Cred ca e foarte important sa ai rezultate cu campaniile pe care le faci. Nu cred ca e de condamnat faptul ca incerci sa rezolvi o problema din propria initiativa. In prima faza fara brief si fara client. Daca dupa aceea racolezi in spatele tau oameni care vor si cred ca o pot rezolva cu ideea ta. Partea cu adevarat complicata este sa ai si un rezultat in spatele initiativei. Si sa nu o faci doar de dragul unui leu de aur.

Deci slabe sanse sa ai aceste rezultate cu o umbra pe care nu o vede nimeni. Poate doar Casper sa reuseasca. Evident, exista si campanii pe bune fara rezultate. Dar alea sunt pur si simplu niste idei proaste pentru care s-au platit niste bani degeaba.

Exista ghost-uri si ghost-uri? Sunt vreunele mai periculoase decat altele?
Periculoase? Doar daca ti-e frica de zgomote ciudate, scartait de parchet si usi care se trantesc fara motiv. Penibile? Mai degraba.

Pentru mine exista idei de tot felul si idei de tot felul care functioneaza.

O sa dispara vreodata ghost-urile din competitiile de creativitate?

Nu stiu. Dar tot ce pot sa zic este ca sper ca advertising-ul sa fie mai semnificativ. Si mult mai relevant. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related