Marta Usurelu: Nu oricine poseda un suport media se numeste jurnalist. Este nevoie de mult mai mult de atat

Marta Usurelu: Nu oricine poseda un suport media se numeste jurnalist. Este nevoie de mult mai mult de atat

17 ani in presa scrisa. 13 ani la Biz. 5 ani de antreprenoriat. E normal ca Marta Usurelu, redactor sef si actionar majoritar la revista Biz, sa spuna cu toata convingerea ca printul va supravietui. Dar nu doar atat.

Ea povesteste, intr-un interviu pentru IQads, care au fost schimbarile prin care a trecut revista pe care o conduce ca sa se adapteze si sa reziste pe o piata in criza, care e diferenta dintre jurnalistii de online si cei de presa scrisa, iar la final, face si o lista cu ce o enerveaza in media din Romania.

Supravietuirea si moartea printului
Sunt multe astfel de intrebari! Cat va mai supravietui printul? Cand va muri radioul? Mai are televiziunea vreo sansa? Noile tehnologii schimba continuu peisajul media, dar intotdeauna a contat continutul. Printul va supravietui atata timp cat va putea oferi o experienta diferita de digital sau in combinatie cu digitalul (vezi augmented reality, de exemplu).

Va supravietui printul care va lupta pentru a se diferentia, care va imbratisa noile tehnologii in loc sa le respinga si care va oferi cititorilor motive sa-si doreasca editia tiparita.

Cum s-a adaptat si a supravietuit revista Biz
Echipa. Am inteles ca lumea se schimba si ca trebuie nu doar sa reactionam, ci sa actionam si sa inovam. Sa punem in practica idei care multora li se pareau irealizabile cum sunt proiectele Biz World: Biz USA, Biz Londra, Biz Bruxelles sau Biz Germania.

Cand am preluat revista, am pornit la drum  cu primul pas: schimbarea mentalitatii in redactie. Ne-am propus sa gandim altfel subiectele, sa cautam de fiecare data abordari noi  si, nu in ultimul rand, am imbratisat digitalul. Suntem prima revista de business din Romania care a avut o coperta cu augmented reality. Si avem in fiecare an in plan sa lansam si sa construim produse noi.

Inima brandului Biz
Revista a fost si ramane mereu inima. Toate evenimentele si proiectele pe care le facem sunt construite in jurul sau. Tocmai de aceea seminariile si conferintele pe care le-am organizat au reusit sa adune o comunitate frumoasa in jurul  acestui brand romanesc de print care tocmai a aniversat 15 ani!

Cel mai important eveniment Biz
Zilele Biz, un maraton de 5 zile, axat pe domenii: Antreprenoriat, Inovatie, Management, CSR si Media & Marketing.

Desi este primul eveniment de afaceri din tara, in ultimii ani in care toata lumea organizeza conferinte, am ales sa nu-l mai comunicam nici primul si nici cel mai mare. Ne adresam strict targetului pe care-l dorim. Campanile de imagine pe care Next Advertising le-a realizat pentru noi exprima clar directia evenimentului si intentia declarata de a aduna la un loc profesionistii si factorii de decizie, dar mai ales oamenii care pot vorbi despre ce se va intampla maine.

Zilele Biz 2011 

 

Zilele Biz 2012 

 

Zilele Biz 2013

 

Zilele Biz 2014  

 

Saptamana viitoare, 10-14 noiembrie, are loc a 13-a editie Zilele Biz. Ca in fiecare an, tragem concluziile anului de business si setam tendintele pentru anul urmator.

Ce are printul si nu va avea niciodata alt tip de media
Printul este o experienta senzoriala. Fiecare revista se simte altfel in mana omului, are o greutate specifica, o textura diferita. In plus, nu depinde de baterie si o poti citi si cand nu ai acces la internet! ☺ Nu te distrage ca o pagina online cu pop-up-uri sau linkuri si iti permite sa te concentrezi cu adevarat pe un articol. Comparativ cu onlineul, in continuare marile companii isi doresc sa apara in print. Au cifre si strategii care inca se integreaza greu in online.

Diferenta dintre jurnalistii de print si cei de online
Teoretic, n-ar trebui sa existe. Cred ca cea mai mare diferenta rezida din faptul ca jurnalistul din online este (aproape) obligat sa dea informatia cat mai repede, in timp ce in print este obligat sa mearga mereu in profunzime, sa analizeze altfel informatia, sa ofere mai mult context. Diferenta e mai mult de abordare si, de multe ori, de scriitura, dar metodele n-au cum sa difere.

Un lucru bun si unul mai putin bun pe care le-ai invatat de cand lucrezi  in media 
Am invatat ca poti sa construiesti in ciuda parerilor atotcunoscatoare ale celorlalti. Ca, in ciuda aprecierilor de genul “n-o sa va iasa” sau  “este o nebunie ce faceti”, cititorul este cel care apreciaza in final efortul tau. Mai mult, ca trebuie sa-i dai mereu altceva si sa-l educi, fara a-l ofensa. Daca ai o initiativa buna, indiferent cat de diferita si iesita din context pare, esti apreciat.

Cea mai importanta regula a meseriei de jurnalist
In primul rand sa nu minti! Nu ai voie sa te joci cu faptele, nu ai voie sa distorsionezi realitatea in mod constient si repetat pentru a manipula mintile oamenilor

Iar o regula care vine din ce in ce mai puternic in prim plan este ca nu ai voie sa te plafonezi. Bineinteles ca este necesar sa te documentezi, sa verifici si sa inveti continu, dar este important sa nu te plafonezi. In media autohtona oamenii se plafoneaza si nu au aspiratii. Convingerile de genul “stiu eu mai bine” nu mai sunt actuale de multa vreme. Ca dovada, “vedetele” au disparut incet-incet desi stiau cel mai bine totul.

Ziare cumparate
Avem abonament si primim majoritatea publicatilor romanesti, dar de cumparat, cumpar publicatii straine dedicate antreprenoriatului si inovatiei. Caut mereu sa vad ce aduc nou ca articole si mod de relatare a unui subiect sau ca layout.

Ore petrecute pe net
Prea multe sau prea putine. In functie de cat de multe urgente, intalniri si evenimente avem.  Nu am un site sau un ziar preferat. Caut continut autentic care, sincer, este destul de greu de gasit. Apreciez publicatiile care descopera oameni noi. Este esential sa intelegem ca nu mai poti rula aceiasi oameni si aceleasi subiecte la nesfarsit.

Publicitate versus presa
Nu as privi relatia aceasta ca fiind una de putere, chiar daca in contextul ultimilor ani, din cauza bugetelor, s-a creat o mai mare presiune din partea publicitatii asupra presei. Intr-o lume “ideala”, publicitatea si presa functioneaza pe principii de interdependenta si se potenteaza reciproc. O reclama inclusa intr-un cadru cu continut relevant si creativ va fi intotdeauna mai de impact decat atunci cand substanta jurnalistica lasa de dorit. Din pacate, s-au facut si inca se mai fac multe compromisuri la capitolul calitate de ambele parti, pe principiul “lasa ca merge si asa”, “lasa ca nu se prinde nimeni” si, la final, din toata povestea asta, cel mai mult au avut de pierdut cititorii, respectiv consumatorii.

Realitatea este ca poti insela o data, de doua ori, asteptarile cititorilor, insa pe termen lung superficialitatea, minciuna si lucrurile facute de mantuiala intotdeauna ies la iveala.   

O reclama autohtona care te-a surprins
Au fost perioade in care puteam enumera multe spoturi bune si aveam si directori de creatie preferati. Am obosit insa cautand explicatii pentru lipsa de initiativa a creativilor din ultimii ani si amorteala in care se complac. Cand va veni un creativ care, pe langa briefurile clientilor - care sunt mereu de vina, va face si un proiect, fie si pro bono, doar ca sa arate ca mai exista creativitate, sunt convinsa ca va cuceri piata. Il astept de ceva timp. Sper sa apara.

Media din Romania: enervari
Ca se copiaza Nici nu incape vorba de inovatie sau creativitate. Se sta in pozitii caldute si se trage cu dintii ca lucrurile sa ramana ca pe vremuri. Se incetineste practic evolutia. Din fericire, desi majoritatea oamenilor din media nu inteleg ca lucrurile se schimba indiferent de indaratnicia lor, traim in timpuri in care suntem fortati sa evoluam!

Si mai trebuie spus ceva. Nu oricine poseda un suport media se numeste jurnalist. Este nevoie de mult mai mult de atat. E nevoie de seriozitate si rigoare, de pregatire si de asumarea responsabilitatii pe care o ai cand decizi sa publici ceva. Cuvantul scris, fie ca e vorba de print sau online, implica  o mare responsabilitate de care multi nu-si dau seama. Deseori se fac afirmatii nefondate, fara a verifica acuratetea surselor sau impactul, subiectele se trateaza cu o mult prea mare lejeritate, parca nu mai exista nici curajul, nici curiozitatea de merge in profunzime, de a privi lucrurile dintr-o alta perspectiva, de a nuanta si a analiza.  Ma deranjeaza si agresivitatea, de limbaj si exprimare, cautarea cu orice pret a macabrului, a senzationalului, a lucrurilor bombastice si flamboaiante. Nu mai vedem povestile simple, dar adevarate din jurul nostru.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Campanii

Oameni

Subiecte

Sectiune


Comentarii

Stefan Zanfir
acum 9 ani
mda frumos interviul!!

si a subliniat foarte bine actualitatea din Presa scrisa si mai ales in cea online:

"Deseori se fac afirmatii nefondate, fara a verifica acuratetea surselor sau impactul"



Branded


Related