Cristiana Bobarnac (Creionetica): Uneori, frumusetea proiectului, oamenii care beneficiaza de el si ce poate genera in societate conteaza mai mult decat conceptul inovator sau bugetul de care dispune

Cand unii marcommisti inceteaza sa mai lucreze cu oameni, ci prefera "ambalajul" de cauza sociala ca moneda in comunicare, ceva se zguduie profund in sanul unei agentii non-publicitare romanesti. Si ambitia ei tot creste. 

Agentia asta inoata impotriva curentului 'mesaje pozitive la cererea publicului' de mai bine de doi ani si o cheama Creionetica. A fost infiintata de sase oameni preocupati mai putin de glorie si mai mult de efecte, fiind un soi de butic de advertising si PR adresat exclusiv ONG-urilor.

De ce e nevoie de asa ceva? Ne explica Cristiana Bobarnac, actual Bucureci (Manager & Art Director):

Pentru simplul fapt ca se pozitioneaza diferit in sistemul socio-economic actual. [...] De multe ori, ONG-urile se pozitioneaza critic fata de sistemul economic actual care produce poluare, saracie si diferente tot mai mari intre paturile sociale, contribuie la schimbarile climatice, este vinovat pentru criza economica etc. 

Ori in contextul acesta, este foarte dificil sa joci de ambele tabere, o data de partea companiilor, alta data de partea ONG-urilor. Apare si conflictul de interese pentru ca anumiti clienti corporate pot renunta la serviciile tale cand vad ca sustii programe care le sifoneaza imaginea.


Asadar, Creionetica este o agentie formata pe un set de valori diferit de cel al majoritatii actorilor din comunicare. Obiectivul principal al fiecarui proiect nu sta neaparat in popularizare [si atat], ci in generarea rezultatelor concrete. Astfel, desi e evident ca directiile creative stau sus acolo pe lista de to-do, prioritatea absoluta nu sta in concepte geniale, nici in implementari spectaculoase; tine de oameni si impact social.

Cristiana nu e la prima experienta de management, ea insasi fondand un ONG prin anul 2006: Asociatia REPER21 - Reteaua Europeana pentru Promovarea unei Economii Responsabile. Dupa 8 ani petrecuti acolo, ea s-a hotarat la tentativa de a aplica la o scara mai mare principiile etice in publicitate. Si a fost Creionetica.

Mai multe despre ea, echipa si proiectele agentiei sau despre modul in care priveste proiectele/ comunicarea de CSR la noi  [ spoiler alert: nu-i deloc vorba de CSR, ci se numeste filantropie sau mecenat ] in continuare.

 

Un pic de background: Cristiana

 Mi-am definit personalitatea si perceptia asupra lumii in care traim in cei 8 ani de activitate intensa in propriul meu ONG. In 2006, pe cand aveam 21 de ani, am acceptat provocarea de a fonda Asociatia REPER21 – Reteaua Europeana pentru Promovarea unei Economii Responsabile, alaturi de doi prieteni si colegi foarte dragi: Bogdan si Ana.

Eram spre finalul studiilor mele de marketing si PR la ASE si, respectiv, SNSPA, iar modul in care functiona societatea mi se parea confuz si haotic. It was hard to fit in.

Toti tinerii din generatia mea mergeau intr-o singura directie, precum in romanul lui Aldous Huxley, “Minunata lume noua”. Vraja capitalismului salbatic avea inca efecte miraculoase si pot sa zic ca toti colegii mei, cu mici exceptii, visau la o cariera intr-o multinationala.

Eu am ales sa merg contra curentului si cu cat era mai anevoios, cu atat imi doream mai mult.

Bogdan, presedintele REPER21, fusese asistent universitar la Sciences Po in Geneva, si a venit in Romania cu o gandire revigoranta. Impreuna cu Ana-Maria ne simteam cei trei muschetari, aveam o energie debordanta o pentru a face proiecte care sa aduca o schimbare in bine a sistemului economic si social in care traim.

Dupa 8 ani de management de proiecte, management de comunicare si training-uri de Responsabilitate Sociala, am decis ca e momentul sa ajut societatea civila dintr-un alt unghi.

Colegii mei din asociatia aveau planuri sa continue in domeniu Educatiei pentru Dezvoltarea Durabila, pe cand eu mi-am dorit foarte mult sa aplic la o scara mai mare principiile etice in publicitate, tot ONG-urilor. Asa a aparut in 2013 Agentia Creionetica.

 

In ce formula a pornit Creionetica?

Creionetica a fost pentru inceput un gran sombrero pentru o echipa de oameni creativi care lucrau de peste trei ani impreuna. Am inceput in formula de sase: un manager, un PR, un art, un videomaker, un responsabil IT, un graphic designer. Acum suntem 10.

Traim dupa principiul small is beautiful si nu ne dorim echipa cu mult mai mare decat ceea ce suntem azi. Toti cei cu care lucram sunt oameni deosebiti, implicati in proiecte si cauze din societea civila si cu un simt etic dezvoltat. Probabil ca este ceea ce ne-a adus impreuna, asta pe langa talent, competente artistice si compatibilitate.

Inca nu ne-am actualizat pagina cu echipa - aici ii puteti vedea pe membrii fondatori Creionetica.

 

Ideea unei agentii dedicate cauzelor sociale

Ideea a venit spontan si destul de natural pentru ca, prin ceea ce facem in Creionetica, raspundem de fapt unei nevoi reale a ONG-urilor, si anume servicii de publicitate si comunicare dedicate lor. Am descoperit lucrul acesta in cei 8 ani de creatie si activitate intensa in propriul meu ONG, REPER21.

De ce este nevoie de o agentie dedicata ONG-urilor? Pentru simplul fapt ca se pozitioneaza diferit in sistemul socio-economic actual.

Daca agentiile conventionale se zbat sa creasca vanzarile clientilor lor prin tot felul de tertipuri de publicitate, PR si marketing, o agentie dedicata ONG-urilor ar trebui sa lupte pentru drepturi, awareness, educatie, combaterea stereotipurilor si discriminarii, integrare sociala etc. Toate acestea sunt in afara sistemului economic, in afara unor interese pur mercantile.

De multe ori, ONG-urile se pozitioneaza critic fata de sistemul economic actual care produce poluare, saracie si diferente tot mai mari intre paturile sociale, contribuie la schimbarile climatice, este vinovat pentru criza economica etc.

Ori in contextul acesta, este foarte dificil sa joci de ambele tabere, o data de partea companiilor, alta data de partea ONG-urilor. Apare si conflictul de interese pentru ca anumiti clienti corporate pot renunta la serviciile tale cand vad ca sustii programe care le sifoneaza imaginea.

Noi cu Creionetica ne asumam lucrul acesta pentru ca ne-am ales foarte convinsi tabara.

 

Parcurs

Creionetica a avut o perioada de incubatie aproape un an in care ne-am gandit foarte bine ce vrem sa facem, cum ne pozitionam, care ne sunt clientii si am hotarat ca cea mai buna abordare este sa ne dam arama pe fata.

Am debutat in 2013 cu o campanie non-publicitara, Consumix, care contrar mesajelor publicitare pe care le vedem la televizor, te indemna sa nu consumi si sa cauti adevarul despre produsele pe care le folosesti.

Am realizat o serie de clipuri, povestiri si vizualuri sub diverse forme care au circulat online, in presa scrisa si preponderent la festivaluri precum: Festivalul de film de la Victoria, FanFest, Festivalul de film istoric de la Rasnov, Pelicam, Volunteers Fest si multe altele.

 

De unde vine numele Creioneticii?

Creionetica este juxtapunerea a doi termeni dragi noua si se explica foarte bine prin sloganul nostru “Creionam idei cu simt etic”.

Industria publicitatii are o influenta extrem de mare in viata omului modern si a avut-o dintotdeauna. Este esential sa transmitem mesaje si vizualuri cu un fundament etic si moral, pentru a nu influenta negativ mentalul colectiv, idealurile si stilul de viata al oamenilor.

Simbolul grafic din logo este un personaj care striga “Schimbare” si, totodata, un creion care marcheaza centrul nostru de interes: publicitatea etica.

 

Povestea formarii echipei actuale

N-as putea spune ca a fost dificil, ci mai degraba laborios si meticulos sa formam o echipa. Suntem oameni cu aceleasi valori, complementari in ceea stim sa facem, motivati de dorinta de a regandi industria publicitatii si ambitiosi.

Ce ne diferentiaza ca echipa de ceilalti oameni de publicitate este ca stim foarte bine ce inseamna sa lucrezi pentru o cauza sociala, de mediu, culturala.

Stim ca uneori frumusetea proiectului, oamenii care beneficiaza de el si impactul pe care il poate genera in societate conteaza mai mult decat conceptul inovator sau bugetul de care dispune

Desi, ca oameni de publicitate tinem foarte mult sa aduce cu fiecare proiect o directie noua, surprinzatoare si, pe cat posibil, inovatoare.

 

Cele mai mari dificultati

Din experienta noastra, e greu de crezut ca exista un domeniu care sa mearga brici sau ca exista colaborarea perfecta. Probabil ca asta e frumusetea meseriei noastre, sa facem fata provocarilor. Cele mai dificile proiecte sunt cele initiate de oameni pasionati, implicati si cu o capacitate mare de sacrificiu.

Te trezesti cu telefoane la miezul noptii sau in weekend, iti trimit SMS-uri care te gasesc pe plaja, vor sa faca multe cu resurse putine si tin extrem de mult sa implice toata echipa in procesul de creatie, in feedback si in implementarea campaniilor. Pe de alta parte, ei ne ofera o lectie de altruism si de devotament pentru o cauza in care cred cu toata fiinta lor.

De la ei invatam ca succesul nu se masoara in indicatori de performanta, numar de vizualizari si like-uri, ci in experienta traita de fiecare.

Printe ei sunt si echipa proiectului Scoli verzi, care fac lucruri exceptionale pentru tinerii din gimnaziu. Sper ca viitorii mei copii si nepoti sa prinda optionalul de Eco-educatie la care se lucreaza acum.

 

Primul proiect

Nu mai tin minte care a fost chiar primul proiect in formula aceasta pentru ca se intampla inainte de Creionetica.

Insa, sub aceasta palarie, prima factura, tin minte si acum, a fost in gradina la Casa de pe Chei, sub cires, cand prietenii de la Spokes Bike Shop ne dadeau feedback pe ultimele detalii de branding.

Si intotdeauna aveam intalniri lungi din care detaliile despre concept se finalizau in primele 15 minute. Era o placere sa povestim cu Catalina si Emil despre planurile lor de a transforma mersul pe bicicleta un modus vivendi in Bucuresti.

 

Clienti

Tinand cont de proiectele pentru care ne face placere sa lucram: educatie ecologica in scoli, consum responsabil, proiecte de reciclare, arta mestesugului, festivaluri si poiecte culturale, principalii nostri clienti sunt ONG-urile.

Primii care imi vin in minte sunt: D’Avent cu Reciclare Creativa, Greenitiative, WWF, Viitor Plus, Ateliere fara Frontiere, Reper21, Romano Butiq cu Mesteshukar Butiq, ALIAT, Fundatia Comunitara Prahova, Skirt Bike etc.

Insa, credem foarte mult si in micii antreprenori locali, artisti si freelanceri, precum Spokes, Wunderkraft, Bogdan Deliu Design, Home Design etc. Am avut colaborari frumoase si cu sectorul public precum CCIFER - Camera de Comert Franco-Romana, ENSIE - European Network of Social Integration Enterprises, CREART - Centrul de Creatie, Arta si Traditie.

 

Cel mai complex proiect de pana acum

Complexitatea este un lucru relativ. Si in general o resimti la proiecte de anvergura, care implica multe organizatii si care se intampla… acum.

Un astfel de proiect este Sansa unei vieti mai bune, prin care ne propunem sa revitalizam meseriile precum: cosmeticiana, patiser, bona, vanzator, macelar etc.

Sunt meseriile indispensabile societatii actuale, de care ne lovim zi de zi si fara de care omul modern nu ar putea functiona normal. In ciuda importantei lor in viata noastra, aceste meserii sunt neglijate si considerate inferioare.

Ne dorim prin acest proiect, care va fi lansat in septembrie, sa crestem respectul si importanta lor in societate. Deocamdata nu divulgam vizualurile si clipurile la care lucram, veti auzi cat de curand de aceasta campanie.

 

Campania Consumix: inceput, idee, motivatii, obiective, manifestar

Campania Consumix este debutul agentiei care in constat in 6 clipuri, 6 vizualuri si 6 povestiri. Este o reactie naturala si in spiritul Creionetic, la tendintele exagerate de consum cu care ne confruntam ca societate peste tot in lume. Obiectivul este simplu: awareness. Sunt multe secrete pe care producatorii diverselor produse pe care le consumam intens ni le ascund si care pana la urma ne scad calitatea vietii si distrug mediul inconjurator.

Pana acum am abordat 6 teme: zaharul din bauturile carbogazoase, apa consumata in productia bumbacului, petrochimicalele din cosmetice, timpul petrecut in masina, viata traita in spatiul digital datorita telefoanelor mobile si dependenta societatii de petrol.

 

 

 


Am plimbat campania Consumix cu toate materialele sale la nenumarate festivaluri din tara. In principiu Consumix este un proiect on-going pentru ca intotdeauna gasim noi povesti ascuse in spatele produselor din viata noastra.

Ne-am adresat in principal tinerilor si adultilor din zona artistica si creativa, dar si celor care frecventeaza festivalurile si consuma arta. De ce lor? Pentru ca avem deseori tendinta sa fim auto-referentiali si foarte greu ne lasam inspirati alte subiecte in afara domeniului nostru de interes. Am vrut sa abordam niste subiecte de consum si stil de viata prin mijloace creative si directii artistice.

La festivaluri nimeni nu se astepta la spoturi non-publicitare in pauzele dintre filme si elementul surpriza a fost cel care a captat atentia. Reactiile au fost impartite.

Am primit si critici precum ca sunt suficiente cauze sociale, de mediu care ne preocupa vietile, de ce e nevoie sa mai scoate la lumina inca una. Oamenii vor mesaje pozitive, glume si povesti frumoase, nu adevaruri incomode, vorba lui Al Gore.

 


Am primit si multe felicitari pentru modul in are au fost realizate materialele si elementul inovator din fiecare tema. Ne place sa provocam, sa dam acel “Wake Up Call” si, prin urmare, suntem pregatiti la orice reactie. Important pentru noi este ca oamenii sa-si puna un semn de intrebare dupa ce aude de Consumix.

 

Directia pe care si-a asumat-o Creionetica, vazuta din plan financiar

Depinde cat de mare gandesti business-ul. Dupa cum ziceam, pentru noi e mai valoros sa putem lucra in continuare pentru campaniile si proiectele ONG-urilor decat sa ne imbogatim.

Nu cred ca vom face vreodata avere din meseria noastra si in nisa pe care ne-am ales-o, insa vom genera o schimbare in societate si munca noastra va conta si peste ani. Ce poate fi mai valoros decat atat?

Preferam de mii de ori sa contribuim la reducerea saraciei in lume, spre exemplu, decat sa o sustinem prin incurajarea sistemului de hiper-productie si hiper-consum.

 

Modul in care se face si se comunica CSR-ul in Romania

Pe langa publicitatea si comunicarea etica, as putea spune ca a doua mea pasiune este Responsabilitatea Sociala a Companiilor sau a organizatiilor in general. Este un domeniu pe care l-am studiat indelung si l-am practicat in ONG-ul meu, REPER21.

In 2012, am fost special la Rio de Janeiro pentru Summitul Rio+20. Am asistat la esecul unui efort global la care au fost prezenti 86 de sefi de stat, de a trasa niste directii pentru rezolvarea problemelor planetei: saracie, foamete, incalzire globala, desertificare, epuizarea resurselor.

Pot sa zic ca Romania se integreaza perfect in acest esec global.

Si la noi, din pacate, CSR-ul este un tool ieftin de marketing si PR. Ce se intampla la noi se numeste filantropie sau mecenat. Lucru foarte frumos de altfel, insa nu este CSR.

Foarte putina lume stie ca CSR-ul este un tool de management prin care o firma isi diminueaza impactul negativ de mediu, social, de guvernanta si economic.

Este de fapt o regandire si repozitionare a intregii afaceri, prin care bunurile si serviciile pe care le ofera o companie sunt pe cat posibil sanatoase, nu dauneaza mediului, nu epuizeaza resursele naturale neregenerabile, firma este bine integrata in comunitate, angajatii beneficiaza de drepturile lor pe deplin, relatia cu furnizorii si toti partenerii organizationali este transparenta si in avantaj reciproc si tot asa. Utopic, nu?

 

Ce ti-ar placea sa fie diferit in activitatea de CSR a companiilor?

Mi-ar placea sa vad o corelare mai mare a proiectelor pe care o companie decide sa le sponsorizeze cu impactul sau negativ in societate.

Cu alte cuvinte, daca o companie afecteaza sanatatea oamenilor din comunitate prin emisiile de substante toxice pe care le genereaza, ca strategie de CSR ar trebui sa investeasca bani in filtre de poluare, regandirea procesului de productie astfel incat sa fie cat mai putin nociv.

Dar daca vorbim de filantropie, de bun simt ar fi ca o companie sa investeasca intr-un spital care ii trateaza pe acesti oameni. De cele mai multe ori, firmele sponsorizeaza cauze cu care nu au nicio legatura doar pentru a cuceri atentia si simpatia unor noi segmente de public.

Totodata, mi-as dori sa vad mai putin interes din partea companiilor care sponsorizeaza. Pana la urma legea sponsorizarii care permite redirectionarea a 20% din impozitul pe venit catre un ONG, este un beneficiu pentru ONG-uri, si nu pentru companii.

Este un ajutor indirect pe care il ofera statul societatii civile, pentru a sustine serviciilor sociale, de mediu, culturale etc. Ori, cele mai castigate din urma acestei legi sunt tot companiile, care in loc sa plateasca sume exorbitante de publicitate conventionala, finanteaza cu 1.000-2.000 de euro un proiect care aduce un beneficiu de imagine urias.

 

Creionetica acum si pe viitor

Vara aceasta s-a dovedit a fi fierbinte din toate punctele de vedere. Avem multe proiecte, toate sunt extrem de interesante si solicitante, si prin urmate suntem pe baricade. Inca nu ma pot gandi la concediu si incercam totusi sa respectam nevoia de relaxare si odihna a colegilor, prin urmare plecam in vacante pe rand.

Luna asta lucram la un spot TV, un film si o serie de fotoreportaje despre meserii si vom avea cateva deplasari prin tara. Realizam o animatie pentru un centru de voluntariat. Finalizam cateva site-uri si incepem sa lucram la unele noi. In august la final vom finaliza un manual digital despre eco-educatie.

Pregatim o campanie de amploare despre meserii pentru luna septembrie la TV, radio, in presa scrisa si online. In paralel, ne ocupam de branding-ul unei fundatii care se ocupa de educatia tinerilor fara posibilitati, a unui centru zero-energie si deseuri, a unei asociatii LGTB care se va lansa curand si multe altele.

Pe viitor sper sa facem acelasi lucru, cu aceeasi placere si dedicatie. Si avem toate sansele :)



Subiecte

Sectiune



Related