[Grand Spoof by Ardealul] Sa spoof sau sa nu spoof? Dezvaluim inca patru reprezentanti ai primei tabere

[Grand Spoof by Ardealul] Sa spoof sau sa nu spoof? Dezvaluim inca patru reprezentanti ai primei tabere

"Toti spoof-erii sa vina la noi", va anuntam prin luna iulie, cand dadeam drumul competitiei Grand Spoof by Ardealul: Pate Ardealul da gust publicitatii romanesti, pe TheCreator. Am vrut sa presaram fainosag pe reclamele romanesti, apoi sa radem si sa invatam din el pentru viitorul nostru, al tuturor privitorilor de publicitate.

Si au raspuns vreo 40 de spoof-eri la chemarea noastra. Dupa ce i-am cantarit si i-am masurat, au ramas 20. Iar pe acestia, ne-am gandit - ca niciodata pana acum - sa-i cunoastem un pic mai bine in scris. Ca sa vedem unde erau cand i-a lovit chemarea spoof-uitului, cum au gandit toata treaba si cat de bine s-au inteles cu ardelenii. In continuare, ii avem pe urmatorii patru, pe care ii puteti vota pana pe 21 septembrie, cand se incheie si aceasta etapa a Grand Spoof by Ardealul. Tot atunci incepe si ADfelul, asa ca o sa-i avem si pe castigatori premiati direct in cea mai plina zi a evenimentului de publicitate neconventionala - joi, 24 august.

In continuare privim cu zambetul pe buze cum Isaac Ionescu ne vorbeste de brandul Sacosha in stil Apple, cum Paul Ticu si Razvan Stanciu s-au pus pe spoof-uit spoturile la Old Spice, cum Iulian Bucur foloseste psihologia inversa intr-o reclama proprie la pate si, nu in cele din urma, cum echipa Sase Puncte Cardinale ne invata una-doua lectii pe marginea furtului de portofele.

 

Isaac Ionescu - "Sacosha"

Despre tine
Zi de zi ma trezesc, ma spal, mananc, stau pe Internet, ies afara si fac cam tot ce nu puteam sa fac cand nu faceam nimic. N-am mai participat la Grand Spoof, am aflat de voi acum un an-doi, cand am vazut niste inscrieri ale unor amice de la FSPAC (un SNSPA mai mic din Cluj) si am zis ca ce naiba, sa incerc si asta.

Plaja spoturilor publicitare #2015
Nu prea sunt la curent cu reclamele de la TV (in afara de aia noua de la Sprite, care mi-a sarit in ochi mai ceva ca decolteul care am inteles ca simbolizeaza si reprezinta tot sexul feminin). In general, intreaga plaja publicitara e extraordinar de ofertanta, nu pentru ca ar fi foarte suculenta, ci pentru ca duduie de reclame proaste.

Ideea
A venit cand eram in troleu si mergeam catre dentist. M-am gandit "despre ce naiba sa fac reclama? Hai sa ma gandesc la cea mai banala chestie pfolosita de oameni". Mi-au cazut ochii pe plasa unei tanti si am zis, ok, o sa fac o reclama cu sacose. Daca imi cadeau ochii pe o piatra de pe drum faceam o reclama despre pietre, nu prea conteaza subiectul.

Rolurile de CEO versus Creative Director
Rolurile le-am schitat foarte vag in timpul detartrajului. Seara, am chemat un prieten la mine (ala care apare la final), ne-am imbatat pusca si am facut o sesiune de improv la camera cu tot ce-mi trecea prin minte - atunci am inceput sa conturez personajele.

CEO-ul vrea sa fie o usoara parodie dupa profilul afaceristului roman care a salvat piata in Romania si a "ridicat-o in picioare" cu povestile sale de succes. Discrepanta e foarte clara pentru ca e vorba o nenorocita de sacosa. La Cristian Hirlet am jucat mai low, adica am mizat pe comic de limbaj si gestica - vrea sa fie un corporatist fitos, convins de valoarea produsului sau ultracomun; initial, trebuia sa il cheme Christian Batzinkuhr, dar am zis ca nici chiar asa. 

Per total, spoof-ul e un fel de parodie dupa Apple combinata cu elemente din reclamele neaose la produse casnice, plus formule magice de vandut aer auzite peste tot.

Ardelenii si fainosagul lor – cum le-ai „mijlocit” insertia in spoof?
Dificil. Ideea cu metapovestea (totul e o reclama la TV la care se uita ei doi) i-a venit amicului, eu voiam pur si simplu sa ma inscriu in cliseica traditie si dupa tot bit-ul sa am trei secunde close-up cu ei zicand „fainosag”, si apoi gata. 

Spoof-ul tau intr-o fraza
"Uita-te la asta sau iti tai jugulara in somn, k mersi."

 

Paul Ticu & Razvan Stanciu - "New Fainosag" si "No Name 3"

Despre voi
Noi?! Febletea fetelor, veseli si spontani, pusi pe produs (produsul clientului) zi si noapte. Razvan Stanciu regizor si editor freelancer. Eu, producator la Easyfilm Production si director de imagine freelancer. 

Prin prisma faptului c-am fost fentati de concediu anul acesta, am hotarat sa participam si noi cu un spoof, asa de fun, sa ne/va relaxam. Decizia de a participa a fost una ad-hoc. Motivatia ne-a cuprins cand am inteles din celelalte spoof-uri ca lipseste parodia. 

Ideea
Ideea de spoof-uit era simpla, greu era sa o punem in practica sa fim haiosi. Am incercat prin carciumi, cu prietenii, am intrebat printre cunostinte, cine si cui ii pica enervanta o reclama, nimic. Totul parea perfect in publicitatea romaneasca. Abandonasem ideea, pe principiul "n-ai cu cine ba", fara buget etc. 

Spoof no.1
Ma intriga obligativitatea inserarii celor doi ardeleni si a fainosagului lor. Din aceasta intriga s-a nascut si ideea cu New Fainosag, de la coada calului ridicata la noua aroma de fainosag, lucru care nu s-a mai intamplat. Am zis atunci ca, daca tot ne permitem ceva post-productie, sa sarim un pic gardul si sa ne legam de ceva serios ce se realizeaza cu foarte multe resurse tehnice dupa un plan de filmare bine elaborat si minutios organizat. Sa venim cu ceva asemanator, dar foarte rudimentar, sa-i zic.

Mai departe a decurs clasic, ca la orice proiect, unul zice una, altul vine si zice, nu ma, stai… si tot asa. De mare ajutor ne-a fost Tatiana Iordache care a fost acolo de fiecare data cand saream calu' in toate aceste discutii.

Spoof no.2|
Lucrurile au decurs aproximativ la fel. I-am avut ba imbracati, ba dezbracati, ba cu caschete, ba fara! Cu mimica, fara mimica, cu baiguieli; orice am fi facut parea la fel cu originalul, sec. Macar de-ar fi fost la vin, dar noi ne chinuiam sa facem la bere. Finalul a fost cel mai bun. "Faceti ce vreti sa vedem ce iese", si-a iesit. Nu avea cum sa nu iasa, Cristi Martin (actor) e bun, Cornel Rizea (instructor auto) de asemeni, iar Dragos Opran (executor judecatoresc) cu berea lui care nu facea spuma, genial.

Reclamele din 2015
Ca sa nu uit de plaja reclamelor din 2015, va raspund literalmente ca daca mai era cu noi Tanti Viorica (igra stop) nu am fi fost asa bulversati de Neumarkt si am fi trait si noi vara din plin cu H&M Summer 2015.

 

Iulian Bucur - "Pate-ul e pate"

Despre tine
Eu sunt Iulian, dar lumea imi zice mai mult Bucur. Am aproape 26 de ani din care, in ultimii 4 m-am ocupat de realizarea de materiale video si nu numai. Fac scenarii, planificari, filmez, montez, corectez, animez, tot pachetul. In prezent, sunt un soi de freelancer in domeniul audio/video si, de multe ori, si foto.

Spoturile publicitare
Mi se pare ca reclamele de la televizor au ramas pe acelasi fir. Detergentul lasa negrul negru si albul alb. Aparatele de barbierit au N lame de ras. Fetele isi clatina capul in slow motion dupa ce folosesc sampon. Baietii stau la masa si consuma bere responsabil, pentru ca asa se intampla in realitate. Sa fim sinceri, nimeni nu va zice: "vai, cred ca berea asta este facuta din cel mai bun hamei".

Reclamele de pe internet, in schimb, sunt ceva diferit si le urmaresc cu drag. Nu merita sa fie spoof-uite, de multe ori sunt arta.

Clisee de categorii
Am mers pe categorii de produse, nu pe produse anume. Nu m-am putut abtine de la o referinta Jacobs - Alintaroma. E o gluma mai veche de-a mea, eram cu o prietena de al carei cap am inceput sa frec un pachet de cafea de 500 de grame, intreband-o daca simte alintaroma. 

Scriptul initial cuprindea mai multe categorii: sampon, spuma de ras, detergent de rufe, rubrica separata cu medicamente. A venit totusi un punct in care Laur (actorul super dedicat din reclama) a trebuit sa zica NU. Va imaginati cum am fi filmat secventa pentru sampon.

Ideea
Vine tocmai din problema cliseelor din reclame. Structura unei reclame la sapun, de pilda, nu se potriveste unui alt tip de produs, dar e folosita pentru mai multe tipuri de sapun. Adica avem tipa care se spala, avem sapunul, face spuma... etc. Am inteles. Se spala. Am vazut reclama, dar nu asociez brandul cu reclama. Daca ai reclama pe format, stiu ca e la sapun; si aia e.

Asadar, spoof-ul meu incearca sa fie un apel catre cei care fac publicitate de a renunta la clisee. Nu de alta, dar daca faci o reclama buna, ma uit la ea si e posibil sa si cumpar. Iar daca nu cumpar, cu siguranta zic altora despre ea; si poate cumpara ei. Intelegeti ideea.  

Peripetii
Desi am petrecut in jur de 2 ore cu filmarea, cea mai mare parte a timpului a constat in incercarile mele de a trage voce. Fara prea mare experienta in voice over, am petrecut mult prea mult timp repetand la microfon textul. Dupa cateva ore, in sfarsit paream multumit si am zis ca daca pun si compresie ca in reclame, e gata. Si aia a fost. Inca mi pare rau ca nu am reusit sa scot accentul din mine, data urmatoare poate o sa-mi iasa mai bine.

Pitch de spoof catre spectatorul plictisit
Hai sa-ti arat un clip pe care nu o sa-l vezi niciodata la televizor.

 

6PC - "Bere cu fainosag - Gainarul"

Despre echipa 6PC (Sase Puncte Cardinale)
Tineri, cu ocupatii diverse si ambitii pe masura diversitatii, de aceea am sa ti-i prezint pe cei doi ardeleni din clip ca fiind prieteni de ani buni, colaboratori in diferite proiecte si activitati de natura artistica cu pseudonime alese, printre care Apollo (Silvian) si Daro Alpha (eu, Danut Rotaru), iar pe de alta parte Soimul (Mihai, fratele lui Silvian), o extindere a crew-ului nostru cu care am reusit sa punem bazele acestui spoof.

In elaborarea raspunsului de fata, Apollo s-a declarat ca fiind un om "normal" cu preocupari in copywriting, Soimul duce o viata "linistita" in Bucuresti ca om tehnic, iar Daro Alpha isi consuma, odata cu nervii, atat zilele cat si noptile la jobul din Ploiesti, cu visul de a deveni producator foto-video in viitorul apropiat.

Inscriere
Putem spune ca echipa 6PC este la a treia sa participare, dupa 2013 si 2014, si nu dorim sa ne oprim pana nu devenim lideri detasati in segmentul parodiere reclame; e o promisiune facuta de noi pentru urmatorii ani, asadar intariti juriul caci nu o sa ne lasam pana nu cucerim trofeul vostru!  Sincer, asteptam inca de anul trecut din octombrie sa vina sesiunea de inscrieri. 

Reclama pentru spoof-uit
De ce am ales o reclama de anul trecut? Ne-am regasit mult mai mult in acea reclama, nu suntem depasiti de timp si publicitate. Alegerea a fost dificila, dupa ce din primele doua alegeri facute au rezultat doua spoof-uri nevalide pentru concurs. Ne-am regrupat, regandit si realizat!

Drumul a fost bine trasat inca din start. Ne-am bazat, in principal, pe atentia, perspicacitatea si caracterul onest cu care este inzestrat un ardelean, dar am incercat sa-l "taxam" acolo unde este vulnerabil si anume viteza de reactie, gainarul este un Garry Kasparov al strazilor supraalimentat cu fainosag, unde isi calculeaza din timp riscul si castigul, fiind cu trei mutari inaintea oricui, am asteptat evenimentul din locul filmarii, a fost o alegere premeditata.

Spoof-ul vostru: pitch
CE FACI CAND ASISTI LA FURTUL UNUI PORTOFEL
Bun! Acum ca ti-am captat atentia vreau sa realizezi ca poti sa asisti chiar la furtul propriului tau portofel! Ia atitudine! Berea cu malt, hamei si fainosag iti da curaj sa faci ce trebuie in astfel de situatii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related