Mihnea Gheorghiu (ADC*RO): Daca FIBRA premiaza prezentul, Young FIBRA premiaza viitorul publicitatii romanesti. De care sunt foaaaarte curios

Mihnea Gheorghiu (ADC*RO): Daca FIBRA premiaza prezentul, Young FIBRA premiaza viitorul publicitatii romanesti. De care sunt foaaaarte curios

Mihnea Gheorghiu (Membru in Comitetul Director al ADC*RO) isi exprima in continuare entuziasmul vizavi de initiativa FIBRA, care vine cu un sir de bile albe dupa ea, dar mai ales fata de FIBRA junior - aka Young FIBRA. Unde tineretul sub 30 de ani, interesat ori activ in publicitate, se poate face remarcat prin ideile alea care aproape ca ti-au venit si tie. Si aici ii includem pe cursantii Scolii ADC, potrivit parteneriatului dintre ADC*RO si Premiile FIBRA, ale carui detalii se gasesc aici.

 

“You can tell the ideals of a nation by its advertisments.” - Norman Douglas

Bai, de-abia astept sa avem din nou un festival de creatie local. Hai sa lasam putin la o parte ura pentru festivalurile de publicitate, politics-ul, cine si cum a mintit in caz, sau cine era in juriu.

Hai sa ne concetram pe partea buna a unui festival de publicitate, si anume - iti creeaza un sistem de valori. Iti arata ca cineva a reusit sa faca mai bine (sau, ma rog, macar a reusit sa faca) pe acelasi brief pe care l-ai avut si tu. Publicitatea e o competitie si nu ar fi evoluat atat, daca nu ar fi trebuit sa scoata, in fiecare an, campanii care sa bata alte campanii.

Adevarat, nu toti castigatorii dintr-un festival duc industria mai departe. Cel putin, nu imediat. Un shortlist, un bronz – astea ii fac pe oameni sa prinda mai mult curaj, incredere si sa-si doreasca sa faca mai bine. Sa se chinuie mai mult. Nu doar “pentru la anu’”, ci in general: cu angajatii lor, colegii lor, clientii lor, sau cu ei insisi.

Intr-o industrie atat de subiectiva, in care te gandesti destul de frecvent ca esti depasit, inutil, irosit si, in ceva ani, si fara pensie de la stat, atunci un premiu, oricare ar fi el, vine si-ti spune “keep going, you’ll get there”.

Pentru ca, in orice festival, exista acel 10%. Acel 10% care schimba industria, schimba piata, schimba comportamente. Face tineri sa aleaga publicitatea dintr-un milion de alte optiuni, face clienti sa zica “vreau si eu asa”, face oameni sa dea skip la “skip ad”. Si, cel mai important, te face pe tine sa fii multumit de tine.

Toata lumea din lume vrea sa intre in acel 10%. Sau macar sa fie pe aceeasi scena cu acel 10%. Inclusiv noi. Asa ca se tot castiga mari premii internationale. Da, se poate si din Romania. E tare. Dar, usor-usor, o sa ajungem doar sa exportam publicitate.

Chiar daca, in viitor, romana o sa ajunga a doua limba vorbita la Cannes, nu ne va fi ajutat mai deloc pe plan local. Inapoi in tarisoara noastra, 99% din publicitate o sa fie tot nasoala.  Pentru ca de cea mai buna publicitate romaneasca se bucura, de fapt, altii. Si o si premiaza.

Mie mi se pare important ca inainte de scena a’mare, sa ne cladim si noi un 10%, local-grown. Intr-un festival doar al nostru, dupa chipul si asemanarea industriei in care – nu muncim – ci traim. [Munca dureaza opt ore si eu n-am mai stat la birou doar opt ore de cand eram bolnav.]

Cand eram mic, exista Ad’Or. Apoi Golden Drum. Apoi, poate, Eurobest. Si – param tam taaaaaam – Cannes. Acum, de cand se tot castiga lei, totul intre brief si Cannes parca si-a pierdut magia.

Cand se sar pasi, se pune presiune pe juniori si pe agentiile mici sa se lupte din prima cu lumea-ntreaga. E ca si cum le-ai cere sa escaladeze Everest-ul in shlapi. O reclama buna = doar Cannes. Nu e sanatos. Nu ajuta industria locala.

Daca nu trimiti, te oftici. Daca nu castigi, te oftici. Si cand castigi, te bucuri ceva, dar apoi iti dai seama ca nu intelege nimeni exact ce ai castigat. Dar ca e ceva cu Franta.  

Scopul ADC este sa gaseasca, sa sprijine si sa ajute sa creasca tot ce e mai bun in industria asta. Ne trebuia un festival cu publicitate romaneasca, asa cum e ea, care sa se bucure de expunere mare pe plan local. Sa vedem cu totii cate sunt bine, cate nu, si cum facem mai bine. Sa fie cat mai mediatizat, sa vada si lumea care nu lucreaza in publicitate ca reclama aia care le-a placut la un moment dat a luat si un premiu. In Romania. [Pe sistemul: bunica-mea nu canta, dar tot se uita la Cerbul de Aur.]

Si cred ca, daca mai intai ne intrecem noi intre noi in relevanta si rezultate, nu doar ca o sa crestem calitatea industriei, dar sigur-sigur, treptat, o sa ajungem si in 10%-ul mondial. Si, cel mai important - pe reteta noastra, nu pe a lor.

Noile generatii vor creste cu mai multe referinte locale, seminarii, gale etc si, pentru prima oara intr-un festival romanesc, vor putea sa si participe. La Young FIBRA, orice tanar sub 30 va putea sa faca ceva cu manutele lui, care va fi jurizat de nume grele din publicitatea mondiala. Asa ca Young FIBRA o sa lanseze niste cariere, sunt sigur.

Sper sa vad multe inscrieri si de la studentii Scolii ADC, care au inceput recent cursurile. Chiar am lansat un modul nou anul acesta - Olimpiadul - care se ocupa exact cu asta: va pune un accent mai mare pe executie si va lucra (ceva mai hardcore decat de obicei) pentru festivaluri de studenti de aici si din afara.

Sincer, eu sunt mai nerabdator sa vad inscrierile de-acolo, decat pe cele din industrie. Daca FIBRA premiaza prezentul, Young FIBRA premiaza viitorul publicitatii romanesti. De care sunt foaaaarte curios.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


ADC*RO

Art Directors Club Romania (ADC*RO) a fost infiintat in 2008 si reprezinta o asociatie non-profit, al carei obiectiv este acela de a promova si de a recunoaste excelenta in creativitate. Art Directors Club Romania... vezi detalii »

Companii

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related