Alex Trofim, graphic designer: Procedura mea de a realiza un logo consta in 70% desene/schite si integrari de elemente, iar restul vectorizare si finisare pe digital

Pe Alex Trofim l-am cunoscut prima data aici, cand ne povestea despre CV-ul lui pictat de mana. De atunci, tanarul pasionat de grafica a trecut prim mai multe companii pana cand, intr-un final, a decis ca freelancingul i se potriveste cel mai bine.

Alex a colaborat cu branduri de top din toata lumea, dar functioneaza dupa aceleasi principii fie ca lucreaza pentru un mall din Dubai sau o cafenea din Brasov: pentru el, un logo de succes trebuie sa spuna o poveste. Asa s-a intamplat si cu logo-ul de la HOF Cafe unde s-a jucat cu simboluri si forme geometrice pana cand a gasit combinatia perfecta.

Il lasam pe Alex sa ne povesteasca despre el, mai jos:

 

Pasiunea pentru typography

Prima oara m-am indragostit de typography acum aproximativ 4 ani cand vazusem pe dribbble mai multe lucrari ale unor designeri foarte priceputi la asta. Lucrarile aratau excelent, transmiteau exact ce era nevoie intr-un mod cu totul si cu totul special. Cum nu era specialitatea mea n-am putut decat sa o iau ca pe o provocare si sa ma ambitionez sa fac si eu asta. Mi se pare foarte frumos sa poti echilibra fonturi diferite pentru un rezultat armonios. Asa ca am pus mana si am exersat. Mult.

 

CV-ul creativ si rezultatele

Dupa terminarea CV-ul pictat a fost nevoie de 10 zile sa se usuce. Eram nerabdator sa il duc, dar inca nu era gata 100%. Il vedeam zilnic langa celelalte tablouri si eram foarte entuziasmat de el. Asteptam rezultatul.

Ca sa il pot plasa companiei am avut nevoie de un complice. Complicele a luat CV-ul si, conform instructiunilor, a mers cu el direct in biroul managerului, fara sa spuna un cuvant, l-a lasat pe birou si a plecat, desi oamenii intrebau ce se intampla.

A durat aproximativ 30 de minute pana sa fiu sunat de departamentul de HR si chemat la un interviu. Dupa mai multe discutii am realizat ca acea companie nu intocmise tocmai cel mai corect anunt de recrutate, in sensul ca voiau o persoana mai tehnica si mai putin creativa desi anuntul spunea altceva. Am oprit discutiile si fiecare si-a vazut de drum.

Insa acest stunt a fost un boost de imagine pentru activitatea mea de freelancer. Nu mi-a adus mai multi clienti, insa i-a convins pe cei existenti ca pot face lucruri spectaculoase daca am libertatea necesara.

 

Drumul catre freelancing

Nu am lucrat intr-o agentie de publicitate. Nu am avut norocul acesta. Am lucrat doar in corporatii si la companii mici/medii. Medii de lucru nu tocmai propice pentru un freelancer care vrea sa faca lucruri cu adevarat interesante. Motiv pentru care m-am apucat de freelanceing. Mi se parea provocator. Mi-a fost frica. Nu stiam cum pot sa fac asta. Dar pot spune ca am avut noroc.

Acum am clienti care ma apreciaza, cu care colaborez pe termen lung, dar si clienti pe proiecte mai mici. Orice provocare este interesanta pentru mine. Cu cat mai neobisnuita, cu atat ma ambitionez mai tare sa livrez un rezultat memorabil.

Evident, acest lucru a venit si cu dezavantaje: Am lucrat pe timpul noptii, uneori chiar si 24 de ore legate, cand situatia a cerut-o. Dar este, evident, mult mai multa libertate decat ca angajat. Pot sa ies in parc, sa ma pun pe banca, si sa nu fac nimic timp de 3 ore. Doar sa privesc in zare.

In schimb, organizarea trebuie sa fie impecabila iar acest lucru a fost nevoie sa il invat din mers, si cat mai repede, daca voiam sa am si timp liber. Pentru ca un client iti va cere mereu lucruri, nu poti sta cu ochii in laptop 24 de ore. Sunt foarte flexibil, dar eficienta cere si cateva proceduri bine stabilite, desi nu imi place termenul de “eficienta”.

 

Proiecte de branding

Cei mai multi vin la mine pentru ca au vazut lucrari anterioare care i-au impresionat sau pur si simplu cauta ceva in stilul pe care il am eu.

Am facut branding pentru tot felul de entitati. De la persoane fizice, business-uri locale, dar si firme internationale. Fiecare are particularitatile sale, nu exista niciodata o “reteta” standard. Fiecare client are nevoile sale iar ca sa le identifici trebuie sa existe o colaborare bilaterala.

Aceasta colaborare cere implicarea ambelor parti. Degeaba imi dau eu sufletul daca cealalta parte nu isi da interesul pentru ca nu va rezulta un produs multumitor pentru amandoi. Este ca atunci cand mergi la restaurant.

Nu poti sa ceri doar “o portie de mancare”, sunt sanse sa primesti ceva ce nu este pe gustul tau. Si apoi vei da vina pe bucatar sau ospatar, ca nu ti-a adus ce ti-ai imaginat. Asa este si in design.

Desi clientul nu stie exact ce vrea, putem sa discutam iar eu sa imi dau seama ce anume ii place. Pornind de la asta, eu stiu in ce directie sa merg cu proiectul si toata lumea este fericita.

 

Probleme in relatia cu clientii

Cea mai mare problema cred ca este lipsa de comunicare. Oameni stiu ce vor, dar uita sa imi comunice si mie asta. Am auzit de multe ori: “Ah, dar am crezut ca o sa te gandesti tu sa faci asta asa…”.

Dar m-am invatat sa pun multe-multe intrebari. Cand cred ca totul este clar, mai pun cateva intrebari, sa ma asigur ca nu voi lucra in zadar. Desigur, necesita mai mult timp la prima vedere, dar este mult mai usor sa imi dau seama dinainte ce trebuie sa fac decat sa ajustez de 3-4 ori pe parcurs.

In acest fel dispare si frustrarea mea care apare de obicei la modificarile nenumarate sau cand vad ca produsul realizat nu este pe gustul amandurora, dar si clientul prinde incredere in mine, in procedurile mele si in modul de lucru.

 

Colaborarea cu branduri

Pot sa ma laud ca am facut design pentru mai toate hotelurile de lux din lume sau Dubai Mall. N-au fost proiecte foarte mari, dar era placut cand auzeam de la un departament de marketing de 30 de persoane ca “vrem sa lucram cu Alex”.

Dar pentru mine este acelasi lucru daca fac un proiect pentru o cafenea locala sau pentru un brand gigant. Atata timp cat rezultatul ma multumeste din punct de vedere calitativ pe mine, apoi pe client, eu sunt foarte fericit si ma face sa continui si sa evoluez.

 

S-a intamplat pana acum sa refuzi proiecte sau colaborari?

La finalul anului trecut am fost nevoit sa refuz mai multe colaborari. Principalul motiv a fost lipsa timpului. Oricat as fi vrut, nu aveam fizic timp sa le fac pe toate. Desigur, as fi putut sa externalizez unele proiecte, dar atunci nu mai erau facute de mine, Alex Trofim, ci era ca si cum as fi trisat. Asa ca am preferat sa le recomand alti designeri si sa fie totul transparent si multumitor.

Nu mi se intampla des sa o fac, de obicei le dau o perioada in care pot sa colaborez cu ei, dar unele proiecte nu suporta amanare asa ca le spun pas.

 

Promovare si servicii

Singura mea promovare pe care am contat intotdeauna sunt proiectele terminate. Sunt absolut constient ca daca fac o treaba excelenta pentru proiectul prezent, in viitor vor veni oameni care apreciaza ceea ce fac. Astfel am reusit sa obtin multe dintre colaborari.

Nu am un portofoliu online updatat, doar o pagina de Facebook unde mai postez uneori poze si povestiri din spatele proiectelor. Ceea ce nu se vede. Si unele sunt chiar interesante. De la “How it’s made” la reactiile clientilor sau intreg procesul prin care a trecut un anume logo.

Serviciile mele sunt diverse dar tin de visual. Multi confunda un graphic designer cu un webdesigner si vor “un site”. Ceea ce e vag, e ca si cum i-ai cere unui arhitect “o casa”. Sigur, el ti-o deseneaza, dar nu pune caramizi.

Desigur, fac si design de site, dar specialitatea mea este brandingul, care este un domeniu destul de vast. Ma mai pricep la UX/UI, print, outdoor, art directing sau brand managing.

De curand am descoperit o pasiune pentru videography, motiv pentru care am si facut mai multe filme din proiectele mele, dar si din calatoriile recente, ca sa-mi exersez mana.

 

HOF Cafe

HOF Cafe a fost cumva un proiect special. A venit clientul si mi-a spus ca va deschide o cafenea in centrul orasului. Mi-a explicat conceptul, mi-a explicat cum va arata, ba chiar arhitectii mi-au adus ceva schite. Problema era ca nu avea un nume. M-am invartit printre idei, de concepte si de simboluri. Cand a fost decis numele nu mai ramasese mult timp pana la deschidere asa ca am fost contracronometru.

Termenul de “HOF” vine din germana si inseamna “curte”. Cafeneaua se afla intr-o curte, intr-un gang, undeva in Piata Sfatului. Logo-ul a fost dezvoltat pe vreo 4 pagini de schite. Am vrut sa ascund mai multe simboluri in ceva foarte simplu si care sa nu dea de “banuit”.

Asa ca am facut o lista de lucruri pe care sa le integrez in simbol. Fiind pasionat de simbolistica, geometrie si simplitate, am mers pe un patrat perfect si pe un font astfel aranjat care sa formeze un alt patrat perfect. Simplitatea lui a prins destul de bine. Combinat cu celelalte elemente ale identitatii, s-a format un brand frumos, recognoscibil si memorabil.

 

Un logo de succes

Sunt foarte tentat sa spun, ca alti designeri, ca un logo de succes trebuie sa fie memorabil. Dar in ultima perioada, asta poate insemna multe lucruri. Exemplu la A-Style Logo. Ala e un logo memorabil, insa nu in sensul bun.

Pentru mine, un logo trebuie sa spuna o poveste. De asta procedura mea de a realiza un logo consta in 70% desene/schite si integrari de elemente, iar restul vectorizare si finisare pe digital. Un logo trebuie sa fie mai mult decat ce se vede. Poate fi un patrat pentru unii, dar pentru mine este mult mai mult de atat. Este o masa intr-o curte unde iti poti bea cafeaua linistit intr-o dimineata de vara racoroasa de Brasov.

 

Logo-uri care iti plac

Nero Burning Rom are unul din cele mai interesante logo-uri care mi-au ramas in minte. Dupa ce i-am aflat povestea, am ramas impresionat. Atunci m-am hotarat ca si eu vreau sa urmez acelasi stil: logo care sa spuna o poveste.

Mai sunt Apple,  BMW, Beats by Dr. Dre care imi par impresionante.

 

La ce lucrezi in prezent si ce pregatesti pentru viitor?

Momentan sunt axat pe branding insa am si cateva site-uri care urmeaza a fi lansate in perioada urmatoare. Viitorul meu este cumva nesigur, in sensul ca as dori cumva sa ma extind. As vrea sa gasesc 1-2 colaboratori cu care sa rezonez si cu care sunt pe aceeasi lungime de unda si impreuna sa concepem idei frumoase.

Piata in Romania este in continua crestere fata de alte tari, iar oamenii buni sunt intotdeauna cautati. Insa trebuie rabdare si planificare.



Oameni

Subiecte

Sectiune



Related