Alex Badila (Publicis Romania): Agentiile ar trebui sa reinvete sa-si vanda ideile. Nici cea mai buna idee din lume nu se mai vinde “singura” zilele astea

Alex Badila (Publicis Romania): Agentiile ar trebui sa reinvete sa-si vanda ideile. Nici cea mai buna idee din lume nu se mai vinde “singura” zilele astea

Industria de comunicare de la noi traieste intr-o bula in care se face ca toti consumatorii vor sa interactioneze cu brandurile. In timpul asta, agentiile nu mai reusesc sa-si vanda ideile - "nici cea mai buna idee din lume nu se vinde singura" - iar clientii care se feresc de nemaifacut au devenit norma, crede Alex Badila (Chief Operating Officer, Publicis Romania). 

Potentialul creativ romanesc sta uitat prin sertare, pana are norocul sa se vada implementat in afara si devine referinta internationala. Barierele sunt ale noastre: agentiile trebuie sa reinvete sa-si vanda ideile, iar clientii sa acorde a doua privire si propunerilor iesite din tipare.

In lupta impotriva compromisului creativ vin Premiile FIBRA, cu scopul de a incuraja gustul si drive-ul pentru experimental al ambelor parti, iar Publicis Groupe Romania s-a alaturat demersului in calitate de Industry Supporter.

Mai multe despre agentii, clienti si ce rol joaca FIBRA in dinamica lor ne vorbeste in continuare Alex Badila:

 

Paradoxul industriei de comunicare din Romania

Se pare ca advertisingul din Romania nu reuseste sa iasa din paradoxul in care traieste de ceva vreme. Exista la noi un potential creativ urias, observat de multe ori doar atunci cand agentii din Romania bat agentii din Franta, Germania, Anglia sau Argentina.

Sau atunci cand campaniile romanesti sunt exportate oriunde in lume si functioneaza; atunci cand campanii refuzate in Romania sunt implementate afara si devin referinte internationale.

Sau atunci cand creativi sau oameni de marketing din Romania pleaca in alte tari si implementeaza campanii importate ulterior in Romania. 

Tot acest mare potential creativ e tinut in frau si, din pacate, mare parte din “calupul publicitar” este mediocru si nimeni nu pare sa observe asta.

 

Un specific al marcomm-ului romanesc

Doua lucruri spun aici:

1. Lipsa de timp. Nu pare sa fie niciodata timp pentru invatare, pentru intelegere, pentru explorare, pentru dezvoltare, pentru empatie. Nici macar pentru gandire. Si, cu cat timpul este mai scurt, cu atat problemele sunt mai mari si nevoile mai complexe; 

2. Deciziile in comitet. Pur si simplu, tind sa anuleze cam tot ceea ce este mai mult decat “dragut” si “cuminte”.

 

Cele mai frecvente “greseli" in abordarile creative ale campaniilor

Majoritatea greselilor vin din faptul ca se traieste “in a bubble", cu impresia ca toata lumea isi doreste la nebunie sa interactioneze cu brandurile, ba chiar abia asteapta. 

Si, uite-asa, marcile uita sa se faca utile, uita sa “entertain”. 

Intrinsecul a devenit majoritar, iar emotionalul, neglijat.

 

Definitia curajului in advertising

Curajul este un cuvant “periculos" in publicitate si marketing. Ba chiar exista o aversiune fata de acest cuvant. Poate de aceea ar trebui schimbata conversatia.

Sa nu fie vorba despre curaj in advertising, ci despre ce ii va face pe consumatori sa “give a shit”, sa tina minte ceva din campanie sau sa vorbeasca despre ea, sa se implice.

Ar trebui sa nu mai fie vorba despre ceea ce ii place brand managerului sau creativului, ci despre ce ii place publicului-tinta.

 

Cateva masuri de care are nevoie industria de comunicare

Se practica pe scara larga compromisul creativ (poate si din cauza presiunii capitalismului trimestrial), in care se renunta la idei interesante, dar percepute ca avand un risc atasat tocmai pentru ca ies din tipare sau nu s-au mai facut.

Cum putem trece peste asta? 

1. agentiile ar trebui sa reinvete sa-si vanda ideile. Nici cea mai buna idee din lume nu se mai vinde “singura” zilele astea;

2. clientii ar putea macar sa incerce sa testeze potentialul ideilor la nivel de pilot (intr-un magazin, oras, pe un segment-nisa de consumatori, in social media). Sa compare, in cercetarile pe care le fac, nu numai ideile cuminti, care au trecut de comitete si modificari, ci si pe "celelalte".

 

Rolul unui festival de creativitate in intreg contextul

In primul rand, avem nevoie de un festival de publicitate romanesc puternic, pentru a incuraja creativitatea, experimentele creative, dorinta de face lucruri mai bune si mai bine.

Un festival local de creativitate, unul puternic, ajuta la formarea de repere, foarte necesare daca ne dorim sa progresam.

 

Agentiile si clientii la FIBRA

As vrea sa vad cat mai multe manifestari ale acelui potential creativ care, evident, exista.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Oameni

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related