Invataturile gaming-ului catre fratele sau, publicitatea

Invataturile gaming-ului catre fratele sau, publicitatea

Cred ca e bine sa incep cu un disclaimer. Acum o saptamana a avut loc Comic Con. Am fost si eu, dar nu doar ca sa ma plimb. Am facut parte dintr-o echipa: 2 colege art director din Leo Burnett Romania - Raluca Circo si Bianca Dumitrascu - si un programator de la Amber, un studio local de game development. A trebuit sa facem un joc in 24 de ore, in stransa competitie cu alte 5 echipe. N-am castigat, dar am inteles multe despre un domeniu drag mie: gaming-ul.

 

Ce-am invatat:

1) Gaming-ul isi intelege cu adevarat consumatorii

Unul dintre lucrurile care m-a deranjat intotdeauna in publicitate a fost faptul ca niciodata nu ai acces la toate cifrele ca sa ai o perspectiva completa. Agentiile (de creatie, media, PR, digital, nu conteaza, nu discriminam) rareori dau mai departe rapoartele, iar la clienti de cele mai multe ori lucrurile se rezuma la "a mers" sau "nu a mers". Sigur, sunt politici de confidentialitate, inteleg. Insa asta ne lasa fara o intelegere clara: de ce a mers sau nu a mers? Nu stim, avem doar o concluzie superficiala si, de regula, atinsa in urma unui confirmation bias ca la carte.

In gaming, ai acces la tot ce face un consumator cu produsul tau. Stii la ce ore il activeaza, cat timp il consuma, unde s-a blocat, daca s-a blocat, cand a renuntat, cand a decis sa treaca de la varianta value la varianta premium si tot asa.

Sigur, si aici poti trage uneori concluzii gresite, dar ideea e ca datele astea nu mor undeva intr-un raport_final.ppt pe care nu-l deschide nimeni in realitate.

Ce mi-as dori sa invatam: ideea nu e sa tragi o concluzie multumitoare, ci una relevanta. Iar pentru asta ai nevoie de toate informatiile disponibile. Facem un raport frumos, promitem, dar hai sa stim macar "pentru noi" lucrurile astea.

 

2) Timpul

Inteleg ca lucrurile bune dureaza. Chiar daca noi am facut un "draft" in 24 de ore, daca un studio de gaming decide sa duca la bun sfarsit ideea castigatoare, dureaza luni de zile pana ajung la forma finala, adica momentul ala in care sunt mandri de munca lor.

Citeam o comparatie grozava intre procesul de dezvoltare al produsului si al campaniei de comunicare. Pe Research & Development-ul unui produs se lucreaza chiar si ani de zile, apoi agentia are doua luni (intr-un caz fericit) sa faca o campanie. Daca e un succes, este pentru ca produsul e stralucit. Daca nu, e clar, agentia nu si-a facut bine treaba.

In gaming, oamenii sunt dispusi sa lungeasca termenul daca asta inseamna un produs mai bun.
Da, si ei pierd bani in timpul asta, dar ar pierde infinit mai mult daca ar lansa ceva nereusit pe piata.

Ce mi-as dori sa invatam:  pierzi (da, si bani) mai mult cu o lansare mediocra facuta la timp decat cu o lansare grozava facuta putin mai tarziu. Suntem intr-o perioada in care oamenii nu mai dau doi bani pe nimic - nici pe vot, aparent - asa ca ai foarte putine sanse sa impresionezi.

 

3) Game developerii au curaj sa recunoasca atunci cand gresesc!!!

Aici n-am destule semne de exclamare. Sunt deschisi in fata esecului (nu esecul absolut, atentie) si semnaleaza din timp erori ca sa le poata remedia.

Stiu perfect ce inseamna sunk cost fallacy (pe scurt, atunci cand ai investit intr-un lucru si desi vezi ca nu e bun, il duci pana la capat pentru ca, na, "daca tot am bagat bani"...) si incearca permanent sa il evite.

Cred ca asta e lucrul pe care l-am apreciat cel mai tare! Au orgoliile imense, la fel ca in publicitate si marketing, insa fac totul in interesul produsului final. Chiar daca asta inseamna sa isi calce de multe ori pe mandrie.

Cunosc oameni din industrie care ar prefera sa-si piarda o mana, decat sa recunoasca o greseala proprie. In schimb, cand e vorba de greselile altora, parca e sport national :)

Ce mi-as dori sa invatam: sa recunoastem cand gresim. Sa avem curajul sa schimbam ceva ce vedem clar ca nu merge, nu s-o lasam asa ca nu cumva sa se vada ca am gresit.

In opinia mea umila, un om de comunicare care-si recunoaste (si repara) greseala e de o mie de ori mai valoros decat unul care tine sa aiba dreptate no matter what. Cel din urma e mai preocupat sa "fie cum zice el", cel dintai, soc si groaza, vrea sa faca lucrurile sa mearga.

Ar mai fi enorm de multe de povestit, dar trebuie sa mai tin si ceva pentru mine, nu? :)

Atat vreau sa va mai rog, insa: daca aveti ocazia sa interactionati cu industria gaming-ului, furati cat de multe puteti de acolo. Va garantez ca n-o sa strice.


Matei Psatta este Digital Strategy Director, Leo Burnett Romania.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related