Gotta Catch ’Em All. De ce brandurile trebuie sa aiba (Poké)bile

 Nu am apucat sa ne dumirim bine ce vor, ca ne-au invadat. Sunt peste tot. Pe internet, pe telefoane, in discutii si, mai ales, in realitate. Biserici, parcuri, magazine, niciun loc nu e in siguranta. Animalele cu urechi ascutite si ochi margelati au devenit mai populare ca Tinderul si Twitterul, iar ambitiile lor de cucerire a internetului nu au masura.

De la Grapefruit, Claudiu Jojatu, Chief Innovation Officer, si Flavian Cristea, Digital Strategist, incearca sa faca ordine in haos si ne explica de unde a venit Pokemon Go, ce vrea el de la noi si care sunt contributiile lui in marea imparatie a marketingului.

 

Context

Cel mai probabil ai auzit deja despre cel mai nou OMFG al mediului digital, Pokemon Go. Probabil faci parte din unul dintre cele doua grupuri de oameni: cei care parcurg kilometri intregi cu ochii infipti in telefon cautand Pokemoni sau cei care se uita socati si nu inteleg ce se intampla.

In primul rand, acest articol nu este un review al jocului si nici nu o sa va dam tips & tricks despre cum sa joci sau cum sa iti eficientizezi cresterea in nivel. In randurile urmatoare vom incerca sa oferim o perspectiva mai ampla a acestui fenomen, in context de business si marketing si ce credem noi ca ar trebui sa invatam de aici.

Inca de la aparitia primelor proiecte care se foloseau de inovatia tehnologiei de realitate augmentata, pariul nostru a fost ca singurele doua industrii care au suficienta putere sa introduca la nivel de mass-market aceasta tehnologie sunt gaming-ul sau porn-ul.

Odata cu cresterea performantelor smartphone-urilor si iesirea in piata a unor device-uri de Virtual Reality accesibile din punct de vedere pret, pariul industriei de porn s-a dus catre realitate virtuala. Astfel, a ramas in sarcina gamingului sa faca din realitatea augmentata o tehnologie accesibila oricui.

 

Pentru cei care au deschis telefonul mai tarziu

Niantic, dezvoltatorul de aplicatii de mobil infiintat in 2010 ca startup intern al Google, a lansat in 2012 o aplicatie similara, Ingress. Desi nu a avut parte de o acoperire media la fel de mare ca Pokemon Go, cifrele spun ca 12 milioane de oameni l-au jucat pana in prezent.

In septembrie 2015, la putin timp dupa ce Google a anuntat Alphabet Inc, Niantic s-a desprins de Google, devenind astfel entitate de sine statatoare. Tot in Septembrie 2015 Niantic a anuntat ca lucreaza impreuna cu Nintendo si The Pokemon Company la Pokemon Go.

In iulie 2016, Pokemon Go a fost lansat in prima faza in USA, Australia si Noua Zeelanda, apoi in Europa.

 

Ce este Pokemon Go?

Pokemon Go este un joc location-based de augmented reality, disponibil exclusiv pe smartphone-uri, care a avut o crestere demna de basme: - In doua zile de la lansare, 5.2% dintre detinatorii de telefoane cu Android din America aveau jocul instalat;- 60% dintre cei care l-au instalat il joaca zilnic, cu o medie de 43 de minute pe zi.

In ciuda faptului ca este un joc nou care nu a reusit inca sa demonstreze ca va reusi sa isi pastreze userii activi pe termen lung, noi credem ca brandurile pot trage o serie de invataturi importante din aceasta perioada de lansare.

 

Pokemon Go in business si marketing: consumatori cu asteptari noi

Pana acum, realitatea augmentata era ceva de domeniu stiintifico-fantastic pentru consumatorul de rand. Odata cu lansarea Pokemon Go, el are ocazia de interactiona direct si foarte usor cu aceasta tehnologie. Desi tehnologia din spate este mult prea noua pentru a putea fi inteleasa in totalitate de utilizatori, cu siguranta asteptarile lor cu privire la ce este posibil si dezirabil, se schimba.

Se schimba pentru ca tehnologia pe care o vedea in filme cu spioni si reclame cu device-uri futuriste se afla acum in smarphone-ul lui. Acest “AHA moment” are un impact major in modul in care consumatorul va interactiona cu informatia.

Pana acum consumatorul normal folosea telefonul pentru a interactiona cu obiecte si servicii intangibile, intr-un spatiu virtual. Pokemon Go a deschis noi oportunitati de a aduce produsul si serviciul preferat in realitatea zilnica a utilizatorilor.

Aceasta realizare creeaza in mintea utilizatorului o nevoie de interactiune mai mare. Intrebari ca “De ce nu pot vedea ce se intampla intr-un restaurant doar indreptand telefonul in directia lui?”, “Cum pot sa vad daca se potriveste o piesa de mobilier fara sa o cumpar?” si “De ce ma uit la simulari de case pe calculator cand le pot vedea direct pe teren?” vor fi din ce in ce mai intalnite.

Pokemon GO a deschis calea catre aceasta nevoie, ridicand stacheta. Urmeaza sa vedem ce companii si branduri vor reusi sa profite cu succes aceasta nevoie nou creata.

 

Augmented reality is coming...

Urmeaza avalansa de aplicatii care folosesc augmented reality! Poate nu chiar imediat, dar noi suntem convinsi ca va veni.

Multe companii au considerat ca realitatea augmentata este doar un truc. Ceva “stralucitor” de atras atentia utilizatorilor. Pokemon GO a demonstrat ca aceasta tehnologie poate fi integrata cu succes in propunerea de valoarea a unei aplicatii.

Realitatea augmentata este cea care creaza in Pokemon GO o lume noua prin intersectarea realitatii virtuale cu cea reala. Tot ea este cea care iti pune Pokemon-ul pe strada si iti ofera oportunitatea sa traiesti cea mai realista experienta de Pokemon Master de pana acum.

Prin aceasta reusita, Pokemon GO va da putin extra-curaj companiilor si brandurilor sa experimenteze.

Putem sa ne asteptam in viitorul apropiat la o crestere a numarului de aplicatii lansate de brandurile mari, care vor folosi augmented reality si virtual reality pentru a oferi experiente consumatorilor lor.

 

Companii si branduri la pas alergator

Multe companii vor avea tentatia sa mai astepte inca putin sa se mai “maturizeze tehnologia”. Alte companii vor incerca sa mai rezolve cateva buguri pentru a “fi totul perfect”.

Problema adusa de ambele abordari este ca realitatea augmentata avanseaza repede pe curba adoptiei tehnologiei si tocmai a primit un power-up de la Pokemon Go. Trecerea de la “early adopters” la “early majority” se va intampla mai repede decat ne imaginam.

Situatia in care ne aflam ne ofera atat beneficii, cat si provocari. Beneficiul principal este ca inca exista mult capital financiar si de imagine de obtinut de pe urma acestei tehnologii. Provocarea este viteza cu care aplicatiile vor trebui sa fie dezvoltate.

 

Aplicatii create in jurul comunitatilor

Pokemon GO a avut succes datorita mai multor factori. Tehnologia folosita este un factor. Un alt factor important este comunitatea oamenilor pasionati de Pokemon.

Parafrazand-ul pe Seth Godin, de milioane de ani oamenii au facut parte din triburi. Pentru a fi un trib, un grup are nevoie de doua lucruri: un interes comun si un mod de a comunica.

Am crescut uitandu-ne la desene animate cu Pokemoni si “traineri” care se plimbau pretutindeni in lume in cautarea de noi Pokemoni si aventuri. In fiecare batalie eram cu inima in dinti sperand ca personajele noastre favorite vor castiga. O parte din noi au avut sansa sa devina Pokemon traineri prin jocurile lansate de Nintendo. Si-au crescut Pokemonii si au iesit din casa pentru a purta batalii epice cu alti prieteni sau necunoscuti, care in scurt timp au devenit si ei prieteni.

Nintendo a oferit platforma unde oamenii puteau comunica si impartasi aceasta pasiune. Asa s-a nascut si a crescut “Tribul Pokemon”. Datorita acestui efort prelungit Pokemon GO are acum ambasadori pretutindeni in lume.

Acest succes nu va fi trecut cu vederea de catre lumea business-ului. Din ce in ce mai multe “triburi” vor fi explorate si evaluate pentru posibile oportunitati.

Acest mecanism viral de raspandire a unei idei si-a dovedit succesul si in trecut. Lansarea Pokemon GO nu poate decat sa ne arate inca o data cat de importanta este comunitatea.

Asteptam cu nerabdare sa vedem ce o sa se intample in comunitati precum: Harry Potter, Dragon Ball, Yu-Gi-Oh!, Settlers of Catan, Lego, A Song of Ice and Fire.

 

Cum pot beneficia companiile de pe urma Pokemon Go.

Deja am vazut business-uri care au profitat de pe urma Pokemon Go. Iata cateva exemple pentru inspiratie:

  • Reduceri in functie de echipa de Pokemon Go din care faci parte;
  • Business-uri care cumpara obiecte in interiorul jocului pentru a atrage mai multi Pokemoni. Mai multi Pokemoni atrag mai multi jucatori in zona;
  • Premii si servicii gratuite pentru performante realizate in interiorul jocului;
  • Reduceri la telefoane performante si baterii portabile pentru jucatori de Pokemon GO.

Pe viitor ne putem astepta la locatii sponsorizate in interiorul jocului. Acest aspect a fost confirmat si de CEO-ul Niantic.

Companiile mari cu siguranta vor profita de aceasta ocazie pentru a transforma filialele lor in locatii de interes pentru jucatori.

Prevedem si o explozie de device-uri si obiecte personalizate cu brandul Pokemon. Deja ne imaginam baterii portabile si smarthpone-uri cu logo-ul si culorile specifice celor trei echipe din Pokemon Go.

 

La final

Va lasam cu speechul lui Derek Sivers, "How to start a movement". Enjoy and don’t be afraid of new arenas. Challenge the status quo, everyday.



Companii

Sectiune



Related