[Diaspora Times] ”Occidentul Românesc”, ziarul care apare în 30.000 de exemplare în Spania

[Diaspora Times] ”Occidentul Românesc”, ziarul care apare în 30.000 de exemplare în Spania

De credeați că numai românii din România au nevoie să fie informați corect și cinstit, probabil ați uitat de diaspora. Ne amintim de ai noștri ”de dincolo” mai cu seamă o dată la doi ani, când fie sunt alegeri, fie sunt luați la rost de politicieni, fie ambele. Dar și acum, pe IQads.

Occidentul Românesc (OR) este o publicație românească a românilor din Spania. Este adusă și pe hârtie, o dată pe lună, în câteva zeci de mii de exemplare distribuite gratuit în Spania, inclusiv în Insulele Canare şi Baleare. Redactorul-șef al revistei, Kasandra Kalmann Năsăudean, ne spune că niciodată, de la apariția ”Occidentului” și până astăzi, publicația nu a fost tipărită în mai puțin de 10.000 de exemplare. 

Un interviu la două mâini, cu Kasandra și Camelia Jula, redactor-șef adjunct. Despre o publicație susținută din voluntariat, donații și publicitate, la a cărei bună-creștere contribuie critici literari, profesori universitari, dramaturgi, poeti, jurnaliști, oameni de radio, români pretutindenari.

 

Scurt context

Kasandra: Publicaţia „Occidentul Românesc” este un proiect personal, pe care l-am pornit în anul 2010 şi pe care îl coordonez, de atunci încoace, fără pauză. Fac jurnalism de zece ani în diaspora – mereu în regim de voluntariat: am fost editor în Spania pentru publicaţia „Gândacul de Colorado” (Denver, SUA) şi, ulterior, redactor-şef al Radio Diaspora Online (Chicago, SUA).

Apoi am înfiinţat „Occidentul Românesc” şi, în prezent, sunt şi redactor – şef al publicaţiei (în limba română) „Imigrantul român” şi preşedinte al Asociaţiei „El Occidente Rumano” (Spania).

Motivaţia mea pentru această activitate? Dorinţa de uniune a comunităţilor româneşti şi apoi cea de a transmite imigranţilor români informaţii corecte, pentru interesul lor, acolo unde trăiesc şi muncesc, pentru că obligaţia unui jurnalist este să apere adevărul şi să scoată nedreptatea la lumină.

 

Background și studii

Kasandra:  Am plecat din România în octombrie 1999, în calitate de consultant financiar, cu un contract pe şase luni, la Bank of the West, California (SUA), departamentul pentru imigranți (români). În 2000, am prelungit acest contract, pe Jett Media Group, firmă ce făcea parte din marea companie Bank of the West.

În 2006 am revenit în Europa, iar din 2009 lucrez pentru Group Real Estate (departamentul investiții, care a preluat și Jett Media Group/imobiliare) pe relația Sabadell Atlantico din Spania. De atunci am rămas în Peninsula Iberică: aici locuiesc, aici lucrez. Am absolvit Academia de Studii Economice din Bucureşti, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării (tot Bucureşti), iar în SUA am absolvit un master în jurnalism, la Universitatea Southern California.

În țară am lucrat ca și analist programator la Centrul teritorial de calcul Vrancea, iar o perioadă, în paralel, ca redactor la primul post de radio privat care a apărut în România: Radio Uniplus (anii 90).

Profesia mea de bază (consultant financiar) se împleteşte foarte bine cu activitatea voluntară de jurnalist; de fapt, nu ar putea exista una fără cealaltă. Munca în domeniul cifrelor este extrem de solicitantă. Nu îţi poţi permite să greşeşti. Jurnalistica mă relaxează, mă ajută să depăşesc etapele în care munca „pentru existenţă” mă oboseşte. 

 

Începuturile ”Occidentului”

Kasandra: „Occidentul Românesc” s-a născut pentru că românii din Spania aveau nevoie de informaţii corecte privind condiţiile legale de muncă, informaţii consulare, informaţii despre modalităţi de integrare în societatea spaniolă etc.

Totodată, de la bun început, mi-am dorit ca acest proiect să fie o punte de legătură între românii din SUA, cei din Spania şi cei de acasă, din România. „Gândacul de Colorado” a fost inspiraţia. Era nevoie de un „Gândac” şi în Europa. Aşa a apărut „Occidentul Românesc”, în anul 2010.

 

Cum și cât?

Kasandra: „Occidentul Românesc” apare atât online, cât şi tipărit. În formă tipărită, apare o dată pe lună, tirajul fiind între 10.000 – 30.000 de exemplare (niciodată, în istoria sa, ziarul nu a fost tipărit în mai puţin de 10.000 de exemplare).

Se distribuie gratuit în toată Spania, inclusiv în Insulele Canare şi Baleare. Distribuţia este realizată de echipa din Spania. Publicaţia ajunge, prin intermediul poştei, şi la români din România. Iar site-ul este accesibil oricui.

Pe site poate fi găsită, în format electronic, întreaga arhivă a ziarului tipărit; totodată, aici  apar ştiri sau articole de actualitate, destinate difuzării rapide. În ediţia tipărită există şi articole traduse sau scrise direct în limba spaniolă (de către colaboratori români).

Periodicitatea publicaţiei a fost decisă, oarecum, de condiţiile de lucru şi de cele financiare, având în vedere că munca este voluntară şi că publicaţia se autosusţine din donaţii, publicitate sau proiecte.

 

Echipa

Kasandra: Echipa este o familie mare şi fiecare ar merita o prezentare separată :) Poate cel mai important lucru despre noi este că toţi participăm voluntar la realizarea acestui proiect, lună de lună, precum şi la evenimentele şi campaniile ziarului.

Un alt aspect interesant este că suntem răspândiţi pe mai multe meleaguri: astfel, ziarul are redactori şi colaboratori atât din Spania, cât şi din SUA, România şi alte ţări europene. Primul membru al echipei, fondator al OR alături de mine, este Florin Valentin Barbu. Fără el nu s-ar fi putut realiza machetarea, grafica, site-ul.

Florin este în România şi face voluntar toată munca pentru „Occidentul Românesc”. Lui îi datorăm şi acum faptul că ziarul apare, la timp, cu toate solicitările noastre (fotografii mai mari sau mai mici, text mai lung sau mai scurt, macheta în partea de sus sau de jos a paginii... şi altele de acest fel :)

Un alt vechi colaborator este Dan Caragea, critic literar şi profesor universitar la Lisabona. Şi el semnează în OR încă de la prima ediţie. Pe parcurs, ni s-au alăturat alţi şi alţi prieteni şi colaboratori, unii au poposit mai puţin, alţii mai mult.

Alţii sunt colaboratori permanenţi, precum Puşa Roth (dramaturg, traducător, realizator Radio România), Letiţia Coza (autoare de versuri şi jocuri didactice pentru copii), Irina Georgescu Şova, Corina Simionescu Hudgens, Anne Hürlimann, Costin Tuchilă – pe toţi îi găsiţi aici. Şi în paginile ziarului, desigur.

Da, sunt şi jurnalişti printre colaboratori – realizatori radio sau autori cu experienţă în presă scrisă şi în cea online (ex.: Puşa Roth, Costin Tuchilă, Rudy Roth, Camelia Jula).

 

Cum se face?

Camelia: Munca de informare este zilnică: din presa spaniolă, prin corespondenţă cu instituţiile importante (Ministerul Muncii, al Educaţiei, al Justiţiei) sau de pe teren. Ştirile documentate şi livrate la timp sunt esenţiale pentru imigranţii români, care au nevoie în permanenţă de informaţii utile, corecte, care să îi ajute în câmpul muncii, în viaţa socială, în hăţişul administrativ.

Alegerea subiectelor se bazează pe ariile de interes ale românilor din Spania, dar nu exclusiv: publicăm şi subiecte din România, despre România sau subiecte de interes european. Publicaţia are şi o pagină specială dedicată copiilor, cu poezii şi jocuri didactice, care vine în ajutorul cursanţilor înscrişi la cursurile de limbă şi civilizaţie românească din Spania.

Dar, fiind o publicaţie de tip magazin, oferim cititorilor şi informaţii din domeniile gastronomie, sănătate, life-style.

 

Provocări

Kasandra: Presiunile politice şi concurenţa. Ne dorim să oferim o presă constructivă, benefică pentru românii din străinătate, pentru imaginea noastră în ţara de adopţie, dar avem de luptat, de multe ori, cu prejudecăţi şi presiuni (de multe ori venind din locuri din care nu ne-am aştepta).

 

Promovarea publicației

Camelia: „Occidentul Românesc”, în format tipărit, s-a promovat prin simpla sa apariţie şi prin difuzarea gratuită: i s-a dus vorba, cum se spune. Acum este foarte căutat şi nu avem exemplare suficiente pentru câte solicitări primim.

Cea mai bună promovare a publicaţiei a constat în seriozitatea cu care a abordat mereu subiectele prezentate şi în profesionalismul echipei, precum şi în diversitatea subiectelor oferite, de-a lungul anilor. Online, avem cont de Facebook, ca toată lumea, şi ne promovăm prin această reţea de socializare.

 

Audiența

Camelia: Publicaţia se adresează în primul rând comunităţii româneşti din Spania, dar, extins, românilor din întreaga diaspora. Scopul său (şi până acum, dar şi pentru viitor) este de a încuraja păstrarea şi conservarea limbii materne, a culturii şi a tradiţiilor româneşti în ţara de adopţie.

Totodată, publicaţia încurajează interculturalitatea. Profilul audienţei ar arăta aşa: români, imigranţi, în Spania (în principal), de la copii la vârstnici, cu grade de educaţie diferite, de la şcoală gimnazială la studii post-universitare şi cu profesii ori meserii extrem de variate (de la muncitori constructori la antreprenori, avocaţi sau profesori universitari).

 

Surse de finanțare

Camelia: „Occidentul Românesc” se autofinanţează prin publicitate şi donaţii venite din partea membrilor fondatori. De şapte ani încoace, Kasandra Kalmann Năsăudean (redactorul-şef), Răzvan Ionescu şi Michael Harrison Cronkite sunt donatorii fără de care publicaţia nu ar putea să existe.

În anii 2013 şi 2014, publicaţia a câştigat două proiecte de finanţare prin DPRRP (Departamentul pentru Relaţia cu Românii de Pretutindeni, din cadrul Ministerului Afacerilor Externe din România). Aceste fonduri au fost destinate exclusiv acoperirii costurilor de tipar. Toate veniturile (donaţii, publicitate, proiecte) sunt, în fapt, destinate susţinerii tiparului şi site-ului.

 

Planuri

Kasandra: Dorim să creştem tirajul şi să aducem îmbunătăţiri site-ului, în primul rând. Apoi, avem ca scop continuarea campaniei „Noi susţinem excelenţa!”, lansată în urmă cu doi ani, campanie care urmăreşte promovarea valorilor autentice româneşti de dincolo de graniţele României.

În cadrul acestei campanii, OR a organizat, acum doi ani, un concurs de poezie şi proză scurtă, la care au participat peste 600 de persoane (români din România şi din diaspora), iar anul trecut a organizat o gală de premiere a valorilor româneşti de peste hotare (desfăşurată în Spania, la Benidorm).

Anul acesta am propus un concurs de portrete ale românilor care locuiesc şi muncesc în afara României şi care, prin activitatea sau comportamentul lor, aduc un plus de valoare imaginii României (detalii, aici).

De asemenea, ne dorim să iniţiem mai multe campanii umanitare şi să reuşim să organizăm mai multe evenimente proprii în care să implicăm comunitatea românească din Spania.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related