Dezbatere: Care este responsabilitatea brandurilor fata de mediile in care se promoveaza?

Dezbatere: Care este responsabilitatea brandurilor fata de mediile in care se promoveaza?
http://wallpapersafari.com/w/kwiRLO

Ieri publicam demersul a doua organizatii care faceau apel la brandurile din Romania sa nu mai sustina, prin bugetele de media, televiziunile care se abat de la normele jurnalistice.

In acelasi timp, IQads a trimis o serie de intrebari pe aceasta tema agentiilor de media si creativilor, cerand totodata pozitii din partea IAA si UAPR, dar adresand si brandurile aflate pe lista celor care au difuzat spoturi la posturile respective de televiziune. 
[gdoc >> Romania TV, Antena 3]

 

 RTV / 22 ian / branduri in break-ul publicitar

 

Antena 3 / 22 ian / branduri in break-ul publicitar

 

Raspunsul UAPR a venit astazi, notand o stare de fapt, institutionala, pe care o cunoastem cu totii:

UAPR

Nu exista initiative si recomandari de la nivelul organizatiei.

Asa cum am mai spus, ridicarea calitatii programelor este de competenta CNA. Responsabilitatea autoritatilor nu are cum sa fie inlocuita si implicit solutionata de catre agentii si clienti.

Repetam o observatie pe care o subliniam si in articolul de ieri: intr-o tara in care CNA-ul si-ar fi indeplinit responsabilitatile, problema dezinformarii ar fi ramas prinsa intr-un filtru aflat deasupra mediului privat.

 

Raspunsul IAA.
Data: 27 Ianuarie 2017

IAA

In atentia tuturor membrilor si colaboratorilor IAA Romania IAA Romania ca asociatie profesionala reprezentativa a industriei de marketing si comunicare promoveaza dezvoltarea sustenabila a industriei respectand intotdeauna si in orice situatie cadrul legal si reglementarile in vigoare.

In acest context si avand in vedere recentele dezbateri din spatiul public, Consiliul Director al IAA Romania face urmatoarele precizari:

 

  • In nicio situatie si sub niciun motiv asociatia nu va indica, recomanda sau impune membrilor si colaboratorilor sai vreo actiune menita sa influenteze deciziile comerciale. Orice actiune in acest sens, inclusiv contractele pentru achizitii de spatiu TV si planurile de media raman la latitudinea fiecarei companii in parte.
  • IAA Romania apara dreptul marcilor si al companiilor la libera exprimare, recomandand in orice situatie o comunicare responsabila, cu respectarea cadrului legal si a documentelor de autoreglementare in vigoare.
  • IAA Romania nu isi propune sa se substituie si nici nu isi asuma rolul vreunei institutii publice. IAA Romania incurajeaza dialogul constructiv intre principalii actori ai industriei noastre (companii, institutii publice, mediu academic, etc) pentru a asigura dezvoltarea sanatoasa si corecta a industriei.

    In numele Consiliului Director IAA Romania,
    Maria Predoiu
    Presedinte

 

ADC*RO 

Ca singura asociatie a oamenilor de creatie din industria publicitatii nu putem fi martori pasivi ai degradarii discursului public din media si condamnam ferm toate derapajele publice din ultima vreme, inclusiv recentele atacuri asupra colegei noastre de industrie, Raluca Feher.

Consideram ca singura rezolvare legala a acestor situatii sta in puterea CNA-ului, iar aceasta institutie a incetat de ceva timp sa-si mai indeplineasca menirea. Nu este normal sa apara presiuni asupra unor entitati private sa faca treaba pe care trebuie sa o indeplineasca statul.

Ca atare, cerem tuturor institutiilor abilitate sa analizeze activitatea CNA si sa intervina activ  si de urgenta in a debloca aceasta institutie cruciala pentru sanatatea spatiului media.

Prin prezenta ne alaturam, astfel, apelului initiat de catre organizatia ActiveWatch si asteptam o rezolvare urgenta a acestei situatii.

[integral aici]

 

Asa cum spunea ieri, de pilda, Orlando Nicoara intr-o postare de pe blogul sau: brandurile nu fac politica si au dreptul de a-si targeta audienta in functie de obiectivele lor.

Boicotarea brandurilor care-si fac reclama pe aceste televiziuni de stiri. Se fac liste, se fac manifeste, se declara public ca nu vor mai fi cumparate produsele respective. Nu as vrea sa fiu in pielea oamenilor de pr care se ocupa de respectivele branduri. Problema e ca aceste initiative vin de la oameni cu scaunul la cap. Carora eu le pun urmatoarele intrebari:

a) Brandurile fac politica? Detergentul, bautura racoritoare, lantul de farmacii etc, au culoare politica? Voteaza? Se implica in viata politica?
b) Brandurile au voie sa se duca sau nu dupa audienta? Unul din posturile respective a fost al doilea cel mai vizionat post tv in seara de duminica. Dupa Protv. Al doilea! Ce fac brandurile care isi gasesc targetul in audienta acestor televiziuni? Inchid pravalia?
c) Exista macar un brand care a avut product placement in vreuna din emisiunile posturilor de stiri sau TOATE au cumparat spoturi in calupurile de publicitate?
d) S-au gandit ca poate brand managerii care folosesc posturile respective fac parte din “masa tacuta” care nu voteaza/nu participa la viata politica din .ro. Sau ca e posibil sa fie simpatizanti PSD?
e) De curiozitate, vreunul dintre cei care au initiat aceste demersuri s-a uitat macar 5 minute la emisiunile Fox News despre Obama?

 

 

La randul lui, Alex Tocilescu (Copywriter, Graffiti BBDO) vorbeste despre segmentarile de audienta a brandurilor care, prin natura intereselor specifice ale clientului, se fac independent de pozitii partizane:

 

 

Ruxandra Predescu, consultant in comunicare, publica pe blog un articol cu titlul "Brandurile si responsabilitatea sociala: Bullshit sau bullseye?". Redam cateva pasaje:

Nu poti sa ceri unei agentii de media, de exemplu, sa nu mai puna publicitatea unor produse destinate unei anumite categorii de public pe niste canale care fac audienta.

Agentia de media are de impartit niste bugete acolo unde considera ca produsul clientului se ”pupa” cel mai bine cu publicul. Ei nu lucreaza cu word-uri, ci cu excel-uri. Matematica.

[...]

Desigur, daca singura voastra preocupare este sa vindeti, e ok, inteleg.

Dar in acest caz asumati-va asta, si renuntati la vrajeli de genul Sustinem cultura, sustenabilitatea, adevarul, educatia, empatia, etica, respectul si alte asemenea valori pe care, daca as intra in pagina voastra corporate, le-as gasi scrise cu majuscule.

Admiteti, in schimb, cu subiect si predicat, ca tot ce vreti e sa faceti bani si ca o sa va asociati cu oricine, oricum, pentru a va atinge scopul. 

 

Andrei Cismaru comenteaza subiectul pe blog asa:

La primul impuls, as zice ca sunt de acord cu boicotarea lor, ca sustin mizeria propagata acolo.

Ca om de marketing, fac doi pasi in spate si ma pozitionez si de partea cealalta a baricadei. Si parca perspectiva se schimba un pic.

[...]

Un alt motiv ar fi directionarea gresita a furiei. Nu catre televiziuni trebuie mers, aia isi fac treaba pentru care sunt platiti.

Usile care trebuiesc daramate sunt alea de la CNA. Aia sunt mecanismul care pot reglementa si sanctiona mizeria din teve, doar ca nu fac nimic. Ba dimpotriva, le tin partea. Acolo trebuie mers cu protestul si boicotul. Pus presiune pe latraii aia si goniti cu pietre.

 

Suntem de acord. Insa dezbaterea ramane valabila, fiind animata de intrebarea: care este linia de jos a continutului editorial cu care brandurile accepta sa se asocieze in lipsa unui filtru eficient care sa scoata din problema abaterile jurnalistice grave precum dezinformarea?

Cat de constiente sunt brandurile/companiile de contextul social in care isi duc activitatea? Care sunt principiile dupa care se ghideaza? Raman acestea pur economice in contextul in care exista outlet-uri media care deformeaza realitatea dupa bunul plac? Sau merg dincolo de asta?

Nu exista un precedent al situatiei, lucrurile nu sunt albe sau negre, intram pe teritoriul celor 50 de nuante de gri si e greu de spus pe unde vom iesi. Pana atunci, ne consultam. 

 

Ne-au raspuns cateva dintre brandurile contactate pe Facebook, Twitter si email, cu intrebarea:

"Avand in vedere abaterile grave ale RTV si Antena 3, veti continua sa va cumparati reclama in cadrul programelor acestor posturi TV, finantandu-le activitatea?"

Vom updata articolul pe masura ce primim noi declaratii.

 

NIVEA

Buna si multumim pentru intrebare! Pentru Beiersdorf Romania, comunicarea onesta, grija si corectitudinea fata de consumatorii, clientii, angajatii si partenerii nostri fac parte din valorile noastre si sunt deviza noastra in tot ceea ce facem. Cautam sa regasim aceleasi valori si in conduita partenerilor nostri, drept urmare va asiguram ca in comunicarea campaniilor noastre vom utiliza canale media care sunt in acord cu acestea.

[FBK >> conversatia aici]

 

URSUS Breweries

Tema este serioasa si relevanta pentru intreaga industrie de publicitate.
Publicitatea noastra, ca de altfel, a majoritatii advertiserilor, se bazeaza pe obiceiurile de vizionare ale consumatorilor.
Analiza continutului editorial al posturilor TV intra in atributia autoritatilor relevante.
Compania noastra nu se implica in nicio dezbatere politica.
O discutie pe acest subiect este bine sa fie realizata intre asociatiile profesionale si cele ale media, alaturi de autoritati.

[ email >> email ]

 

Coca-Cola 

Compania Coca-Cola nu sustine niciun curent politic sau grup de interese si nu este in masura si nici nu doreste sa influenteze continutul editorial al canalelor media.
Toate campaniile Coca-Cola beneficiaza de un mix de comunicare complex, cu expunere nationala, avand in vedere si o plaja larga de statii de televiziune.
Apreciem interesul vostru si va asiguram ca analizam contextul actual.

[ email >> email ]

 

Bucovina

Va multumim pentru mesajul dumneavoastra, ne bucura interesul acordat brandului nostru. Va informam ca orice campanie TV pentru produsele noastre se desfasoara in baza unui plan media stabilit cu mult timp inainte de startul acesteia.
Reclama “Bucovina” promoveaza beneficiile unei ape de calitate, adresandu-se tuturor consumatorilor.

[FBK >> conversatia aici]

 

Kaufland Romania

Salutare. Prin intermediul strategiei de comunicare, ne adresam intregului nostru public, caruia ii multumim pentru increderea acordata in cei peste 11 ani de activitate Kaufland in Romania.
Aparitiile reclamelor TV sunt planificate in baza unor indicatori specifici acestui tip de media, pentru a transmite mesajele catre publicul larg.
Kaufland Romania nu se asociaza mediului politic, intreaga activitate avand in centru clientii nostri. Numai bine.

[FBK >> conversatia aici]

 

Activia

 Buna ziua,

Ne construim planurile de media in avans, pe baza unei strategii care include si un mix de canale, dintre cele licentiate conform legii, pentru un impact optim al comunicarii asupra segmentelor de public vizate. La acest moment nu avem publicitate pe posturile TV la care faceti referire.

Precizam ca unul dintre principiile noastre este acela de a dezvolta o relatie etica cu media, fara a interveni in continutul editorial al oricarei platforme media.
Echipa Activia

[FBK >> nu mai gasim link-ul] 

 

Edenia

Salut IQads! Campania TV Edenia a inceput in data de 9 ianuarie si se desfasoara pe un mix mare de statii TV. Intr-adevar in data de 22 ianuarie am avut 4 spoturi difuzate pe Romania TV, acestea reprezentand sub 1% din numarul total de spoturi Edenia difuzate in acea zi.

In permanenta ajustam planul media in functie de performantele statiilor si de obiectivele noastre. Urmarim sa transmitem mesajul campaniei intr-un context cat mai obiectiv si relevant pentru publicul nostru tinta. Incepand din data de 24 ianuarie spoturile Edenia nu au mai fost difuzate pe Romania TV.

[FBK >> conversatia aici] 

 

Provident

"Suntem in Romania de peste un deceniu si in tot acest timp ne-am construit business-ul raportandu-ne in primul rand la oameni. Colaborarea cu mediile pe care sunt difuzate materialele noastre comerciale trebuie sa raspunda nevoii de consolidare a legaturii dintre noi si public.

Credem in libera exprimare si in decizii libere de consum mediatic, dictate, insa, de un set de reguli clare, controlate si sanctionate strict, dupa care sa functioneze toata lumea.

In ce ne priveste, analizam permanent daca impactul difuzarii unui spot publicitar pe un anumit canal media este optim si reflecta, incadrat intr-un anume continut editorial pe care nu intotdeauna il putem anticipa sau controla, mesajul pe care noi dorim sa il transmitem catre audienta.

In acest moment, spoturile noastre nu mai sunt difuzate pe Romania TV. De asemenea, de la inceputul acestui an, Antena 3 nu a fost inclusa in mixul de advertising."

[ Twitter >> email ] 

 

Mai asteptam raspunsuri de la: 

AirWickAlbalactApuretinArielOral-B (Blend-a-med)BRDCeresit, Clear, CredexCymbio, Delimano, DelmaDigi MobilFairyFord, Head&Shoulders, iCredit, JacobsKorillLenor, Malta Travel, Nervocalmin, OMO, Optrex, Oti Group, Pantene, Penny Market, PepsiSelgros Cash&CarrySensodyneTriferment, VanishScandia Sibiu, Zdrovit, Airwaves, Biofarm, Tic TacFluEndDr. OetkerMcDonald'sLibra BankGillette si Alevia.

 

[articol in curs de updatare]

-------
Acest articol face parte din seria editoriala "Etica in publicitate"

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


ADC*RO

Art Directors Club Romania (ADC*RO) a fost infiintat in 2008 si reprezinta o asociatie non-profit, al carei obiectiv este acela de a promova si de a recunoaste excelenta in creativitate. Art Directors Club Romania... vezi detalii »

Dosare editoriale

Pozitii

Sectiune



Branded


Related