Cinema-ul și coregrafia confruntă prejudecățile legate de corpul uman și identitate la BIEFF 2017

Ca o invitație la reflecție și empatie, BIEFF supune dezbaterii ideile preconcepute legate de corpul uman – de prezentarea, reprezentarea și auto-reprezentarea lui – atrăgând atenția asupra complexelor implicații socio-politice ale identității. Popularele programe tematice dedicate corpului și performance-ului revin și anul acesta la BIEFF între 28 martie și 2 aprilie.

În competiția internațională, programul The Politics of the Body explorează problematici acute, de la punerea sub semnul întrebării a normelor sociale privitoare la frumusețe și sexualitate, la căutarea identității și libertății personale, oferind o platformă de exprimare comunităților marginalizate și politizate. Filmele reunite în acest focus creează astfel un spațiu de reflecție, unde prejudecățile sunt confruntate cu curaj, discutate și în final demontate, făcând loc deschiderii, toleranței și incluziunii.

Prezentat în premieră internațională la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam, Night Soil Economy of Love propune o reconsiderare a convențiilor sexuale și a ideilor privind intimitatea.

Filmul portretizează o mișcare inițiată de lucrătoarele sexuale din Brooklyn, care își asumă misiunea de a „mobiliza forța și empatia feminine pentru crearea unei lumi în care sexualitatea nu este obscenă, ci emancipatoare, nu este pornografie, ci un spațiu al respectului reciproc și al unei înțelegeri mai profunde a spiritului și a corpului.” (Melanie Bonajo).

Tot de la Rotterdam vine și American Reflexxx, un experiment social intens și neliniștitor care forțează limitele dintre voyeurismul pasiv și participarea activă. O prezență androgină (Signe Pierce), într-o rochie albastră mulată, tocuri neon și o mască-oglindă, își face apariția, cu o atitudine provocatoare, într-o plimbare nocturnă prin oraș.

Acest performance, documentat de Alli Coates, incită reacții din ce în ce mai puternice și surprinzătoare din partea trecătorilor. Faptul că fața artistei e o oglindă face ca reflexia agresiunii să fie propagată înapoi către privitorul agresiv. Tot astfel, filmul pune în fața noastră o oglindă intransigentă, reflectând latura întunecată a mentalității mulțimii și ușurința cu care se poate ajunge la violență.

Degete care despart languros paginile unei cărți, bretele de rochii care alunecă de pe corpuri albe ca laptele, priviri senzuale ce atrag spectatorul într-un alt act provocator de voyeurism artistic. Rino Stefano Tagliafierro revine la BIEFF, cu sprijinul Institutului Italian de Cultură, cu Peep Show, portretizând plăcerile senzoriale ale artei erotice. Rezultatul este un omagiu deopotrivă sugestiv și explicit adus istoriei artei, în care regizorul merge pe urma senzualității de-a lungul diferitelor perioade istorice și culturi.

Deconstruind reprezentările clișeu ale dihotomiei feminitate versus masculinitate, regizoarea Maja Borg explorează granița fluidă dintre genuri și identități, destabilizând percepția obișnuită legată de corpul feminin și maternitate. Combinația de peliculă Super 8mm cu animație tip acuarelă pe negativ trasează o paralelă inovatoare și plină de vitalitate între capacitatea organismului de a da naştere unei vieți noi și capacitatea artistului de a crea noi sensuri. Prezentat la BIEFF cu ajutorul Ambasadei Suediei în România.

Flowers and Bottoms, al lui Christos Massalas, este o scrisoare de dragoste erotică și plină de farmec. Într-o cameră întunecată, un spectator se uită la un film compus în întregime din cadre cu flori și fese, un cadou melancolic din partea unui fost iubit. Dincolo de absurditatea și suprarealismul asumate, filmul jonglează cu relația complexă dintre observație și exhibiționism, îndemnându-și spectatorii să recunoască roșind că ceea ce e adesea perceput public ca vulgar este tocmai ceea ce, în sinea noastră, considerăm a fi senzual și adorabil. Filmul este prezentat la BIEFF cu sprijinul Fundației Culturale Grecești.

Cu același focus asupra corporalității și identității, programul dedicat intersecției dintre cinema și coregrafie revine la BIEFF, prin parteneriatul cu principalul festival european de film de dans, Cinedans – Dance on Screen Festival Amsterdam. În contextul unei lumi mediatice aflate în continuă schimbare, cineaștii caută noi modalități de a-și spune poveștile.

Filmele contemporane de dans sunt deseori opere de artă autonome, cu un limbaj propriu și cu o expresivitate ce nu poate fi strict etichetată. Sub titlul Emotional Bodies, ele explorează cu profundă umanitate și, în același timp, forță conceptuală teritorii fascinante ale experienței umane: de la hiperactivitatea din jungla modernă a finanțelor, la relațiile între generații și comunitățile post-internet.

Un blog pentru bancheri, zece dansatori de la companii de balet celebre din Olanda și Anglia, și Londra zilelor noastre ca fundal se întâlnesc într-o combinație surprinzătoare de documentar și film de dans: adesea premiatul Voices of Finance creează o suită de monologuri coregrafice ce aduc în prim-plan bancheri și alți actori din universul finanțelor, care vorbesc despre ei înșiși și își descriu o zi obișnuită din viață. La granița dintre antropologie și artă, regizoarea olandeză Clara van Gool oferă o perspectivă unică asupra culturii lumii financiare, cu glamour-ul și stresurile ei.

Cum e să stai culcat pe spate, cu brațele pe lângă corp, și să-ți imaginezi că nu te poți mișca de la gât în jos? Devine incomod? Ai vrea o pernă sub cap? Ai impresia că aștepți de ore întregi? Bun venit în lumea tetraplegicilor. În Paralysis, un material plin de forță despre multiplele valențe ale corpului uman, artistul vizual Karel van Laere se supune unui asemenea experiment și documentează amănunțit durerea (fizică) și chinul (psihic) pe care le-a trăit pe parcursul călătoriei sale de 24 de ore în universul celor paralizați.

În scurtmetrajul She/Her, Sonja Wyss face anatomia unei relații mamă-fiică, dezvăluind strat după strat resentimente, dezaprobare, răzvrătire și stânjeneală, până când ajunge la miezul bine ascuns și fragil de afecțiune. Portretul unei mame, conformistă, de vârstă și clasă mijlocie, e trasat coregrafic prin mișcări reținute, în contrast cu izbucnirile de revoltă ale fiicei. În cele din urmă, dansul frenetic al acesteia se va dizolva în reconciliere tacită. În fond, mama e o versiune viitoare a propriului său sine. She/Her este proiectat cu susținerea Ambasadei Elveției în România și a Swiss Sponsors’ Fund.

 

Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM și Asociația Film Monitor

Co-finanțat de: Administrația Fondului Cultural Național și Centrul Național al Cinematografiei

Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Ambasada Franței, Institutul Francez, Goethe-Institut, Forumul Cultural Austriac, Swiss Sponsors’ Fund, Ambasada Elveției, Ambasada Suediei, Delegația Valonia-Bruxelles, Institutul Italian de Cultură, Fundația Culturală Greacă, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Muzeul Național al Țăranului Român, MUBI

Partener de ospitalitate: Sky Tour | Bilete prin: Eventbook | Partener digital: Canopy

Parteneri media: Radio Guerrilla, Radio România Cultural, Agerpres, HotNews, Cinemagia, Zile și Nopți, Cinemap, Brrlog, Observator Cultural, Revista ARTA, Revista Zeppelin, Liternet, Ziarul Metropolis, Ziare.com, IQads, SMARK, ART7, SUB25, Think Outside the Box, All About Romanian Cinema, Acoperișul de sticlă, The re:art, A List Magazine, Glamour România, Film New Europe.



Subiecte

Sectiune



Related