[#GrowUp, versiunea reală] Xao, o identitate în construcția lui Sorin Crețu

Nimeni Altu', La Familia, Phunk B, Macanache, Underman, Fantome sau podcast-ul Între Show-uri. Semnătura Xao se găsește pe logo-urile, single-urile sau vizualurile acestora. Creatorul lui Xao e Sorin Crețu, graphic designer cu rădăcini în hip hop și acoperire spre stand-up; în general, entertainment. 

Sorin a fost înconjurat de mic de rap; mulți din jurul lui cochetau cu muzica și l-au împins spre Photoshop când au văzut ce-i poate mâna. Mai târziu, acești prieteni și cunoștințe s-au numărat printre supraviețuitorii noului val al rap-ului românesc. Spune că nimeni nu poate să-i ateste vreo specializare, dar din 2009 încoace a învățat că "brandingul în rap contează la fel de mult ca și muzica pe care o faci. [...] Nu cred că în 2017 te mai ajută doar versurile bune". Pe post de briefuri, Xao folosește de multe ori personalitatea artistului și feeling-ul muzicii lui. De asta preferă colaborarile față-n față, deși și lucrul pe net e ok, că na, suntem în era digitalului. 

Dacă va întrebați, "Xao" nu înseamnă nimic și asta era și ideea. Să plece de la zero și să-și fixeze singur semnificațiile în timp. Cum se întâmplă lucrurile tot mai des; unde nu există reguli, le facem singuri, unde există, facem update. Scenarii cu noul val de adulți, pe care le abordăm în seria editorială #GrowUp.

 

Alter ego în design. Zona hip hop

Mereu am avut dorința să mă afirm prin ceva. Am cochetat în paralel cu grafica, cu producția muzicală (dezamăgitor; aveam impresia că fac ceva decent atunci, dar peste 2-3 ani, când am reușit să găsesc câteva beat-uri, prima reacție a fost să le șterg), puțin cu realizarea de clipuri muzicale (m-am rezumat la un DSLR și puțină joacă), ca pe final să rămân la ceea ce știu să fac cel mai bine, cred eu.

Xao nu vine de la nimic. Știu, dezamăgitor, reacția asta o are toată lumea. Asta am și căutat, ceva care să crească de la zero, să primească un înțeles prin ceea ce urma să fac. 

Muzica m-a adus in design. Am crescut cu muzica asta, am prieteni din copilărie care fac asta, aceiași prieteni care m-au și ținut "în priză" în direcția asta. Pentru ei mi-am "băgat nasul" în Photoshop și de acolo a început totul cu muzica și grafica, undeva prin 2007-2008.

A urmat o perioadă de 2 ani în care mi-am prins urechile în altele, ca mai apoi, din 2009 și până în 2012, să lucrez pentru o groază de "noi veniți" în zona asta. Mulți au reușit să supraviețuiască valului și să se afirme.

A fost o perioada în care am făcut voluntariat pentru puștani, mi-am format un oarecare stil și am învățat cu ce se mănâncă totul.

 

Revelația graphic design = cariera

Ooo! Foarte târziu zic eu. Odată cu începerea facultății, au început să apară proiectele care să aducă și bani constant. Cred că atunci am conștientizat că aș putea să fac din hobby un mini-job în sfera hip hopului.

A fost un haos total când a trebuit să aleg o facultate, am stat pe gânduri între Jurnalism, Publicitate și Comunicare sau Relații Publice. Nu am dat la Arte pentru ca nu am anticipat ca voi face asta, mă obișnuisem cu ideea de hobby in perioada admiterii.

Mare prostie! Sunt chestii tehnice esențiale pe care le înveți acolo; dar, pe de altă parte, mă bucur că există un izvor creativ care compensează cumva, pentru că e mult mai grav atunci când lipsește creativitatea  în domeniul ăsta.

Rețineri nu cred că am avut niciodată, bariere însă au fost două. Inainte de facultate, orașul în care am crescut, Drobeta Turnu-Severin, mă împiedica să am contact direct cu persoanele cu care aș fi vrut să lucrez.

Specificul designului în zona hip hop nu cred că există neapărat, ține totul de ce feeling transmit piesa și omul respectiv, asta trebuie să transmită și grafica. De asta colaborarile decurg foarte bine când există interacțiune directă, când am ocazia să cunosc omul și să îmi dau seama de ceea ce vrea. Mulți nu reușesc să exprime exact ce vor și atunci e mai greu până se aliniază planetele.

Dar lucrurile merg ok și când totul se întâmplă la distanță; până la urmă, mai mult de jumătate dintre colaborările mele s-au întâmplat așa fără să întâmpinăm mari probleme.

A doua barieră o reprezenta deschiderea artiștilor din sfera rap către importanța imaginii, nu mulți erau deschiși să plătească grafica la fel de mult ca pe orele de studio sau instrumental. Pe scurt, "le mergea și așa" sau aveau prieteni care puneau un text pe o poză.

Am reacționat mereu ok când am dat de astfel de atitudini, e vorba de genul de artiști care așteaptă recompensele înainte să-și dorească să investească în ei. Mulți au supraviețuit, alții s-au lăsat, e o ruletă dacă o joci așa. Imaginea e importantă, brandul personal la fel.

 

Branding-ul în rap

Contează la fel de mult ca și muzica pe care o faci. Trebuie să ieși în evidență prin tot, de la calitatea merchandising-ului propriu, la cum arată grafica albumului tău, la cum sunt făcute clipurile, etc. Totul trebuie să transmită aceeași idee, să te definești și să te diferențiezi prin "acel ceva" față de ceilalți. Nu cred că în 2017 te mai ajută doar versurile bune.

În ce privește abordarea mea, cred că mi-am "păstrat ochii curați", încerc să transmit concis prin imagine, să nu exagerez cu elemente doar de dragul de a arăta totul pompos.

Îmi place cumva mai mult imaginea clasică a muzicii urbane și nu am ținut să migrez cu totul spre stilul ăsta nou de imagine, venit odată cu trap-ul, unde sunt elemente din abundență și cât mai abstracte, duse la extrem, ajungând chiar să nu mai însemne nimic. 

 

Xao + stand-up

M-am apropiat de stand-up începand cu primul clip postat de Teo pe YouTube, iar de oamenii din domeniu, odată cu podcast-ul "Între Show-uri". S-a dat startul unor serii de "photoshoape", așa cum le zice Teo, adică meme-uri pe baza discuțiilor purtate de băieți și, uite așa, m-au remarcat acolo. Devine amuzant când o aberație sau o glumă e exprimată la propriu și în vizual. Apoi, am ajuns să îi cunosc pe Teo, Vio și Costel la unul dintre show-urile ținute de ei în Timișoara.

De acolo a rezultat logo-ul podcastului și, mai târziu, am colaborat și cu Alex Mocanu pentru special-ul "Nou în domeniu", o parte dintre serile de Open Mic și Improvizație de la Club 99.

 

Cele mai mișto proiecte

VestFest, pentru complexitate, care e un festival de muzică urbană organizat în Timișoara. Anul ăsta are loc a doua ediție și se vrea a deveni, treptat, reprezentativ pentru vestul țării.

Albumul "Franjuri" semnat Nimeni Altu', fiindcă de la primul play de pe "Nopți prea lungi" mi-am dorit să colaborez cu el. 

Sunt multe colaborări care îmi sunt foarte dragi, rework-ul pentru logo-ul La Familia, coperta albumului „Culese din Cartier prezintă Fantome 2”, toti sunt oameni pe care i-am ascultat și apreciat înainte să lucrăm.

Dincolo de sfera asta, ţin foarte mult la tot ce are legătură cu "Între show-uri" și grafica pe care am realizat-o pentru placa de skateboard cu care Marius Constantin a reprezentat România la Campionatul Mondial de Freestyle din Canada, în 2016. 

 

Promovare

Nu se vede în online tot ceea ce fac, nu cred că o să se vadă. Nu reușesc să mă ocup cu adevărat de partea de promovare. Clienții ajung la mine în principal prin recomandări și prin intermediul paginii de Facebook, unde mai postez din când în când unele proiecte la care lucrez. Cumva, mi-am format o bază de "clienți" care mi-au devenit prieteni și care împrăștie vorba.

 

Lecții

Apreciază strict muzica, nu te măcina cu ce face artistul sau cum e el în afara scenei

Aaa, şi răbdare, trebuie răbdare, să se așeze totul. Ceea ce oferi se va întoarce mai târziu înapoi. Am avut perioade cu fluctuații mari, în care am acordat mai puțin interes lucrărilor sau chiar m-am gândit să pun afișul cu CLOSED. Dar faptul că, din 2009 până în 2012, am făcut "voluntariat" pentru noul val a făcut ca mai târziu, când s-au triat, să mă caute cei care au rămas şi să lucrăm în adevăratul sens al cuvântului. Sau, prin intermediul lor, am ajuns la urechile altor artiști.

Poate că în București aveam o deschidere mai mare spre ceea ce fac, dar pun în balanţă tipul de oameni din Timișoara, atmosfera și oamenii creativi pe care i-am întâlnit aici.

 

Acum și pe viitor

Lucrez la un model de tricou aniversar care să conțină câteva elemente care definesc ceea ce înseamnă Xao și elemente de pe materialele lucrate de-a lungul anilor. Încă sunt în discuții și sper să se transforme totul într-un pachet frumos.  În continuare, încerc să îl scot pe Xao și mai mult la lumină. Muzica a fost drumul care m-a adus aici, deci o să continui și în sfera asta pentru pasiune. Cu designul oricum se ocupă și Sorin, la job.

 

Auzi din toate părțile: fă facultate și angajează-te. Lasă prostiile, căsătorește-te, treci la copii. Mai e lumea așa simplă? Nu, regulile s-au schimbat. Ți-am spus povestea unui artist în formare într-o serie de articole realizate alături de Mercedes-Benz România, în cadrul campaniei #Grow Up

Printr-o suită de povești de viață autentice, campania explorează ce înseamnă, de fapt, succesul și maturizarea în viața reală. 


Dosare editoriale

Campanii

Subiecte

Sectiune



Related